Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Ilduce77 »

Jag tror att det beror mer på bristen av komponenter, som gör att man tar bort sensorerna,än att de vill spara pengar och sköta allt med kameror.

Alla biltillverkare tar bort funktioner just nu..

Porsche tar bort elektrisk inställning av ratten. Polestar tog bort adaptiva strålkastare, Volvo tog även bort BLIS..

Jag tror att det är precis så med tesla också. Det saknas komponenter, men till skillnad från andra tillverkare försöker tesla lösa det med befintliga kameror och mjukvara istället..

Så tror jag.. :)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Domenix »

Hertsh skrev:
mikebike skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.
Jag vet. Har en Model X med FSD idag, men dialogen i denna tråd har varit att Tesla tar bort funktionaliteten när de tar bort USS. Enligt hemsidan är funktionen inte borta så jag undrade om det var spekulationer eller fakta.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision
Tack. "Mixed messages" kan man kalla det från Tesla. Dock inte helt ovanligt.

Jag var på väg att lägga en order på en cherry red MYP i lördags men efter att ha läst denna tråden blir det inget förrän det är tydligt att det fungerar, vilket man tyvärr kan få vänta länge på med Tesla. De har ju nu efter 5-6 år nyss löst helljusautomatiken (som fungerar i princip felfritt sedan 2022.40.1).
Om vi nu pratar om helljusautomatiken så tycker jag det finns mycket MYCKET viktigare saker att lägga energi på att lösa xD. Tillexempel fsd beta som dem har kommit extremt långt med och det blir bättre och bättre för varje dag.

Men håller med att är dessa funktioner på hemsidan som tillgängliga så är det ju extremt missvisande då de flesta model y nu är 2023 och de flesta saknar uss
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Maw »

Domenix skrev:
Hertsh skrev:
mikebike skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.
Jag vet. Har en Model X med FSD idag, men dialogen i denna tråd har varit att Tesla tar bort funktionaliteten när de tar bort USS. Enligt hemsidan är funktionen inte borta så jag undrade om det var spekulationer eller fakta.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision
Tack. "Mixed messages" kan man kalla det från Tesla. Dock inte helt ovanligt.

Jag var på väg att lägga en order på en cherry red MYP i lördags men efter att ha läst denna tråden blir det inget förrän det är tydligt att det fungerar, vilket man tyvärr kan få vänta länge på med Tesla. De har ju nu efter 5-6 år nyss löst helljusautomatiken (som fungerar i princip felfritt sedan 2022.40.1).
Om vi nu pratar om helljusautomatiken så tycker jag det finns mycket MYCKET viktigare saker att lägga energi på att lösa xD. Tillexempel fsd beta som dem har kommit extremt långt med och det blir bättre och bättre för varje dag.

Men håller med att är dessa funktioner på hemsidan som tillgängliga så är det ju extremt missvisande då de flesta model y nu är 2023 och de flesta saknar uss
Kommit långt med FSD?

Du skojar. De har gjort en bråkdel av vad som krävs.
Absoluta merparten av Teslas arbete för att komma till oövervakad självkörning återstår. Dessutom behöver de nog betydligt bättre hårdvara än vad som finns i bilarna nu.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av BrooklynS »

Ilduce77 skrev:
Jag tror att det beror mer på bristen av komponenter, som gör att man tar bort sensorerna,än att de vill spara pengar och sköta allt med kameror.

Alla biltillverkare tar bort funktioner just nu..

Porsche tar bort elektrisk inställning av ratten. Polestar tog bort adaptiva strålkastare, Volvo tog även bort BLIS..

Jag tror att det är precis så med tesla också. Det saknas komponenter, men till skillnad från andra tillverkare försöker tesla lösa det med befintliga kameror och mjukvara istället..

Så tror jag.. :)
Du har naturligtvis rätt.
Tesla Y LR -22 EAP
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Lurkern »

Ja, pappa beställde nyss en ID4 och den kommer utan baksätesvärme och elektrisk baklucka. Den senare kan man förvisso beställa för 33' extra, då i ett paket... så kan man också spara in på komponenter.

Backkameran låg också gömd i ett dyrt paket.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:
Ja, pappa beställde nyss en ID4 och den kommer utan baksätesvärme och elektrisk baklucka. Den senare kan man förvisso beställa för 33' extra, då i ett paket... så kan man också spara in på komponenter.

Backkameran låg också gömd i ett dyrt paket.
Kommer den utan funktioner som din pappa inte köpt? Det var radikalt måste jag säga.

Själv köpte jag en bil med radar som kopplas bort, så komponenter har jag men tyvärr bortkopplad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Lurkern skrev:
Ja, pappa beställde nyss en ID4 och den kommer utan baksätesvärme och elektrisk baklucka. Den senare kan man förvisso beställa för 33' extra, då i ett paket... så kan man också spara in på komponenter.

Backkameran låg också gömd i ett dyrt paket.
Kommer den utan funktioner som din pappa inte köpt? Det var radikalt måste jag säga.

Själv köpte jag en bil med radar som kopplas bort, så komponenter har jag men tyvärr bortkopplad.
Fattar fortfarande inte varför du bytte från ID4 till Y, särskilt med all galla du spydde över Tesla redan när du hade ID4an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Domenix »

Maw skrev:

Kommit långt med FSD?

Du skojar. De har gjort en bråkdel av vad som krävs.
Absoluta merparten av Teslas arbete för att komma till oövervakad självkörning återstår. Dessutom behöver de nog betydligt bättre hårdvara än vad som finns i bilarna nu.
FSD Beta* inte vanliga FSD

Antar att du inte följt utvecklingen så noga och då är det förståeligt att du inte har så bra koll på vilka framsteg dem gjort sedan 10.69 släpptes tidigare detta året :)

Det är långt ifrån färdigt så klart, men det är viktigt att se på hur snabbt utvecklingen har förändrats. För 1 år sedan såg vi nästan inga förändringar från uppdatering till uppdatering, nu kör nästan alla youtubers med Navigering punkt A till Punkt B utan ens intervention. Video ljuger inte, det är bara att söka upp den senaste versionen själv och kolla hur det går :) (Beta 10.69.3.1)

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av LarsOJ »

Domenix skrev:
Maw skrev:

Kommit långt med FSD?

Du skojar. De har gjort en bråkdel av vad som krävs.
Absoluta merparten av Teslas arbete för att komma till oövervakad självkörning återstår. Dessutom behöver de nog betydligt bättre hårdvara än vad som finns i bilarna nu.
FSD Beta* inte vanliga FSD

Antar att du inte följt utvecklingen så noga och då är det förståeligt att du inte har så bra koll på vilka framsteg dem gjort sedan 10.69 släpptes tidigare detta året :)

Det är långt ifrån färdigt så klart, men det är viktigt att se på hur snabbt utvecklingen har förändrats. För 1 år sedan såg vi nästan inga förändringar från uppdatering till uppdatering, nu kör nästan youtubers med Navigering punkt A till Punkt B utan ens intervention.

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Kvar i bubblan :lol: :lol: :lol:

Berätta gärna när du tror det blir mer än L2 förarassistans?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Domenix skrev:

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Och med din ton låter du som en tvättäkta fanboy utan förmåga till kritiskt tänkande.
Tesla kommer aldrig att lösa riktig FSD i alla väder, med nuvarande hårdvara.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev:
Domenix skrev:

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Och med din ton låter du som en tvättäkta fanboy utan förmåga till kritiskt tänkande.
Tesla kommer aldrig att lösa riktig FSD i alla väder, med nuvarande hårdvara.
Ja, han är ny på forumet och äger ingen Tesla?

Personligen tycker jag det är grymt ointressant hur bra FSD Beta ser ut att funka på en reklamfilm i Kalifornien.

Då är det betydligt intressantare att diskutera vad som gäller här och nu.
Så här såg min bil ut igår förresten.
20221121_163754.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Domenix »

Nicke Nyfiken skrev:
Domenix skrev:

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Och med din ton låter du som en tvättäkta fanboy utan förmåga till kritiskt tänkande.
Tesla kommer aldrig att lösa riktig FSD i alla väder, med nuvarande hårdvara.
Absolut inte, hade du läst igenom mitt meddelande hade du sett att jag baserar min info på fakta. Detta är mycket möjligt att dem inte lyckas men i den farten dem kör framåt nu så ser et väldigt bra ut. Sedan är också många Tesla människor väldigt korta i tålamodet så då kan man ju inte heller se den större bilden och förstå att framgång tar tid, speciellt inom en avdelning där Tesla är världsledande
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Domenix skrev:

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Och med din ton låter du som en tvättäkta fanboy utan förmåga till kritiskt tänkande.
Tesla kommer aldrig att lösa riktig FSD i alla väder, med nuvarande hårdvara.
Ja, han är ny på forumet och äger ingen Tesla?

Personligen tycker jag det är grymt ointressant hur bra FSD Beta ser ut att funka på en reklamfilm i Kalifornien.

Då är det betydligt intressantare att diskutera vad som gäller här och nu.
Så här såg min bil ut igår förresten.
Att han tycker det finns mycket MYCKET viktigare saker att lägga energi på att lösa inom t.ex. FSD beta, än att fixa en helljusautomatik som inte fungerar, är väl ganska talande för någon som inte har en Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Domenix skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Domenix skrev:

Bättre hårdvara behövs absolut inte, det hade du också vetat om du följt utvecklingen men med tanke på din ton så låter du tyvärr som en Tesla hater :roll:
Och med din ton låter du som en tvättäkta fanboy utan förmåga till kritiskt tänkande.
Tesla kommer aldrig att lösa riktig FSD i alla väder, med nuvarande hårdvara.
Absolut inte, hade du läst igenom mitt meddelande hade du sett att jag baserar min info på fakta. Detta är mycket möjligt att dem inte lyckas men i den farten dem kör framåt nu så ser et väldigt bra ut. Sedan är också många Tesla människor väldigt korta i tålamodet så då kan man ju inte heller se den större bilden och förstå att framgång tar tid, speciellt inom en avdelning där Tesla är världsledande
Du blandar ihop reklam med fakta. Dessutom finns det ett bilmärke som har fått (reducerad) FSD godkänt i Europa, och det är inte Tesla.

Spännande också om det stämmer att Europeiska myndigheter kommer kräva att bilar som skall bli godkända för autonom körning måste ha mer än en typ av sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar