Elon fixar fred i Ukraina!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

backe skrev:
fth skrev:
P.S. Starlink Business kostar också $500/månad, dvs 5ggr mer än vanliga tjänsten, det är ”maritime” som kostar $5000/mån.

/fth

Skulle man inte ta 4500$ i Ukraina?
Nej, jag vet inte riktigt vad det kommer från, jag tror det är en missuppfattning, vad SpaceX har sagt är väl att man har kranat på Max bandbredd oavsett vilken nivå kunden har betalat för.

Jag tolkar det som att man så långt som möjligt har levererat prio/bandbredd/latency motsvarande business till alla terminaler oavsett typ i Ukraina.

Jag gissar också att SpaceX har skickat business-hårdvara till stabsfunktioner och för fast placering, och vanliga terminaler till förband i fält.

Starlink har inte ens någon tjänst som kostar $4500/månad, det närmaste är alltså Maritime, men det är förstås inte aktuellt här.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Nej, jag vet inte riktigt vad det kommer från
Det är baserat på vad Elon tyckte att Pentagon skulle betala åt Ukraina.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

Jerker skrev:
spacecoin skrev:
Så du menar att det är själva INTERAKTIONEN I TEXT som är problemet här??? Som jag sagt fem gånger vid det här laget: Sluta shame:a Aspies för Elons andra tillkortakommanden tack.
Nej, där misstolkade du mig. Han klarar inte av att ta in sådant som vi andra normalt klarar som gäller mellanmänskliga relationer och klarar inte av att tolka och fungera i det sociala interagerandet i sin helhet. Det har han ju visat upp otaliga bevis på genom åren.

Och vadå "shame:a Aspies för Elons andra tillkortakommanden"? Det är ju bara ett faktum att den här typen av funktionsvariation finns och Elon bär uppenbarligen på den också. Det är inte fråga om någon nedvärdering utav någon person eller grupp, utan bara ett konstaterande av fakta.
Jag kanske missuppfattar dig, men vad exakt i Elons agerande kring Ukraina den senaste veckan menar du troligen beror huvudsakligen på hans funktionsvariation och vi alla borde ha större förståelse för?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
På papperet må mobiloperatörerna ha god täckning men tyvärr är det ofta inte så i praktiken. Vi är ute och tittar på en del objekt som ligger avsides och det finns ofta väldigt lokala radioskuggor. Så det kan man inte lita på.
Håller med. Vi har fiber där vi bor (ca. 1-2 mil utanför storstad). Fn. har vi 250 Mbps upp/ner från Telia över Telia öppen fiber (med kapacitet upp till ca 1 Gbps).

Mobiltäckning är dock rätt kass. När jag kör över mobilen, där Telenor/Tele2 har jag runt 10 Mbps upp/ner över 4G. Ingen direkt höjdare ens som backuplösning.

Har därför beställt och satt mig i kö för Starlink då det ändå är en rätt billig backuplösning. Bra att ha Internet om Putin får för sig att klippa lite Atlant-kablar eller andra dumheter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
fth skrev:
Nej, jag vet inte riktigt vad det kommer från
Det är baserat på vad Elon tyckte att Pentagon skulle betala åt Ukraina.
Nej, det är baserat på vad ”någon” påstår att SpaceX har sagt sig leverera, och eftersom det inte finns någon Starlink-tjänst till det priset så ger iaf inte jag mycket för denna ”någons” trovärdighet.

Inte ens i dessa sammanhang verkar heller ”någon” ha påstått att Elon har begärt detta pris av Pentagon, bara att det är det pris som tjänsten kostar för betalande kunder.

Jag tror som jag sagt tidigare att detta är (avsiktliga?) misstolkningar av bristfällig information som kommit ut om diskussionen som pågår om finansieringen av Starlink i Ukraina.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av Kevork »

Av hela den här historien konstatera jag att ett neuralt nätverk som är tränat på annan uppgift än den nyttjas för och matas med data av låg kvalité eller rent av saknar vital input data kommer generera output som är skit.

Detta oavsett ifall det är ett biologiskt eller artificiellt neuralt nätverk...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av frippe »

Vad jag läst mig till har de flesta Spacex terminaler köpts in via vanliga nätsidor och inget som spacex försett dem med. Samma sak med betalning för trafiken, så har den betalats via normal taxa.

Så att spacex skickat en mängd terminaler är nog inte helt sant.

Det knepiga är nog att spacex har goda geografiska koordinater på staber och ledningscentralen för Ukraina.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
fth skrev:
Nej, jag vet inte riktigt vad det kommer från
Det är baserat på vad Elon tyckte att Pentagon skulle betala åt Ukraina.
Nej, det är baserat på vad ”någon” påstår att SpaceX har sagt sig leverera, och eftersom det inte finns någon Starlink-tjänst till det priset så ger iaf inte jag mycket för denna ”någons” trovärdighet.

Inte ens i dessa sammanhang verkar heller ”någon” ha påstått att Elon har begärt detta pris av Pentagon, bara att det är det pris som tjänsten kostar för betalande kunder.

Jag tror som jag sagt tidigare att detta är (avsiktliga?) misstolkningar av bristfällig information som kommit ut om diskussionen som pågår om finansieringen av Starlink i Ukraina.

/fth
Nu är du ju helt ute och cyklar.

"Dokument som erhållits av CNN visar att Space X förra månaden skickade ett brev till Pentagon där man säger att det inte längre är möjligt att finansiera Starlink-tjänsten så som man hittills har gjort. Det framförs även krav på att Pentagon tar över finansieringen för Ukrainas användning av Starlink, som Space X menar kommer att kosta mer än 120 miljoner dollar för resten av året och kan kosta nära 400 miljoner dollar för de kommande 12 månaderna."

Marknadspris?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Vad jag läst mig till har de flesta Spacex terminaler köpts in via vanliga nätsidor och inget som spacex försett dem med. Samma sak med betalning för trafiken, så har den betalats via normal taxa.

Så att spacex skickat en mängd terminaler är nog inte helt sant.

Det knepiga är nog att spacex har goda geografiska koordinater på staber och ledningscentralen för Ukraina.
Så man kan alltså sluta sig till att SpaceX inte har gjort något för Ukraina, tvärtom var alltihop en scam för att få Pentagon att finansiera Elons misslyckanden, och en trojansk häst för att förråda Ukraina och förse Putin med verktygen för att slå ut hela den Ukrainska militärledningen? :roll:

Eller hur menar du?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
frippe skrev:
Vad jag läst mig till har de flesta Spacex terminaler köpts in via vanliga nätsidor och inget som spacex försett dem med. Samma sak med betalning för trafiken, så har den betalats via normal taxa.

Så att spacex skickat en mängd terminaler är nog inte helt sant.

Det knepiga är nog att spacex har goda geografiska koordinater på staber och ledningscentralen för Ukraina.
Så man kan alltså sluta sig till att SpaceX inte har gjort något för Ukraina, tvärtom var alltihop en scam för att få Pentagon att finansiera Elons misslyckanden, och en trojansk häst för att förråda Ukraina och förse Putin med verktygen för att slå ut hela den Ukrainska militärledningen? :roll:

Eller hur menar du?

/fth
Han menar väl det han skrev? SpaceX har gett ett antal terminaler till Ukraina (och fått god valuta för pengarna där i form av PR tills Elon sprängde upp sig själv) och hjälpt till med att leverera en mängd terminaler som USAID och DoD betalat för. De får dessutom en massa nya privatkunder och köper både terminal och abonemang privat. Det som är problemet för Elon är väl att dessa kunder är dyra för SpaceX då han går back på varenda terminal dom säljer, och att kunderna knappast kommer att ha kvar Starlink om ett år, och därmed så får SpaceX aldrig break-even.

Kanske därav kravbrevet till Pentagon?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Nu är du ju helt ute och cyklar.
[…]
Marknadspris?
Återigen, det finns inget stöd för siffran $4500/månad.

Om siffrorna på $120M resp $400M skulle stämma så handlar det om i runda slängar $1000/månad per terminal. Hårdvaran skall enligt hyfsat säkra uppgifter kosta i storleksordningen $2000 för vanliga och betydligt mer för business, så $1000/månad per terminal kan nog vara en hyfsat rimlig uppskattning av faktiska kostnader.

Artikeln i sin helhet andas ”Elon-bashing”, så jag är hyfsat skeptisk till källa, siffror, beräkningar och slutsatser.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Om siffrorna på $120M resp $400M skulle stämma så handlar det om i runda slängar $1000/månad per terminal. Hårdvaran skall enligt hyfsat säkra uppgifter kosta i storleksordningen $2000 för vanliga och betydligt mer för business, så $1000/månad per terminal kan nog vara en hyfsat rimlig uppskattning av faktiska kostnader.
400 MUSD / 12 = 33 MUSD per månad. Finns det 33 000 Starlink-terminaler i Ukraina menar du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
fth skrev:
Om siffrorna på $120M resp $400M skulle stämma så handlar det om i runda slängar $1000/månad per terminal. Hårdvaran skall enligt hyfsat säkra uppgifter kosta i storleksordningen $2000 för vanliga och betydligt mer för business, så $1000/månad per terminal kan nog vara en hyfsat rimlig uppskattning av faktiska kostnader.
400 MUSD / 12 = 33 MUSD per månad. Finns det 33 000 Starlink-terminaler i Ukraina menar du?
Drygt 25000 har levererats hittills, Ukraina har begärt 6200 ytterligare att levereras omedelbart, och 500/månad under överskådlig framtid för att ersätta förluster.

Under 2023 kommer det kanske vara i storleksordningen 40-50k terminaler i drift.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

Det finns en del FAKTA här:
https://archive.ph/vc2xr

"Ukraine has 20,000 Starlink terminals, provided evenly by USAID, Poland, the European Union and private companies, according to an Oct. 5 report from state-run news agency Ukrinform that cited Ministry of Digitalization data."

Hur som helst så har Starlink varit bra för Ukraina, och det är inte orimligt att SpaceX får viss ersättning för detta. Det jag främst vänder mig emot är rollen som kungamakare där Musk godtyckligt, beroende på vem han surat ur på på Twitter, stänger av tjänsten, eller vägrar tillhandahålla den i vissa regioner. Det är inte SpaceX eller Musks roll i den här konflikten. Speciellt inte när någon annan plockar upp notan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av LarsL »

Det är klart att företag som skickar saker till Ukraina ska ha skrällig ersättning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Det finns en del FAKTA här:
https://archive.ph/vc2xr

"Ukraine has 20,000 Starlink terminals, provided evenly by USAID, Poland, the European Union and private companies, according to an Oct. 5 report from state-run news agency Ukrinform that cited Ministry of Digitalization data."

Hur som helst så har Starlink varit bra för Ukraina, och det är inte orimligt att SpaceX får viss ersättning för detta. Det jag främst vänder mig emot är rollen som kungamakare där Musk godtyckligt, beroende på vem han surat ur på på Twitter, stänger av tjänsten, eller vägrar tillhandahålla den i vissa regioner. Det är inte SpaceX eller Musks roll i den här konflikten. Speciellt inte när någon annan plockar upp notan.
Den senaste uppgiften är som sagt drygt 25k, jag vet inte vad du menar med ”FAKTA” i versaler, men jag antar att det är någon form av förolämpning?

Sen undrar jag om du på allvar tror att Elon sitter likt Blofeld eller Dr Evil i sin lya med någon form av ”Starlink Master Sysadmin Console” och slår av enskilda celler/terminaler för att hämnas på enskilda Ukrainska förband för vad deras (f.d) ambassadör i Tyskland skriver på Twitter? Låter det rimligt i dina öron?

Vad gäller notan så är det här den senaste uppgiften (men det är väl också bara lögner?):
BEF1328F-0608-4A91-9E10-090346DD5BA8.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Den senaste uppgiften är som sagt drygt 25k, jag vet inte vad du menar med ”FAKTA” i versaler, men jag antar att det är någon form av förolämpning?
Nej det var ingen förolämpning, utan bara ett konstaterande. Du har ju inte direkt skrädit orden om prisuppgifter, men har uppenbarligen inga problem med att killgissa hejvilt själv med 50k terminaler.

Elon gör många bra saker. Det hade varit ännu bättre om han slutade ljuga och slutade twittra en massa dumheter. Men ingen är ofelbar antar jag. Så länge kriget i Ukraina, Covid-pandemin, pojklaget i Thaigrottan handlar om Elon så är han ju glad i alla fall.

Det är massor av Starlink-abonnemang som betalas av privatpersoner i Ukraina.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Nej det var ingen förolämpning, utan bara ett konstaterande. Du har ju inte direkt skrädit orden om prisuppgifter, men har uppenbarligen inga problem med att killgissa hejvilt själv med 50k terminaler.
Jag var tydlig med att 25k var aktuell uppgift och att spannet 40-50k var min prognos, som jag gjorde på sedvanligt sätt, genom från aktuell siffra och tidigare utveckling extrapolera en siffra för 2023, med ett rejält osäkerhetsintervall. Du väljer att beskriva det som att ”killgissa helvilt” :roll:

Scenariot Blofeld/Dr Evil ligger dock betydligt närmare vad jag skulle beskriva som vilda spekulationer, det är i min ögon rejäl foliehatt-varning på det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
backe skrev:
Jerker skrev:
Starlink: För mig, som planerar att flytta ut i skogen, så är sådana här initiativ positiva. Jag kan knappast räkna med att det ska finnas fiber där (var det nu kommer att bli) och då är detta ändå en högst överkomlig kostnad med tanke på att inköpspriset på fastigheter i glesbygd är relativt sett mycket låga.
Om du planerar att bo på landsbygden i Sverige så är det väldigt få ställen som inte har eller kommer få täckning via traditionella mobiloperatörer. En ordentlig mast löser nog annars mottagning på de allra flesta ställen.

Skulle det vara värt 40-50 000kr/ månad som det verkar kosta enligt Elon om man ska använda lite bandbredd? Billiga fastigheter blir ganska fort dyra då tänker jag.
På papperet må mobiloperatörerna ha god täckning men tyvärr är det ofta inte så i praktiken. Vi är ute och tittar på en del objekt som ligger avsides och det finns ofta väldigt lokala radioskuggor. Så det kan man inte lita på.
Men man får kolla först. För några år sedan fick vi plötsligt full täckning i jaktkojan i Norrbotten. Numera kan man kolla på streamad tv utan problem. Om man har Telia…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
backe skrev:
Jerker skrev:
Starlink: För mig, som planerar att flytta ut i skogen, så är sådana här initiativ positiva. Jag kan knappast räkna med att det ska finnas fiber där (var det nu kommer att bli) och då är detta ändå en högst överkomlig kostnad med tanke på att inköpspriset på fastigheter i glesbygd är relativt sett mycket låga.
Om du planerar att bo på landsbygden i Sverige så är det väldigt få ställen som inte har eller kommer få täckning via traditionella mobiloperatörer. En ordentlig mast löser nog annars mottagning på de allra flesta ställen.

Skulle det vara värt 40-50 000kr/ månad som det verkar kosta enligt Elon om man ska använda lite bandbredd? Billiga fastigheter blir ganska fort dyra då tänker jag.
På papperet må mobiloperatörerna ha god täckning men tyvärr är det ofta inte så i praktiken. Vi är ute och tittar på en del objekt som ligger avsides och det finns ofta väldigt lokala radioskuggor. Så det kan man inte lita på.
Stämmer. Här fungerar bara en enda operatör, fast samtliga mobiloperatörer påstår att det finns bra täckning enligt täckningskartan. Via operatören tre får vi 30Mbit upp och ner, med alla andra går det med nöd och näppe att prata i telefon. Om man står på rätt ställe. Hastigheten vi får är mer än tillräckligt för våra behov, men bara några 100m längre bort är det totalt dött, ingen täckning överhuvudtaget. Det finns fiber här, jag var själv i högsta grad delaktig i planeringen och byggandet. Jag körde med fiber i ett antal år. Men det blev bara dyrare och dyrare, man tvingas att ha ett kabel-tv abonnemang (analog tv!!!), och när de en dag meddelade att vi skulle byta ut all utrustning för en massa tusenlappar för att uppgradera till 1Gbit, trots att den gamla 100MBit installationen fungerade klanderfritt, fick jag nog. Tack o lov kan jag köra med mobilt bredband, men många av mina grannar har ingen täckning och tvingas betala en massa pengar för gigabit-fibern som de egentligen inte behöver. Fast de säger att de gör det. Visst... hjärntvätten de fick från fiberföreningen var effektiv, det får man erkänna.
Jag har funderat på Starlink bara för att ge fiberföreningen en smäll på käften, men jag tycker inte att det är värt det. Och med Elons senaste eskapader känns det som att man inte vill ha med karln att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av tommyd »

fth skrev:
backe skrev:
Vad får man för fördelar om man betalar 45ggr mer?
Högre prioritet i cellen, högre maximal bandbredd (typ 350 mbit/s), lägre latency, annan antenn, etc, inget som jag tror man behöver som ”normalanvändare”.

/fth
I skrivande stund ger alla Starlink-abonnemang samma latency ("20-40 ms") förutom "maritime"-abonnemanget som ger högre latency ("<99 ms").
Källa:
https://www.starlink.com/legal/document ... ionCode=US
Arkiverade versioner av källan:
https://archive.ph/h0pkL
https://web.archive.org/web/20221015234 ... ionCode=US

Här är priserna för de olika abonnemangen:

Residential-abonnemanget: "$110/mo with a one-time hardware cost of $599"
Källa:
https://www.starlink.com/
Arkiverade versioner av källan:
https://archive.ph/eJ9y9
https://web.archive.org/web/20220904033 ... rlink.com/

Starlink Business-abonnemanget: "$2500 for the antenna and a $500 monthly service fee."
Källa:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 1116297246

Starlink For RVs-abonnemanget: $110+$25 = $135/month, samt $599 en gång för hårdvaran som behövs.
Källa:
"Users willing to pay $25 more a month than Starlink’s standard service for its RV plan"
och
"Both the RV and standard residential service charge $599 for hardware that includes an antenna"
från
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services
som hänvisar till:
https://spacenews.com/starlinks-rv-serv ... r-a-price/

Starlink Maritime-abonnemanget: $5 000/month, samt $10 000 en gång för hårdvaran som behövs.
Källa:
"However it comes at the one time price of $10,000 for the two user terminals, and $5,000 monthly price."
från:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services

Kommentar:
Det har alltid gått att enkelt flytta en Starlink-användarenhet några miles utan tekniska problem för Starlink för deras billigaste abonnemang.
Källa:
"The initial version of Starlink was limited to working within a few miles of the customers' registered address."
från
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... 6#Services

Slutsats:

Det billigaste Starlink-abonnemanget ("Starlink Residential") fungerar på land med en fast adress och kan utan problem flyttas några miles.
Det har följande egenskaper:

Kod: Markera allt

Service Availability	Latency (ms)	Expected Download (mbps)		Expected Upload (mbps)	Allowable Data
≥99%							20-40			50-200								10-20							No Data Caps
Det dyraste Starlink-abonnemanget ("Starlink Maritime") fungerar ej på land men fungerar till havs.
Det har följande egenskaper:

Kod: Markera allt

Service Availability	Latency (ms)	Expected Download (mbps)		Expected Upload (mbps)	Allowable Data
≥99%							<99ms			100-350								20-40							No Data Caps
Det är oärligt missvisande att som Elon gjort påstå att ukrainska soldater bör köpa Starlinks dyrast möjliga abonnemang, som dessutom inte fungerar på land och bara fungerar till havs, när det duger alldeles utmärkt för soldaterna att köpa det billigast möjliga Starlink-abonnemanget, som Starlink inte skulle sälja om Starlink inte gick med vinst på den försäljningen. Starlink har uppenbarligen löst mjukvaru-utmaningen att göra så deras hårdvara fungerar utan fast bostadsadress eftersom de numera säljer abonnemang till RV-bilister som saknar fast bostadsadress. Det kostar Starlink lika lite att skänka den "fri rörelse"-funktionen till alla ukrainska soldater med det billigaste Starlink-abonnemanget, som att erbjuda alla ukrainska soldater gratis Full Self Driving till de Teslor de använder i kriget. Om Starlink skulle förlora pengar på att sälja en Starlink-enhet utan "fri rörelse"-mjukvaran så skulle de inte sälja deras billigaste abonnemang överhuvudtaget, på samma sätt som Tesla inte skulle sälja en enda Tesla-bil utan FSD-mjukvaran.

Det är en vinst-affär för varje Starlink-station de säljer trots att soldaten köpt det billigast möjliga abonnemanget och billigast möjliga hårdvaran, precis som det är en vinst-affär för varje Tesla-bil de säljer trots att bil-kunden köpt den långsammaste Teslan med det minsta batteriet, och utan att ha köpt FSD och Premium Connectivity-abonnemanget för 100 SEK / mån.

Vad kostar det Elon att hjälpa Ukraina med Starlink? Det kostar inte Elon nåt alls personligen eftersom det är Starlink tillsammans med USA och Ukraina som betalat för användarhårdvaran och för det billigaste abonnemanget. Vad kostar det Starlink? Det är väl ingen som sett fakturan som Starlink har skickat till USA och Ukraina och om Elon vill att vi ska tro på hans påstående att Starlink gått back på att sälja Starlink-abonnemang och hårdvara till Ukraina så är väl det minsta han måste göra att visa fakturan, där det står hur mycket som levererats och hur mycket Starlink, USA och Ukraina betalat på varsin rad i fakturan. Allt annat är med mycket stor sannolikhet lögner från Elon.

Och varför skulle Starlink sälja abonnemang och hårdvara till Ukraina med förlust? De är ju ett vinstdrivande företag inte välgörenhetsorganisation. De har uppenbart sålt abonnemangen och hårdvaran till ett pris som de anser gett dem en vinst och inte förlust. Vinst mäts inte enbart i faktiska USD utan även i marknadsandelar och marknadsföringsfördelar. Om Elon hade hållit sig från att gnälla och ta order från sina nya CCP- och Putin-overlords, så skulle Starlink till mycket liten kostnad tjänat enormt på att få nästan 100 % marknadsandel i Ukraina som internetleverantör, och ett folk som skulle vägra köpa internetabonnemang från Starlinks konkurrenter i åtminstone 50 år efter Ukrainas krigs-seger mot Ryssland, eftersom "Starlink hjälpte oss i krigstid och vi vill stödja Starlink även i fredstid trots lite högre priser, högre latens, lägre hastighet, lägre uptime, och sämre support".

Elon gjorde ett starkt första drag men gjorde en blunder i sitt andra drag som kommer kosta honom en förlust i såväl Ukraina som i resten av världen i minst 50 år. Förutom möjligen i Kina och några andra liknande diktaturer då. CCP belönade ju Elon med skatterabatter redan tre dagar efter att Elon tweetade att han tyckte att Taiwan borde ge upp och bli en del av Kina, så han tror väl att han kommer tjäna mer på att göra som världens diktaturer vill än som världens demokratier vill. Fine, gör som du vill Elon och var hur oärlig som du vill om hur du resonerat kring dina beslut, men jag gör ju också som jag vill och jag vill aldrig mer köpa varor, tjänster eller aktier från Elon. Han har skaffat nya polare nu och det har jag också. Synd att Saab slutat tillverka personbilar. Jag skulle gärna köpt en 100 % elbil från Saab som nästa bil efter Elons beslut de senare åren.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

"Being Ukrainian actually in the topic of StarLinks, I want to tell you some based facts re starlinks in Ukraine."...


"I’m not sure someone like this can be trusted to any longer do business with our government." / Adam Kinzinger, republikansk kongressledamot


"Elon Musk seems to be censoring Ukrainians–denying them communications in parts of their own country–because they are defending themselves from a Russian regime that routinely imprisons people for speech. I guess his 'free speech absolutism' means the opposite of what I thought" / Timothy Snyder, Professor of History at Yale. Author of "On Tyranny," with 20 new lessons on Ukraine
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av larsw »

Det höga priset för Maritime beror på att det krävs många satelliter för täckning ute på världshaven, men det blir få abonnenter. I Ukraina är det tvärt om väldigt många abonnenter på liten yta.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av spacecoin »

“Disentangling Musk’s economic interests from what he is saying is hard enough,” says Ivo Daalder, president of the Chicago Council on Global Affairs and a former US ambassador to NATO. “But the fact that basically he’s becoming a mouthpiece, at least in these two instances, of two governments whose behavior is diametrically against the interests of the United States is problematical.”
https://archive.ph/6BUDD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon fixar fred i Ukraina!

Inlägg av fth »

tommyd skrev:
Det är oärligt missvisande att som Elon gjort påstå att ukrainska soldater bör köpa Starlinks dyrast möjliga abonnemang, som dessutom inte fungerar på land och bara fungerar till havs, när det duger alldeles utmärkt för soldaterna att köpa det billigast möjliga Starlink-abonnemanget, som Starlink inte skulle sälja om Starlink inte gick med vinst på den försäljningen.
Var i hela friden får du detta ifrån? Inte ens den kraftigt vinklade CNN-artikeln påstår ju något sådant.

Jag är rätt säker på att SpaceX inte försökt lura på någon ett Maritime-abonnemang på land, det är ju ett helt absurt påstående.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar