Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
jonasl skrev:

Snabbladdning på SuC eller annan snabb laddare är snabbt, laddtiderna är i verkligheten inget problem. På en normal "lång resa" inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil. Köer kan vara ett problem, men det minskar inte med batteribyte. Själv har jag aldrig behövt köa vid laddstation men det har varit nära vid två tillfällen, båda vid Arboga före och efter jul.
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..
Nästan dubbelt så bra...:lol: eftersom den bara behöver 4 laddningar på samma sträcka.


Men poängen var, ”På en normal ”lång resa” inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil”

Bor man i Löddeköpinge så är nog en typisk ”lång resa” att köra till Stockholm, vilket kräver 1 laddstopp. Eller en ”lång resa” till fjällen på vintern, vilket kräver 2 laddstopp.

Hur som haver så ser jag knappt längre någon vinning med batteribyten vid långkörning.
När jag hade en Model S men 85-batteri så var jag av en annan åsikt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

NIO verkar göra en u-sväng på detta, ryktas det om. William Li säger att NIO är öppna för att sälja i fyra Europeiska länder.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Dafro »

Förstår inte hur dom ska få ekonomi i batteribyte i Sverige som ör så glesbefolkat och hur många bilar kommer dom sälja eller leasa. Fast om man leasar kanske man blir ensam och har tillgång till alla batterier. :lol: :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Jeppe_E »

Dafro skrev:
Förstår inte hur dom ska få ekonomi i batteribyte i Sverige som ör så glesbefolkat och hur många bilar kommer dom sälja eller leasa. Fast om man leasar kanske man blir ensam och har tillgång till alla batterier. :lol: :lol:

Det var väl en annan välkänd elbilstillverkare som funderade på detta för några år sedan, och sen kom på att det där kommer ju inte att fungera. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
Dafro skrev:
Förstår inte hur dom ska få ekonomi i batteribyte i Sverige som ör så glesbefolkat och hur många bilar kommer dom sälja eller leasa. Fast om man leasar kanske man blir ensam och har tillgång till alla batterier. :lol: :lol:
Det var väl en annan välkänd elbilstillverkare som funderade på detta för några år sedan, och sen kom på att det där kommer ju inte att fungera. :lol:
Fungerade gjorde det, men ingen var beredda att betala för det, eftersom alla hade gratis laddning på SUC på den tiden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

Jeppe_E skrev:
Det var väl en annan välkänd elbilstillverkare som funderade på detta för några år sedan, och sen kom på att det där kommer ju inte att fungera. :lol:
Tesla menar du? Dom hade inga planer på att införa batteribyte "på riktigt". Det var ytterligare ett av Musks trolleritrick... Det var noll batteribyten som gjordes på kundbilar (och jag tror inte det var möjligt ens). Det fanns aldrig en batteryswapstation som hade öppet. Det dom gjorde var att maxa värdet (3x tror jag det var) på sina utsläppsrätter i Californien då kravet från CARB var att tillverkaren "kan demonstrera batteribyte". Det gjorde Tesla på en demo - på riktigt eller fejkat, vem vet.. Så kunde dom håva in extrapengar i två år. Jag tror det blev runt $100 M USD extra för Tesla. Inkompetenta politiker är godis för skrupelfria företagare. Ytterligare ett tecken på att politiker inte ska lägga sig i den fria marknaden...

"Tesla’s spokesmen this week declined to discuss the specifics of the Harris Ranch battery swap facility, or to comment on whether the pilot program underway is designed principally to earn ZEV credits with the air resources board." :D

https://www.forbes.com/sites/greatspecu ... 637e1869ff
https://www.latimes.com/business/autos/ ... story.html

(och hundra andra länkar om detta).
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av DrDR »

Borde inte battery swap vara mer intressant i städer? Där det är svårt att hitta laddplatser? Eller är tomtmark för dyr där för att det ska löna sig?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nåja, det var lite mer än noll kundbilar. Tesla drev bytesstationen "på riktigt" i några månader men det var som gjort för att bli flopp. $60 för batteribyte vs på den tiden gratis snabbladdning. Dessutom med krav att du behövde även byta tillbaka till ditt original batteri på hemvägen. Inte undra på att kunderna testade en gång för nyhetens behag och sedan aldrig mer.

Men det som många missar är att NIO (i Kina iaf) INTE har batteribyten för långfärder utan främst som en tjänst istället för hemmaladdning. Kunder som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma kan åka förbi en station och byta batteri nån gång i veckan istället. De hade tom en "valet"-tjänst där NIO anställda kunde hämta din bil på natten medan du sov och byta batteri på den. På långresor förväntades NIO ägare snabbladda som andra elbilister.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev:
Nåja, det var lite mer än noll kundbilar. Tesla drev bytesstationen "på riktigt" i några månader
Jag kan tänka mig att låstas ha battery swap för 100 MSEK i ett par månader. Det är 10% av vad Californien betalade Tesla. Har du någon uppgift på vilka modellår av Model S som man kunde byta batteri på på 2 minuter och hur många kunder som verkligen hade möjlighet att göra det, och hur många som gjorde det så kan du svara här. Jag tror det är noll.

Well played, är allt jag har att säga till Tesla. Politikerna får skylla sig själva.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nåja, det var lite mer än noll kundbilar. Tesla drev bytesstationen "på riktigt" i några månader
Jag kan tänka mig att låstas ha battery swap för 100 MSEK i ett par månader. Det är 10% av vad Californien betalade Tesla. Har du någon uppgift på vilka modellår av Model S som man kunde byta batteri på på 2 minuter och hur många kunder som verkligen hade möjlighet att göra det, och hur många som gjorde det så kan du svara här. Jag tror det är noll.

Well played, är allt jag har att säga till Tesla. Politikerna får skylla sig själva.
På den tiden var väl tesla välsigt hårt pressade ekonomiskt så dessa pengar var kanske skillnaden på att överleva eller inte..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

Ja, jag tror att NIO kommer att börja sälja bilarna när dom har tillräckligt många över till Europa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av taliz »

… prisbilden är chockerande

När man ger sig in i ett segment med lyxbilar med en bil som är helt okänd måste man konkurrera med något drastiskt, helst av allt pris.

I stället finns det ingenting som ET7 rent konkret erbjuder jämte sina tänkta konkurrenter och som skulle få någon vettig människa att vilja slå till.

Nio har tagit sig an helt fel approach och har totalt missuppfattat vilka deras kunder är, något som återspeglas i deras sociala medier.

Man undrar egentligen vem kunden kan tänkas vara.
https://www.dagensps.se/motor/nya-kines ... -en-flopp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av TiborBlomhall »

NIO paddlar baklänges och försöker rädda marknaden: https://teslaclubsweden.se/nio-premium-pa-kinesiska/

Leasing, kontantpris är på gång, men billigt blir det ändå inte.

Synd, för bilarna i sig är riktigt kompetenta och bra. Bortsett från långsam snabbladdning, litet bagageutrymme och ej fällbart baksäte.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Zalman3 »

Priser på NIO.

NIO ET7 100 kWh
€93,900
https://ev-database.org/car/1752/NIO-ET7-100-kWh

NIO ET7 75 kWh
€84,900
https://ev-database.org/car/1751/NIO-ET7-75-kWh
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av tobiaslej »

dom vill nog inte sälja ngt här. prisar ur sig ist.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av spacecoin »

tobiaslej skrev:
dom vill nog inte sälja ngt här. prisar ur sig ist.
Vad jämför du med? Det är är definitivt en premiumbil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av apkungen »

"Hyra" är helt rätt på ett eller annat sätt. Få är beredda att lägga en mijon på en okänd kinesisk bil. Så hyra är nog folk beredda att göra i mycket större utsträckning. Däremot är priset helt uppåt väggarna galet. Min model 3 har kostat mig ungefär 15 kr/mil inklusive allt under de år jag ägt den. En NIO ligger på från 90 kr/mil och uppåt. Många upp emot 130 kr/mil. Det är sinnessjukt.

En leaf kan man privatleasa för från 3000 kr/mån. Den kostar ny från cirka 300 000 kr.
En Kia ev drygt 5000 kr/mån. Ny knappt 500 000 kr.
En Mach-e cirka 5000 kr/mån. Ny klart mer än 500 000 kr.

I varje fall, ni ser ett mönster. De flesta erbjuder en privatleasingkostnad i månaden som är 1 % av nypriset.

Nios ET7 borde då alltså ligga på cirka 10 000 kr/mån för 100 kWh och ET5 på cirka 7000 kr/mån för 75 kWh. Men det är ändå högt för ett okänt märke, så vad göra?

Jo, om de dessutom skulle ha inkluderat allt, så som de gör nu med deras bilar, till och med batteribyte. Då hade de kunnat sälja riktigt bra. Än så länge går det fortfarande mot en flopp.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
"Hyra" är helt rätt på ett eller annat sätt. Få är beredda att lägga en mijon på en okänd kinesisk bil. Så hyra är nog folk beredda att göra i mycket större utsträckning. Däremot är priset helt uppåt väggarna galet. Min model 3 har kostat mig ungefär 15 kr/mil inklusive allt under de år jag ägt den. En NIO ligger på från 90 kr/mil och uppåt. Många upp emot 130 kr/mil. Det är sinnessjukt.

En leaf kan man privatleasa för från 3000 kr/mån. Den kostar ny från cirka 300 000 kr.
En Kia ev drygt 5000 kr/mån. Ny knappt 500 000 kr.
En Mach-e cirka 5000 kr/mån. Ny klart mer än 500 000 kr.

I varje fall, ni ser ett mönster. De flesta erbjuder en privatleasingkostnad i månaden som är 1 % av nypriset.

Nios ET7 borde då alltså ligga på cirka 10 000 kr/mån för 100 kWh och ET5 på cirka 7000 kr/mån för 75 kWh. Men det är ändå högt för ett okänt märke, så vad göra?

Jo, om de dessutom skulle ha inkluderat allt, så som de gör nu med deras bilar, till och med batteribyte. Då hade de kunnat sälja riktigt bra. Än så länge går det fortfarande mot en flopp.
Jämför denna med tex en polestar 3 så väljer jag ju en polestar alla dagar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av taliz »

Prenumeration vore kanske inte så dumt för kineserna.
Med max 30 dagars uppsägningstid.
Sen sätt ett lågt pris så folk vågar prova.
Då skulle de nog kunna få en fot in på marknaden.

Det går ju idag att prenumerera på tex e-up och Zoe inkl fria mil för under 5k/mån.
Eller lynkco för 6k/mån om man vill ha lite en lite större bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Pontus »

Hur gör man med förmånsvärdet i de fall man hyr batterierna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Hur gör man med förmånsvärdet i de fall man hyr batterierna?
Har funderat på samma sak! Antar att det är samma situation med alla "prenumerationstjänster" som tex Audi erbjuder där man kan prenumerera på exempelvis Matrix-strålkastare, men vet inte hur det blir.

Nu har ju Nio presenterat priser för rent köp på alla modeller:

Nio ET7
ET7 100 kWh 1 029 000 kr
ET7 75 kWh 919 000 kr
ET7 utan batteri 789 000 kr

Nio EL7
EL7 100 kWh 1 069 000 kr
EL7 75 kWh 959 000 kr
EL7 utan batteri 829 000 kr

Nio ET5
ET5 100 kWh 799 000 kr
ET5 75 kWh 689 000 kr
ET7 utan batteri 559 000 kr

Batterihyra
100 kWh 2 999 kr/mån
75 kWh 1 799 kr/mån

Det som förvånar mest för mig är det stora påslaget från 75 kWh -> 100 kWh batteri. Nästan dubbla priset!

Tycker dock ET5 känns som en riktigt intressant Model 3 konkurrent. Känns avservärt lyxigare, modernare och med mer ny, kul teknik. Största nackdelen tycks vara den höga vikten. Ser fram emot att provköra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av taliz »

Fail #2 att de inte började sälja innan bonusen försvann.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Fail #2 att de inte började sälja innan bonusen försvann.
Leasingupplägget var fail håller jag med om. Bonusen däremot var mest otur. Dock är det ju bara ET5 som överhuvudtaget påverkas av bonusbortfallet.

För Xpeng måste det vara riktigt surt dock. Alla P7 modellerna hade bonus och deras ambition var att även få in basversionen av G9 under 700k.

Tror dessutom många gärna leasar (förutsatt rimliga priser) de kinesiska bilarna med större osäkerhet i andrahandsvärden. För leasingpriserna blir såklart frånvaron av bonus extremt dramatisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar