Sida 1 av 3

Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 07 okt 2022 22:49
av Legato
Gillar verkligen Nios produkter även om det givetvis tar emot med ett kinesiskt företag.

Trodde de skulle lyckas i Sverige, men har verkligen gjort sig själva helt irrelevanta genom att inte överhuvudtaget erbjuda köp av bilarna utan enbart extremt dyra prenumerationer.

Vem vill lägga en halv miljon i hyra för en kinesisk bil?

https://www.nio.com/sv_SE/subscription/product

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 07:29
av Dafro
Legato skrev:
Gillar verkligen Nios produkter även om det givetvis tar emot med ett kinesiskt företag.

Trodde de skulle lyckas i Sverige, men har verkligen gjort sig själva helt irrelevanta genom att inte överhuvudtaget erbjuda köp av bilarna utan enbart extremt dyra prenumerationer.

Vem vill lägga en halv miljon i hyra för en kinesisk bil?

https://www.nio.com/sv_SE/subscription/product
Ja men dom priserna så lär dom inte bli vanliga på vägarna.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 09:08
av OfarligTesla
Ja priserna var ju inte direkt låga, verkar vara i princip vad Porsche tar för privatleasing av en Taycan. Kan de verkligen vara så dyra att köpa så de hamnar på den nivån eller har de räknat med hemskt dåligt andrahandsvärde?

Oavsett känns det som de hade behövt öka kännedomen om märket markant innan de tar ut priser som ligger på Porschenivå.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 09:14
av chaffis75
Wow.. Skulle inte de kinesiska bilarna slå ut våra gamla tillverkare.. Känns inte så om de ska hålla dessa priserna.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 09:16
av rsk
15 000kr i hyra är en hiskelig summa. För 15 000kr kan jag ju få en Model 3 SR avbetald på tre år - och då har jag kvar bilen på slutet!

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 09:18
av big-olle
Håller med. Satt o följde igår, men blev så sjukt besviken. Fina bilar. Men dyr hyra. Jag vill äga bilen. Den går fetbort för mig. På sätt o vis skönt. Jag slipper fundera på NIO nu iaf.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 09:20
av Walker
Man undrar ju var alla dessa 200.000.- bilar med +50 mils räckvidd är någonstans….
Skulle inte de komma 2020?

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 10:03
av DrDR
Ingår batteri swap i hyran?

Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 10:07
av taliz
Tycker rent allmänt allt fler verkar försöka mjölka den svenska marknaden.
BYD satte ju också heltokiga priser på sina bilar.
Även Tesla har satt priser lååångt över övriga marknader på sistone.
Kort sagt verkar det finns många med mer pengar än vett i Sverige.
Men det ändras nog snart vad det verkar…

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 10:20
av Teslaspolen
Hörde om något liknande ifrån Nio för ett tag sedan, var det Bilar med Sladd podden som tog upp Nios hyrpriser, var det på batteriet? Jag reagerade i alla fall på att det lät som en riktigt urdålig affär.

Men det är som vanligt, Nio och de andra kineserna kastar saker på slump mot en vägg för att se vad som fastnar.

Dom kan ju det, kinesiska kommunistpartiet backar dom med alla pengar dom behöver. Att ta sig in på västerländska bilmarknader är ju ett strategiskt mål för Xi.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 10:37
av Gargamel
taliz skrev:
Tycker rent allmänt allt fler verkar försöka mjölka den svenska marknaden.
BYD satte ju också heltokiga priser på sina bilar.
Även Tesla har satt priser lååångt över övriga marknader på sistone.
Kort sagt verkar det finns många med mer pengar än vett i Sverige.
Men det ändras nog snart vad det verkar…
såg en annans i FB-appen idag av nyd. Typ 2500kr-2900kr/mpnadem för en sedan liknande modell.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 10:41
av TiborBlomhall
Problemet med Xpeng, NIO med flera kinesiska tillverkare är att de är exklusiva premium märken i Kina. Som typ BMW och Porsche hos oss.

Men de har inte fattat att man blir inte exklusiv märke över en natt i Europa också. Man kan inte bete sig som premium redan från dag ett. Premium är något man får bygga upp. Man måste skapa sig ett image innan man kan börja plocka stålar.

Av kineserna är det hittills MG som har gjort rätt. Köpt ett gammalt fint europeiskt bilmärke att sätta i nosen, börjat med löjligt låga priser så folk vågade köpa och sedan undan för undan höjt sina priser i takt med att folk vant sig vid märket.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 08 okt 2022 11:33
av Frippanecci
TiborBlomhall skrev:
Problemet med Xpeng, NIO med flera kinesiska tillverkare är att de är exklusiva premium märken i Kina. Som typ BMW och Porsche hos oss.

Men de har inte fattat att man blir inte exklusiv märke över en natt i Europa också. Man kan inte bete sig som premium redan från dag ett. Premium är något man får bygga upp. Man måste skapa sig ett image innan man kan börja plocka stålar.

Av kineserna är det hittills MG som har gjort rätt. Köpt ett gammalt fint europeiskt bilmärke att sätta i nosen, börjat med löjligt låga priser så folk vågade köpa och sedan undan för undan höjt sina priser i takt med att folk vant sig vid märket.
Dom skulle iaf kunna börja med att korrekturläsa hemsidan - luktar Google Translate långa vägar.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 09 okt 2022 13:33
av Jordgubben
I det höga priset ingår dessutom bara 1500 mil per år.

En EL7 med större batteriet skulle kosta mig (kör 4000 mil per år) 816.819:- att hyra i 3 år :lol:

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 09 okt 2022 20:13
av jonasl
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 09 okt 2022 20:15
av Dafro
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Håller med och hur kul är det att behöva köa på fredag och söndag under långresor för att man ska byta batteri.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 09 okt 2022 20:48
av LarsOJ
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 09 okt 2022 23:14
av jonasl
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.
Givetvis går det att ladda hemma också. Men en batteribytesstation kommer ju bara kunna ha X fulladdade batterier "i lager", och varje byte tar rätt många minuter. Var skeptisk redan innan jag såg Nylands video, än mer skeptisk efter.

Snabbladdning på SuC eller annan snabb laddare är snabbt, laddtiderna är i verkligheten inget problem. På en normal "lång resa" inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil. Köer kan vara ett problem, men det minskar inte med batteribyte. Själv har jag aldrig behövt köa vid laddstation men det har varit nära vid två tillfällen, båda vid Arboga före och efter jul.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 13:31
av big-olle
Går man in på NIO:s norska sida, kan man bygga en ET7 o få köpa den kontant. Runt 600 000 norska + batterihyra. 2000 kg i dragvikt. I sverige får vi betala ca 600 000 kr för att få hyra den i 3 år.
Jävla NIO Europa.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 14:17
av chaffis75
jonasl skrev:
LarsOJ skrev:
jonasl skrev:
Det låter ju helt sjukt. Hur tänker de?

Hela batteribytesiden är ju dessutom usel i mina ögon men den verkar tilltala många som tankar sina bilar idag.
Går väl att ladda hemma eller på snabbladdare också som vanligt om man vill? Batteribyte systemet är väl för att snabba på långresa vad jag förstått?

Skulle dock aldrig ha en kinesisk bil om jag så fick den gratis.
Givetvis går det att ladda hemma också. Men en batteribytesstation kommer ju bara kunna ha X fulladdade batterier "i lager", och varje byte tar rätt många minuter. Var skeptisk redan innan jag såg Nylands video, än mer skeptisk efter.

Snabbladdning på SuC eller annan snabb laddare är snabbt, laddtiderna är i verkligheten inget problem. På en normal "lång resa" inom landet är det 1-2 laddstopp på en LR-bil. Köer kan vara ett problem, men det minskar inte med batteribyte. Själv har jag aldrig behövt köa vid laddstation men det har varit nära vid två tillfällen, båda vid Arboga före och efter jul.
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 14:39
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 14:55
av jonasl
Alla har förstås en egen definition på normallång. Jag kör sällan mer än 70-80 mil på en dag.

Har gjort en idiotkörning från Amsterdam men nu är jag för gammal för sånt :-)

Edit: Tvungen att kolla, den resan hade behövt totalt 2h10 i laddpaus enligt ABRP, fördelat på 6 stopp. I verkligheten hade jag antagligen haft färre stopp och laddat längre vid matpauserna.

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 15:48
av chaffis75
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.
Poängen är att de är mer än 1-2 laddstop..

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 15:59
av jonasl
Fast det är att missa poängen. Klart det finns långa resor, men hur många resor är egentligen längre än 1-2 laddstopp med en bil tänkt för längre resor?

Självklart finns det de som kör längre, det finns alltid edge case. Men då ska det finnas batteribytesstationer placerade på rätt ställen för att det ska bli bättre också. Och vara snabbare än att ladda. Billigare lär det inte bli..

Re: Nio klantar bort hela svenska marknaden?

Postat: 10 okt 2022 16:03
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Min id3 kräver 7 laddstop enligt abrp för mig att ta mig till Kiruna och då är där några min kvar. Så mycket bättre är nog inte en m3 lr..

Men nej jag håller mig dig i sak att batteri byte känns inte som rätt väg, men vi får väl se..
Löddeköping – Kiruna är knappast en "normal lång resa". Få skulle köra den nonstop. Enligt ABRP blir det 4 laddstopp med M3LR vid sommarväder. Men med tanke på att ett par av laddstoppen sammanfaller med t ex lunch eller kvällsmat blir det kanske något laddstopp mindre. Skulle man övernatta på färden (vilket jag tror de flesta skulle göra) och ladda under natten så blir det också färre laddstopp. En mer normal långresa i Sverige innebär att man startar på morgonen med full laddning, kör cirka 4 timmar, äter lunch och låter bilen ladda under tiden, därefter kör man till destinationen.
Poängen är att de är mer än 1-2 laddstop..
Enligt ABRP är det fyra laddstopp om man kör Löddeköpinge–Kiruna med M3LR, men min poäng var att det inte är just en normal långresa i Sverige, utan en mycket ovanlig långresa i Sverige.
Den längsta resa jag gjort i ett svep (förutom Ystad–Haparanda under SECC 2022) är Dresden–Uppsala i somras. Den sträckan var ungefär 125 mil, om jag minns rätt. Då startade vi på morgonen från Dresden utan fullt batteri, eftersom vi bestämde oss först på morgonen för att köra hela sträckan. Första stoppet blev i SuC Herzsprung, där vi laddade nästan fullt. Vi skulle med färjan Rostock–Gedser och hade ganska gott om tid, så vi fikade, handlade öl och tog det lite lugnt. Lunchen intogs på färjan, därefter körde vi Gedser–Helsingør, tog färjan över till Helsingborg och stannade i Markaryd och laddade medan vi åt kvällsmat. Sista laddningen gjorde på E.On utanför Norrköping, c:a 10 minuter inklusive toabesök.
Det är en längre dagsresa än vad de allra flesta människor gör med bil. Trots det tog laddningen knappast någon tid för oss. Inte ens på en sådan färd ser jag någon stor vinst med batteribyte (jag noterade att du skrev att du också är skeptisk till batteribyte, så det är ingen polemik mot dig).