Leverans Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leverans Plaid

Inlägg av danni »

NEO skrev: 07 feb 2023 20:25
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.

Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Leverans Plaid

Inlägg av NEO »

danni skrev: 07 feb 2023 21:59
NEO skrev: 07 feb 2023 20:25
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.

Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Möjligtvis att det är delvis torque vectoring på X. Jag märker inte av i vanligt läge, men i track mode märks det avsevärt. Osäker på X.
46B78252-BB5B-4C51-AC58-EED90D86D623.jpeg
https://www.tesla.com/blog/introducing-plaid-track-mode
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leverans Plaid

Inlägg av danni »

NEO skrev: 07 feb 2023 22:04
danni skrev: 07 feb 2023 21:59
NEO skrev: 07 feb 2023 20:25
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.

Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Möjligtvis att det är delvis torque vectoring på X. Jag märker inte av i vanligt läge, men i track mode märks det avsevärt. Osäker på X.

46B78252-BB5B-4C51-AC58-EED90D86D623.jpeg

https://www.tesla.com/blog/introducing-plaid-track-mode
Mmmm, jag hittade också den bloggposten. Men som sagt:
xtorquevectoring.png
Men än en gång, det kan också vara jag som bara märker av bättre väghållning (och bättre antisladd tack vare tre motorer).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Fick vad som såg ut som ett automatgenererat mail om att jag skulle förbereda mig på leverans genom att fylla i alla steg på mitt Tesla-konto och att blien skulle levereras inom ett par veckor, dvs under Q1. Samtidigt har leveranstiden på mitt Tesla-konto sedan en tid flyttas fram till Q2 (apr - jun). Jag har fortfarande inget VIN-nummer. Någon som vet om det där mailet faktiskt betyder något?

Texten i mailet:

"Din Model X anländer till Sverige inom de kommande veckorna.

Genomför och bekräfta samtliga steg på ditt Tesla-konto inom 7 dagar, om du inte redan har gjort detta. Vänligen notera att din beställning kommer att avbokas efter 7 dagar vid uteblivna steg eller om vi saknar återkoppling från dig."
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Leverans Plaid

Inlägg av granna_polka »

Beställde en lager Plaid i svart och skulle hämta den i Huddinge men hade inte tid så jag fick den körd till i Södertäljehamn kl 21 med alla andra som fick sina bilar från båten. Roligt att se hur kreativ Tesla är med sin leveranser. Det var minst sagt kaos där och jag har aldrig sett så många Teslor på en pendlingsparkering 😁.

Till min fråga. Upptäckte detta på torkarbladet när jag öppnade frunken. Saknas det inte en skyddsplast för det blåa? Ni som har Plaid kan ni kolla er bil?
EAEEF69C-68B9-45C0-A680-5BED1C142655.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tellus »

Jo det ser ut att saknas en lång plastkåpa
25273772-5A21-4F85-B059-CDF5144BDC1D.jpeg
10D713F7-9608-41B4-ACE4-8681E3ED6B04.jpeg
572625B5-C949-4582-8E47-74A0F80D1F09.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Leverans Plaid

Inlägg av granna_polka »

Tack! Tyckte att den delen såg ut att behöva skydd mot vätska.
Kollade lite andra video på MX2022 och då verka det vara ett stort plast lock där.
CD68DDC2-0C46-432D-896F-0131D6B1076B.png
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Endast 35 nyregistrerade Model X under Q1. https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... ta-kvartal
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Bjelke »

MartinG skrev: 03 apr 2023 08:43
Endast 35 nyregistrerade Model X under Q1. https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... ta-kvartal
Och typ 33 av dom är väl till salu :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Leverans Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 03 apr 2023 18:13
MartinG skrev: 03 apr 2023 08:43
Endast 35 nyregistrerade Model X under Q1. https://mobilitysweden.se/statistik/Nyr ... ta-kvartal
Och typ 33 av dom är väl till salu :lol:
Vore kul att veta hur många de planerar att byta ut Yoke-ratten på... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Yay, fick just VIN 7SAXCCE64PF39XXXX. Beställde i november 2021. Bytte nyligen från svart till Ultra Red
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Info från Tesla att bilen är på väg till Europa via båt. Hittade dock inte via HOEGHs VIN search så borde i så fall vara på någon annan båt. Ny angiven leveranstid 27 april till 11 maj.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Leverans Plaid

Inlägg av OscarA »

MartinG skrev: 21 apr 2023 16:57
Info från Tesla att bilen är på väg till Europa via båt. Hittade dock inte via HOEGHs VIN search så borde i så fall vara på någon annan båt. Ny angiven leveranstid 27 april till 11 maj.
Kommer en till båt den 5e maj i Zeebrugge tror jag
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tellus »

Har nu upptäckt i SMT att plaid mode värmer upp batteriet vs sport mode. Så vid normal körning så är väl sport att rekommendera om man vill köra snålt. Såg ingen skillnad på sport och chill.

Ska kolla hur mycket effekten skiljer, men känns som chill = 300hk, sport 700hk, plaid 1000+
Later i can tell_us more
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Leverans Plaid

Inlägg av OscarA »

Tellus skrev: 21 apr 2023 19:43
Har nu upptäckt i SMT att plaid mode värmer upp batteriet vs sport mode. Så vid normal körning så är väl sport att rekommendera om man vill köra snålt. Såg ingen skillnad på sport och chill.

Ska kolla hur mycket effekten skiljer, men känns som chill = 300hk, sport 700hk, plaid 1000+
Later i can tell_us more
Intressant!
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Yay, har bokat levereans i Södertälje den 25 maj. Ultra Red Model X Plaid.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 483
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Leverans Plaid

Inlägg av LarsaR »

MartinG skrev: 11 maj 2023 16:55
Yay, har bokat levereans i Södertälje den 25 maj. Ultra Red Model X Plaid.
Grattis 😎
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Hämtade min Model X Plaid idag i Södertälje. Den hade kvar klisterlappar och kladdanteckningar på vindrutan så de bokade in en tid för tvätt direkt så det blev ett stopp i Huddinge och sen gjorde jag en ganska ordentlig kontroll enligt testprotokoll. Jag har inte hittat något stort men det fanns ett par skönhetsfel med lack, lite för bred glipa på ena sidan av motorhuven och lite "misalignment" av takfönster. Ska se vad Tesla säger - någon som har erfarenhet av hur välvilliga de är? Skulle helst få allt fixat, i andra hand prisavdrag. 150 km fri supercharging tycker jag var snålt när bilen bara var laddad till 20%.

Yoken är ovant men jag tycker spontant att den känns helt ok. Däremot tycker jag det känns väldigt struligt att använda blinkers när man svänger. Tex om man vill visa att man ska lämna en rondell - vilket jag tycker man bör göra - då kan blinkersknappen sitta på fel sida och upp och ner.

Jag bytte från svart till Ultra Red när den kom och den är verkligen väldigt fin. Också mycket nöjd med Creme som interiör. Jag hade den kritvita i min gamla X och den var också fin mend en här känns lite lyxigare.
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jul 2019 18:12
Ort: Skara

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Astrochrister »

IMG_4767.jpeg
IMG_4766.jpeg
Hämtade ut min X Plaid -24 i Örebro för en vecka sen, en liten repa i lacken som fixades på plats på tio minuter med bästa service!
Än så länge allt perfekt o helnöjd, lite tveksam till blinkersen som alla andra dock!
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19 FSD
Tesla X Plaid -24 FSD
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Collin87 »

MartinG skrev: 25 maj 2023 14:37
Hämtade min Model X Plaid idag i Södertälje. Den hade kvar klisterlappar och kladdanteckningar på vindrutan så de bokade in en tid för tvätt direkt så det blev ett stopp i Huddinge och sen gjorde jag en ganska ordentlig kontroll enligt testprotokoll. Jag har inte hittat något stort men det fanns ett par skönhetsfel med lack, lite för bred glipa på ena sidan av motorhuven och lite "misalignment" av takfönster. Ska se vad Tesla säger - någon som har erfarenhet av hur välvilliga de är? Skulle helst få allt fixat, i andra hand prisavdrag. 150 km fri supercharging tycker jag var snålt när bilen bara var laddad till 20%.

Yoken är ovant men jag tycker spontant att den känns helt ok. Däremot tycker jag det känns väldigt struligt att använda blinkers när man svänger. Tex om man vill visa att man ska lämna en rondell - vilket jag tycker man bör göra - då kan blinkersknappen sitta på fel sida och upp och ner.

Jag bytte från svart till Ultra Red när den kom och den är verkligen väldigt fin. Också mycket nöjd med Creme som interiör. Jag hade den kritvita i min gamla X och den var också fin mend en här känns lite lyxigare.
Att blinka ur rondell är inte något man bör göra, det är något man skall göra.
Däremot blinka in i rondell är något man kan tycka och tänka vad man vill om, det är inte lagstadgat.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Leverans Plaid

Inlägg av AAKEE »

Kan rekommendera S3XY Buttons, två knappar på framsidan av yoken, ganska precis där växlingspaddlar skulle ha suttit.
Kollade på vår Audi, på var de sitter och limmade knappsrna där på yoken.

Intuitivt som attan, och det fungerar utan att titta hur än man roterat ratten.
Jag monterade direkt efter hemkomst, så jag försökte aldrig lära mig hitta dem på yoken. Jag vet att det finns de som kört original lösning och säger att det gick fort att komma in i det, det är säkert så men S3XY är helt fantastiskt till detta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Leverans Plaid

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
Kan rekommendera S3XY Buttons, två knappar på framsidan av yoken, ganska precis där växlingspaddlar skulle ha suttit.
Kollade på vår Audi, på var de sitter och limmade knappsrna där på yoken.

Intuitivt som attan, och det fungerar utan att titta hur än man roterat ratten.
Jag monterade direkt efter hemkomst, så jag försökte aldrig lära mig hitta dem på yoken. Jag vet att det finns de som kört original lösning och säger att det gick fort att komma in i det, det är säkert så men S3XY är helt fantastiskt till detta.
Kör på samma setup, fungerar utmärkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jul 2019 18:12
Ort: Skara

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Astrochrister »

Har hört om dessa S3XY Buttons men aldrig sett eller riktigt förstått hur de fungerar, finns bild eller annan info?
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19 FSD
Tesla X Plaid -24 FSD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Leverans Plaid

Inlägg av AAKEE »

Astrochrister skrev: 24 mar 2024 21:05
Har hört om dessa S3XY Buttons men aldrig sett eller riktigt förstått hur de fungerar, finns bild eller annan info?
Du kopplar in dig under panelen med trådlösa mobilladdningen, med en dongel. Ryms dolt därunder.

Programmera knappar med en app, väldigt intuitivt.

Såhär har jag monterat x 2. Bytte ut den löstagbara dubbelhäftande kleten mot riktig 3M dubbelhäftande.
IMG_8068.jpeg
Det går köpa 2/4/6 knappar. Köpte 6st och använder bara tre (2xblinkers + tutknapp på yoken). De andra tre monterade jag tillfälligt såhär:
IMG_8067.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jul 2019 18:12
Ort: Skara

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Astrochrister »

Hmm…verkar onekligen smart, ska skaffa några sådana!
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19 FSD
Tesla X Plaid -24 FSD
Skriv svar