Mer höjer priserna
Postat: 30 sep 2022 14:33
Nu var det dags.
Vi får nog börja ladda på Östra Torget istället för att betala för parkeringen kan vi ladda bilen där och spara lite pengarMarcusC skrev:Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.
Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.
Det är ju en stor ökning!!
Intressant att Mer Ahead (2000 kr för 450 kWh) är dyrare per kW än Mer Around... att vara storkund straffar sig!MarcusC skrev:Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.
Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.
Det är ju en stor ökning!!
Vilket är max 3kr/L för bensin och 1lr/L dieselJeppe_E skrev:Det slår så fel, samtidigt som Sverige nu fått ok på att sänka energiskatten på fossilt drivmedel.
Ja verkligen, dom där priserna speglar inte våra priser i norr direkt… jag behöll mitt 499kr-abonnemangMrRun skrev:Så beige av alla som har samma priser över hela landet. Heja Tesla där.
Jo, men det som är normalt idag var inte normalt då.Nect skrev:Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala
Ja, 3.8 ggr dyrare. Snacka om inflation. Det är som om bensin plötsligt skulle kosta närmare 80kr litern. Jag tror inte att folk skulle bli så glada.MarcusC skrev:Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.
Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.
Det är ju en stor ökning!!
Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.Nect skrev:Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala
Ja en bensindriven laddhybrid framstår ju som det mest ekonomiska valet om bensinen sänks och med dagens priser på snabbladdning. Inte det roligaste valet dock.ANLI skrev:Renässans för förbränningsbilarna med sjunkande drivmedelspriser?
Vi kommer nog omgående se korta leveranstider för elbilar och "normala" andrahandsvärden.
Få privatbilister som vill betala mer för att åka elbil på långkörning.
För korta körsträckor med hemmaladdning finns det naturligtvis möjligheter att hålla nere kostnaderna.
Dessutom ohållbart!LarsOJ skrev:Ja en bensindriven laddhybrid framstår ju som det mest ekonomiska valet om bensinen sänks och med dagens priser på snabbladdning. Inte det roligaste valet dock.ANLI skrev:Renässans för förbränningsbilarna med sjunkande drivmedelspriser?
Vi kommer nog omgående se korta leveranstider för elbilar och "normala" andrahandsvärden.
Få privatbilister som vill betala mer för att åka elbil på långkörning.
För korta körsträckor med hemmaladdning finns det naturligtvis möjligheter att hålla nere kostnaderna.
Skulle säga tvärtom.chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Osannolikt?mati skrev:Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.Nect skrev:Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala
mati skrev:Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.Nect skrev:Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala
Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Läste i ett forum, en kille ringde in, som tusen andra gjorde, lång telekö, men man kan maila in och säga upp..Bjelke skrev:Ingen mer ( ) som reagerar på att villkoren gäller from 1/11 och det är en månads
uppsägningstid och dom har bara skickat ut ett mail idag den 30/9…? Dvs man måste agera samma
dag på en villkorsändring som meddelats per mail…
För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge