Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Det har jag sannolikt inte. Ska man vara lite marxistisk så det nog en klassfråga i slutändan. De som jag jobbar är ju alla hyfsat välutbildad medelklass oavsett vilket land de kommer ifrån. Och de som flytt från länder som Iran delar ju inte regimens extrema värderingar.

Det finns värderingsmässiga faktorer också som inte har med klass att göra som försvårar integration.

Det har gått väldigt bra för den grupp iranier du tar upp. De var/är inte särskilt religiösa och var dessutom vana att leva ett liv som var ganska likt det liv vi lever i Europa. Men flyr du av andra orsaker än religiöst förtryck så är ju chansen/risken stor att du tar med dig värderingar som inte är lika nära majoritetssamhällets här i Sverige och då blir det svårare.

Ta kvinnor som går runt i heltäckande kläder som niqab eller burka. Tror du de kan integreras? Kan deras män integreras? Kanske... Hur är det med somaliska analfabeter? Är det verkligen bara ekonomisk status som avgör? Knappast.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mastodontfilmsmats »

MWall skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Alltså 1% av befolkningen per år. Det borde på riktigt gå lösa integrationsmässigt - utan större bekymmer till och med - om det bara finns en plan.
1% per år blir snabbt många. På 30 år är det nästan 35%. Det är väl nästan precis det som hänt också?
Idag har över 33% av Sveriges befolkning utländsk bakgrund, över 20% är synliga minoritetsinvånare och runt 40% av alla mellan 0-44 år har utländsk bakgrund liksom runt 45% av alla storstadsbor
Att lösa integrationen är inte jättelätt. Handlar om tilltro till samhället, lojalitet till släkt/klan, religion osv. Sverige är nämligen ganska extremt och en direkt motpol till Mellanöstern på de flesta sätt. Sverige är synnerligen illa lämpat att integrera just människor därifrån.
Nej, håller med. Men det är ju för att det aldrig har funnits en plan; (eller funnits ett behov av en plan?). Man borde således ha sett signalerna redan första gången 2006 när SD närmade sig riksdagen, och "gjort något åt saken". Då hade vi kanske haft en lite bättre situation än idag, om vi kunde kapa 20 år av desintegration ( :lol: ) i samhället.

Å andra sidan var det kanske inte bättre förr; det är sämre nu ;)

Lite spännande är dock att invandringen ökade som mest när SD fick luft i media. Kausalitet etc, jag vet...
Tack för en intressant sammanställningsbild gällande ländernas värderingar, för övrigt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Att det skulle bli ett bättre Sverige tror jag inte en sekund på. Såvida man inte argumenterar att det knappast kan bli sämre. Men jag vet inte. Det finns i mina ögon ingen som har ett recept för förändring.
Det sitter en entusiastisk kvinna här vid mitt köksbord och är övertygad om att nu kommer "vi" utvisa alla "kriminella utlänningar" osv, eftersom "de" vill ta över Sverige. Jag är rädd att det finns många som tänker så. Hoppas att ingen kommer på idén att jag och mina utländska kollegor är "kriminella" eller oönskade på annat sätt. Det skulle bli extremt tomt på kontoret. Jag kanske överreagerar, och det var ju väntat att det skulle bli såhär, men jag tycker inte om det.
Visa den här filmen till din entusiastiska kvinnan så för du se om hon är lika entusiastisk efteråt :)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Kriper »

MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Var femte svensk röstade på detta parti. Ett fascistiskt parti med rötter i nazismen. Den ideologi som mördade 6 miljoner judar i Europa. SD:s budskap är det samma som 1988 och 1994. Det är inte SD som förändrats, det är svensk borgerlighet som förändrats.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

mastodontfilmsmats skrev:

Lite spännande är dock att invandringen ökade som mest när SD fick luft i media. Kausalitet etc, jag vet...
Tack för en intressant sammanställningsbild gällande ländernas värderingar, för övrigt.

Här har du dokumentet som SD har att tacka för sin position idag. Migrationsuppgörelsen 2011 mellan Alliansregeringen och Miljöpartiet.

https://www.regeringen.se/contentassets ... onspolitik


På den tiden tyckte jag uppgörelsen var bra faktiskt. Det sågs som en käftsmäll på SD och som bevis på att de aldrig skulle få något att säga till om.

Invandringen ökade väldigt mycket från 2005 till 2011 också men sen tog det verklig fart över rekordåren i mitten av 10-talet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... l-sverige/

Under 2015 fick politiker löpa gatlopp om de ens andades om att det kunde finnas det minsta problem med invandring och om man pratade "volymer". Media var fulla av success stories om hur mycket vi skulle tjäna på "kompetensregnet". T ex den här berömda artikeln som DN skrev våren 2014 är man hävdade att Sandvikens kommun tjänade över en halv miljard per år på invandringen. https://www.dn.se/nyheter/sverige/tjana ... andringen/

Till och med en person med ett så alldaglig intellekt som jag har förstod tidigt att det var något som inte riktigt stämde. Tror det slog mig runt 2013-2014 att det var väldigt många som kom och vilka konsekvenser det antagligen skulle få. Bostadsbrist, stresstest av vård, skola...
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Nej, mörkblått är government/compulsory. Ljusblått är frivillig försäkring eller patientavgifter.
Fast det stämmer inte riktigt, det finns länder som har krav på att man skall ha en viss nivå av sjukvårdsförsäkring som man får betala själv för. Det är bara ifall man har för låg inkomst som den försäkringen betalas av staten, Nederländerna har t.ex. ett liknande system enligt hur mina vänner där beskriver det.

Anledningen till att USAs vård är så dyr är dels för att de erbjuder moment som kostar mycket som inte har samma tillgänglighet här men också bland annat för att försäkringsbolagen som faktiskt betalar för vården bara höjer premierna ifall vården blir för dyr. Det finns alltså inte fullt lika mycket incitament att hålla kostnaden nere för specifika moment. Runt 65% av befolkningen har helt privat sjukvårdsförsäkring där.
Men nu är det ju kostnaden per capita för staten som redovisas i grafen. Jag förstår att det rakt av är svårt att jämföra två länders olika system men den allmäna bilden att USA spenderar lite pengar på allmän sjukvård är ju inte riktigt sann.
I andra länder ligger en stor del av äldrevården inom sjukvården och inte i kommunen som i sverige.
Men slutsatsen är att Sverige inte har högre kostnader än jämförbara länder och att vår vård oftast får bra betyg av brukarna själva.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Var femte svensk röstade på detta parti. Ett fascistiskt parti med rötter i nazismen. Den ideologi som mördade 6 miljoner judar i Europa. SD:s budskap är det samma som 1988 och 1994. Det är inte SD som förändrats, det är svensk borgerlighet som förändrats.
Långt över en miljon invandrare senaste 10 åren och bristfällig integration har ingenting med det här att göra? Folk gillar inte vad som händer. Det har aldrig funnits folkligt stöd för invandring i den här omfattningen. Att folk ska behöva rösta på SD för att poängen ska gå fram är verkligen ett underbetyg åt svensk demokrati.
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

Kriper skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Var femte svensk röstade på detta parti. Ett fascistiskt parti med rötter i nazismen. Den ideologi som mördade 6 miljoner judar i Europa. SD:s budskap är det samma som 1988 och 1994. Det är inte SD som förändrats, det är svensk borgerlighet som förändrats.
Och 6.7 procent röstade på V. Ett (kommunistiskt) parti som sympatiserat med brutala diktatorer och en ideologi som bara i Kina ledde till 30 miljoner människors död under det stora språnget. Hur mycket har V förändrats?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Kriper skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Var femte svensk röstade på detta parti. Ett fascistiskt parti med rötter i nazismen. Den ideologi som mördade 6 miljoner judar i Europa. SD:s budskap är det samma som 1988 och 1994. Det är inte SD som förändrats, det är svensk borgerlighet som förändrats.
Och 6.7 procent röstade på V. Ett (kommunistiskt) parti som sympatiserat med brutala diktatorer och en ideologi som bara i Kina ledde till 30 miljoner människors död under det stora språnget. Hur mycket har V förändrats?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xg ... -pa-stalin

Jag säger inte att deras tanke var sån men lite kusligt är det ju.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Men nu är det ju kostnaden per capita för staten som redovisas i grafen. Jag förstår att det rakt av är svårt att jämföra två länders olika system men den allmäna bilden att USA spenderar lite pengar på allmän sjukvård är ju inte riktigt sann.
I andra länder ligger en stor del av äldrevården inom sjukvården och inte i kommunen som i sverige.
Men slutsatsen är att Sverige inte har högre kostnader än jämförbara länder och att vår vård oftast får bra betyg av brukarna själva.
Nej, de grupperar government och compulsory, vilket innebär att de fall där man tvingas teckna en privat försäkring själv kommer hamna i den potten (givet att deras metodik följer samma konvention som deras namnsättning). Och jag kanske är skadad som verksam i försäkringsbranschen men jag känner inte igen att den allmänna bilden skulle vara att USA spenderar lite, de hålls upp som exempel på några som spenderar massvis och är ett varnande fall vad som händer när försäkringsbolagen saknar incitament att hålla kostnaderna nere.

Och som du säger själv, vi gömmer en stor del av kostnaden i att det är kommunerna som tar en av de dyraste kostnaderna per capita, äldrevården. Frågan är om den tagits med i våra siffror i den här undersökningen för den kan garanterat vara med i andra länders siffror.

Vår vård ligger tyvärr inte på samma höga nivå som vår spendering ligger på, vi betalar helt klart mer och får mindre än många andra länder vi kan jämföras med. Väntetider är ett område vi brukar hamna långt ned på listan angående t.ex. Det finns en anledning till att marknaden för privata sjukvårdsförsäkringar exploderat.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Herr X »

Lurkern skrev:
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Om L inte ingår i regeringen utan bara är ett samarbetsparti, så sitter de i en väldigt bra förhandlingsposition. Eftersom de är vågmästare så kan de i stort sett få igenom alla sina förslag för att stödja de förslag som kommer från M, KD och SD.

De kan gå stärkta ur det om de spelar sina kort väl – se vad V växte när de satte ner foten mot S om marknadshyror etc. Att ingå i regeringen, och tvingas ta ansvar för SD:s olika förslag, skulle tvärt om vara förödande för L.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
martin363
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2022 11:37

Re: Regeringsskifte

Inlägg av martin363 »

Det här ju trots allt ett elbilsforum ….. Så hur ser ni på att det vid ett maktskifte troligen blir förändringar (sänkning?) eller borttagande av bonus-malussystemet, avskaffande av klimatklivet (som jag tror innehåller bla subventioner för laddinfrastruktur) och potentiellt förändringar i fordonsbeskattning, som i nuläget baseras bla på CO2-utsläpp? Kommer detta minska intresset för elektrifiering av fordonsflottan?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av TiborBlomhall »

Det kan bli liknande dråpslag som i Danmark 2015 då de avskaffade subventionerna på elbilar. Det tog fyra år innan elbilsförsäljningen kom ikapp igen.

Avskaffande av bonus gör faktiskt inte så mycket. Men sänks bensinpriset med fem kronor kommer folk sluta paniksöka elbilar på samma sätt de gör idag.

Avskaffande av stöd för laddinfrastrukturen kommer gynna Tesla, som kommer fortsätta bygga sina Supercharger laddstationer medans övriga aktörer kommer bromsa in sina planer.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Jag förstår inte varför de som flyttar till Sverige måste överge sina ursprunliga kulturer för att fungera i samhället. Spanien kräver väl inte att de svenska pensionärer som flyttar dit börjar gilla tjurfäktning och Paella :-)? Så länge man inte ligger samhället till last eller aktivt bedriver samhällsomstörtande verksamhet så tycker jag att människor som flyttar hit får ha vilken kultur de vill och jag tycker inte det är statens roll att bestämma ett lands kultur. Men ovanstående är väl knappast rasistiskt?
Beror ju på vad man lägger i begreppet kultur. Om det finns inslag i den som är direkt oförenliga med att leva i ett öppet och demokratiskt samhälle eller inte.

Jag tror problemet är avståndet mellan våra respektive kulturer. (Se bilden jag postade ovan). Att jämföra med rika pensionärer som flyttar till Spanien på sin ålders höst är inte riktigt samma sak. (Men jag gillar faktiskt både tjurfäktning och paella. ;))
Kartan är ett skämt
Varken Albanien eller Bosnien är ortodoxa :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Det kan bli liknande dråpslag som i Danmark 2015 då de avskaffade subventionerna på elbilar. Det tog fyra år innan elbilsförsäljningen kom ikapp igen.

Avskaffande av bonus gör faktiskt inte så mycket. Men sänks bensinpriset med fem kronor kommer folk sluta paniksöka elbilar på samma sätt de gör idag.

Avskaffande av stöd för laddinfrastrukturen kommer gynna Tesla, som kommer fortsätta bygga sina Supercharger laddstationer medans övriga aktörer kommer bromsa in sina planer.

Jag tror inte det. Elbilar borde klara sig ganska bra på egen hand nuförtiden. Utbudet är större och det finns alternativ som man inte måste sälja inre organ för att ha råd med.

Jag tänker dessutom att det inte behöver vara enbart negativt om försäljningen saktar in lite. Då kanske infrastrukturen hinner med också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Jag förstår inte varför de som flyttar till Sverige måste överge sina ursprunliga kulturer för att fungera i samhället. Spanien kräver väl inte att de svenska pensionärer som flyttar dit börjar gilla tjurfäktning och Paella :-)? Så länge man inte ligger samhället till last eller aktivt bedriver samhällsomstörtande verksamhet så tycker jag att människor som flyttar hit får ha vilken kultur de vill och jag tycker inte det är statens roll att bestämma ett lands kultur. Men ovanstående är väl knappast rasistiskt?
Beror ju på vad man lägger i begreppet kultur. Om det finns inslag i den som är direkt oförenliga med att leva i ett öppet och demokratiskt samhälle eller inte.

Jag tror problemet är avståndet mellan våra respektive kulturer. (Se bilden jag postade ovan). Att jämföra med rika pensionärer som flyttar till Spanien på sin ålders höst är inte riktigt samma sak. (Men jag gillar faktiskt både tjurfäktning och paella. ;))
Kartan är ett skämt
Varken Albanien eller Bosnien är ortodoxa :)
Nej, jag kan ju inte garantera att alla prickar hamnar exakt rätt. Men nog säger det något iaf. Den är ju inte tagen från nån högerextrem sajt och jag tror den är allmänt accepterad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av TiborBlomhall »

MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det kan bli liknande dråpslag som i Danmark 2015 då de avskaffade subventionerna på elbilar. Det tog fyra år innan elbilsförsäljningen kom ikapp igen.

Avskaffande av bonus gör faktiskt inte så mycket. Men sänks bensinpriset med fem kronor kommer folk sluta paniksöka elbilar på samma sätt de gör idag.

Avskaffande av stöd för laddinfrastrukturen kommer gynna Tesla, som kommer fortsätta bygga sina Supercharger laddstationer medans övriga aktörer kommer bromsa in sina planer.

Jag tror inte det. Elbilar borde klara sig ganska bra på egen hand nuförtiden. Utbudet är större och det finns alternativ som man inte måste sälja inre organ för att ha råd med.

Jag tänker dessutom att det inte behöver vara enbart negativt om försäljningen saktar in lite. Då kanske infrastrukturen hinner med också.
Visst, försäljningen kommer inte gå ner till noll, så de kommer "klara sig ganska bra". Men gemene man slutar leta efter elbilar om bensin blir 13 kronor igen.

Och utan fortsatt stöd för laddinfrastruktursatsningar kommer samma sak hända där. Antal nya laddstolpar och snabbladdare kommer störtdyka. Speciellt om beslutsfattare kan peka på att "se, det blev inte så många elbilar som ni befarat".

Visst, elbilar har kommit så långt i utvecklingen att politiker kan inte längre stoppa dem. Men med ett mer fossilvänligt samhälle kommer övergångstakten att avta betydligt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Jag förstår inte varför de som flyttar till Sverige måste överge sina ursprunliga kulturer för att fungera i samhället. Spanien kräver väl inte att de svenska pensionärer som flyttar dit börjar gilla tjurfäktning och Paella :-)? Så länge man inte ligger samhället till last eller aktivt bedriver samhällsomstörtande verksamhet så tycker jag att människor som flyttar hit får ha vilken kultur de vill och jag tycker inte det är statens roll att bestämma ett lands kultur. Men ovanstående är väl knappast rasistiskt?
Beror ju på vad man lägger i begreppet kultur. Om det finns inslag i den som är direkt oförenliga med att leva i ett öppet och demokratiskt samhälle eller inte.

Jag tror problemet är avståndet mellan våra respektive kulturer. (Se bilden jag postade ovan). Att jämföra med rika pensionärer som flyttar till Spanien på sin ålders höst är inte riktigt samma sak. (Men jag gillar faktiskt både tjurfäktning och paella. ;))
Kartan är ett skämt
Varken Albanien eller Bosnien är ortodoxa :)
Nej, jag kan ju inte garantera att alla prickar hamnar exakt rätt. Men nog säger det något iaf. Den är ju inte tagen från nån högerextrem sajt och jag tror den är allmänt accepterad.
Det kvittar vad den kommer ifrån om den inte stämmer
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Herr X skrev:
Lurkern skrev:
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Om L inte ingår i regeringen utan bara är ett samarbetsparti, så sitter de i en väldigt bra förhandlingsposition. Eftersom de är vågmästare så kan de i stort sett få igenom alla sina förslag för att stödja de förslag som kommer från M, KD och SD.

De kan gå stärkta ur det om de spelar sina kort väl – se vad V växte när de satte ner foten mot S om marknadshyror etc. Att ingå i regeringen, och tvingas ta ansvar för SD:s olika förslag, skulle tvärt om vara förödande för L.
Så bra kan det väl inte gått för V, de backade 1,3 % (preliminära siffror). Visst de dansade en sommar men vad gav det i det långa loppet? Inte ett skvatt. V ihop med C är väl valets stora förlorare, om de preliminära siffrorna står sig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det kan bli liknande dråpslag som i Danmark 2015 då de avskaffade subventionerna på elbilar. Det tog fyra år innan elbilsförsäljningen kom ikapp igen.

Avskaffande av bonus gör faktiskt inte så mycket. Men sänks bensinpriset med fem kronor kommer folk sluta paniksöka elbilar på samma sätt de gör idag.

Avskaffande av stöd för laddinfrastrukturen kommer gynna Tesla, som kommer fortsätta bygga sina Supercharger laddstationer medans övriga aktörer kommer bromsa in sina planer.

Jag tror inte det. Elbilar borde klara sig ganska bra på egen hand nuförtiden. Utbudet är större och det finns alternativ som man inte måste sälja inre organ för att ha råd med.

Jag tänker dessutom att det inte behöver vara enbart negativt om försäljningen saktar in lite. Då kanske infrastrukturen hinner med också.
Visst, försäljningen kommer inte gå ner till noll, så de kommer "klara sig ganska bra". Men gemene man slutar leta efter elbilar om bensin blir 13 kronor igen.

Och utan fortsatt stöd för laddinfrastruktursatsningar kommer samma sak hända där. Antal nya laddstolpar och snabbladdare kommer störtdyka. Speciellt om beslutsfattare kan peka på att "se, det blev inte så många elbilar som ni befarat".

Visst, elbilar har kommit så långt i utvecklingen att politiker kan inte längre stoppa dem. Men med ett mer fossilvänligt samhälle kommer övergångstakten att avta betydligt.

Jag tror det är värre att elen blivit så dyr faktiskt. Förr kunde man "avrunda nedåt" och lura sig själv att man åkte "gratis".

Vi får väl se. Lägre dieselpris gynnar många också. Blir billigare mat t ex.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Herr X skrev:
Lurkern skrev:
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Om L inte ingår i regeringen utan bara är ett samarbetsparti, så sitter de i en väldigt bra förhandlingsposition. Eftersom de är vågmästare så kan de i stort sett få igenom alla sina förslag för att stödja de förslag som kommer från M, KD och SD.

De kan gå stärkta ur det om de spelar sina kort väl – se vad V växte när de satte ner foten mot S om marknadshyror etc. Att ingå i regeringen, och tvingas ta ansvar för SD:s olika förslag, skulle tvärt om vara förödande för L.
Så bra kan det väl inte gått för V, de backade 1,3 % (preliminära siffror). Visst de dansade en sommar men vad gav det i det långa loppet? Inte ett skvatt. V ihop med C är väl valets stora förlorare, om de preliminära siffrorna står sig.
Ja, under valvakan igår kväll tackade Nooshi Dadgostar alla valarbetar för att dom knackat så mycket dörr och deltagit i debatter under valrörelsen för att sprida partiets budskap.

Jag kan inte annat än hålla med Dom skulle ansträngt sig lite extra så kanske dom hamnat under 4%.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Regeringsskifte

Inlägg av +46 »

TiborBlomhall skrev:
MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det kan bli liknande dråpslag som i Danmark 2015 då de avskaffade subventionerna på elbilar. Det tog fyra år innan elbilsförsäljningen kom ikapp igen.

Avskaffande av bonus gör faktiskt inte så mycket. Men sänks bensinpriset med fem kronor kommer folk sluta paniksöka elbilar på samma sätt de gör idag.

Avskaffande av stöd för laddinfrastrukturen kommer gynna Tesla, som kommer fortsätta bygga sina Supercharger laddstationer medans övriga aktörer kommer bromsa in sina planer.

Jag tror inte det. Elbilar borde klara sig ganska bra på egen hand nuförtiden. Utbudet är större och det finns alternativ som man inte måste sälja inre organ för att ha råd med.

Jag tänker dessutom att det inte behöver vara enbart negativt om försäljningen saktar in lite. Då kanske infrastrukturen hinner med också.
Visst, försäljningen kommer inte gå ner till noll, så de kommer "klara sig ganska bra". Men gemene man slutar leta efter elbilar om bensin blir 13 kronor igen.

Och utan fortsatt stöd för laddinfrastruktursatsningar kommer samma sak hända där. Antal nya laddstolpar och snabbladdare kommer störtdyka. Speciellt om beslutsfattare kan peka på att "se, det blev inte så många elbilar som ni befarat".

Visst, elbilar har kommit så långt i utvecklingen att politiker kan inte längre stoppa dem. Men med ett mer fossilvänligt samhälle kommer övergångstakten att avta betydligt.
Jag vet inte om de blå har pratat ihop sig men enligt Moderaternas partiprogram så ska Sveriges vägar bli bredare, säkrare och underhållas oftare. Sverige ska också bli bäst i världen på laddinfrastruktur. Vi kan dessutom se fram emot en ny fast förbindelse till Danmark
Installerat 13,2 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Kriper skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Var femte svensk röstade på detta parti. Ett fascistiskt parti med rötter i nazismen. Den ideologi som mördade 6 miljoner judar i Europa. SD:s budskap är det samma som 1988 och 1994. Det är inte SD som förändrats, det är svensk borgerlighet som förändrats.
Och 6.7 procent röstade på V. Ett (kommunistiskt) parti som sympatiserat med brutala diktatorer och en ideologi som bara i Kina ledde till 30 miljoner människors död under det stora språnget. Hur mycket har V förändrats?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xg ... -pa-stalin

Jag säger inte att deras tanke var sån men lite kusligt är det ju.
En ren och skär slump :-)
0B6F2E1C-8928-4A9F-A9D7-784B867A2818.jpeg
CFB59E0F-936A-49E8-B7B0-AD58E8DF7CE9.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju heller ingen slump att partiledaren är född 1985 och ju rimligen inte kunnat delta under kommunisttiden. Värre är det ju med dom lite äldre ledamöterna. Ulla Andersson t.ex. Hon är född 1963 och representerade vänsterpartiet som förtroendevald redan 1990. Vilket parti gick hon med i?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
Att det skulle bli ett bättre Sverige tror jag inte en sekund på. Såvida man inte argumenterar att det knappast kan bli sämre. Men jag vet inte. Det finns i mina ögon ingen som har ett recept för förändring.
Det sitter en entusiastisk kvinna här vid mitt köksbord och är övertygad om att nu kommer "vi" utvisa alla "kriminella utlänningar" osv, eftersom "de" vill ta över Sverige. Jag är rädd att det finns många som tänker så. Hoppas att ingen kommer på idén att jag och mina utländska kollegor är "kriminella" eller oönskade på annat sätt. Det skulle bli extremt tomt på kontoret. Jag kanske överreagerar, och det var ju väntat att det skulle bli såhär, men jag tycker inte om det.
Visa den här filmen till din entusiastiska kvinnan så för du se om hon är lika entusiastisk efteråt :)
Vi diskuterar inte politik här hemma. Vi har så fundamentalt olika åsikter att detta skulle resultera i ett oändligt bråk. Hon får hålla på med sitt och jag får hålla käften. Eller så jamsar jag med. Enklast och lugnast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Låst