Sida 1 av 1

Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 09:11
av Icerman
Det blir allt kallare och det närmar sig att göra det första däckbytet på Y:n.
Har införskaffat vintertassarna med nya muttrar, jackpads samt har en röd domkraft från biltema sedan tidigare som är specad 1500 kg.
Domkraften bör ju rimligtvis vara tillräcklig med tanke på att bilen vägen dryga 2000 kg vilket innebär dryga 500 kg statisk last på varje hjul vis stillastående.
Tyngdpunkten kan ju ligga lite off men säkerhetsmarginalen till de specade 1500 kg bör vara tillräcklig.

Innan jag ger mig på detta själv tänkte jag se om det finns tips, lifehacks där ute som gör bytet lättare. Skall man ställa in något i menyn innan man jackar upp bilen.
Tips vi uppjackning mm.
Vet att det är specat 175 Nm i åtdragningsmoment men tänker att det är väl ingen skillnad mot andra bilar, man drar inte för hårt utan ganska lagom och jämt, växelvis mellan bultarna samt kollar till dem efter ett antal köra mil, ev efterdrar. Hur svårt kan det vara?

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 10:46
av Bengt
175Nm är mycket mer än du har dragit åt tidigare. Runt 120Nm är vad de flesta bilar ska dras.

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 12:15
av pejvic
Jag har bara bytt på mina treor innan och jag har dragit med vanligt fälgkors. Drar till lite extra på slutet. Och sen känner efter nån vecka. Jag har ingen mätare.


jag har inte bytt på min Y ännu men du frågade om ett tips för att underlätta och det är att när du bytt första hjulet så pumplar du upp domkraften extra och byter andra hjulet på samma sida. Man slipper då göra 4 omtag med domkraften. Den mesta tyngden pressas ju ner i backen med de andra hjulen så vikten blir inget problem.

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 12:24
av Arctic Drifter
Det ska finnas ett originalverktyg för att demontera centrumkåporna ifall man har det.
Enligt manualen så ska detta verktyg, om det följde med bilen, finnas i handsfacket.

Fanns inget verktyg i min bil så får väl köra på en insexnyckel, hur har det sett ut för er gällande detta verktyg?

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 13:00
av taliz
Jag brukar dra med fälgkors eller spärrskaft(går sönder om man tar i för mkt). Inga förlängningar eller sådana tokigheter som gör att det blir alldeles för hårt.
Korsdrar och brukar nöja mig när det tar stopp och hela bilen rör sig/gungar lätt.

Är det rostigt å slitet har jag ibland haft på kopparpasta för att det inte skall sitta som berget när det skall loss nästa gång.

Sen efter någon vecka kontrollerar/efterdrar jag, skulle säga att det är det absolut viktigaste. Då märker man inte sällan att någon bult sitter lite lösare.

Aldrig dragit av något, inte fått loss, eller tappat något hjul, på 20år. Då kör jag ändå rätt hårt dessutom.

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 13:08
av SwedishAdvocate
Vad kostar en momentnyckel? Typ 500 kr? Kanske kan vara värt ifall man köper en bil för ca 560K eller mer...

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 18:08
av taliz
SwedishAdvocate skrev:
Vad kostar en momentnyckel? Typ 500 kr? Kanske kan vara värt ifall man köper en bil för ca 560K eller mer...
Frågan borde nog bara "vad kostar en momentnyckel man kan lita på". ;)

Tveksamt om jag kommer byta hjul själv ever again btw. Inte gjort på senaste två bilarna. Ser ingen anledning att ha både sommar och vinterhjul längre, åretruntdäck funkar fint. :)

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 18:11
av Remuz
Köp mutterdragare på jula, den billigaste typ mecca drar lagom hårt (vilket är svinhårt). Jag har en hockeypuck mellan lyftpunkt och garagedomkraft. Iofs är min bil en model3 men jag gissar att principen är samma (gjorde likadant på mina tidigare model X)

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 20:25
av EVVK
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad kostar en momentnyckel? Typ 500 kr? Kanske kan vara värt ifall man köper en bil för ca 560K eller mer...
Frågan borde nog bara "vad kostar en momentnyckel man kan lita på". ;)
Beror väl mer på om hur du förvarar momentnyckeln. Även om du tar den finaste och dyraste momentnyckeln som du hittar och glömmer fjädern vara åtdragen tills nästa säsong så har väl så har är den sannolikt mer off än biltemas. Visst må biltemas vara off ett antal procent men nära nog. Det är inte alls så kritiskt som t.ex. monteringen av tackräcket i ett glastak.

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 22:21
av Tellus
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad kostar en momentnyckel? Typ 500 kr? Kanske kan vara värt ifall man köper en bil för ca 560K eller mer...
Frågan borde nog bara "vad kostar en momentnyckel man kan lita på". ;)
https://www.amazon.se/Wera-Click-Torque ... 86&sr=8-12

Re: Däckbyte

Postat: 10 okt 2022 22:45
av Sladden
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad kostar en momentnyckel? Typ 500 kr? Kanske kan vara värt ifall man köper en bil för ca 560K eller mer...
Frågan borde nog bara "vad kostar en momentnyckel man kan lita på". ;)

Tveksamt om jag kommer byta hjul själv ever again btw. Inte gjort på senaste två bilarna. Ser ingen anledning att ha både sommar och vinterhjul längre, åretruntdäck funkar fint. :)
Frågan är vad däck kostar man kan lita på om du nöjer dig med åretruntdäck. :roll: