Sida 1 av 1
Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 11 sep 2022 14:56
av Zalman3
Dubbelriktad laddning med Tesla: Hacker hittar lösning via mjukvara, tänker på produkten
Men en hacker har nu hittat en metod för att få fram upp till 10 kilowatt från Model 3 och Co. stående. Det finns ett stort intresse för det, och nu funderar han på att göra en produkt av det.
https://teslamag.de/news/bidirektionale ... dukt-52559
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 11 sep 2022 15:51
av TiborBlomhall
Märk väl: HVDC, det vill säga likström. Det behövs en extern växelriktare för att kunna ansluta elapparater.
Väldigt intressant och användbart i alla fall. Vill ha! (Helst som en officiell Tesla produkt dock)
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 11 sep 2022 19:54
av Jerker
… och nästa uppdatering stoppar den möjligheten.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 11 sep 2022 21:49
av jonasl
Det visar ju att det går att göra med mjukvara. Då kan Tesla också göra det.
V2L eller V2G är något de definitivt borde ligga i framkant med
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 11 sep 2022 22:32
av MWall
Vill ha till min Model S med fri SuC.

Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 12 sep 2022 07:33
av Teslaspolen
jonasl skrev:Det visar ju att det går att göra med mjukvara. Då kan Tesla också göra det.
V2L eller V2G är något de definitivt borde ligga i framkant med
Nja, som sagt är det högpänningslikström som bilen spottar ut. Inte mycket du kan driva direkt på det utan skulle behövas någon specialare till växelriktare för det.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 12 sep 2022 14:41
av kenjon
Och det finns det en del av inom solcellsvärlden.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 12 sep 2022 16:17
av jonasl
Matchar de spänningsmässigt då?
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 12 sep 2022 16:20
av kenjon
Ja då, de klarar oftast upp till 1000 VDC.
FerroAmp tittar t o m på att ha ett likströmsnät för solceller, växelriktare och elbilsladdning.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 12 sep 2022 16:24
av TiborBlomhall
Men man vill inte ansluta en stor jäkla solcellsväxelriktare á tio tusen spänn till bilen.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 13 sep 2022 09:47
av kenjon
Jo.... om man redan har solceller och växelriktaren.

FerroAmp sammarbetar med C-Tec så jag tror de kommer med en DC-laddare för hemmabruk. Men hur många år det tar.....
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 13 sep 2022 09:51
av tigermann
Låter farligt att exponera 400 V på stiften till CCS-porten, kan knappast vara elsäkerhetsgodkänt.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 13 sep 2022 10:00
av kenjon
Självklart blir det kontaktorstyrt som vid vanliga elbilsladdare. Men om du har en vanlig röd trefashandske så har du 400 VAC direkt på hylsorna.....
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 13 sep 2022 10:28
av mikebike
kenjon skrev:Självklart blir det kontaktorstyrt som vid vanliga elbilsladdare. Men om du har en vanlig röd trefashandske så har du 400 VAC direkt på hylsorna.....
Det är skillnad på stift och hylsor. Det finns en anledning till att uttag alltid har hylsor och förbrukare har stift.
Re: Hack ger M3 10kW V2L
Postat: 13 sep 2022 15:36
av kenjon
Absolut! Därför krävs en kontaktor som inte slår på spänningen innan den är ansluten till bilen. Precis som vid vanliga DC-laddare.