Blir Polestar 3 eller Volvo EX90 årets elbil 2023?
Postat: 12 okt 2022 13:31
Vad tror ni, blir Polestar 3 eller Volvo EX90 årets elbil 2023?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Första XC90 var ju mer eller mindre en tråkig familjebuss.jakeswe skrev:Blir intressant och se hur de landar ut i pris
Zalman3 skrev:Tråkigt att den blev så dyr, och minst ett år bort.
Det är just detta som är nackdelen när man kompenserar ineffektiva motorer med större batteripack; de är inte bara utrymme som försvinner och vikt som går upp, även priset går oftast tyvärr upp rejält samtidigt.backe skrev:Zalman3 skrev:Tråkigt att den blev så dyr, och minst ett år bort.
Vad tycker du att en premium(Luftfjädring, HUD, Bowers Wilkins typ 1500 w m.m.) större elbil med 111 kWh batteri ska kosta då?
martinot skrev:Det är just detta som är nackdelen när man kompenserar ineffektiva motorer med större batteripack; de är inte bara utrymme som försvinner och vikt som går upp, även priset går oftast tyvärr upp rejält samtidigt.backe skrev:Zalman3 skrev:Tråkigt att den blev så dyr, och minst ett år bort.
Vad tycker du att en premium(Luftfjädring, HUD, Bowers Wilkins typ 1500 w m.m.) större elbil med 111 kWh batteri ska kosta då?
Kommer den i produktion inom ett år så är det otroligt bra på en helt ny plattform, finns andra stora(åtminstone en) elbilstillverkare som ligger många år efter sina prognosticerade leveransdatum på alla sina kommande bilar.
Vad menar du med ineffektiva motorer? Alla elmotorer är effektiva.martinot skrev:Det är just detta som är nackdelen när man kompenserar ineffektiva motorer med större batteripack; de är inte bara utrymme som försvinner och vikt som går upp, även priset går oftast tyvärr upp rejält samtidigt.backe skrev:Zalman3 skrev:Tråkigt att den blev så dyr, och minst ett år bort.
Vad tycker du att en premium(Luftfjädring, HUD, Bowers Wilkins typ 1500 w m.m.) större elbil med 111 kWh batteri ska kosta då?
Däremot så är det självklart att luftfjädring och bra ljudsystem måste få kosta lite extra.
Mer eller mindre effektiva menar nog Martinot men visst jämfört med en bensinmotor så ör elmotorer effektiva. Men jag har en bil (E-tron) med ineffektiva motorer, ligger nu nör det är 10 grader ute oftast över 3 kWh per mil på motorväg om det blåser lite och snittar 2.7 kWh de senaste 1500 milen. Denna borde varit effektivare än BMW IX50 då den har utvecklats senare, men har väl t.o.m. sämre luftmotstånd.d3marcus skrev:Vad menar du med ineffektiva motorer? Alla elmotorer är effektiva.martinot skrev:Det är just detta som är nackdelen när man kompenserar ineffektiva motorer med större batteripack; de är inte bara utrymme som försvinner och vikt som går upp, även priset går oftast tyvärr upp rejält samtidigt.backe skrev:Zalman3 skrev:Tråkigt att den blev så dyr, och minst ett år bort.
Vad tycker du att en premium(Luftfjädring, HUD, Bowers Wilkins typ 1500 w m.m.) större elbil med 111 kWh batteri ska kosta då?
Däremot så är det självklart att luftfjädring och bra ljudsystem måste få kosta lite extra.
Bjelke skrev:Och med motorer så syftar man väl på hela drivlinan, även om den inte består av så himla mycket
mer än motorer så är det ju drivkretsar mm som också såklart kan vara ineffektiva, och
tittar man på förbrukningen per km så kommer såklart alltihop med som luftmotstånd och rullmotstånd
mm in i bilden även om man fortfarande säger ”motorer”…
Det är väl det som är planen AFAIK. SPA2-plattformen som EX90 bygger på är ju ersättaren till SPA som XC90 bygger på.Lurkern skrev:Vilka volymer har Volvo tänkt sig uppnå med EX90, kam det bli en ersättare till XC90?
Nu vet vi inte siffror än, men skulle tro att EQE SUV kommer vara lite snålare.backe skrev:Så finns det en hög SUV(markfrigång i standard inställning +20 cm) med samma yttermått med 21" fälgar, fullutrustad med teknologi(luftfjädring m.m.) och ett 100+ kWh batteripack som är mycket mer effektiv?
Nu är väl IX specad att gå 63 mil på 20" fälgar och PS3 61 mil på 21" fälgar. Så gissar att om båda kör på 21" fälgar så lär dom hamna ganska lika.taliz skrev:Nu vet vi inte siffror än, men skulle tro att EQE SUV kommer vara lite snålare.backe skrev:Så finns det en hög SUV(markfrigång i standard inställning +20 cm) med samma yttermått med 21" fälgar, fullutrustad med teknologi(luftfjädring m.m.) och ett 100+ kWh batteripack som är mycket mer effektiv?
Även iX går väl snålt.
Fast du får jämföra Polestar 3 performance om du ska få samma prestanda som IX50 och då ör det väl 55 mil. Sedan verkar ju BMW uppnå wltp värdet ganska skapligt, får se hur P3 lyckas.backe skrev:Nu är väl IX specad att gå 63 mil på 20" fälgar och PS3 61 mil på 21" fälgar. Så gissar att om båda kör på 21" fälgar så lär dom hamna ganska lika.taliz skrev:Nu vet vi inte siffror än, men skulle tro att EQE SUV kommer vara lite snålare.backe skrev:Så finns det en hög SUV(markfrigång i standard inställning +20 cm) med samma yttermått med 21" fälgar, fullutrustad med teknologi(luftfjädring m.m.) och ett 100+ kWh batteripack som är mycket mer effektiv?
Även iX går väl snålt.
Så då är väl båda effektiva eller ineffektiva helt enkelt.
EQE får vi väl se tills den har släppts med full spec och pris.
Dafro skrev:Fast du får jämföra Polestar 3 performance om du ska få samma prestanda som IX50 och då ör det väl 55 mil. Sedan verkar ju BMW uppnå wltp värdet ganska skapligt, får se hur P3 lyckas.backe skrev:Nu är väl IX specad att gå 63 mil på 20" fälgar och PS3 61 mil på 21" fälgar. Så gissar att om båda kör på 21" fälgar så lär dom hamna ganska lika.taliz skrev:Nu vet vi inte siffror än, men skulle tro att EQE SUV kommer vara lite snålare.backe skrev:Så finns det en hög SUV(markfrigång i standard inställning +20 cm) med samma yttermått med 21" fälgar, fullutrustad med teknologi(luftfjädring m.m.) och ett 100+ kWh batteripack som är mycket mer effektiv?
Även iX går väl snålt.
Så då är väl båda effektiva eller ineffektiva helt enkelt.
EQE får vi väl se tills den har släppts med full spec och pris.