fth skrev:backe skrev:Vad får man för fördelar om man betalar 45ggr mer?
Högre prioritet i cellen, högre maximal bandbredd (typ 350 mbit/s),
lägre latency, annan antenn, etc, inget som jag tror man behöver som ”normalanvändare”.
/fth
I skrivande stund ger alla Starlink-abonnemang samma latency ("20-40 ms") förutom "maritime"-abonnemanget som ger högre latency ("<99 ms").
Källa:
https://www.starlink.com/legal/document ... ionCode=US
Arkiverade versioner av källan:
https://archive.ph/h0pkL
https://web.archive.org/web/20221015234 ... ionCode=US
Här är priserna för de olika abonnemangen:
Residential-abonnemanget: "$110/mo with a one-time hardware cost of $599"
Källa:
https://www.starlink.com/
Arkiverade versioner av källan:
https://archive.ph/eJ9y9
https://web.archive.org/web/20220904033 ... rlink.com/
Starlink Business-abonnemanget: "$2500 for the antenna and a $500 monthly service fee."
Källa:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 1116297246
Starlink For RVs-abonnemanget: $110+$25 = $135/month, samt $599 en gång för hårdvaran som behövs.
Källa:
"Users willing to pay $25 more a month than Starlink’s standard service for its RV plan"
och
"Both the RV and standard residential service charge $599 for hardware that includes an antenna"
från
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services
som hänvisar till:
https://spacenews.com/starlinks-rv-serv ... r-a-price/
Starlink Maritime-abonnemanget: $5 000/month, samt $10 000 en gång för hårdvaran som behövs.
Källa:
"However it comes at the one time price of $10,000 for the two user terminals, and $5,000 monthly price."
från:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services
Kommentar:
Det har alltid gått att enkelt flytta en Starlink-användarenhet några miles utan tekniska problem för Starlink för deras billigaste abonnemang.
Källa:
"The initial version of Starlink was limited to working within a few miles of the customers' registered address."
från
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services
Slutsats:
Det billigaste Starlink-abonnemanget ("Starlink Residential") fungerar på land med en fast adress och kan utan problem flyttas några miles.
Det har följande egenskaper:
Kod: Markera allt
Service Availability Latency (ms) Expected Download (mbps) Expected Upload (mbps) Allowable Data
≥99% 20-40 50-200 10-20 No Data Caps
Det dyraste Starlink-abonnemanget ("Starlink Maritime") fungerar ej på land men fungerar till havs.
Det har följande egenskaper:
Kod: Markera allt
Service Availability Latency (ms) Expected Download (mbps) Expected Upload (mbps) Allowable Data
≥99% <99ms 100-350 20-40 No Data Caps
Det är oärligt missvisande att som Elon gjort påstå att ukrainska soldater bör köpa Starlinks dyrast möjliga abonnemang, som dessutom inte fungerar på land och bara fungerar till havs, när det duger alldeles utmärkt för soldaterna att köpa det billigast möjliga Starlink-abonnemanget, som Starlink inte skulle sälja om Starlink inte gick med vinst på den försäljningen. Starlink har uppenbarligen löst mjukvaru-utmaningen att göra så deras hårdvara fungerar utan fast bostadsadress eftersom de numera säljer abonnemang till RV-bilister som saknar fast bostadsadress. Det kostar Starlink lika lite att skänka den "fri rörelse"-funktionen till alla ukrainska soldater med det billigaste Starlink-abonnemanget, som att erbjuda alla ukrainska soldater gratis Full Self Driving till de Teslor de använder i kriget. Om Starlink skulle förlora pengar på att sälja en Starlink-enhet utan "fri rörelse"-mjukvaran så skulle de inte sälja deras billigaste abonnemang överhuvudtaget, på samma sätt som Tesla inte skulle sälja en enda Tesla-bil utan FSD-mjukvaran.
Det är en vinst-affär för varje Starlink-station de säljer trots att soldaten köpt det billigast möjliga abonnemanget och billigast möjliga hårdvaran, precis som det är en vinst-affär för varje Tesla-bil de säljer trots att bil-kunden köpt den långsammaste Teslan med det minsta batteriet, och utan att ha köpt FSD och Premium Connectivity-abonnemanget för 100 SEK / mån.
Vad kostar det Elon att hjälpa Ukraina med Starlink? Det kostar inte Elon nåt alls personligen eftersom det är Starlink tillsammans med USA och Ukraina som betalat för användarhårdvaran och för det billigaste abonnemanget. Vad kostar det Starlink? Det är väl ingen som sett fakturan som Starlink har skickat till USA och Ukraina och om Elon vill att vi ska tro på hans påstående att Starlink gått back på att sälja Starlink-abonnemang och hårdvara till Ukraina så är väl det minsta han måste göra att visa fakturan, där det står hur mycket som levererats och hur mycket Starlink, USA och Ukraina betalat på varsin rad i fakturan. Allt annat är med mycket stor sannolikhet lögner från Elon.
Och varför skulle Starlink sälja abonnemang och hårdvara till Ukraina med förlust? De är ju ett vinstdrivande företag inte välgörenhetsorganisation. De har uppenbart sålt abonnemangen och hårdvaran till ett pris som de anser gett dem en vinst och inte förlust. Vinst mäts inte enbart i faktiska USD utan även i marknadsandelar och marknadsföringsfördelar. Om Elon hade hållit sig från att gnälla och ta order från sina nya CCP- och Putin-overlords, så skulle Starlink till mycket liten kostnad tjänat enormt på att få nästan 100 % marknadsandel i Ukraina som internetleverantör, och ett folk som skulle vägra köpa internetabonnemang från Starlinks konkurrenter i åtminstone 50 år efter Ukrainas krigs-seger mot Ryssland, eftersom "Starlink hjälpte oss i krigstid och vi vill stödja Starlink även i fredstid trots lite högre priser, högre latens, lägre hastighet, lägre uptime, och sämre support".
Elon gjorde ett starkt första drag men gjorde en blunder i sitt andra drag som kommer kosta honom en förlust i såväl Ukraina som i resten av världen i minst 50 år. Förutom möjligen i Kina och några andra liknande diktaturer då. CCP belönade ju Elon med skatterabatter redan tre dagar efter att Elon tweetade att han tyckte att Taiwan borde ge upp och bli en del av Kina, så han tror väl att han kommer tjäna mer på att göra som världens diktaturer vill än som världens demokratier vill. Fine, gör som du vill Elon och var hur oärlig som du vill om hur du resonerat kring dina beslut, men jag gör ju också som jag vill och jag vill aldrig mer köpa varor, tjänster eller aktier från Elon. Han har skaffat nya polare nu och det har jag också. Synd att Saab slutat tillverka personbilar. Jag skulle gärna köpt en 100 % elbil från Saab som nästa bil efter Elons beslut de senare åren.