Hur kommer du spara 10% el?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Jag köpte en Shelly Plug S och har börjat göra lite mätningar över hur mycket saker och ting drar. LED-slingan i ungarnas myshörna drar 2.5W, inser att den inte är den stora energitjuven.

Däremot har jag upptäckt att energiförbrukningen på diskmaskinen i det närmaste halveras om jag låter Eco-programmet köra i sina fyra timmar och låter bli variospeed-knappen som minskar det till en dryg timma. 0.8kWh drar en disk då istället för 1.5kWh. Maskinen går varje dag så det är ett par hundra kWh per år, bara det är 5-10% av vår förbrukning. Majoriteten av förbrukningen är första timmen så det går ändå rätt enkelt att pricka billig tid på natten.

Torktumlaren har vi slutat använda, försöker köra en maskin varje natt (ska mäta lite där med..) och hänger tvätten istället för att köra flera maskiner vissa dagar och torktumla. Använder föreningens gemensamma tvättstuga om det är mycket efter t.ex. en resa (men det sparar ju bara på vår elräkning, inte på totalen förstås).

För oss rör det sig i realiteten om några hundralappar per månad men det är ändå intressant att se hur mycket det går att göra bara genom att tänka till lite.
Intressant.. De nog till att testa hur stor skillnad de är på vår maskin mellan Eco och auto..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av fth »

mati skrev:
- Spabadet kommer antingen tömmas eller köras på lägsta möjliga temperatur, dvs 15 grader. Jag är osäker om det går att tömma så att det inte finns vattenrester kvar nånstans i slangarna som kan frysa sönder.
Jag rekommenderar starkt att du inte försöker tömma och stänga av spabadet, jag har sparat massor av el pga att just denna operation fick mitt spabad att frysa sönder. :(

Även om du skulle lyckas tömma alla slangar, kopplingar, pumpar, krökar och böjar, så kan det kondensera tillräckligt med vatten igen på olämpliga ställen så att du riskerar att allt fryser sönder.

Sätt på underhållsläge, alt den lägsta temperatur som går att ställa in, eller gör dig av med badet helt är mitt råd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
mati skrev:
- Spabadet kommer antingen tömmas eller köras på lägsta möjliga temperatur, dvs 15 grader. Jag är osäker om det går att tömma så att det inte finns vattenrester kvar nånstans i slangarna som kan frysa sönder.
Jag rekommenderar starkt att du inte försöker tömma och stänga av spabadet, jag har sparat massor av el pga att just denna operation fick mitt spabad att frysa sönder. :(

Även om du skulle lyckas tömma alla slangar, kopplingar, pumpar, krökar och böjar, så kan det kondensera tillräckligt med vatten igen på olämpliga ställen så att du riskerar att allt fryser sönder.

Sätt på underhållsläge, alt den lägsta temperatur som går att ställa in, eller gör dig av med badet helt är mitt råd.

/fth
Säger detsamma. Jag misstänker i efterhand att två av våra byten av pumpar beror på att de frys sönder när vi stängt spa badet på vintern. Ganska dyra att byta i vårt bad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

Ni får väl ha badet i ett varmgarage eller dylikt istället? Öppna porten när det är dags att bada. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Ni får väl ha badet i ett varmgarage eller dylikt istället? Öppna porten när det är dags att bada. :lol:
Ja, någon lösning för att iaf kunna rulla in badet i förråd, garage el liknande under vintern skulle nog göra det både enklare och billigare att ha spabad.

Det kanske iofs skulle funka att kombinera att tömma badet efter bästa förmåga med en frostvakt el dyl som iaf håller badet över nollan?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av frippe »

fth skrev:
MWall skrev:
Ni får väl ha badet i ett varmgarage eller dylikt istället? Öppna porten när det är dags att bada. :lol:
Ja, någon lösning för att iaf kunna rulla in badet i förråd, garage el liknande under vintern skulle nog göra det både enklare och billigare att ha spabad.

Det kanske iofs skulle funka att kombinera att tömma badet efter bästa förmåga med en frostvakt el dyl som iaf håller badet över nollan?

/fth
Funderade på att låta cirkulationspumpen gå som vanligt på vårt spabad, sedan sätta en brytare på fasen som värmen ligger på och bara tillåta den att köra mellan 23-05 på natten. Frågan är bara hur mycket badet tappar i värme fram tills man ev. vill bada på kvällen?
Model Y LR.
Model S70D
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Matte »

frippe skrev:
Funderade på att låta cirkulationspumpen gå som vanligt på vårt spabad, sedan sätta en brytare på fasen som värmen ligger på och bara tillåta den att köra mellan 23-05 på natten. Frågan är bara hur mycket badet tappar i värme fram tills man ev. vill bada på kvällen?
Jag testade det där förra vintern och det fungerade bra. Drog upp det till 40 på natten o på kvällen var det ca 38. Dom kallaste dagarna sjönk det till 37.

Jag har gjort det lite till en hobby (har fjärrvärme) att spara el dagtid. Har går bra. Men man ska komma ihåg att alla har inte samma möjligheter/kunskaper/ork att minska förbrukningen, så det gäller att vi som kan gör så mycket vi kan 8-)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Smutt »

frippe skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Ni får väl ha badet i ett varmgarage eller dylikt istället? Öppna porten när det är dags att bada. :lol:
Ja, någon lösning för att iaf kunna rulla in badet i förråd, garage el liknande under vintern skulle nog göra det både enklare och billigare att ha spabad.

Det kanske iofs skulle funka att kombinera att tömma badet efter bästa förmåga med en frostvakt el dyl som iaf håller badet över nollan?

/fth
Funderade på att låta cirkulationspumpen gå som vanligt på vårt spabad, sedan sätta en brytare på fasen som värmen ligger på och bara tillåta den att köra mellan 23-05 på natten. Frågan är bara hur mycket badet tappar i värme fram tills man ev. vill bada på kvällen?
Jag kör bara värme i mitt spanad 00:00—05:00 när det var som kallast förra vintern hade jag 37grader trots att jag ställt in 40 men vanligtvis faller det bara en grad
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Då jag redan kör nästan allt jag kan på natt sedan förra vintern inklusive så får det väl bli att sänka golvvärmen ett par grader, är vattenburen från bergvärme. Byta Audin vore väl det snabbaste sättet men nä. Hade jag bott själv hade det varit lättare än med 2 tonåringar men nu har dom köpt nya tofflor så kanske :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
- Spabadet kommer antingen tömmas eller köras på lägsta möjliga temperatur, dvs 15 grader. Jag är osäker om det går att tömma så att det inte finns vattenrester kvar nånstans i slangarna som kan frysa sönder.
Jag rekommenderar starkt att du inte försöker tömma och stänga av spabadet, jag har sparat massor av el pga att just denna operation fick mitt spabad att frysa sönder. :(

Även om du skulle lyckas tömma alla slangar, kopplingar, pumpar, krökar och böjar, så kan det kondensera tillräckligt med vatten igen på olämpliga ställen så att du riskerar att allt fryser sönder.

Sätt på underhållsläge, alt den lägsta temperatur som går att ställa in, eller gör dig av med badet helt är mitt råd.

/fth
Tack. Misstänkte det. På lägsta möjliga temperatur borde det inte dra särskilt mycket el. Vill inte göra mig av med badet. Vi badar en del, men främst på sommarn i lagom ljummet vatten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Henkens »

Har skaffat 9 kubik ved som jag tänkte elda upp.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av krille »

Bor i lägenhet och förbrukar redan lite el. Har svårt att se hur det ska gå att förbruka mindre el utan att gå över till att äta kall mat och stänga av kylskåpet samt tv:n...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Anderzzon »

Har väldigt svårt att se hur jag ska kunna få ner min elförbrukning med 10% faktiskt. I december låg min förbrukning exklusive bil på 69 kWh/dygn. Om jag kollar på förbrukningen nu i augusti och september när vi inte har haft någon uppvärmning så ligger jag på 15 kWh/dygn inklusive varmvatten. Så uppvärmning drar över 50 per dygn. Jag får nog sänka temperaturen till typ 18 grader om jag ska ner 10%. Eller lägga 200000 på att byta frånluftsvärmepumpen till bergvärme istället.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Teslaspolen »

krille skrev:
Bor i lägenhet och förbrukar redan lite el. Har svårt att se hur det ska gå att förbruka mindre el utan att gå över till att äta kall mat och stänga av kylskåpet samt tv:n...
Kör på surfplatta istället för TV om det bara är du själv, se över belysningen. Modern dator är mycket energisnålare än en äldre. Men ja som du säger, bor man i lägenhet är det inte så mycket att göra.

Värm maten dock, man ska ju kunna leva också. :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av frippe »

Matte skrev:
frippe skrev:
Funderade på att låta cirkulationspumpen gå som vanligt på vårt spabad, sedan sätta en brytare på fasen som värmen ligger på och bara tillåta den att köra mellan 23-05 på natten. Frågan är bara hur mycket badet tappar i värme fram tills man ev. vill bada på kvällen?
Jag testade det där förra vintern och det fungerade bra. Drog upp det till 40 på natten o på kvällen var det ca 38. Dom kallaste dagarna sjönk det till 37.

Jag har gjort det lite till en hobby (har fjärrvärme) att spara el dagtid. Har går bra. Men man ska komma ihåg att alla har inte samma möjligheter/kunskaper/ork att minska förbrukningen, så det gäller att vi som kan gör så mycket vi kan 8-)
Hur löste du det rent tekniskt? För vad jag kan läsa mig till kan jag inte styra detta i badets styrsystem, så något externt behövs.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Zalman3 »

När det blir kallt. Kolla av huset med en värmekamera, för att se var isoleringen är dålig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
När det blir kallt. Kolla av huset med en värmekamera, för att se var isoleringen är dålig.
Vet du eller någon var man kan köpa eller låna en värmekamera till ett bra pris?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Syncronauten »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
När det blir kallt. Kolla av huset med en värmekamera, för att se var isoleringen är dålig.
Vet du eller någon var man kan köpa eller låna en värmekamera till ett bra pris?
Flir har en liten smidig som man kopplar till telefonen. Den hette flir one när jag köpte för en massa år sedan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
När det blir kallt. Kolla av huset med en värmekamera, för att se var isoleringen är dålig.
Vet du eller någon var man kan köpa eller låna en värmekamera till ett bra pris?

Både mörkerseende och värmekamera. Cool!


https://www.netonnet.se/art/mobil-smart ... XIEALw_wcB
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av EnTraktor »

Jag sätter bergvärmepumpen i semesterläge och drar till nått varmt land i 6-8 veckor :D :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Nect »

Får väl öka laddgränsen med 10% så har jag det sparat i batteriet :lol:

Nä skämt å sido… Får byta bort e-tronen till vilken annan elbil som helst så har jag nog minskat min elförbrukning med ca 80% :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Jo vår E-tron är laddad med 2048 kWh av årets förbrukning på 10 800, så inte riktigt 80% för mig men ändå 25%. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Bjelke »

2048 :mrgreen: nördigt igen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

8000 av 25000 kwH går till bilarna här. Det är inklusive laddförluster och allt. Det är ju 32% för vår del.

Kanske dags att byta till bensinbil för att skona elnät och elproduktion? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Får väl öka laddgränsen med 10% så har jag det sparat i batteriet :lol:

Nä skämt å sido… Får byta bort e-tronen till vilken annan elbil som helst så har jag nog minskat min elförbrukning med ca 80% :mrgreen:
Det är faktiskt inget skämt, för det är sant. Nu kör jag visserligen inte riktigt så mycket att det blir 10% av totala elförbrukningen, men jag har sparat nästan 1000kWh efter 9 månader med Ioniq 5. Då räknar jag med vad bilen visar för snittförbrukning (e-tron ~25kWh vs Ioniq ~17kWh/100km) och sträckan jag kört sedan jag fick bilen (1200 mil).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar