Montering MisterDotCom-dragkrok
Postat: 06 okt 2022 09:59
Nu när ett par av våra medlemmar har lyckats besiktiga model S med Misterdotcom-dragkrok så tänkte jag lägga upp en tråd för de som vill försöka sig på egen installation.
Här är ett par bilder som jag hade liggande från i somras av min installation:
Skruva loss balken som sitter bak original och skruva fast ställningen för kroken. Den är svintung och därmed extremt gedigen. Fin kvalitet på exempelvis släpvagnskontakten som fälls ner vid användandet.
Dra ned kabelstam till dragkroken och koppla in strömtjuvar (de gula handskarna i bakgrunden). Sånna här ska man aldrig använda har jag lärt mig när jag byggde billjud på 90-talet men de kom med i leveransen så jag körde på ändå.
Därefter blev det lite knepigare. Ont i ryggen efter en halvdag i gruset i kombination med min halvknaggliga tyska (alla instruktioner är tyska) gjorde att jag enbart kom halvvägs med att göra klar el-dragningen. Då jag behövde kroken för semestern och vår nya bakbox så nöjde jag mig så tillsvidare, men nu när det går att besiktiga har jag tänkt göra klart.
Det jag inte fick ihop var att färgerna på de sista tåtar som var kvar inte stämde överens med instruktionerna (i mitt tycke) så jag kontaktade Misterdotcom och fick följande svar:
Hello,
the brown & brown/white wire is fort he CAN-Bus.
The grey/white & grey/blue wire is fort he rear fog light.
.. vilket jag tolkar som att brun+brun/vit kabel ska förlängas och dras via kabelstammen i bilen till Can-Bus som är monterad i området under skärmen/MCU'n fram i bilen (?) medans den kabel som är grå/vit+blå/grå (ser vit ut på bilden) ska kopplas in mitt i kabelstammen bak på c-stolpen. Den som med säkerhet råkar veta ifall detta stämmer får gärna tipsa i tråden.
Kan för övrigt ge ett litet tips till den som vill installera samma typ av krok. Enligt instruktion ska man kapa några millimeter i plasten på den lackade stötfångaren bak när man kapar ut fyrkanten i plasten för underredet. Det gjorde för ont i själen så jag provade att låta bli vilket fungerade fint på min bil. Man får lätta lite på plasten i stötfångaren bak med ett finger bara så går sedan plastluckan för kroken att fälla ner på ett enkelt sätt.
För att kapa ut i plasten körde jag först vinkelslip och sedan dremel för finputs.
Länk till hemsidan med monteringsvideos: https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s
Här är ett par bilder som jag hade liggande från i somras av min installation:
Skruva loss balken som sitter bak original och skruva fast ställningen för kroken. Den är svintung och därmed extremt gedigen. Fin kvalitet på exempelvis släpvagnskontakten som fälls ner vid användandet.
Dra ned kabelstam till dragkroken och koppla in strömtjuvar (de gula handskarna i bakgrunden). Sånna här ska man aldrig använda har jag lärt mig när jag byggde billjud på 90-talet men de kom med i leveransen så jag körde på ändå.
Därefter blev det lite knepigare. Ont i ryggen efter en halvdag i gruset i kombination med min halvknaggliga tyska (alla instruktioner är tyska) gjorde att jag enbart kom halvvägs med att göra klar el-dragningen. Då jag behövde kroken för semestern och vår nya bakbox så nöjde jag mig så tillsvidare, men nu när det går att besiktiga har jag tänkt göra klart.
Det jag inte fick ihop var att färgerna på de sista tåtar som var kvar inte stämde överens med instruktionerna (i mitt tycke) så jag kontaktade Misterdotcom och fick följande svar:
Hello,
the brown & brown/white wire is fort he CAN-Bus.
The grey/white & grey/blue wire is fort he rear fog light.
.. vilket jag tolkar som att brun+brun/vit kabel ska förlängas och dras via kabelstammen i bilen till Can-Bus som är monterad i området under skärmen/MCU'n fram i bilen (?) medans den kabel som är grå/vit+blå/grå (ser vit ut på bilden) ska kopplas in mitt i kabelstammen bak på c-stolpen. Den som med säkerhet råkar veta ifall detta stämmer får gärna tipsa i tråden.
Kan för övrigt ge ett litet tips till den som vill installera samma typ av krok. Enligt instruktion ska man kapa några millimeter i plasten på den lackade stötfångaren bak när man kapar ut fyrkanten i plasten för underredet. Det gjorde för ont i själen så jag provade att låta bli vilket fungerade fint på min bil. Man får lätta lite på plasten i stötfångaren bak med ett finger bara så går sedan plastluckan för kroken att fälla ner på ett enkelt sätt.
För att kapa ut i plasten körde jag först vinkelslip och sedan dremel för finputs.
Länk till hemsidan med monteringsvideos: https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s