Sida 1 av 1

Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 00:09
av Toja
Om man gör regenerativ bromsning på vintern. Får man då sladd om det är halt ?
Eller finns det ett system som känner om det släpper och rättar upp bilen ?

Det har inte varit halt ännu i Stockholm, så jag har inte kunnat testa.
Bör man ställa Regen på "Low" ?

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 00:12
av apkungen
Antispin?

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 00:30
av Lembritt
Jag fick sladd på en avfart ifrån motorväg.
Slog av AP och svängde av, när jag kommit en liten bit kände jag att baken på bilen svängde ut, hade inte lagt foten på gaspedalen än. Instinktivt letade den andra foten efter kopplingspedalen och när jag inte hade hittat någon hade bilen kommit på rätt köl. Vet inte om underlaget blev bättre eller om bilen fixade problemet. Kör på dubbfria däck.

Kanske man ska testa på sjön om det blir någon vinter.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 07:03
av Bjelke
Jag har regen på och tror att den funkar som vill, att den känner av om det släpper och minskar men inte helt säker faktiskt. Vi har haft rejält halt några gånger redan
men då kör man ju anpassat därefter (släpper inte gasen helt osv).
Kör med dubbfritt (Nokias).
Vet att några rekommenderat att man ska stänga av den, men då får man ju nästan andra problem istället tills man vant sig ju, fast då kan man iaf
byta foten till bromsen och bromsa lätt med alla hjul (eller mest fram antar jag som på en vanlig bil) utan att regen bromsar allt på bakhjulen...

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 07:49
av Gustafsson
Definitivt sladdvarning. Råkade ut för det för ett par v sedan. Efter det kör jag regn på low, när det är halt.
/70D

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 07:56
av Martinen
Japp regen på low är vad som rekommenderas när det är halt.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 08:02
av Bjelke
Hmm... får nog kanske stänga av min oxo då :)

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 08:08
av bullen
Borde väl skilja rätt mycket på D modellen som då bromsar på alla hjul?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 08:20
av bylund
En fördel med låg återvinning är att man motionerar bromsarna mer så det blir mindre beläggningar.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 08:29
av Gustafsson
bullen skrev:
Borde väl skilja rätt mycket på D modellen som då bromsar på alla hjul?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vet inte om regen går på framhjulen också, kändes inte så. Någon som vet ? Borde vara onödigt i de flesta fall och inte effektivt...

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 11:17
av bylund
Gustafsson skrev:
bullen skrev:
Borde väl skilja rätt mycket på D modellen som då bromsar på alla hjul?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vet inte om regen går på framhjulen också, kändes inte så. Någon som vet ? Borde vara onödigt i de flesta fall och inte effektivt...
Jämnare slitage mellan fram och bak torde vara ett bra argument.
Varför skulle det inte vara effektivt? Bästa bromsverkan är på framhjulen.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 11:42
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Hmm... får nog kanske stänga av min oxo då :)
Går det att stänga av "Regen"?
Jag trodde bara man kunde välja mellan hög och låg. Typ max 60 eller 30kW återvinning beroende på farten.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 11:44
av bylund
Eller låg och standard om man ska vara noga.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 11:52
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Eller låg och standard om man ska vara noga.
Helt rätt. Men standard är = hög regen ;)

Men frågan kvarstår!

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 12:13
av bylund
Man kan stänga av den helt genom att ladda 100 %, så batteriet inte kan ta mer laddning, eller kyla ner det under 0 grader, så batteriet inte ska ha laddning. Det finns ingen inställning för att stänga av regen.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 13:10
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Man kan stänga av den helt genom att ladda 100 %, så batteriet inte kan ta mer laddning, eller kyla ner det under 0 grader, så batteriet inte ska ha laddning. Det finns ingen inställning för att stänga av regen.
Då är det som jag trodde. Blev lite osäker eftersom det talades om att stänga av regen.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 20:36
av LarsL
Intressant regenererar den bara på bakhjulen även med en D? Då försvinner ju en poäng med D paketet för mig, trodde faktiskt den skulle vara bättre på vintern än den bakhjulsdrivna. Att bara bromsa med bakhjulen är ju som att dra i handbromsen... då snurrar det runt.

Re: Regen - vinter

Postat: 17 dec 2015 20:49
av Gustafsson
bylund skrev:
Gustafsson skrev:
bullen skrev:
Borde väl skilja rätt mycket på D modellen som då bromsar på alla hjul?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vet inte om regen går på framhjulen också, kändes inte så. Någon som vet ? Borde vara onödigt i de flesta fall och inte effektivt...
Jämnare slitage mellan fram och bak torde vara ett bra argument.
Varför skulle det inte vara effektivt? Bästa bromsverkan är på framhjulen.
Tänker att regen ändå inte bromsar så kraftigt så att det blir en stor fördel att fördela den kraften på fyra hjul. Dessutom blir det mer komplicerat att hantera två generatorer, så kan man slippa den ena så kunde man förenkla systemet något. Men jag har ingen susning om det är rätt att resonera så...
/70D