Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Legato »

Gillar verkligen Nios produkter även om det givetvis tar emot med ett kinesiskt företag.

Trodde de skulle lyckas i Sverige, men har verkligen gjort sig själva helt irrelevanta genom att inte överhuvudtaget erbjuda köp av bilarna utan enbart extremt dyra prenumerationer.

Vem vill lägga en halv miljon i hyra för en kinesisk bil?

https://www.nio.com/sv_SE/subscription/product
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Gillar verkligen Nios produkter även om det givetvis tar emot med ett kinesiskt företag.

Trodde de skulle lyckas i Sverige, men har verkligen gjort sig själva helt irrelevanta genom att inte överhuvudtaget erbjuda köp av bilarna utan enbart extremt dyra prenumerationer.

Vem vill lägga en halv miljon i hyra för en kinesisk bil?

https://www.nio.com/sv_SE/subscription/product
Ja men dom priserna så lär dom inte bli vanliga på vägarna.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja priserna var ju inte direkt låga, verkar vara i princip vad Porsche tar för privatleasing av en Taycan. Kan de verkligen vara så dyra att köpa så de hamnar på den nivån eller har de räknat med hemskt dåligt andrahandsvärde?

Oavsett känns det som de hade behövt öka kännedomen om märket markant innan de tar ut priser som ligger på Porschenivå.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av chaffis75 »

Wow.. Skulle inte de kinesiska bilarna slå ut våra gamla tillverkare.. Känns inte så om de ska hålla dessa priserna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av rsk »

15 000kr i hyra är en hiskelig summa. För 15 000kr kan jag ju få en Model 3 SR avbetald på tre år - och då har jag kvar bilen på slutet!
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av big-olle »

Håller med. Satt o följde igår, men blev så sjukt besviken. Fina bilar. Men dyr hyra. Jag vill äga bilen. Den går fetbort för mig. På sätt o vis skönt. Jag slipper fundera på NIO nu iaf.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Walker »

Man undrar ju var alla dessa 200.000.- bilar med +50 mils räckvidd är någonstans….
Skulle inte de komma 2020?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av DrDR »

Ingår batteri swap i hyran?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av taliz »

Tycker rent allmänt allt fler verkar försöka mjölka den svenska marknaden.
BYD satte ju också heltokiga priser på sina bilar.
Även Tesla har satt priser lååångt över övriga marknader på sistone.
Kort sagt verkar det finns många med mer pengar än vett i Sverige.
Men det ändras nog snart vad det verkar…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Teslaspolen »

Hörde om något liknande ifrån Nio för ett tag sedan, var det Bilar med Sladd podden som tog upp Nios hyrpriser, var det på batteriet? Jag reagerade i alla fall på att det lät som en riktigt urdålig affär.

Men det är som vanligt, Nio och de andra kineserna kastar saker på slump mot en vägg för att se vad som fastnar.

Dom kan ju det, kinesiska kommunistpartiet backar dom med alla pengar dom behöver. Att ta sig in på västerländska bilmarknader är ju ett strategiskt mål för Xi.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Gargamel »

taliz skrev:
Tycker rent allmänt allt fler verkar försöka mjölka den svenska marknaden.
BYD satte ju också heltokiga priser på sina bilar.
Även Tesla har satt priser lååångt över övriga marknader på sistone.
Kort sagt verkar det finns många med mer pengar än vett i Sverige.
Men det ändras nog snart vad det verkar…
såg en annans i FB-appen idag av nyd. Typ 2500kr-2900kr/mpnadem för en sedan liknande modell.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av TiborBlomhall »

Problemet med Xpeng, NIO med flera kinesiska tillverkare är att de är exklusiva premium märken i Kina. Som typ BMW och Porsche hos oss.

Men de har inte fattat att man blir inte exklusiv märke över en natt i Europa också. Man kan inte bete sig som premium redan från dag ett. Premium är något man får bygga upp. Man måste skapa sig ett image innan man kan börja plocka stålar.

Av kineserna är det hittills MG som har gjort rätt. Köpt ett gammalt fint europeiskt bilmärke att sätta i nosen, börjat med löjligt låga priser så folk vågade köpa och sedan undan för undan höjt sina priser i takt med att folk vant sig vid märket.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Frippanecci »

TiborBlomhall skrev:
Problemet med Xpeng, NIO med flera kinesiska tillverkare är att de är exklusiva premium märken i Kina. Som typ BMW och Porsche hos oss.

Men de har inte fattat att man blir inte exklusiv märke över en natt i Europa också. Man kan inte bete sig som premium redan från dag ett. Premium är något man får bygga upp. Man måste skapa sig ett image innan man kan börja plocka stålar.

Av kineserna är det hittills MG som har gjort rätt. Köpt ett gammalt fint europeiskt bilmärke att sätta i nosen, börjat med löjligt låga priser så folk vågade köpa och sedan undan för undan höjt sina priser i takt med att folk vant sig vid märket.
Dom skulle iaf kunna börja med att korrekturläsa hemsidan - luktar Google Translate långa vägar.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Jordgubben »

I det höga priset ingår dessutom bara 1500 mil per år.

En EL7 med större batteriet skulle kosta mig (kör 4000 mil per år) 816.819:- att hyra i 3 år :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av jonasl »

Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Håller med och hur kul är det att behöva köa på fredag och söndag under långresor för att man ska byta batteri.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av jonasl »

LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.
Givetvis går det att ladda hemma också. Men en batteribytesstation kommer ju bara kunna ha X fulladdade batterier "i lager", och varje byte tar rätt många minuter. Var skeptisk redan innan jag såg Nylands video, än mer skeptisk efter.

Snabbladdning på SuC eller annan snabb laddare är snabbt, laddtiderna är i verkligheten inget problem. På en normal "lång resa" inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil. Köer kan vara ett problem, men det minskar inte med batteribyte. Själv har jag aldrig behövt köa vid laddstation men det har varit nära vid två tillfällen, båda vid Arboga före och efter jul.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av big-olle »

Går man in på NIO:s norska sida, kan man bygga en ET7 o få köpa den kontant. Runt 600 000 norska + batterihyra. 2000 kg i dragvikt. I sverige får vi betala ca 600 000 kr för att få hyra den i 3 år.
Jävla NIO Europa.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.
Givetvis går det att ladda hemma också. Men en batteribytesstation kommer ju bara kunna ha X fulladdade batterier "i lager", och varje byte tar rätt många minuter. Var skeptisk redan innan jag såg Nylands video, än mer skeptisk efter.

Snabbladdning på SuC eller annan snabb laddare är snabbt, laddtiderna är i verkligheten inget problem. På en normal "lång resa" inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil. Köer kan vara ett problem, men det minskar inte med batteribyte. Själv har jag aldrig behövt köa vid laddstation men det har varit nära vid två tillfällen, båda vid Arboga före och efter jul.
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av jonasl »

Alla har förstås en egen definition på normallång. Jag kör sällan mer än 70-80 mil på en dag.

Har gjort en idiotkörning från Amsterdam men nu är jag för gammal för sånt :-)

Edit: Tvungen att kolla, den resan hade behövt totalt 2h10 i laddpaus enligt ABRP, fördelat på 6 stopp. I verkligheten hade jag antagligen haft färre stopp och laddat längre vid matpauserna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.
Poängen är att de är mer än 1-2 laddstop..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av jonasl »

Fast det är att missa poängen. Klart det finns långa resor, men hur många resor är egentligen längre än 1-2 laddstopp med en bil tänkt för längre resor?

Självklart finns det de som kör längre, det finns alltid edge case. Men då ska det finnas batteribytesstationer placerade på rätt ställen för att det ska bli bättre också. Och vara snabbare än att ladda. Billigare lär det inte bli..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.
Poängen är att de är mer än 1-2 laddstop..
Enligt ABRP är det fyra laddstopp om man kör Löddeköpinge–Kiruna med M3LR, men min poäng var att det inte är just en normal långresa i Sverige, utan en mycket ovanlig långresa i Sverige.
Den längsta resa jag gjort i ett svep (förutom Ystad–Haparanda under SECC 2022) är Dresden–Uppsala i somras. Den sträckan var ungefär 125 mil, om jag minns rätt. Då startade vi på morgonen från Dresden utan fullt batteri, eftersom vi bestämde oss först på morgonen för att köra hela sträckan. Första stoppet blev i SuC Herzsprung, där vi laddade nästan fullt. Vi skulle med färjan Rostock–Gedser och hade ganska gott om tid, så vi fikade, handlade öl och tog det lite lugnt. Lunchen intogs på färjan, därefter körde vi Gedser–Helsingør, tog färjan över till Helsingborg och stannade i Markaryd och laddade medan vi åt kvällsmat. Sista laddningen gjorde på E.On utanför Norrköping, c:a 10 minuter inklusive toabesök.
Det är en längre dagsresa än vad de allra flesta människor gör med bil. Trots det tog laddningen knappast någon tid för oss. Inte ens på en sådan färd ser jag någon stor vinst med batteribyte (jag noterade att du skrev att du också är skeptisk till batteribyte, så det är ingen polemik mot dig).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar