Sida 1 av 10

Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 00:30
av Zalman3


Tesla Vision Update: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision.

Safety is at the core of our design and engineering decisions. In 2021, we began our transition to Tesla Vision by removing radar from Model 3 and Model Y, followed by Model S and Model X in 2022. Today, in most regions around the globe, these vehicles now rely on Tesla Vision, our camera-based Autopilot system.

Since launch, we have continued to make incremental improvements in both feature parity and safety. Compared to radar-equipped vehicles, Model 3 and Model Y with Tesla Vision have either maintained or improved their active safety ratings in the US and Europe, and perform better in pedestrian automatic emergency braking (AEB) intervention.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 07:59
av EnDaniel
Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:06
av Legato
Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:26
av slugger75
Legato skrev:
Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.
Ha ha precis. This just in: "Tesla replacing cameras with humans!"

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:30
av chaffis75
Spännande.. Låter ju inte helt lätt att "se" så nära marken. Jag tänker på lite större stenar och annat som man inte brukar se framför bilen när man kommer nära den.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:32
av Remuz
Komedi

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:40
av Bjelke
Remuz skrev:
Komedi
Ja eller tragedi…

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:44
av ErikHallq
EnDaniel skrev:
Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?
Det är en stor faktor som gör mig skeptisk till detta. Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen. Rent praktiskt kanske detta spelar mindre roll ändå. Men får känslan av att automatiska parkeringen som fungerar rätt bra på min model 3, inte kommer fungera lika bra på den model y som jag precis beställt då :/

Bästa är ändå 360 kameran med helikopter vy utan bilen, så besviken på att tesla av alla bilar inte har det. Det är guld värt i de trånga utrymmena jag kör. Man kan ju hoppas att 360 kanske kommer trots att Elon varit skeptisk mot det. I teorin så borde det ju fungera om kamerorna ska kunna ersätta sensorerna tänker jag

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 08:49
av Curik
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:06
av mikebike
chaffis75 skrev:
Spännande.. Låter ju inte helt lätt att "se" så nära marken. Jag tänker på lite större stenar och annat som man inte brukar se framför bilen när man kommer nära den.
Jag tänker på andra bilars dragkrokar, och att bilen saknar frontkamera. :roll:

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:22
av Bernard
Skulle det kunna vara så att de bilar som kommer att levereras utan ultraljudssensor istället har bättre Tesla Vision, dvs nya kameror och annan kameraplacering?
Eller kanske den där radarn som det ryktas om?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:26
av EnDaniel
ErikHallq skrev:
EnDaniel skrev:
Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?
Det är en stor faktor som gör mig skeptisk till detta. Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen. Rent praktiskt kanske detta spelar mindre roll ändå. Men får känslan av att automatiska parkeringen som fungerar rätt bra på min model 3, inte kommer fungera lika bra på den model y som jag precis beställt då :/

Bästa är ändå 360 kameran med helikopter vy utan bilen, så besviken på att tesla av alla bilar inte har det. Det är guld värt i de trånga utrymmena jag kör. Man kan ju hoppas att 360 kanske kommer trots att Elon varit skeptisk mot det. I teorin så borde det ju fungera om kamerorna ska kunna ersätta sensorerna tänker jag
360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:33
av malmer
Jag kan köpa att de kan få till samma funktion med kamerahårdvaran och lite minne av världen och så. Fine. Men ta inte bort sensorerna förrän mjukvaran faktiskt fungerar.

Skulle kunna vara så att de i samband med detta också stoppar in HW4 av autopiloten, vilket avhjälper lite (högre upplösning på kameror. Kanske bredare synfält på sidokameror. Kanske någon extra kamera). Men ändå uppenbart att detta handlar främst om komponentbrist. Annars skulle de väntat tills tekniken fungerade helt.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:38
av EnDaniel
malmer skrev:
Jag kan köpa att de kan få till samma funktion med kamerahårdvaran och lite minne av världen och så. Fine. Men ta inte bort sensorerna förrän mjukvaran faktiskt fungerar.

Skulle kunna vara så att de i samband med detta också stoppar in HW4 av autopiloten, vilket avhjälper lite (högre upplösning på kameror. Kanske bredare synfält på sidokameror. Kanske någon extra kamera). Men ändå uppenbart att detta handlar främst om komponentbrist. Annars skulle de väntat tills tekniken fungerade helt.
Känns lite förhastat ja. Men hur bra tror du detta fungerar när du ska backa bilen in på parkeringen när kameran bak är skitig? Ska man behöva gå ut då varje gång och rengöra dessa kameror?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:42
av malmer
Du får ha en Teslabot i bagaget som hoppar ut och rengör den!

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:42
av ErikHallq
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
EnDaniel skrev:

360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Nope, det är enbart kameror och mjukvara som gör det. LIDAR används för att skapa en 3D värld, vilket är en annan sak. Tex som vissa tillverkare här där man kan peta på skärmen och "vrida kameran runt bilen". Det går att skippa LIDAR här också, men LIDAR hjälper en del. Men för den vanliga bird view 360 behövs endast kameror då LIDAR inte fyller någon funktion där.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 09:54
av EnDaniel
ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
EnDaniel skrev:

360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Nope, det är enbart kameror och mjukvara som gör det. LIDAR används för att skapa en 3D värld, vilket är en annan sak. Tex som vissa tillverkare här där man kan peta på skärmen och "vrida kameran runt bilen". Det går att skippa LIDAR här också, men LIDAR hjälper en del. Men för den vanliga bird view 360 behövs endast kameror då LIDAR inte fyller någon funktion där.
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:15
av Curik
ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
"Vart fronten är i förhållande till kameran" behöver du inte oroa dig över, den är alltid på samma ställe. :roll:

Du verkar inte riktigt förstå problemområdet. Det är skitsvårt att avgöra på vilket avstånd objekt är utifrån rörlig bild, och då snackar vi meter. Det är därför Teslor ibland kör in i saker på både AP och i autoparkering. Nu handlar det om centimeter.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:18
av dstr
Samma jävla idioti som när AP2-hårdvaran rullades ut.

"gamla funktionerna kommer senare i en uppdatering" - kommer det ta 1 eller 3 år innan bilarna har summon och autopark igen?!

Man kanske skulle provköra en Mercedes istället?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:24
av Nicke Nyfiken
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:31
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Ja, för bästa funktion bör man ha en dedikerad kamera för parkeringskamera så man kan skydda den från smuts när den inte behövs. Tycker också VW-lösningen är snygg där man har den bakom emblemet.
Annar behövs ju någon form av rengöring vilket ju är mer komplext.
Varför behöver Autopiloten titta bakåt förresten?

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:34
av ErikHallq
Curik skrev:
"Vart fronten är i förhållande till kameran" behöver du inte oroa dig över, den är alltid på samma ställe. :roll:.
Var ju precis det jag syftade på :roll:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare

Du verkar inte riktigt förstå problemområdet. Det är skitsvårt att avgöra på vilket avstånd objekt är utifrån rörlig bild, och då snackar vi meter. Det är därför Teslor ibland kör in i saker på både AP och i autoparkering. Nu handlar det om centimeter.

Jo jag förstår problematiken väldigt bra, antagligen bättre än majoriteten här skulle jag tro :P Jag säger ju exakt det du säger nu om du läser det jag skrivit :P

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:37
av Nicke Nyfiken
dstr skrev:
Samma jävla idioti som när AP2-hårdvaran rullades ut.

"gamla funktionerna kommer senare i en uppdatering" - kommer det ta 1 eller 3 år innan bilarna har summon och autopark igen?!

Man kanske skulle provköra en Mercedes istället?
När Tesla Vision rullades ut så påstod Tesla att man var bara veckor från att återställa högsta hastigheten till 150 km/h med AP och kortaste avståndet till framförvarande till läge 1.

Nu har det gått 1,5 år och vi har fortfarande inte 150 km/h och läge 1 på avstånd, i bilarna med Tesla Vision. :evil: :evil: :evil:

Klåpare är ett ord som jag mer och mer förknippar med Tesla.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:42
av mati
Legato skrev:
Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.
Nästa steg blir att sätta igen alla fönster. Den som vill se nånting utanför kupén får också förlita sig på kamerorna. Det blir bra det...

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 05 okt 2022 10:43
av EnDaniel
Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Hur menar du att kameran på bagageluckan används hela tiden av AP? Trodde de var framförallt sidorkameror riktat framåt och bakåt samt kamera vid vindrutan som tog merparten av den belastningen. Hur som helst vet jag att min bror med VW ser utmärkt när han backar in sin Golf på parkeringen efter har kört i regn och rusk. Samma väderlek är inte uppskattad av kameran bak på min Model 3. Hade de inte varit för att jag har sensorer hade jag fått förlita mig på backspelgar och magkänsla.