Hur kommer du spara 10% el?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av themax »

MWall skrev:
Så nu ska vi köra långsamt för att spara på el? :? :roll:
Det räcker att köra lagligt ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dinsdale »

Stänga av golvvärmen borde spara mer än 10% (bor i lägenhet). Försöka ladda bilen direkt efter långresa istället för att vänta tills batteriet kallnat verkar spara en del kWh, men det sparar ju bara pengar om man har fastpris (och kan vara kontraproduktivt om man råkar komma hem när belastningen på elnätet är hög - men nu var ju frågan hur jag själv skulle spara 10% inte hur jag skulle bidra till att minska effekttopparna med 10%).

Förutom då att undvika energislöseri genom att helt enkelt hålla skyltad hastighet :-)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Bjelke »

Många som räknar upp golvvärme som en sak man kan stänga av/sänka, men är inte
själva poängen med golvvärme att kunna ha lägre temperatur i rummet i första hand? Dvs en
energibesparande åtgärd från början… (utom i badrum kanske för där är det väl mer för komfort
oftast)
Så om man stänger av detta så får det motsatt effekt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Många som räknar upp golvvärme som en sak man kan stänga av/sänka, men är inte
själva poängen med golvvärme att kunna ha lägre temperatur i rummet i första hand? Dvs en
energibesparande åtgärd från början… (utom i badrum kanske för där är det väl mer för komfort
oftast)
Så om man stänger av detta så får det motsatt effekt?
Det är bara i badrummet vi har golvvärme. Dessutom det enda rummet som är eluppvärmt. Att stänga av den skulle spara minst 30% av vår elkostnad, men det tänker vi inte göra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Många som räknar upp golvvärme som en sak man kan stänga av/sänka, men är inte
själva poängen med golvvärme att kunna ha lägre temperatur i rummet i första hand? Dvs en
energibesparande åtgärd från början… (utom i badrum kanske för där är det väl mer för komfort
oftast)
Så om man stänger av detta så får det motsatt effekt?
Det är bara i badrummet vi har golvvärme. Dessutom det enda rummet som är eluppvärmt. Att stänga av den skulle spara minst 30% av vår elkostnad, men det tänker vi inte göra.
Det är samma här, elektrisk golvvärme finns bara i badrummet och det är den enda uppvärmningskällan där. Rätt vanligt i nyproduktion och vid renovering vad jag förstår. Med elektrisk golvvärme hamnar kostnaden på hyresgästen/bostadsrättshavaren istället för på hyresvärden/föreningen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av frippe »

Många som har fjärrvärme har komfortvärme i golven för att klinkergolv inte ska kännas så kalla. Att dra ned på den värmen gör inte så stor påverkan på temperaturen i rummet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av dstr »

Vi kommer nog inte spara många kwh.

Däremot har jag plöjt ner löjligt mycket pengar på Ngenic, Sensibo, ABB-kontaktorer, Shellyreläer, Hue-prylar osv, så vi kommer nog flytta 20-40% från peak-perioderna till nätter och helger.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Elix747 »

themax skrev:
MWall skrev:
Så nu ska vi köra långsamt för att spara på el? :? :roll:
Det räcker att köra lagligt ;-)
Jo. Så här går det när man kör snålt och bara +5 på landsväg. :evil: tydligen så orkar folk inte med att köra sakta.
44D8FE94-ACFF-4701-9504-D53D0907633E.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jerka »

Dafro skrev:
Jerka skrev:
Vi har precis flyttat in i vårt hus så det handlar mycket om att lära sig i början.

En sak vi ska göra är att kolla isoleringen på vinden, det kan man tydligen spara en slant på. Annars är det mesta gjort; bergvärme, treglasfönster, led-lampor osv. Vi har självdrag så FTX kanske vore något, men det är dyrt och jag har ingen aning om hur bra det lirar med bergvärme + vattenburen golvvärme.
Jag har ftx med bergvärme och vattenburen golvvärme nere och stora radiatorer uppe så jag kan köra samma temperatur och detta i ett lågenergihus som har 35 cm isolering i väggarna och 60-70 på vinden. Innan de höga priserna kom så sparade ftx in ungefär lika mycket som filterkostnaden så ingen ekonomisk besparing utan bara bättre komfort. Med detta sagt så tror jag att du aldrig kommer spara in pengarna för att installera ftx i ditt hus om du nu har självdrag, vilket i sig tyvärr ger mest ventilation på vintern n-r det behövs minst. Jag har på sistone börjat justera ner ventilationen då jag tycker att regelverket med att byta alla luft varannan timme blir lite konstigt för oss som ör 4 personer på 250 kvm så nu kör jag bortaläge nästan dygnet runt förutom några timmar på natten då alla är i sovrummen, fast det behövs nog inte då vi har fönsterna öppna nästan hela höst/vinter då det annars blir för varmt.

Långt svar men till avslutning skulle jag istället rekommendera dig att lägga pengarna på solceller istället för ftx om ditt hus är lämpligt för det.
Tack för utförligt och bra svar!

Jag ska titta på solceller men huset är inte helt optimalt för det, taknocken går i ungefär nord/sydlig riktning, så jag har ingen takyta i rakt söderläge. Dessutom är det en vindskupa med balkong på den västra halvan av taket som ändå ligger några grader mot söder, så det blir suboptimalt av den anledningen. Men det kanske inte är så noga?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av tor »

En stor tjuv hos oss är lysrören i arbetsrummet. Gamla lysrör som är på 40 watt och många till antalet. Ska ordna någon led belysning där. Faktum är att dom värmer rummet märkbart.
Kommer att prova med en sänkning av temperaturen inomhus och framförallt styra bergvärmepumpen mer mot innetemperaturgivaren. Då ska den förhoppningsvis slå av sig när vi eldar.

Sedan kommer mina hemmabatterier nästa vecka.Peak lasttiderna blir väl då jag säljer energi. Så mer än 100% i besparing lite beroende på hur man räknar 8-)
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Matte »

dstr skrev:
Vi kommer nog inte spara många kwh.

Däremot har jag plöjt ner löjligt mycket pengar på Ngenic, Sensibo, ABB-kontaktorer, Shellyreläer, Hue-prylar osv, så vi kommer nog flytta 20-40% från peak-perioderna till nätter och helger.
Jag tror att det där är det viktigaste varje enskild person kan göra för genomsnittssvensken. Har man inte dom grejerna kan många använda timers etc, vilket nog fungerar i 95% av fallen
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Jerka skrev:
Dafro skrev:
Jerka skrev:
Vi har precis flyttat in i vårt hus så det handlar mycket om att lära sig i början.

En sak vi ska göra är att kolla isoleringen på vinden, det kan man tydligen spara en slant på. Annars är det mesta gjort; bergvärme, treglasfönster, led-lampor osv. Vi har självdrag så FTX kanske vore något, men det är dyrt och jag har ingen aning om hur bra det lirar med bergvärme + vattenburen golvvärme.
Jag har ftx med bergvärme och vattenburen golvvärme nere och stora radiatorer uppe så jag kan köra samma temperatur och detta i ett lågenergihus som har 35 cm isolering i väggarna och 60-70 på vinden. Innan de höga priserna kom så sparade ftx in ungefär lika mycket som filterkostnaden så ingen ekonomisk besparing utan bara bättre komfort. Med detta sagt så tror jag att du aldrig kommer spara in pengarna för att installera ftx i ditt hus om du nu har självdrag, vilket i sig tyvärr ger mest ventilation på vintern n-r det behövs minst. Jag har på sistone börjat justera ner ventilationen då jag tycker att regelverket med att byta alla luft varannan timme blir lite konstigt för oss som ör 4 personer på 250 kvm så nu kör jag bortaläge nästan dygnet runt förutom några timmar på natten då alla är i sovrummen, fast det behövs nog inte då vi har fönsterna öppna nästan hela höst/vinter då det annars blir för varmt.

Långt svar men till avslutning skulle jag istället rekommendera dig att lägga pengarna på solceller istället för ftx om ditt hus är lämpligt för det.
Tack för utförligt och bra svar!

Jag ska titta på solceller men huset är inte helt optimalt för det, taknocken går i ungefär nord/sydlig riktning, så jag har ingen takyta i rakt söderläge. Dessutom är det en vindskupa med balkong på den västra halvan av taket som ändå ligger några grader mot söder, så det blir suboptimalt av den anledningen. Men det kanske inte är så noga?
Då får jag säga grattis, paneler i väst/östlig riktning ör vad jag också har, typ. Söder ligger nästa mitt i ena hörnet, se bifogad bild på vårt tak, paneler har jag som ser på ”väst” och 3 små på varje takkupa mot söder, detta är 10 kWp. Jag har sol på min framsida rakt framifrån ca kl 6. Att jag säger grattis ör för att priserna är oftast högre på morgon och kväll än mitt på dagen. Jag har beställt paneler till alla kvarvarande takytor nu som ska installeras till våren och då kommer jag producera ca 19 000 kWh som är vad jag förbrukar på ett år ungefär,
29022B6E-1F10-4E05-8B10-D6A1FD059868.png
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Jag kör också öst-väst med merparten mot öst. Och det har visat sig vara ett mycket bra läge. På morgonen/förmiddagen är det svalare än på eftermiddagen, dvs solcellerna är mycket effektivare. Dessutom brukar det vara mer molnfritt på förmiddagarna på sommarn, det brukar ju bildas stackmoln senare på dagen.
En annan födel är att man sprider ut produktionen mer över dygnet. För det första får man en mindre topp mitt på dagen, dvs man kanske klarar sig med en mindre huvudsäkring, och dessutom kan man använda mer av sin egen el om man vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av PeteAstro »

Vi har satt innertemperaturen på 18 grader. Under testperioden i september tycker jag att det blir ruggigt. Har i princip ytterkläder på mig inomhus. Snart åker långkalsongerna på.

Har 30 säckar ved kvar sen förra vintern som kommer att användas då det blir för ruggigt.

Har stängt av några handdukstorkar och ett kylskåp som vi inte använder. Sparar 200 watt på det. Vi klarar nog att betala för högre förbrukning men det känns surt. Så planen är att stå ut även om det känns helt galet.

Värmepumpen är inställd på att värma vatten och hus när elen är billigare.

Har järnkoll på förbrukningen via watty i Tibberappen.

För övrigt ansökte vi om bygglov för solpaneler inkl batterilager men fick nej pga att vårat funkisområde skulle förvanskas om vi fick ha paneler på vårt platta tak som inte syns från gatan.

Nej jag är inte bitter alls…men vi kommer troligen att spara 10% på elförbrukningen.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

PeteAstro skrev:
Vi har satt innertemperaturen på 18 grader. Under testperioden i september tycker jag att det blir ruggigt. Har i princip ytterkläder på mig inomhus. Snart åker långkalsongerna på.
Menar du att du det är ruggigt inomhus resan nu i september? Vi har för första gången någonsin inte haft värmen igång en endaste gång efter sommaren. Det har ingenting med elpriset att göra, det behövs helt enkelt inte än. Temperaturen ligger fortfarande runt 20 grader inomhus. Och då är detta en 130 år gammal kåk, inget lågenergihus direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av taliz »

Ja det börjar faktiskt kännas lite kallt när man stiger ur duschen nu.
En av nackdelarna med att bo i hyreshus…
Kanske lämnar landet lite tidigare i år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Fortfarande 21 grader inne här och alla fönster öppna på övervåningen, nätterna igenom. Nersidan med lågenergihus ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av LarsL »

Genom att jag haft timdebitering under några år så har jag på sätt och vis redan sparat mina 5%. Men då har jag bytt från vedpanna till bergvärme för några år sedan så jag har ökat mitt elbehov från säg 5 år tillbaka. Därför har jag nu tänkt sänka värmen med 1 grad inne och hoppas det funkar. Har tidigare tyckt att en lägre regler temperatur har gett obalans mellan rum så något jag kommer jobba med i vinter. Kanske kommer jag att justera ner termostater på några element för att värma andra rum mer.

När det gäller vedpanna så var det inte så bra som man kan tro. Om det ska fungera måste man nämligen elda hela tiden (varje dag alltså). Är man trött eller upptagen med annat så kommer elpatronen gå in och då är det verkligen slöseri med el. Dessutom ska veden huggas och klyvas och plockas in och dras till pannrum. Kommer ihåg att jag tillbringade många vårvintrar med ved hela helgerna, KLART ovärt!

Med bilarna så har jag redan nu utöver smartladdning även undvikit att ladda under vissa nätter då priset inte sjunkit tillräckligt. Det har gjort att mina laddkostnader under augusti inte dragit iväg alls lika mycket som medel elpriset.
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av PeteAstro »

mati skrev:
PeteAstro skrev:
Vi har satt innertemperaturen på 18 grader. Under testperioden i september tycker jag att det blir ruggigt. Har i princip ytterkläder på mig inomhus. Snart åker långkalsongerna på.
Menar du att du det är ruggigt inomhus resan nu i september? Vi har för första gången någonsin inte haft värmen igång en endaste gång efter sommaren. Det har ingenting med elpriset att göra, det behövs helt enkelt inte än. Temperaturen ligger fortfarande runt 20 grader inomhus. Och då är detta en 130 år gammal kåk, inget lågenergihus direkt.
Ja redan nu och ingen värme på. Ett 30-tals hus med ett antal planklager och en hopsjunken spånisolering som fn värms upp av 3 vuxna, en katt samt då och då med pågående matlagning, tvätt och TV-tittande.

Idag 17.5 grader inne och 11 grader ute.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
PeteAstro skrev:
Vi har satt innertemperaturen på 18 grader. Under testperioden i september tycker jag att det blir ruggigt. Har i princip ytterkläder på mig inomhus. Snart åker långkalsongerna på.
Menar du att du det är ruggigt inomhus resan nu i september? Vi har för första gången någonsin inte haft värmen igång en endaste gång efter sommaren. Det har ingenting med elpriset att göra, det behövs helt enkelt inte än. Temperaturen ligger fortfarande runt 20 grader inomhus. Och då är detta en 130 år gammal kåk, inget lågenergihus direkt.
Det som ofta behövs i särskilt gamla hus är en liten brasa i en kamin som drar ut fukten. Det här är ju en brist med vattenburen värme som inte går att ”chock-värma” med. Att baka lite kan ju vara en bra ersättare.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MrEarp »

Jag följer elemarknaden dagligen, nu vill jag prata Norge!
Norge motarbetar hela situationen och använder nu läget att tjäna maximalt med pengar på deras vattenkraft genom att ständigt medvetet skruva ner egen produktion och trissa upp priser för maxa vinsten.
Hela året har man varit ”importör” av el så fort det är billigt och massiv exportör när vi har 7-8kr spotpris. Det gör att vi svenskar betalar kalaset för att Norge skall tjäna pengar.
Sveriges överproduktion och export räcker inte långt när vi både skall sälja till de som på riktigt har underskott plus Norge som skrattar hela vägen till banken.
Norge har i skrivande stund ”underskott” på 3GW effekt, men just det övriga grannar säljer ju ”billigt” nu…

Källan på info ovan är kontrollrummet från Svenska Kraftnät, https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

MrEarp skrev:
Jag följer elemarknaden dagligen, nu vill jag prata Norge!
Norge motarbetar hela situationen och använder nu läget att tjäna maximalt med pengar på deras vattenkraft genom att ständigt medvetet skruva ner egen produktion och trissa upp priser för maxa vinsten.
Hela året har man varit ”importör” av el så fort det är billigt och massiv exportör när vi har 7-8kr spotpris. Det gör att vi svenskar betalar kalaset för att Norge skall tjäna pengar.
Sveriges överproduktion och export räcker inte långt när vi både skall sälja till de som på riktigt har underskott plus Norge som skrattar hela vägen till banken.
Norge har i skrivande stund ”underskott” på 3GW effekt, men just det övriga grannar säljer ju ”billigt” nu…

Källan på info ovan är kontrollrummet från Svenska Kraftnät, https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Förstår nog inte riktigt hur du menar. För det första är väl inte Norge så stora på produktion att dom kan styra priset och det är väl bra om dom säljer när det är dyrt lika med brist och sparar på sitt vatten och importerar när det finns billig vindel. Men det kan ju vara jag som tänker tokigt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
PeteAstro skrev:
Vi har satt innertemperaturen på 18 grader. Under testperioden i september tycker jag att det blir ruggigt. Har i princip ytterkläder på mig inomhus. Snart åker långkalsongerna på.
Menar du att du det är ruggigt inomhus resan nu i september? Vi har för första gången någonsin inte haft värmen igång en endaste gång efter sommaren. Det har ingenting med elpriset att göra, det behövs helt enkelt inte än. Temperaturen ligger fortfarande runt 20 grader inomhus. Och då är detta en 130 år gammal kåk, inget lågenergihus direkt.
Det som ofta behövs i särskilt gamla hus är en liten brasa i en kamin som drar ut fukten. Det här är ju en brist med vattenburen värme som inte går att ”chock-värma” med. Att baka lite kan ju vara en bra ersättare.
Det är visserligen sant. Jag eldade upp en liten låda med spillvirke häromdagen, inte för att få upp värmen utan för att bli av med det. Det blev en jäkla värme så jag fick vädra in uteluft till sist. Men inomhusmiljön blev påtagligt trevligare efteråt.
Och bakningen tänkte jag faktiskt inte på. Jag bakar bröd ungefär varannan dag. Detta räcker troligen för att hålla temperaturen i kåken så som det är nu, med utetemperaturen runt 15 grader. Och så två vuxna, två hundar och tre katter som ju också är små värmekraftverk. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mickeisol »

Jaha nu har man kommit på att elpriset i södra sverige kan sjunka ifall ni sparar el.

Ja det är ju klart att man kan få elpriset att sjunka ifall man maxar elexport-kablarna och skapar ett överskott i södra sverige (genom att spara el), då sjunker ju elpriset.

Vi i SE2 och SE1 som har väldigt mycket vindkraft, vad händer då ifall det blåser mycket, Ja först går ju elpriset ner mot 0 och kanske blir till och med negativt dom perioderna eftersom att elexporten ner till SE3 kommer att minska.

Vi norrlänningar får helt enkelt öka vår elförbrukning när vindkraften laddar på för annars måste vattnet spillas i vattenkraftverken och slösas bort på bromsning i vattenkraftgeneratorerna.

Så jag kommer förmodligen öka min elförbrukning i vinter.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
themax skrev:
MWall skrev:
Så nu ska vi köra långsamt för att spara på el? :? :roll:
Det räcker att köra lagligt ;-)
Jo. Så här går det när man kör snålt och bara +5 på landsväg. :evil: tydligen så orkar folk inte med att köra sakta.
44D8FE94-ACFF-4701-9504-D53D0907633E.jpeg

Bromsar han?
Skriv svar