Fynda elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Skulle, utan att vara expert, misstänka att energieffektiva och populära elbilar som Tesla M3/MY och BMW i4 är fortsatt väldigt attraktiva på beg.marknaden.

Törstiga elbilar som e-tron "fat" kommer nog däremot att vara mindre eftertraktade pga. sin höga energiförbrukning. Speciellt om det kommer en effektivare drivlina på face-liften så kommer nog den gamla att droppa en del.

Men detta är gissningar, och marknaden är svår och komplex att förutse exakt. Man får helt enkelt ta det man får (eller behålla de bilar man faktiskt är hyfsat nöjd med, i stort).
Japp, allt är spekulationer tills fakta infaller. Fast ska man ha en större bil, och inte vill ha en My pga hur tesla beter sig med ota just nu så finns det inte så många Berga ty välja på, och än mindre om man vill ha komfort. Vi får se hur det blir framåt sommaren.
Marknaden, dvs. vi kunder i snitt, kanske prioriterar annorlunda än dig som individ. Marknaden kommer avgöra vad som är viktigast, och är därmed den som kommer sätta priserna. Jag spår att MY och M3 kommer fortsatt vara ett par av de mer efterfrågade elbilarna på den svenska marknaden, men vi får som sagt låta de framtida siffrorna visa vem av oss som får rätt.
Japp och jag tror på tillgång och efterfrågan. Stämmer av när det är dags.
27,8 kWp solceller
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Eldsig »

ID4/5 är nya bilar som verkar gå att få i år enligt Blocket. Dessa borde vara fortsatt attraktiva.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /104085078

I-pace finns 2019 för ca 60-70% av nypris. Men hur står sig dessa egentligen?
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... /103592839

Länka gärna till prisvärda Teslor eller annat kul.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fynda elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eldsig skrev:
.../ Länka gärna till prisvärda Teslor eller annat kul.
Om det stämmer som någon skrev tidigare i tråden att bilar över 500K fallit 100K i pris på en månad så kanske det skulle funka och ge sig ut och leta upp en Tesla som man vill ha – och sen tala om för säljaren att man är beredd att köpa bilen för det som man själv tycker är rimligt. Säljaren har ju ens kontaktuppgifter. Och sen gissar jag att man kommer få vänta lite. Men funkar det så funkar det... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den här Audi e-tron sportback har sänkts 50 000:-

Är ju rätt prisvärd nu:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102864722
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fynda elbil?

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Den här Audi e-tron sportback har sänkts 50 000:-

Är ju rätt prisvärd nu:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102864722
Lär nog få se mkt mer sånt här framöver.
Är väl många som kommer tillbaka från leasing närmaste året.
Det i kombination med facelift och konjunkturen...

Men 10k mil ju en del, har väl inga garantier kvar heller(förutom drivlina då)?
Är ju ingen billig bil att fixa trasiga grejer på direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Den här Audi e-tron sportback har sänkts 50 000:-

Är ju rätt prisvärd nu:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102864722
Lär nog få se mkt mer sånt här framöver.
Är väl många som kommer tillbaka från leasing närmaste året.
Det i kombination med facelift och konjunkturen...

Men 10k mil ju en del, har väl inga garantier kvar heller(förutom drivlina då)?
Är ju ingen billig bil att fixa trasiga grejer på direkt.
Det är 16k mil eller 8 år, men den garantin gäller endast för batteriet.

Allt annat går ju på maskinskadeförsäkringen, därav rätt höga försäkringspremier.

Den försäkringen brukar kunna gälla upp till 15k mil, sedan får du själv betala allt.

Förmodar att begagnade långmilare inte blir så heta i framtiden....
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Fynda elbil?

Inlägg av current »

Off Grid Byggaren skrev:
Den här Audi e-tron sportback har sänkts 50 000:-

Är ju rätt prisvärd nu:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102864722
Jag tycker den är dyr, köparen har betalat runt 950k för den där bilen ny om rätt rabatter är utdelade. På det har dom fått bonus om 70k. Så nypris 880k efter bonus. Dom har kört 10k mil och nu kostar bilen 599k det bill säga 281k / 10k mil = 28kr milen i värdeminskning för en bil för nästan en miljon.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Fynda elbil?

Inlägg av jonasl »

Även om priserna sjunkit så är det fortfarande höga begagnatpriser jämfört med en normal marknad.

För dyrare bilar kommer det nog fortsatt vara så eftersom nypriserna ökar och bonusen utgår.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Fynda elbil?

Inlägg av current »

Visst kommer dyrare bilar gå ner lite mer men det är också en rätt komplex marknad. Om man inte vill åka runt i en MEB-historia så finns det inte så mycket alterntiv. Det är väldigt stor skillnad på E-tron 55 och en Q4. Just Q4 känns lite som A3 i materialval och visst är stora E-tron törstig men så dyr är inte elen på natten, kanske skiljer en hundring i månaden om man kör jättsnål elbil eller en som konsumerar mer. Det som styr priset är tillgången och till viss del nypriset. E-tron 55 kommer få en facelift snart men frågan är då vad blir priset i Sverige, Audi bedriver ju ingen välgörenhet, kollar man på BMW så kostar en iX50 runt 1,1 miljoner i GRUNDPRIS. Så att man kan nog glömma dom ska sälja nya modellen med stora batteriet till samma pris som gamla E-tron 55 det vill säga 830k, ett pris som Audi dessutom rabatterade på.

Ända sen jag köpte min första elbil för 4 år sen har omgivningen väntat in superbatterier, lägre priser och längre räckvidd. Kan ju bara konstatera att inget blir bättre av att vänta. Har precis fått bud på min 4 år gamla elbil med 30 mils WLTP på 80% av nypriset. Bilen har gått 7500 mil.

Gällande Sportbacken som länkas så saknar den S-line, har grå plast runt hjulhusen, saknar Bose, saknar tacklucka, saknar 4-zons klimat, saknar komfortnyckel, saknar back-kamera (ner det är inte standard). Den har i princip ingen utrustning förutom läderstolar. Saknar även dragkrok och adaptiv farthållare.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är ju lite lurigt med Audi e-tron att skillnaden från standardpriset 850 000:- till fullutrustad skiljer 400 000:-

Det gäller att ha koll som köpare, vilket många verkar ha.

Verkar även exporteras en hel del, håller väl uppe begpriset en del.

De nya e-tron bilarna som finns kvar verkar reggats in före 1 juli.
Screenshot_20221008-155123_Chrome.jpg
Screenshot_20221008-155206_Chrome.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

current skrev:
Visst kommer dyrare bilar gå ner lite mer men det är också en rätt komplex marknad. Om man inte vill åka runt i en MEB-historia så finns det inte så mycket alterntiv. Det är väldigt stor skillnad på E-tron 55 och en Q4. Just Q4 känns lite som A3 i materialval och visst är stora E-tron törstig men så dyr är inte elen på natten, kanske skiljer en hundring i månaden om man kör jättsnål elbil eller en som konsumerar mer. Det som styr priset är tillgången och till viss del nypriset. E-tron 55 kommer få en facelift snart men frågan är då vad blir priset i Sverige, Audi bedriver ju ingen välgörenhet, kollar man på BMW så kostar en iX50 runt 1,1 miljoner i GRUNDPRIS. Så att man kan nog glömma dom ska sälja nya modellen med stora batteriet till samma pris som gamla E-tron 55 det vill säga 830k, ett pris som Audi dessutom rabatterade på.

Ända sen jag köpte min första elbil för 4 år sen har omgivningen väntat in superbatterier, lägre priser och längre räckvidd. Kan ju bara konstatera att inget blir bättre av att vänta. Har precis fått bud på min 4 år gamla elbil med 30 mils WLTP på 80% av nypriset. Bilen har gått 7500 mil.

Gällande Sportbacken som länkas så saknar den S-line, har grå plast runt hjulhusen, saknar Bose, saknar tacklucka, saknar 4-zons klimat, saknar komfortnyckel, saknar back-kamera (ner det är inte standard). Den har i princip ingen utrustning förutom läderstolar. Saknar även dragkrok och adaptiv farthållare.
Typ nästan en tomhylsa, sen ser jag inget krav på taklucka men övrigt är ju nice och något jag har på min, och alcantara som jag tycker -är bättre än läder.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fynda elbil?

Inlägg av martinot »

current skrev:
Ända sen jag köpte min första elbil för 4 år sen har omgivningen väntat in superbatterier, lägre priser och längre räckvidd. Kan ju bara konstatera att inget blir bättre av att vänta. Har precis fått bud på min 4 år gamla elbil med 30 mils WLTP på 80% av nypriset. Bilen har gått 7500 mil.
Exakt! Tror vi som köpt en eller flera elbilar redan för en 2-4 år sedan har sparat mycket mer på det, än de som "väntar på bättre tider". (Detta givet att det funnits elbilar som fungerat hyfsat väl för ens behov/krav.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
current skrev:
Ända sen jag köpte min första elbil för 4 år sen har omgivningen väntat in superbatterier, lägre priser och längre räckvidd. Kan ju bara konstatera att inget blir bättre av att vänta. Har precis fått bud på min 4 år gamla elbil med 30 mils WLTP på 80% av nypriset. Bilen har gått 7500 mil.
Exakt! Tror vi som köpt en eller flera elbilar redan för en 2-4 år sedan har sparat mycket mer på det, än de som "väntar på bättre tider". (Detta givet att det funnits elbilar som fungerat hyfsat väl för ens behov/krav.)
Håller helt med, ångrar lite att jag var sen på bollen men då fanns ju nästan bara Tesla och det är inget alternativ för mig.

Men som svar till trådskaparen kan jag väl säga att nej du kommer inte någon ny bil till fyndpris som du kommer få bonus på innan nyår. Större chans med en trisslott är min gissning. Tex BMW I4 50 eller vad dom heter säljs på timmar nör dom kommer ut som beg demobilar. Jag till skillnad från Martinot tror att när det blir vanligare med M3 och MY så kommer det kunna bli en prispress på dessa pga utbud, men det hänger på om Tesla kan leverera nya snabbt och inte höjer priserna.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Fynda elbil?

Inlägg av macky »

Just med FL på e-tron är det intressant att 50-modellen ska vara kvar fast ryktas få batteriet från nuvarande 55. Dock fortfarande lägre effekt. Såg ngn prisuppgift från Belgien på advanced för 76500 EUR. Direktöversatt skulle det vara va 835 000 vilket skulle vara ett fyndpris. Men svårt att översätta priser, vet inte vad en 55 startade på i Belgien innan eller vad de har för moms. Om så blev fallet skulle det ju sätta viss press nedåt på gamla 55. Men det priset ska nog justeras uppåt 900” i Sverige kan man gissa. Audi behöver fallhöjd i priset för fortsatt ras för kronan kanske.

Minns 2014 när jag köpte audi i Tyskland för 8.65 SEK/EUR. Det var tider.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fynda elbil?

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Jag till skillnad från Martinot tror att när det blir vanligare med M3 och MY så kommer det kunna bli en prispress på dessa pga utbud
???

Det var jag som trodde att de skulle fortsätta sälja starkt, men du trodde nyss precis tvärt om?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag till skillnad från Martinot tror att när det blir vanligare med M3 och MY så kommer det kunna bli en prispress på dessa pga utbud
???

Det var jag som trodde att de skulle fortsätta sälja starkt, men du trodde nyss precis tvärt om?
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. :) Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
27,8 kWp solceller
Jeltsin
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Jeltsin »

Redan har det skett en stor förändring.
På KVD går det att se verkliga utfall
Ikväll säljs exempelvis denna MY LR:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-y-153322

Den traditionella 50% 3 år ser ut att vara tillbaka även för Tesla. Om det nu inte är en tillfällig dipp.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Blipblop »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade med en bilhandlare idag, begagnade elbilar i prisnivån över 500 000:- har sjunkit cirka 100 000:- i pris på en månad!

Hur kunde det gå så fort? Var det lite överpriser på begagnat tidigare?

Nya elbilar verkar dock fortfarande vara bristvara.
Onödiga kostnader är väl sådant man prutar på när det går knackigt både privat och troligen för företaget.
En så dyr bil anses nog vara rätt onödig för de flesta, men visst finns det vissa som alltid vill ha coolast bil på prefabgatan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Tellus »

Jeltsin skrev:
Redan har det skett en stor förändring.
På KVD går det att se verkliga utfall
Ikväll säljs exempelvis denna MY LR:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-y-153322

Den traditionella 50% 3 år ser ut att vara tillbaka även för Tesla. Om det nu inte är en tillfällig dipp.
Så stor värdeminskning är det väl inget som pekar på utöver på fossiler.

Bilen på kvd fick första ägaren betala 712 för helt ny. Nu 13 månader gammal blev priset 692 för köparen.
Då en beg bil som är 13 månader gammal med risiga fälgar och stenskott i framrutan.

Det är dessutom den första Y med mindre batteri och saknar många uppdateringar som finns idag på ny bil.
Otroligt låg värdeminskning
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeltsin skrev:

Den traditionella 50% 3 år ser ut att vara tillbaka även för Tesla. Om det nu inte är en tillfällig dipp.
Vadå tillbaka?
En Tesla har väl aldrig tappat 50% på 3 år?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11584
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fynda elbil?

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. :) Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???

Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Ser nu att mitt svar inte var övertydligt och att jag kan såklart ha missuppfattat dig. Det skulle stå begagnade M3 och My och nör dessa blir vanligare så kommer priset gå ner och jag tolkade det som att din vy var att dom skulle behålla ett bra andrahandsvärde. Men jag tror att nybilsförsäljningen av Tesla kommer gå ner nu när det inte ör bidrag och att dom tar bort funktioner. Så med min sista analys så borde priset inte gå ner på begagnade Teslor. :) Det jag menade är att när det blir fler likadana bilar ute till försäljning så blir det en större prispress än om det finns få.
???

Vad menar du skulle vara skillnaden för Tesla jämfört med prisutvecklingen på andra elbilar?

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter eller försöker säga.
Har inte sagt att det är någon skillnad mer än att det finns fler teslor för att dom kan leverera fler nya vilket borde kunna ge fler begagnade och då ge ett större utbud (över 700 på bytbil nu) vilket borde ge högre prispress, särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA. Tydligare kan jag inte vara så nu släpper jag detta Off topic och får vi se hur det blir.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fynda elbil?

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
särskilt när folk inser att allt inte är positivt med OTA
Bild
Har du en gammal knapptelefon?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fynda elbil?

Inlägg av Dafro »

Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Kanske skulle skrivit OTA down grade så du förstod…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fynda elbil?

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Nä men dom var inte så dumma, vad det nu har med saken att göra med tex bortkoppling av radar.
Poängen med OTA är kontinuerlig utveckling till det bättre. Det betyder inte att det aldrig blir fel eller tillfälligt sämre.
Det har du säkert upplevt med din telefon när du uppdaterat den. Ibland tillkommer diverse buggar och problem, medan andra blivit lösta.
Hursomhelst sitter du nog inte och längtar tillbaka och önskar att du kunde nedgradera till ett 5-6 år gammalt iOS(eller Android), right?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar