Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Kanske ska starta en ny tråd, eller döpa om denna till

Vad tycker du om identitetspolitik, rasism, anti-rasism, SD, SD hatare.

Jag kan slänga in en pinne i brasan och påstå att de mest rasistiska och identitetspolitiska figurerna jag har träffat är inte svenskar, det är invandrare. MP, V, C och även S göder SD med sitt identitetspolitiska anti rasist hat. Svenskar blir uppretade och vänder ryggen till och invandrarna ser rasister överallt och tror att de är diskriminerade.

Sverige behöver Schweiz naturaliserings krav för att få ordning på denna soppa. Minst 10 år (normalt) fläckfritt bidragsfritt boende här, sen kan man ansöka om att bli svensk om du är svensk enligt Schweiz modell. Givetvis måste du kunna god svenska.

https://www.swissinfo.ch/eng/becoming-a ... n/29288376

Ordinary naturalisation

This process is more complex, as it goes through the communal (municipal), cantonal and federal authorities. The general rule is that anyone who has been resident in Switzerland for ten years and holds a permanent residence (C) permit may apply to their commune (municipality) or canton of residence for ordinary naturalisation.

Years spent in Switzerland between the ages of eight and 18 count double, but the actual length of residence must amount to at least six years. The following are taken into account in calculating the length of residence.

- period spent with a B (residence) or C (permanent residence) permit;

- period spent with a legitimation card issued by the Federal Department of Foreign Affairs or with a Ci permit;

- period spent with an F (temporary admission) permit, but only half the time is credited.

Time spent living in Switzerland with an N (asylum procedure) permit or an L (short-term residence) permit does not count.

In addition, each canton stipulates a minimum length of residence of two to five years in the given commune and canton.

The criteria for becoming Swiss are the same as for simplified naturalisation. Applicants must be “successfully integrated”, know Swiss ways and customs and not pose a risk to the country’s security.

However, the requirements and procedures may vary greatly from one canton to another or even from one commune to another. Some authorities require applicants to take written or oral naturalisation tests to check their knowledge of Switzerland and the region in which they live.

Schweiz har inga problem med gäng eller skjutningar, folk åker ut (eller in) örona böj. Schweiz är ett av de säkraste coh tryggaste länderna i världen. 1970 hade vi i Sverige det nästan lika bra.

Läs gärna mer här:

https://www.swissinfo.ch/eng/becoming-a ... n/29288376

Trevlig kväll och läsning om Schweiz utmärkta modell. 8-)

Ps Den 25 september är det beslutande folkomröstning om pensionsålder ds

https://www.swissinfo.ch/eng/pension-re ... wissinfoch
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Tellus skrev:
iAkita skrev:
Curik skrev:
nek0 skrev:
Men vad är man då om man ger sitt stöd till ett rasistiskt Parti?
Jag vet att du och många som dig som aldrig hört vad vi invandrarna nästan dagligen hör, har svårt att se problemen vi har.
Berätta! Jag är också invandrare och har aldrig i vuxen ålder varit med om att någon behandlat mig annorlunda för det.

Kallar man var 5:e person i det här landet för rasist så tycker jag ärligt talat att man borde skämmas.
Skämmas, varför då? Tänk dig genomsnitts SD väljaren som är på jakt efter en begagnad Model 3. Det finns två identiska bilar till salu för exakt samma pris. Den ena finns i Rosengård och säljs av Muhammad, den andra i Djupadal och säljs av Johan. Hur stor andel av SD väljarna tror du skulle välja att köpa Muhammads bil, och hur stor andel skulle välja att köpa Johans bil?
Jag tror många hellre åker till Djupadal och köper bil, även icke SD röstare.
Är det rasistiskt att säga att det är större risk för bedrägeri eller annat strul med köpet om man handlar i Rosengård?
Det bor olika sorts klinetel på orterna och sannolikheten för en lyckad affär är större i Djupadal.
Det har inget med hudfärg att göra eller rasism.
Men jag har inte gått någon kurs i vad rasism är.

Om det är rasistiskt, är det då också rasistiskt att berätta för sin dotter vilka vägar hon ska undvika när hon går hem på kvällen? (För det bor fler invandrare där)
Hagamannen, Peter Lundgren,Per Anders Eklund ...... behöver jag förklara mer?

Enstaka namn säger precis ingenting.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Curik skrev:
nek0 skrev:
Men vad är man då om man ger sitt stöd till ett rasistiskt Parti?
Jag vet att du och många som dig som aldrig hört vad vi invandrarna nästan dagligen hör, har svårt att se problemen vi har.
Berätta! Jag är också invandrare och har aldrig i vuxen ålder varit med om att någon behandlat mig annorlunda för det.

Kallar man var 5:e person i det här landet för rasist så tycker jag ärligt talat att man borde skämmas.
Skämmas, varför då? Tänk dig genomsnitts SD väljaren som är på jakt efter en begagnad Model 3. Det finns två identiska bilar till salu för exakt samma pris. Den ena finns i Rosengård och säljs av Muhammad, den andra i Djupadal och säljs av Johan. Hur stor andel av SD väljarna tror du skulle välja att köpa Muhammads bil, och hur stor andel skulle välja att köpa Johans bil?
Alla väljer bort Rosengård om möjligt. Behöver du inte vara SD-väljare för
Inte alla kanske, men många. Så ponera nu att bilarna istället såldes av Tibor i Gullvik och Johan i Djupadal. Hur skulle det se ut då? 50-50? Även bland SD väljarna?

Fundera även på hur det är för Muhammad när han söker jobb och konkurrerar med Johan, även om han har likvärdiga meriter eller bättre. Vem får jobbet? Vem kommer ens till intervjun? Både du och jag vet svaret på den frågan. Så är det invandrarna som är problemet, eller är det rasismen? Kommer M´s,och SD´s KD´s diskurs, där de utmålar invandrare som ett problem för de inte sköter sig/jobbar/jobbar men tjänar för lite pengar och därför ändå är en samhällsbelastning, ändra på det? Kommer det öka Muhammads chanser att få jobbet och resultera i en bättre integration, eller kommer det försvåra integrationen ytterligare?

Det lustiga är att Muhammad antagligen hade haft en större chans att sälja bilen och få jobbet för att det är i Malmö. Hur illa Malmö än porträtteras i media så är det nog där integrationen kommit som längst. Dessutom finns det massor med människor i just Malmö som hellre köpt bilen av Muhammad, av samma anledningar som att du hellre köpt den av Johan. Inom 10 år tror jag Malmö kommer vara ett föredöme när det kommer till skillnader i arbetslöshet och inkomster mellan etniska svenskar och folk med invandrarbakgrund. Det finns så många människor med utländsk bakgrund i Malmö nu så var man än kommer och vilken yrkeskategori man än möter så finns det alltid några med utländsk bakgrund, vilket gör att det börjar normaliseras och de flesta inte reflekterar över det (eller ialllafall blir negativt inställda). Vilket gör att arbetsgivare inte behöver oroa sig för att anställa någon med utländsk bakgrund. Och ta en tur till Triangeln eller Emporia när gymnasieeleverna har lunchrast. Du kommer se ungdomsgäng där sjalbeklädda tjejer skrattar och umgås glatt med svenska tjejer i linne och shorts. Man får vara som man vill helt enkelt, om nu inte M, KD och SD sätter stopp för det med ursäkten att de gör det för att förbättra integrationen.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
Curik skrev:
nek0 skrev:
Men vad är man då om man ger sitt stöd till ett rasistiskt Parti?
Jag vet att du och många som dig som aldrig hört vad vi invandrarna nästan dagligen hör, har svårt att se problemen vi har.
Berätta! Jag är också invandrare och har aldrig i vuxen ålder varit med om att någon behandlat mig annorlunda för det.

Kallar man var 5:e person i det här landet för rasist så tycker jag ärligt talat att man borde skämmas.
Skämmas, varför då? Tänk dig genomsnitts SD väljaren som är på jakt efter en begagnad Model 3. Det finns två identiska bilar till salu för exakt samma pris. Den ena finns i Rosengård och säljs av Muhammad, den andra i Djupadal och säljs av Johan. Hur stor andel av SD väljarna tror du skulle välja att köpa Muhammads bil, och hur stor andel skulle välja att köpa Johans bil?
Alla väljer bort Rosengård om möjligt. Behöver du inte vara SD-väljare för
Inte alla kanske, men många. Så ponera nu att bilarna istället såldes av Tibor i Gullvik och Johan i Djupadal. Hur skulle det se ut då? 50-50? Även bland SD väljarna?

Fundera även på hur det är för Muhammad när han söker jobb och konkurrerar med Johan, även om han har likvärdiga meriter eller bättre. Vem får jobbet? Vem kommer ens till intervjun? Både du och jag vet svaret på den frågan. Så är det invandrarna som är problemet, eller är det rasismen? Kommer M´s,och SD´s KD´s diskurs, där de utmålar invandrare som ett problem för de inte sköter sig/jobbar/jobbar men tjänar för lite pengar och därför ändå är en samhällsbelastning, ändra på det? Kommer det öka Muhammads chanser att få jobbet och resultera i en bättre integration, eller kommer det försvåra integrationen ytterligare?

Det lustiga är att Muhammad antagligen hade haft en större chans att sälja bilen och få jobbet för att det är i Malmö. Hur illa Malmö än porträtteras i media så är det nog där integrationen kommit som längst. Inom 10 år tror jag Malmö kommer vara ett föredöme när det kommer till skillnader i arbetslöshet och inkomster mellan etniska svenskar och folk med invandrarbakgrund. Det finns så många människor med utländsk bakgrund i Malmö nu så var man än kommer och vilken yrkeskategori man än möter så finns det alltid några med utländsk bakgrund, vilket gör att det börjar normaliseras och de flesta inte reflekterar över det (eller ialllafall blir negativt inställda). Vilket gör att arbetsgivare inte behöver oroa sig för att anställa någon med utländsk bakgrund. Och ta en tur till Triangeln eller Emporia när gymnasieeleverna har lunchrast. Du kommer se ungdomsgäng där sjalbeklädda tjejer skrattar och umgås glatt med svenska tjejer i linne och shorts. Man får vara som man vill helt enkelt, om nu inte M, KD och SD sätter stopp för det med ursäkten att de gör det för att förbättra integrationen.

Ja det låter ju lovande. Förutom den lilla detaljen att Malmö är ett blysänke ekonomiskt. Blir hela Sverige som Malmö så kommer det gå riktigt illa.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Malmö är en katastrof, får 6,2 miljarder av staten. 17 000 kr per invånare och år. Nästan 1500 kr per invånare och månad.

https://malmo.se/Om-Malmo-stad/Malmo-st ... temet.html
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:

Alla väljer bort Rosengård om möjligt. Behöver du inte vara SD-väljare för
Inte alla kanske, men många. Så ponera nu att bilarna istället såldes av Tibor i Gullvik och Johan i Djupadal. Hur skulle det se ut då? 50-50? Även bland SD väljarna?

Fundera även på hur det är för Muhammad när han söker jobb och konkurrerar med Johan, även om han har likvärdiga meriter eller bättre. Vem får jobbet? Vem kommer ens till intervjun? Både du och jag vet svaret på den frågan. Så är det invandrarna som är problemet, eller är det rasismen? Kommer M´s,och SD´s KD´s diskurs, där de utmålar invandrare som ett problem för de inte sköter sig/jobbar/jobbar men tjänar för lite pengar och därför ändå är en samhällsbelastning, ändra på det? Kommer det öka Muhammads chanser att få jobbet och resultera i en bättre integration, eller kommer det försvåra integrationen ytterligare?

Det lustiga är att Muhammad antagligen hade haft en större chans att sälja bilen och få jobbet för att det är i Malmö. Hur illa Malmö än porträtteras i media så är det nog där integrationen kommit som längst. Inom 10 år tror jag Malmö kommer vara ett föredöme när det kommer till skillnader i arbetslöshet och inkomster mellan etniska svenskar och folk med invandrarbakgrund. Det finns så många människor med utländsk bakgrund i Malmö nu så var man än kommer och vilken yrkeskategori man än möter så finns det alltid några med utländsk bakgrund, vilket gör att det börjar normaliseras och de flesta inte reflekterar över det (eller ialllafall blir negativt inställda). Vilket gör att arbetsgivare inte behöver oroa sig för att anställa någon med utländsk bakgrund. Och ta en tur till Triangeln eller Emporia när gymnasieeleverna har lunchrast. Du kommer se ungdomsgäng där sjalbeklädda tjejer skrattar och umgås glatt med svenska tjejer i linne och shorts. Man får vara som man vill helt enkelt, om nu inte M, KD och SD sätter stopp för det med ursäkten att de gör det för att förbättra integrationen.

Ja det låter ju lovande. Förutom den lilla detaljen att Malmö är ett blysänke ekonomiskt. Blir hela Sverige som Malmö så kommer det gå riktigt illa.
Tänker du på det kommunala skatteutjämningssystemet? I så fall är de orter där SD är som starkast ett betydligt större sänke räknat per kapita, och även i absoluta mått mätt om man slår ihop dem. Men jag tror att du glömmer bort alla företag som finns i Malmö, som bidrar med skatteintäkter till staten och erbjuder jobb till invånare i kranskommunerna, som till exempel Staffanstorp, Vellinge och Svedala. Utan Malmö hade dess kommuner inte haft många kronor att bidra med till Sveriges gemensamma skatteintäkter. Dessutom, vi är många i Skåne som jobbar i Danmark och skattar hela vår inkomst där, då Sverige skrev ett uruselt avtal med Danmark med tanke på hur den Svenska kronan utvecklats och det inte finns en enda vettig Dansk som vill arbeta i Sverige. Danska staten kompenserar för en del av de förlorade skatteintäkterna, men de pengarna går till staten och endast en liten del av dem skickas tillbaka till kommunerna i Skåne inom det kommunala utjämningssystemet. Likväl har vi tillgång till all kommunal service. Något som gärna glöms bort när man vill racka ner på Malmö.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:

Alla väljer bort Rosengård om möjligt. Behöver du inte vara SD-väljare för
Inte alla kanske, men många. Så ponera nu att bilarna istället såldes av Tibor i Gullvik och Johan i Djupadal. Hur skulle det se ut då? 50-50? Även bland SD väljarna?

Fundera även på hur det är för Muhammad när han söker jobb och konkurrerar med Johan, även om han har likvärdiga meriter eller bättre. Vem får jobbet? Vem kommer ens till intervjun? Både du och jag vet svaret på den frågan. Så är det invandrarna som är problemet, eller är det rasismen? Kommer M´s,och SD´s KD´s diskurs, där de utmålar invandrare som ett problem för de inte sköter sig/jobbar/jobbar men tjänar för lite pengar och därför ändå är en samhällsbelastning, ändra på det? Kommer det öka Muhammads chanser att få jobbet och resultera i en bättre integration, eller kommer det försvåra integrationen ytterligare?

Det lustiga är att Muhammad antagligen hade haft en större chans att sälja bilen och få jobbet för att det är i Malmö. Hur illa Malmö än porträtteras i media så är det nog där integrationen kommit som längst. Inom 10 år tror jag Malmö kommer vara ett föredöme när det kommer till skillnader i arbetslöshet och inkomster mellan etniska svenskar och folk med invandrarbakgrund. Det finns så många människor med utländsk bakgrund i Malmö nu så var man än kommer och vilken yrkeskategori man än möter så finns det alltid några med utländsk bakgrund, vilket gör att det börjar normaliseras och de flesta inte reflekterar över det (eller ialllafall blir negativt inställda). Vilket gör att arbetsgivare inte behöver oroa sig för att anställa någon med utländsk bakgrund. Och ta en tur till Triangeln eller Emporia när gymnasieeleverna har lunchrast. Du kommer se ungdomsgäng där sjalbeklädda tjejer skrattar och umgås glatt med svenska tjejer i linne och shorts. Man får vara som man vill helt enkelt, om nu inte M, KD och SD sätter stopp för det med ursäkten att de gör det för att förbättra integrationen.

Ja det låter ju lovande. Förutom den lilla detaljen att Malmö är ett blysänke ekonomiskt. Blir hela Sverige som Malmö så kommer det gå riktigt illa.
Tänker du på det kommunala skatteutjämningssystemet? I så fall är de orter där SD är som starkast ett betydligt större sänke räknat per kapita, och även i absoluta mått mätt om man slår ihop dem. Men jag tror att du glömmer bort alla företag som finns i Malmö, som bidrar med skatteintäkter till staten och erbjuder jobb till invånare i kranskommunerna, som till exempel Staffanstorp, Vellinge och Svedala. Utan Malmö hade dess kommuner inte haft många kronor att bidra med till Sveriges gemensamma skatteintäkter. Dessutom, vi är många i Skåne som jobbar i Danmark och skattar hela vår inkomst där, då Sverige skrev ett uruselt avtal med Danmark med tanke på hur den Svenska kronan utvecklats och det inte finns en enda vettig Dansk som vill arbeta i Sverige. Danska staten kompenserar för en del av de förlorade skatteintäkterna, men de pengarna går till staten och endast en liten del av dem skickas tillbaka till kommunerna i Skåne inom det kommunala utjämningssystemet. Likväl har vi tillgång till all kommunal service. Något som gärna glöms bort när man vill racka ner på Malmö.
Malmö är en storstad. Det borde vara en ekonomisk motor.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
Tellus skrev:
iAkita skrev:
Curik skrev:
nek0 skrev:
Men vad är man då om man ger sitt stöd till ett rasistiskt Parti?
Jag vet att du och många som dig som aldrig hört vad vi invandrarna nästan dagligen hör, har svårt att se problemen vi har.
Berätta! Jag är också invandrare och har aldrig i vuxen ålder varit med om att någon behandlat mig annorlunda för det.

Kallar man var 5:e person i det här landet för rasist så tycker jag ärligt talat att man borde skämmas.
Skämmas, varför då? Tänk dig genomsnitts SD väljaren som är på jakt efter en begagnad Model 3. Det finns två identiska bilar till salu för exakt samma pris. Den ena finns i Rosengård och säljs av Muhammad, den andra i Djupadal och säljs av Johan. Hur stor andel av SD väljarna tror du skulle välja att köpa Muhammads bil, och hur stor andel skulle välja att köpa Johans bil?
Jag tror många hellre åker till Djupadal och köper bil, även icke SD röstare.
Är det rasistiskt att säga att det är större risk för bedrägeri eller annat strul med köpet om man handlar i Rosengård?
Det bor olika sorts klinetel på orterna och sannolikheten för en lyckad affär är större i Djupadal.
Det har inget med hudfärg att göra eller rasism.
Men jag har inte gått någon kurs i vad rasism är.

Om det är rasistiskt, är det då också rasistiskt att berätta för sin dotter vilka vägar hon ska undvika när hon går hem på kvällen? (För det bor fler invandrare där)
Frågar du vänstern så är det rasism. Och visst, det är väl det på sätt och vis. Men framförallt är det pragmatism. Det är ju tyvärr sant att du löper större risk att bli blåst av Mohammad.
Finns det statisktik som visar på detta, eller är det bara ett antagande som du gör baserat på fördomar? Och du svarade aldrig på frågan om det skulle vara lika stor sannolikhet att du köpte bilen av Tibor i Gullvik som av Johan i Djupadal? Är det större risk att bli blåst av Tibor också?

(Det lite lustiga i det hela är att en annan Mohammad antagligen hellre hade köpt bilen av Mohammad än av Johan, av precis samma anledningar som att du skulle köpt bilen av Johan. Så ta det inte som kritik riktat specifikt mot dig. Men politiken borde stå över den typen av vardagsrasism/diskriminering, inte låta sig dikteras av den. Det kan enbart göra saker värre, oavsett hur mycket M och KD låtsas som att det helt magiskt skulle motverka rasismen och gynna integrationen.)

Och ja, Malmö är en ekonomisk motor jämfört med riket.

Edit: Jag hoppas du inte känner dig illa till mods eller tar illa vid dig för att jag utnyttjar ditt namn i min argumentation Tibor. Säg till i så fall så ber jag om ursäkt och tar jag bort inlägget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Elof »

Alltså det här med fördomar, är det verkligen möjligt, eller ens önskvärt, att vara utan?
Jag köper hellre kebab av någon som ser ut att vara från Mellanöstern och hellre sushi av någon som ser ut att vara från Östasien, allt annat lika. Gör det mig till rasist?
Att jag kanske är något mer misstänksam mot finska romer i samband med köp av begagnad bil, är det enbart mitt fel?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Det som kallas fördomar brukar tyvärr ofta vara fakta

https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/ark ... grund.html

https://data.riksdagen.se/fil/75B58059- ... D7B35049D1

Tror de flesta vet att så här ligger det till, fråga polisen...

Men problemet är inte rasismen, problemet är hur vi ska lösa detta så Sverige kan bli bättre.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MangeT »

Behövs även lite Jonathan Unge i tråden.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Gargamel »

Swede1 skrev:
Malmö är en katastrof, får 6,2 miljarder av staten. 17 000 kr per invånare och år. Nästan 1500 kr per invånare och månad.

https://malmo.se/Om-Malmo-stad/Malmo-st ... temet.html
DE får alla sina miljarder av Stockholm
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Bo99 »

Det finns två identiska bilar till salu för exakt samma pris. Den ena finns i Rosengård och säljs av Muhammad, den andra i Djupadal och säljs av Johan. Hur stor andel av SD väljarna tror du skulle välja att köpa Muhammads bil, och hur stor andel skulle välja att köpa Johans bil?
Att köpa bil av Johan istället för av Muhammad har inte med partitillhörighet att göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Hade trollsidan varit oberoende så hade man kanske kunnat tro på skiten där
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Curik »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Hade trollsidan varit oberoende så hade man kanske kunnat tro på skiten där
Dom skriver ju ut referenser.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av JonasH »

Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

JonasH skrev:
Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
Ja, har man sett det förut är det kanske även lättare att förstå var det är på väg.
FB_IMG_1663478951568.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
JonasH skrev:
Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
Ja, har man sett det förut är det kanske även lättare att förstå var det är på väg.
FB_IMG_1663478951568.jpg

Vi är på väg att bli som våra grannländer. Vilket är mycket bra och absolut nödvändigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
JonasH skrev:
Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
Ja, har man sett det förut är det kanske även lättare att förstå var det är på väg.
FB_IMG_1663478951568.jpg

Vi är på väg att bli som våra grannländer. Vilket är mycket bra och absolut nödvändigt.
Som Danmark möjligen. Det stämmer nog i det korta perspektivet, men det är sannerligen varken bra eller nödvändigt.

Det stora problemet är dock det längre perspektivet och då är det bara än värre att fler länder i Europa gör samma misstag och går hoten och hatets väg.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Legato skrev:
JonasH skrev:
Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
Ja, har man sett det förut är det kanske även lättare att förstå var det är på väg.
FB_IMG_1663478951568.jpg

Vi är på väg att bli som våra grannländer. Vilket är mycket bra och absolut nödvändigt.
Synd bara att tre liberala partier med färre mandat än S tillsammans väljer att förlita sig på ett större stödparti grundat av nazister. Inget av de högerradikala partierna i våra grannländer är jämförbara.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
JonasH skrev:
Har man besökt Dokumentationscentret i Nürnberg så tvekar man inte vart SD fått sin ideologi ifrån.

De kör en direkt kopia på Socialnationalsternas koncept från 30-talet. Bara byta ut judar mot invandrare så är resten identiskt.
Ja, har man sett det förut är det kanske även lättare att förstå var det är på väg.
FB_IMG_1663478951568.jpg

Vi är på väg att bli som våra grannländer. Vilket är mycket bra och absolut nödvändigt.
Som Danmark möjligen. Det stämmer nog i det korta perspektivet, men det är sannerligen varken bra eller nödvändigt.

Det stora problemet är dock det längre perspektivet och då är det bara än värre att fler länder i Europa gör samma misstag och går hoten och hatets väg.
Det är nödvändigt att minska invandringen. Av en massa skäl. Omtanke om de som redan är här är en. Ju fler som kommer, ju sämre integration och det leder till mer hat och missämja. Vill man att det ska explodera och verkligen urarta röstar man för fortsatt massinvandring utan fungerande integration. Det om något vore farligt på riktigt.

SD är såklart ett uselt parti med tveksamma företrädare. Jag ser de dock som ett rent missnöjesparti som fångar upp folkviljan i de här frågorna. Att de råkar "ha rötter i nazismen" är inte idealiskt men det har ingen praktisk betydelse i förlängningen. De andra partierna kommer ändra sin invandringspolitik åt folkviljan till och så kan vi gå vidare därifrån. SD kommer krympa.

Annars kan vi ju ha en folkomröstning om migrationen. Har aldrig funnits en majoritet för den förda politiken. Till slut tappar folk tålamodet.

Ps. Norge ligger också före oss och har t ex förbjudit kusingiftermål.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10329
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regeringsskifte

Inlägg av jonasl »

Tyvärr är de för fega för att våga sitta med i regeringen. De vill sitta på läktaren och säga att allt är skit trots att de allra flesta har det markant bättre nu än på 80-90-talet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Nej och jag tror inte folk röstar för fascism heller. Det är rent missnöje som vi ser. Särskilt på landsbygden. Då rör det skogsnäringen, vargjakt, dieselpris (dels personbilar men det slår ju även undan benen för lantbruket, åkerinäringen och annat) osv osv. Man har ruttnat på woke-adeln i storstäderna helt enkelt.

Kollar du grafen över invandring så ligger vi fortfarande väldigt väldigt högt ur ett historiskt perspektiv. Det är helt enkelt inte sant att vi har låg invandring.
Låst