Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.
Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 15:45
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.
Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Det såg fördjävligt ut där tidigare, men det där ser ut som en försämring.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 15:53
av agehall
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 16:36
av J_Pettersson
Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.
Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Herregud, hade aldrig ställt mig där.
Snacka om ett misslyckande på den som planerade den.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 16:38
av Teslaspolen
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 16:50
av Gargamel
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 17:11
av Off Grid Byggaren
Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Stockholm med förorterna är ju en väldigt utspridd stad. Den är ju under många år byggd och utvecklad för biltrafik.
Ofta finns resmålet lätt åtkomligt med bil, men tidsödande med kollektivtrafik.
Så det tar nog sin tid att bygga om staden, även om vissa gator ha fått vara uteserveringar och boulebanor denna sommar.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 17:24
av Gargamel
Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Stockholm med förorterna är ju en väldigt utspridd stad. Den är ju under många år byggd och utvecklad för biltrafik.
Ofta finns resmålet lätt åtkomligt med bil, men tidsödande med kollektivtrafik.
Så det tar nog sin tid att bygga om staden, även om vissa gator ha fått vara uteserveringar och boulebanor denna sommar.
JAg kan bara ta mellan min mama och mig.
Det är cirka 12-15 km dörr till dörr med bil och snabbaste vägen.
Det tar 10-15 minuter med bil beroende på övriga trafiken.
Med buss direkt till hennes centrum, så tar det 47 minuter, och sedan så får jag gå 10 minuter till hennes länga.
Tar jag buss och byter till tunnelbara tar det ca 37 minuter, och jag får sedan knata cirka 5 minuter hem till hemme.
Sedan så tar det mig cirka 10 minuter att gå till den närmaste busshållsplatsen där jag bor. Så det tar nästan en timma att åka till eller från henne kommunalt, när det tar typ 10-15 minuter med bil utanför rusningstrafiken.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2022 20:46
av mikebike
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
Que?
Menar du att folk som bor i städer använder bilen för att köra omkring i stan?
Senaste månaden har jag kört ungefär 3500 km. Jag har 4,5 km till jobbet och dit cyklade jag varje arbetsdag utom tre.
Ps. De blå staplarna innebär att jag laddat nära hemmet, inte att jag laddat hemma.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 07 okt 2022 12:16
av Teslaspolen
Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Har absolut inte att göra med det. Snarare om man är bilfanatiker eller inte. Personligen så är jag i första hand en person, inte en bilförare. Jag äger och kör bil, men mitt liv är väldigt mycket mer än en ratt och fyra hjul.
Missförstå mig inte; jag bor väldigt långt bortanför några stadstullar. Här finns knappt någon kollektivtrafik att tala om och vinterns riktigt kassa snöröjning gör att jag är närmst tvingad till att äga en bil för att transportera mig under 6-7 månader om året. Men jag hävdar bestämt att bilen inte ska ha en plats i modern stadsplanering - året är inte 1962 längre.
Eftersom du i alla fall tidigare har förnekat etablerad forskning kring naturkunskap och klimat kanske ett ekonomiskt argument går hem istället hos dig? Man ta sig en titt på hur fruktansvärt ekonomiskt ohållbara amerikanska städer och förorter är, något som nästan helt kan läggas på en fanatisk envishet att bilen går framför människan till vilket pris som helst
Eller rent estetiskt och trivsamt, vad är mer tilltalande?
Okej, du kanske verkligen älskar din bil och vill absolut köra så mycket du kan. Vilket lands modell är bäst för dig som bilförare?
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 07 okt 2022 16:04
av taliz
Fin kommentar till ett av klippen:
Once, I visited relatives in the US for a few days. They lived less than 1 km away from a mall, so I decided to walk there. It was a terrible idea! There were no sidewalks or pedestrian crossing points, making it physically dangerous to walk there. So, no mall for me. For a few days, I started to walk the neighborhood to get to know it, but a police car stopped me because someone called 911 about a suspicious guy walking around (me). What made me suspicious is that I was walking!
Tyvärr ser det likadant ut i många utvecklingsländer. Man bygger först infrastruktur för bilar, de som inte har råd med bil får riskera liv och lem vid vägkanten.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 07 okt 2022 19:27
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.
Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Shit! Undrar hur de tänkte där???
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 04 okt 2024 10:36
av pejvic
Ja det där exemplet är dock unikt.
Köpcentrumenen är ju tex katastrof! Se tex Sickla där samtliga av de bästa platserna, kanske 40-50st på varje våningsplan är tomma elbilsplatser. Alla närmast hissen, resten av P-huset är fullt. Hur tänker man där.
Varför skall alla laddplatser vara nästan lika bra platser som handikapplatser? Min mamma kör en volvo 945. Hon skulle aldrig köpa en elbil som är 80+. Det känns som de antar att elbilsägare inte kan röra på sig?
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
Köpcentrumenen är ju tex katastrof! Se tex Sickla där samtliga av de bästa platserna, kanske 40-50st på varje våningsplan är tomma elbilsplatser. Alla närmast hissen, resten av P-huset är fullt. Hur tänker man där.
Varför skall alla laddplatser vara nästan lika bra platser som handikapplatser? Min mamma kör en volvo 945. Hon skulle aldrig köpa en elbil som är 80+. Det känns som de antar att elbilsägare inte kan röra på sig?
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
Just på Narvavägen är det ofta nästan fullt. Valhallavägen not so much.
Köpcentrumenen är ju tex katastrof! Se tex Sickla där samtliga av de bästa platserna, kanske 40-50st på varje våningsplan är tomma elbilsplatser. Alla närmast hissen, resten av P-huset är fullt. Hur tänker man där.
Varför skall alla laddplatser vara nästan lika bra platser som handikapplatser? Min mamma kör en volvo 945. Hon skulle aldrig köpa en elbil som är 80+. Det känns som de antar att elbilsägare inte kan röra på sig?
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
Ren gissning om Sickla är att det kanske är billigast pga kabeldragningen att vara i närheten av hissarna som säkert har bra matning. Skulle man förlägga laddarna längst bort hade man fått dra dyr kabel jättelångt.
De som inte bor i närområdet har nytta av laddning lite varstans. När vi var på långresa senast gjorde vi flera stopp på vägen för att underhålla barnen. Hade det funnits 11kW-laddare på dessa parkeringsplatser hade vi kunnat långsamladda tillräckligt för att ha sluppit snabbladda.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 04 okt 2024 20:20
av holden
Jag har alltid undrat vilket det gåtfulla folket som långsamladdar när dom stannar till en kortis är. Dålig planering eller bara en fäbless för krångel? Beats me, som dom säger i gamla maffiarullar.
Jag har alltid undrat vilket det gåtfulla folket som långsamladdar när dom stannar till en kortis är. Dålig planering eller bara en fäbless för krångel? Beats me, som dom säger i gamla maffiarullar.
Kortis?
Jag laddar varje torsdag när vi veckohandlar. På en dryg timme får jag 15%. Eftersom jag cyklar till jobbet går jag plus på det vanliga veckor.
Samma med Narvavägen, de senaste två julborden med jobbet var på Djurgårn och då laddade jag bilen under tiden.
Däremot undrar jag vilka som gratisladdar när de handlar på Hemköp vid Torsplan. Det visade sig att deras "laddstolpar" var vanliga motorvörmaruttag.
Jag har alltid undrat vilket det gåtfulla folket som långsamladdar när dom stannar till en kortis är. Dålig planering eller bara en fäbless för krångel? Beats me, som dom säger i gamla maffiarullar.
För mig är det en fäbless för krångel
En norrman kom fram och undrade lite försiktigt om jag var riktigt klok som pluggade in på AC-stolpen istället för snabbladdaren utanför ICA i ytterhogdal, (en liten ort mitt i ingenstans längs E45, miltal från både sveg och åsarna)
Vi skulle handla lite och jag hade beräknat att jag var ungefär 3kWh kort, och självklart vill man inte komma fram med för många procent SoC.
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
För mig som besökare (bor utanför Stockholm) så är laddgator och laddplatser med bra läge en trevlig bonus till att köra elbil som räknas som mer miljövänligt. Håller inte alls med om att laddgator är "i princip tomma", det är 50-90% beläggning på de jag använt vid de tider jag är där. I stan uppskattar jag att veta några gator som jag ganska säkert hittar parkering på för att de har laddplatser och inte bara boende som nattparkerar. Kräver p-platsen att man laddar aktivt för att få stå där så tar jag fram kabeln och laddar utan att bry mig om det är 11 eller 22 kW.
Missförstå mig inte; jag bor väldigt långt bortanför några stadstullar.
Ja, det märks.
Här finns knappt någon kollektivtrafik att tala om och vinterns riktigt kassa snöröjning gör att jag är närmst tvingad till att äga en bil för att transportera mig under 6-7 månader om året. Men jag hävdar bestämt att bilen inte ska ha en plats i modern stadsplanering - året är inte 1962 längre.
Du verkar inte riktigt förstått hur han menade.
Jag har också bott i stockholms innerstad, jag hade bil.. Jag körde nästan aldrig bil INOM staden, då var det mycket enklare att ta en buss eller tunnelbana, eller till och med taxi (brukar vara billigt med två adresser innanför tullarna), men man lever inte sitt liv bara där, det finns saker utanför staden också.
Farsan bodde då 20+mil bort, dit behövde jag bil, det var ett STORT projekt att ta sej dit på annat sätt.
Morsan bodde i en stockholmsförort, visst, det fanns bra kollektivtrafik där, men det tog över en timma att ta sig dit, och när man skulle hem fick man passa tåg/buss som gick sällan på kvällen och krångla, med bil tog det typ 20min att köra, fri parkering också.
Kompisen bodde i en söderförort, dit tog det ca 75min att åka kollektivt, ca 30min med bil, och när man skulle hem fick man gå flera kilometer till pendeln för då hade bussarna slutat gå.
..För att inte tala om när man skulle handla eller liknande, både storhandla mat och åka exempelvis till ikea.
Missförstå mig inte; jag bor väldigt långt bortanför några stadstullar.
Ja, det märks.
Här finns knappt någon kollektivtrafik att tala om och vinterns riktigt kassa snöröjning gör att jag är närmst tvingad till att äga en bil för att transportera mig under 6-7 månader om året. Men jag hävdar bestämt att bilen inte ska ha en plats i modern stadsplanering - året är inte 1962 längre.
Du verkar inte riktigt förstått hur han menade.
Jag har också bott i stockholms innerstad, jag hade bil.. Jag körde nästan aldrig bil INOM staden, då var det mycket enklare att ta en buss eller tunnelbana, eller till och med taxi (brukar vara billigt med två adresser innanför tullarna), men man lever inte sitt liv bara där, det finns saker utanför staden också.
Farsan bodde då 20+mil bort, dit behövde jag bil, det var ett STORT projekt att ta sej dit på annat sätt.
Morsan bodde i en stockholmsförort, visst, det fanns bra kollektivtrafik där, men det tog över en timma att ta sig dit, och när man skulle hem fick man passa tåg/buss som gick sällan på kvällen och krångla, med bil tog det typ 20min att köra, fri parkering också.
Kompisen bodde i en söderförort, dit tog det ca 75min att åka kollektivt, ca 30min med bil, och när man skulle hem fick man gå flera kilometer till pendeln för då hade bussarna slutat gå.
..För att inte tala om när man skulle handla eller liknande, både storhandla mat och åka exempelvis till ikea.
Det är en ganska vanlig uppfattning att man inte behöver bil om man bor kring Stockholm eftersom kommunikationerna är så bra. Mittemot där vi bor byggs det bostäder, helt utan parkeringsplatser.
Själv cyklar jag till jobbet, men igår kom jag hem efter en veckas jakt i Lappland = 177 mil. Om 3 veckor skall vi åka till landet vilket blir 100 mil på en helg
Julen firas i Sundsvall och Nyårsfirandet blir i Varberg, som vanligt över 200 mil totalt.
Sedan har vi besök på skjutbanan och jakter....
Jag kan inte ladda hemma, så jag laddar där/när jag kommer åt. T.ex. i köpcentrum och på "laddgator". Just nu står bilen med 17% men vi skall åka och handla senare i MoS...
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 09:53
av xms67
Destinationsladdare vid köpcentra går att diskutera. För de flesta elbilsägare handlar det ju om man tycker att et är värt omaket att starta laddprocessen för att få en bra P-plats. Däremot kan det ju vara av värde för de som inte har en egen laddplats hemma. Då kan varje laddning vara av värde. Jag har två fd. kollegor som kör elbil utan laddplats hemma(en har skaffat nyligen) och de laddar varje gång det är möjligt.
Har man inte laddplats så bli elbilsägandet på ett helt annat sätt. Båda dessa har minst en kväll i veckan åkt iväg till en snabbladdare för att ladda upp bilen och då bli 20 minuter här och 15 minuter där lite viktigt för att antingen klara sig på en sådan laddning eller kapa den tiden.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 11:47
av mikebike
Jaha. Planen att ladda bilen på MoS sket sig.
Jag hann få 8 kWh, sedan stängdes alla laddstolpar av eftersom brandlarmet gick och hela köpcentrumet utrymdes.
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
För mig som besökare (bor utanför Stockholm) så är laddgator och laddplatser med bra läge en trevlig bonus till att köra elbil som räknas som mer miljövänligt. Håller inte alls med om att laddgator är "i princip tomma", det är 50-90% beläggning på de jag använt vid de tider jag är där. I stan uppskattar jag att veta några gator som jag ganska säkert hittar parkering på för att de har laddplatser och inte bara boende som nattparkerar. Kräver p-platsen att man laddar aktivt för att få stå där så tar jag fram kabeln och laddar utan att bry mig om det är 11 eller 22 kW.
Nja, tomt är det vid 60% beläggning. Är man stockholmare så är alla pplatser normalt fulla, övriga kanske har 97% beläggning.
men visst, längs alla gator kanske det är 60%. de har då förstört för övriga boende och butiker mm då deras kunder ej kan parkera.
Samtliga tio gånger jag varit i Sickla så kanske laddplatserna har 3-4% beläggning, NACKA Forum med, hur det ser ut i MoS vet bara mikebike men i många förortscentra så är platserna nära butikerna och tomma.
Finns alltid undantag men generellt måste man ju inte ladda bilen när man är ute på stan och handlar osv.
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.