Då är ju de tidigare frågorna gällande vem som betalar för det nya lagringsbehovet pga ett raserat kraftsystem utrett det är vi skattebetalare.
Världen förändras ju hela tiden.
Vi är på väg mot Smartgrid.
Nytt är:
1. Elen ska ju produceras så lokalt som möjligt.
Att skicka el långa sträckor kanske kostar 5-7% i förluster.
2. Elen ska kunna lagras till en mycket låg kostnad.
Dels för att jämna ut elpriserna, men också för att få ett så robust elsystem som möjligt. Kan tänka mig att MSB kommer med krav på att en villaägare ska kunna lagra el ett visst antal timmar.
3. Ju fler små lokala elproducenter man har, ju robustare elsystem får man. För störst risk för systemkollaps är när 1.500MW elproduktion plötsligt havererar.
4. Att dumbygga elsystem där elledningen dimensioneras för kanske 100ggr snittförbrukningen är inte särskilt smart.
5. Nu är ju också Microgrid möjligt. I vår BRF så slipper vi skaffa ett större elabonnemang eftersom vi kan utnyttja våra 8 serviser till fullo, när vi bygger elbilsladdare.
6. I vår BRF kan vi med smart fasbalansering sänka vissa säkringar från 63A till 25A.
7. Ny förbrukning ställer helt nya krav.
Ta bara elbilsladdning, att helt plötsligt få in en 11kW förbrukning i 8 timmar på raken, förändrar en villas elprofil drastiskt.
Att drömma sig bort till att 1990 talet var så bra fungerar inte. För hela vårt elsystem ställs nu om.
Det byggs nu massor av ny fossilfri elproduktion.
Distributionen måste utnyttja befintliga ledningar mycket bättre, används inte ledningen till 100% 24/7, så finns förbättringspotential. Och styrning/mätning och besparingar av el måste bli bättre.
Kul är att Sverige hänger med i denna snabba utveckling mot Smartgrid. Tror mycket på exempelvis Ferroamps fasbalansering.
Och Volvo/Polestar lanserar ju V2G lösningar kanske redan i oktober.