Sida 1 av 1

InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 16:49
av MrEarp
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:03
av Dafro
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:04
av Dexter86
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:06
av Dafro
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:18
av Dexter86
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.
Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:22
av Gargamel
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:25
av Dexter86
Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:30
av Gargamel
Dexter86 skrev:
Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)

De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:44
av Off Grid Byggaren
Incharge är ju statligt ägt bolag.

Undrar vilka direktiv de fått från politikerna?

Läser man senaste årsredovisningen så har de gett sig ut i Europa också.

Vilken prismodell ska det egentligen vara på snabbladdare?

Det är ju ont om laddstationer på resdagar, så de som finns behöver ju utnyttjas så optimalt som möjligt.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:46
av Nicke Nyfiken
Gargamel skrev:
Dexter86 skrev:
Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)

De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..
Alternativet är ju att du får betala ett högre pris per kWh på allt. Pengarna ska in oavsett.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:56
av mikebike
Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 17:59
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev:
Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Vad kostade det innan?

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 18:46
av Skyltspurtaren
Vår närmsta 50 kW-InChargeladdare kostar bara per minut; 2:90 kr/min. Vilket jag givetvis missade o tänkte, satan vad billigt, 2:90 per kWh här gäller o ladda. En gång.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 18:57
av Marsa
Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...

/Ioniq 5

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 19:36
av Dafro
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.
Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?
Procent är ju helt ointressant men säg från nör man går under 100 kW på en 150 är väl rimligt. Alldeles för många sommskamtugga upp till 100 % med väldigt låg hastighet.rassla sänk kWh med en krona och flytta det till minuttaxa.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 21:49
av R_Edvinsson
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Intressant varför de valt just de stationerna?

Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 01 okt 2022 21:56
av MrEarp
Gissar att deras nya snabbare stationer kostar mer i effektavgift till nätägare och/eller ny strategi för att minska risk för kö på populära platser.
R_Edvinsson skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Intressant varför de valt just de stationerna?

Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 02 okt 2022 00:47
av Olten
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 02 okt 2022 09:27
av mikebike
Olten skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.
Det är ju bekvämt att ladda medan man handlar, men än så länge är det 1 kr billigare "på gatan" (Virta).

Re: InCharge ändrar prismodell?

Postat: 02 okt 2022 12:06
av Mickep
Marsa skrev:
Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...

/Ioniq 5
Burn!