Leverans Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tars »

Trist att det inte är någon sorts kösystem utan det är världens lotteri nu istället när det kommer till leverans. Men jag är inte bitter. Glad för de som fått leverans. Jag får snart bilarna så är ordningen återställd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Leverans Plaid

Inlägg av LarsaR »

Nog är det ett lotteri, kollade kontot kl 13, beräknad leverans Jan-Mars 2023. Kl 14.17 ringer dom från Tesla Umeå, om du kan tänka dig en röd i stället för blå så kan du få den i morgon….. Undrar vem som inte hämtat sin? (S Plaid)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
zo3non
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 dec 2022 11:12

Re: Leverans Plaid

Inlägg av zo3non »

Ok, börjar bli lite leds på detta.

Beställde en X Plaid i november 2021.
Fick prel. leveransbesked i början av december 2022.
Leveransen skjuts upp till den 30:e december.
Några dagar innan hör Tesla av sig och säger att bilen är fast i Belgien p.g.a. strejk.
Leveransen skjuts upp till den 25:e januari.
Igår fick vi leverans-SMS:et av Tesla där vi ska bekräfta att vi hämtar bilen den 25/1 kl. 15:00.

I detta nu hör Tesla av sig och skjuter upp leveransen till början av mars.
Skälet? Det går inte att stänga förardörren och det måste beställas delar från USA.

Hör något liknande någon gång? :shock:
/Fredrik

_____________________________________________________________________________________
Model S LR 2020
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Leverans Plaid

Inlägg av mikebike »

Och det upptäcker de dagen innan leverans? :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
zo3non
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 dec 2022 11:12

Re: Leverans Plaid

Inlägg av zo3non »

mikebike skrev: 24 jan 2023 16:23
Och det upptäcker de dagen innan leverans? :roll:
Exakt, vad är det egentliga skälet frågar man sig.
/Fredrik

_____________________________________________________________________________________
Model S LR 2020
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Hej, jag har angiven leverans jan-mars av X Plaid men har ännu inte fått VIN tilldelat. Jag har i och för sig ingen omedelbar brådska men hur lång tid brukar det ta efter VIN till leverans? Minns inte hur det var 2016 när jag köpte senast :)
Användarvisningsbild
zo3non
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 dec 2022 11:12

Re: Leverans Plaid

Inlägg av zo3non »

MartinG skrev: 24 jan 2023 19:02
Hej, jag har angiven leverans jan-mars av X Plaid men har ännu inte fått VIN tilldelat. Jag har i och för sig ingen omedelbar brådska men hur lång tid brukar det ta efter VIN till leverans? Minns inte hur det var 2016 när jag köpte senast :)
När beställde du bilen?
/Fredrik

_____________________________________________________________________________________
Model S LR 2020
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Var tvungen att kolla avtalet :) Den 14 november 2021.
Användarvisningsbild
zo3non
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 dec 2022 11:12

Re: Leverans Plaid

Inlägg av zo3non »

Ganska exakt som jag då 8-)

Grejen med min bil är att jag redan fått VIN och regnr, fick det i början av december. Bilen tillverkad i oktober 2022. Känns som jag får en begagnad bil om jag får den i mars.
/Fredrik

_____________________________________________________________________________________
Model S LR 2020
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Leverans Plaid

Inlägg av NEO »

zo3non skrev: 24 jan 2023 21:19
Ganska exakt som jag då 8-)

Grejen med min bil är att jag redan fått VIN och regnr, fick det i början av december. Bilen tillverkad i oktober 2022. Känns som jag får en begagnad bil om jag får den i mars.
Vet inte hur det är med VAG gruppens bilar. Men fem månader från produktion till leverans låter lite väl högt ja. Med Tesla har vi varit bortskämda, jag hämtade ut min MYP 2 juni som var tillverkad 24 maj i Berlin. Fremontbilar får man nog räkna med 1-3mån från produktion till leverans.

Någon som köpt ID4 eller I4 kanske kan svara?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Pontus »

NEO skrev: 25 jan 2023 12:52
zo3non skrev: 24 jan 2023 21:19
Ganska exakt som jag då 8-)

Grejen med min bil är att jag redan fått VIN och regnr, fick det i början av december. Bilen tillverkad i oktober 2022. Känns som jag får en begagnad bil om jag får den i mars.
Vet inte hur det är med VAG gruppens bilar. Men fem månader från produktion till leverans låter lite väl högt ja. Med Tesla har vi varit bortskämda, jag hämtade ut min MYP 2 juni som var tillverkad 24 maj i Berlin. Fremontbilar får man nog räkna med 1-3mån från produktion till leverans.

Någon som köpt ID4 eller I4 kanske kan svara?
Jag hämtade ut min ID4 i mitten av december, skulle varit början men dom behövde byta vindruta. Den var i produktion vecka 43.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Leverans Plaid

Inlägg av NEO »

Pontus skrev: 25 jan 2023 17:08
NEO skrev: 25 jan 2023 12:52
zo3non skrev: 24 jan 2023 21:19
Ganska exakt som jag då 8-)

Grejen med min bil är att jag redan fått VIN och regnr, fick det i början av december. Bilen tillverkad i oktober 2022. Känns som jag får en begagnad bil om jag får den i mars.
Vet inte hur det är med VAG gruppens bilar. Men fem månader från produktion till leverans låter lite väl högt ja. Med Tesla har vi varit bortskämda, jag hämtade ut min MYP 2 juni som var tillverkad 24 maj i Berlin. Fremontbilar får man nog räkna med 1-3mån från produktion till leverans.

Någon som köpt ID4 eller I4 kanske kan svara?
Jag hämtade ut min ID4 i mitten av december, skulle varit början men dom behövde byta vindruta. Den var i produktion vecka 43.
Lite sämre än mina 9 dagar. Svårt att jämföra dock då Tesla inte bygger efter beställningar utan prognoser. Man kanske får hitta någon som köpt amerikansk byggd Mercedes?
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 31 jan 2023 11:40
Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
Bästa bil jag ägt sett till körupplevelse, mjukvara mm. Dessutom magisk HiFi.

Kvalitetskänslan klart förbättrad men givetvis fortfarande inte bland de bästa.

Leverans rätt trist. Lite småfel och utomhus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Monark1954 »

Beställde februari 2021
Fick VIN och faktura november 2022.
Bilen var bokad på båten som kom 4 december till Belgien och är tillverkad 13 oktober.
11 januari är bilen förregistrerad och jag hittar nu reg. nr.
Bokat upphämtning 13 februari i Umeå.

(283 X Plaid var förregistrerade för någon vecka sen varav 4 st i januari. )
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Leverans Plaid

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 31 jan 2023 11:49
MartinG skrev: 31 jan 2023 11:40
Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
...] Leverans rätt trist. Lite småfel och utomhus.
Gissar att den leveransen skedde vid Trosta... Ska de inte sluta leverera där inom kort? Och i rådande konjunktur, vilket jag antar kommer innebära färre leveranser, kanske de i fortsättningen kommer försöka leverera sina 'flaggskeppsmodeller' S och X inomhus...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Legato skrev: 31 jan 2023 11:49
MartinG skrev: 31 jan 2023 11:40
Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
Bästa bil jag ägt sett till körupplevelse, mjukvara mm. Dessutom magisk HiFi.

Kvalitetskänslan klart förbättrad men givetvis fortfarande inte bland de bästa.

Leverans rätt trist. Lite småfel och utomhus.
Tack, kul att höra! Vad var det för typ av småfel och hade du något protokoll du gick igenom vid leveransen för att inte missa något?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 31 jan 2023 15:24
Legato skrev: 31 jan 2023 11:49
MartinG skrev: 31 jan 2023 11:40
Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
Bästa bil jag ägt sett till körupplevelse, mjukvara mm. Dessutom magisk HiFi.

Kvalitetskänslan klart förbättrad men givetvis fortfarande inte bland de bästa.

Leverans rätt trist. Lite småfel och utomhus.
Tack, kul att höra! Vad var det för typ av småfel och hade du något protokoll du gick igenom vid leveransen för att inte missa något?
Min baklucka stod öppen när jag hämtade bilen, borde fattat att det var ett fel, men tänkte att de bara lämnat den så för att den inte skulle låsa (bilen stod vid SUC). Det visade sig att bilen öppnade bakluckan helt slumpmässigt så länge bilen var upplåst...

Fick en tid med Ranger bara någon vecka senare, men den bokades om först till typ 20/1 och sen till i fredags. I fredags fick de inte ordning på det men väl igår. Var bara "knappen" på bakluckan som var fel på.

I övrigt inga "fel" egentligen men inredningen var lite skitig på några ställen. Ingen big deal då det gick att få bort, men ändå oproffsigt på en bil för 1,5 miljon.

Nej, ingen kontrollista, jag kollade bara av så det inte var några panel gaps, bucklor, repor eller något strul med FWDs. Jag är inte så "nitisk" och det bekymrar mig inte särskilt mycket att ha något småproblem fram tills en ranger dyker upp. Nu verkar dock allt funka som det ska :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leverans Plaid

Inlägg av danni »

MartinG skrev: 31 jan 2023 11:40
Ni som fått era Model X Plaid - kan man få lite rapporter och intryck? Hur funkade leverans, kvalitet och hur är de att köra?

Jag har fortfarande ingen VIN och leverans är uppskattad till jan - mars.
Det är en fantastisk bil. På många sätt är den vad jag önskar Model X hade varit från början. Allt som jag tyckte var lite sämre med mina tidigare Model X är mycket bättre nu. Den har riktigt fin komfort, bättre väghållning och smidighet (torque vectoring funkar riktigt bra), interiören är markant trevligare, den går tystare gränssnitten i skärm osv är grymma, och ljudsystemet är riktigt jäkla bra. Och prestandan... Det finns inte ord. Det är faktiskt skrämmande vad den går. Allt som allt en brutalt fin bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tars »

Härlig bil! Har dock en del småsaker som tagits med service som inte gjorde som jag beskrivit. Gissar på att det är någon tekniker som inte ska jobba på verkstad.
Fick snabb hjälp av två andra servicerådgivare samt en grym tekniker som bekräftade mina fel.

Största problem jag har nu är att jag inte får tag i någon på administrationen då bilen står reggad på fel bolag och har nu problem med att försäkra bilen.

Annars är bilen schysst!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

Tack, nu blir jag ännu mer sugen på att få min levererad. Jag har ju tyckt att redan min tidigare Model X PDL 2016 var den bästa bil jag haft. Och @legato jag är som du, inte så bekymrad om små detaljer och dessutom ganska okunnig när det gäller bilar, så jag kanske får ta med någon kompis med bättre öga för detaljer. När jag köpte min förra Model X kommer jag ihåg att det fanns ett testprotokoll från Tesla Motors Club som man kunde ladda ner och följa.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Leverans Plaid

Inlägg av MartinG »

...nu är leverans angiven till april till juni. :(
Skaraborgarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 dec 2022 21:45

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Skaraborgarn »

Jag hämtade ut en X Plaid i december och insåg snabbt att speglarna (fönstren) längst bak inte sitter rätt. Det går ut ganska många mm gentemot bakluckan jämfört med andra sidan (visade sig att det var bagageluckan som var fel). Någon som haft liknande problem? Hade bilen inne på Tesla, efter bokad tid och inskickade bilder, som menar att de inte kan göra något själva utan måste lämnas vidare till kaross verkstad.

Samtidigt fungerade inte falconvingdörrarna korrekt utan stannade konstant en bit upp, där var det bara sensorn som behövde bytas. Dock tråkiga småfel på en ändå relativt dyr bil.

Men intressant att veta om andra haft samma fel på bagageluckan och att de försökt trycka ut lite för många bilar innan årsskiftet än vad de kanske mäktade med..
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Leverans Plaid

Inlägg av Tars »

Skaraborgarn skrev:
Jag hämtade ut en X Plaid i december och insåg snabbt att speglarna (fönstren) längst bak inte sitter rätt. Det går ut ganska många mm gentemot bakluckan jämfört med andra sidan (visade sig att det var bagageluckan som var fel). Någon som haft liknande problem? Hade bilen inne på Tesla, efter bokad tid och inskickade bilder, som menar att de inte kan göra något själva utan måste lämnas vidare till kaross verkstad.

Samtidigt fungerade inte falconvingdörrarna korrekt utan stannade konstant en bit upp, där var det bara sensorn som behövde bytas. Dock tråkiga småfel på en ändå relativt dyr bil.

Men intressant att veta om andra haft samma fel på bagageluckan och att de försökt trycka ut lite för många bilar innan årsskiftet än vad de kanske mäktade med..
Låter som du har samma som jag. Fått bagageluckan justerad och ska in på utbyte av sensorer mm. Annars är jag jäkligt nöjd med resten. Får alltid ett bra bemötande i Upplands Väsby
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Leverans Plaid

Inlägg av NEO »

danni skrev: 31 jan 2023 19:47


Det är en fantastisk bil. På många sätt är den vad jag önskar Model X hade varit från början. Allt som jag tyckte var lite sämre med mina tidigare Model X är mycket bättre nu. Den har riktigt fin komfort, bättre väghållning och smidighet (torque vectoring funkar riktigt bra), interiören är markant trevligare, den går tystare gränssnitten i skärm osv är grymma, och ljudsystemet är riktigt jäkla bra. Och prestandan... Det finns inte ord. Det är faktiskt skrämmande vad den går. Allt som allt en brutalt fin bil.
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.

Skaraborgarn skrev: 07 feb 2023 17:32
Jag hämtade ut en X Plaid i december och insåg snabbt att speglarna (fönstren) längst bak inte sitter rätt. Det går ut ganska många mm gentemot bakluckan jämfört med andra sidan (visade sig att det var bagageluckan som var fel). Någon som haft liknande problem? Hade bilen inne på Tesla, efter bokad tid och inskickade bilder, som menar att de inte kan göra något själva utan måste lämnas vidare till kaross verkstad.

Samtidigt fungerade inte falconvingdörrarna korrekt utan stannade konstant en bit upp, där var det bara sensorn som behövde bytas. Dock tråkiga småfel på en ändå relativt dyr bil.

Men intressant att veta om andra haft samma fel på bagageluckan och att de försökt trycka ut lite för många bilar innan årsskiftet än vad de kanske mäktade med..
Bakluckan verkar vara mycket återkommande fenomen på just X plaid. Såg en vit X med den sjukaste bakluckan jag någonsin sett.
IMG_2327.JPG
IMG_2334.JPG
Skriv svar