Sida 1 av 1
Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 15:42
av Markus
Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Så t.ex. nu i Augusti så landade laddningen på 4,97kr/kWh.
När det gäller publika laddning har jag förstått att det måste framgå ordentligt vad det kommer kosta innan jag startar laddning. men hur funkar det för "internladdning" så som företag eller BRFer osv måste detta framkomma innan även då??
Hur funkar det för laddning på era arbetsplatser? På vårat företag har detta medfört att alla som kör pluginbilar har slutet att ladda och vi som kör rena elbilar inte vet i förväg vad vi betalar för.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 14429.html
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 16:12
av mikebike
Vi har parkeringsplatser som är tillgängliga för allmänheten.
Vissa platser har laddbox (3,7 kW) och där är det dyrare att parkera.
Anställda har rabatt på båda typerna av parkeringsplatser. Det är alltså fyra olika taxor.
Jag betalar 85 kronor för en hel dag. Då hinner jag få ungefär 30 kWh. Halvdyrt per kWh, men parkering utan laddbox kostar 55 kronor, och då blev det plötsligt billigt att ladda.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 16:14
av holden
Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Så t.ex. nu i Augusti så landade laddningen på 4,97kr/kWh.
När det gäller publika laddning har jag förstått att det måste framgå ordentligt vad det kommer kosta innan jag startar laddning. men hur funkar det för "internladdning" så som företag eller BRFer osv måste detta framkomma innan även då??
Hur funkar det för laddning på era arbetsplatser? På vårat företag har detta medfört att alla som kör pluginbilar har slutet att ladda och vi som kör rena elbilar inte vet i förväg vad vi betalar för.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 14429.html
Det ska ju vara kostnadsneutralt, som om du laddade hemma - annars är det ju förstås en skattepliktig förmån. Har du rörligt avtal hemma vet du ju inte heller exakt vad kostnaden blir.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 16:16
av agehall
Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 16:34
av Off Grid Byggaren
holden skrev:Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Så t.ex. nu i Augusti så landade laddningen på 4,97kr/kWh.
När det gäller publika laddning har jag förstått att det måste framgå ordentligt vad det kommer kosta innan jag startar laddning. men hur funkar det för "internladdning" så som företag eller BRFer osv måste detta framkomma innan även då??
Hur funkar det för laddning på era arbetsplatser? På vårat företag har detta medfört att alla som kör pluginbilar har slutet att ladda och vi som kör rena elbilar inte vet i förväg vad vi betalar för.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 14429.html
Det ska ju vara kostnadsneutralt, som om du laddade hemma - annars är det ju förstås en skattepliktig förmån. Har du rörligt avtal hemma vet du ju inte heller exakt vad kostnaden blir.
Det beror ju även på om det är din privatbil eller förmånsbil som laddas, den senare får dessutom 20% påslag på marknadsvärdet.
Men vad menas egentligen med att
får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta?
Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån som värderas till marknadsvärdet, dvs. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.
Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme).
Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.
Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.
Om det gäller din förmånsbil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet multiplicerat med 1,2.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 17:50
av Markus
agehall skrev:Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Jo absolut det är jag med på därav min länk till skatteverket.
Det jag känner är lite oklart är vad som gäller för t.ex. en arbetsgivare eller annan ickepublik laddning. Är det helt okej att inte redovisa vad laddningen kostar innan. Företaget säljer ju ändå en produkt till mig som anställd som dras netto på min lön.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 18:42
av Off Grid Byggaren
Markus skrev:agehall skrev:Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Jo absolut det är jag med på därav min länk till skatteverket.
Det jag känner är lite oklart är vad som gäller för t.ex. en arbetsgivare eller annan ickepublik laddning. Är det helt okej att inte redovisa vad laddningen kostar innan. Företaget säljer ju ändå en produkt till mig som anställd som dras netto på min lön.
Det är ju en intressant fråga. Att arbetsgivaren säljer produkten elenergi till sina anställda.
Fast egentligen säljer de ju produkten elbilsladdning. Men vi har ju avtalsfrihet i Sverige, så det borde väl gå att ha en sådan överenskommelse. Tanken är väl att det ska bli så låg kostnad som möjligt för personalen.
Med ett i förväg bestämt fast pris måste ju arbetsgivaren med rörligt månadsmedelpris stå för risken, vilket ger en extra riskpremie de också vill ha betalt för.
Ska det vara marknadspriset för närmsta publika laddning som är nivån, eller vad arbetsgivaren köper in elen för?
Närmsta publika laddstolpe vid mitt kontor kostar just nu 2,50:- per kWh.
Nu skriver ju SKV på sin hemsida:
normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet (Elenergi i detta fall) inklusive moms
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:04
av Thed75
Betalar 60kr/dag på laddplats med easee laddare. Brukar ladda fullt så då blir det hyfsat prisvärt med strax under kronan per kwh
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:09
av agehall
Markus skrev:agehall skrev:Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Jo absolut det är jag med på därav min länk till skatteverket.
Det jag känner är lite oklart är vad som gäller för t.ex. en arbetsgivare eller annan ickepublik laddning. Är det helt okej att inte redovisa vad laddningen kostar innan. Företaget säljer ju ändå en produkt till mig som anställd som dras netto på min lön.
Skulle säga att så länge du inte är tvingad av din arbetsgivare att ladda där, så är det helt upp till dig om du vill acceptera deras erbjudande eller inte och i erbjudandet ingår att du först i efterhand vet exakt kostnad.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:33
av Markus
agehall skrev:Markus skrev:agehall skrev:Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Jo absolut det är jag med på därav min länk till skatteverket.
Det jag känner är lite oklart är vad som gäller för t.ex. en arbetsgivare eller annan ickepublik laddning. Är det helt okej att inte redovisa vad laddningen kostar innan. Företaget säljer ju ändå en produkt till mig som anställd som dras netto på min lön.
Skulle säga att så länge du inte är tvingad av din arbetsgivare att ladda där, så är det helt upp till dig om du vill acceptera deras erbjudande eller inte och i erbjudandet ingår att du först i efterhand vet exakt kostnad.
Så är det. Till saken hör att företaget inte har som ambition att tjäna pengar utan dom vill bara se till att följa skatteverkets regler.
Hade min arbetsgivare inte haft skatteverket att förhålla sig till kan jag tänka mig att laddningen hade vart gratis.
Så som det är nu kör tjänstebilar av plugin typ bara på bensin/deasel. Självklar är detta inte att önska från företagets sida utan dom vill att vi ska färdas så fosilfritt det bara går.
Så jag vidareutvecklar frågan lite. Kan man på något vis kringgå skatteverket regler och få till ett fast pris men självklart till skäligt pris säg 3kr/kWh.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:45
av Markus
Off Grid Byggaren skrev:Markus skrev:agehall skrev:Om din arbetsgivare subventionerar laddning genom att inte ta ut faktisk kostnad för åtminstone el, så är det en förmån som du bör beskattas för i Sverige.
I en BRF finns ingen förmånsbeskattning utan det är snarare ett avtal du ingår med dem och det är upp till varje förening att sätta sina priser som de behagar.
Jo absolut det är jag med på därav min länk till skatteverket.
Det jag känner är lite oklart är vad som gäller för t.ex. en arbetsgivare eller annan ickepublik laddning. Är det helt okej att inte redovisa vad laddningen kostar innan. Företaget säljer ju ändå en produkt till mig som anställd som dras netto på min lön.
Det är ju en intressant fråga. Att arbetsgivaren säljer produkten elenergi till sina anställda.
Fast egentligen säljer de ju produkten elbilsladdning. Men vi har ju avtalsfrihet i Sverige, så det borde väl gå att ha en sådan överenskommelse. Tanken är väl att det ska bli så låg kostnad som möjligt för personalen.
Med ett i förväg bestämt fast pris måste ju arbetsgivaren med rörligt månadsmedelpris stå för risken, vilket ger en extra riskpremie de också vill ha betalt för.
Ska det vara marknadspriset för närmsta publika laddning som är nivån, eller vad arbetsgivaren köper in elen för?
Närmsta publika laddstolpe vid mitt kontor kostar just nu 2,50:- per kWh.
Nu skriver ju SKV på sin hemsida:
normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet (Elenergi i detta fall) inklusive moms
Det rätt många tjänstebilar på detta forum så någon måste sitta i samma sits som mig tänker jag.
Som det va i augusti när jag fick betala 4,97kr/kWh och bilen drar ~2,5kWh/milen så gick jag back 2-3kr/milen för mina tjänste mil där jag får 9,50kr milen i ersättning.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:56
av jonasl
Det måste rimligen gå att komma undan med att debitera samma som det kostar på en (mer eller mindre..) närliggande publik laddplats?
På mitt jobb är det billigare att parkera på jobbets parkering än på gatan, ungefär halva kostnaden per dygn. De höjde tidigare just för att slippa förmånsbeskatta men det är fortfarande billigare än på gatan.
Kan inte tänka mig att parkeringen som sådan bär sina egna kostnader vilket det enligt ovanstående resonemang skulle göra.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 19:58
av martinot
Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Tjänstebilar, som bara normalt enbart körs i tjänsten, borde vara gratis laddning. Skulle jag behöva köra ett ärende för jobbets räkning och lånar en tjänstebil, så kommer jag ju inte att behöva stå för bensin/dieselkostnader (har alltid legat tankkort i bilen som är direkt kopplat till företaget). Detta är ju inte någon förmån, och skall därför inte heller förmånsbeskattas. Arbetsgivaren skall stå för alla drivmedelskostnader för tjänstebilarna. Det har ingen betydelse om det är bensin/diesel eller el.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 20:26
av Markus
martinot skrev:Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Tjänstebilar, som bara normalt enbart körs i tjänsten, borde vara gratis laddning. Skulle jag behöva köra ett ärende för jobbets räkning och lånar en tjänstebil, så kommer jag ju inte att behöva stå för bensin/dieselkostnader (har alltid legat tankkort i bilen som är direkt kopplat till företaget). Detta är ju inte någon förmån, och skall därför inte heller förmånsbeskattas. Arbetsgivaren skall stå för alla drivmedelskostnader för tjänstebilarna. Det har ingen betydelse om det är bensin/diesel eller el.
Alla tjänste/förmånsbilar får nyttjas privat då vi betalar förmånsvärde för dessa. "Tjänstebil" kanske va fel benämning från min sida.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 20:40
av martinot
Markus skrev:martinot skrev:Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Tjänstebilar, som bara normalt enbart körs i tjänsten, borde vara gratis laddning. Skulle jag behöva köra ett ärende för jobbets räkning och lånar en tjänstebil, så kommer jag ju inte att behöva stå för bensin/dieselkostnader (har alltid legat tankkort i bilen som är direkt kopplat till företaget). Detta är ju inte någon förmån, och skall därför inte heller förmånsbeskattas. Arbetsgivaren skall stå för alla drivmedelskostnader för tjänstebilarna. Det har ingen betydelse om det är bensin/diesel eller el.
Alla tjänste/förmånsbilar får nyttjas privat då vi betalar förmånsvärde för dessa. "Tjänstebil" kanske va fel benämning från min sida.
Tjänstebilar för nyttjas privat vi vissa fall. Du får använda din tjänstebil privat i "ringa omfattning" utan att det beskattas som en förmån. Med ringa omfattning menas högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. Då betalar du ingen förmånsskatt för dessa ringa privata körningar.
Är det en förmånsbil, så är enda kravet att den måste köras minst 100 mil om året i tjänsten. I övrigt så kan du utnyttja den privat hur du vill (inom reglerna från din arbetsgivare/tjänstebilsavtal/leasinggivare). Då betalar du förmånsskatt för denna bil.
Är det förmånsbilar som avses här i tråden, så skall du självklart beskattas för drivmedelsförmånen. Min fru har fria drivmedel för sin förmånsbil (dieselbil) som arbetsgivaren står för. Då får hon betala skatt (ca 1/3 av den faktiska dieselkostnaden) för de sträckor hon kör privat.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 20:40
av Off Grid Byggaren
Markus skrev:martinot skrev:Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Tjänstebilar, som bara normalt enbart körs i tjänsten, borde vara gratis laddning. Skulle jag behöva köra ett ärende för jobbets räkning och lånar en tjänstebil, så kommer jag ju inte att behöva stå för bensin/dieselkostnader (har alltid legat tankkort i bilen som är direkt kopplat till företaget). Detta är ju inte någon förmån, och skall därför inte heller förmånsbeskattas. Arbetsgivaren skall stå för alla drivmedelskostnader för tjänstebilarna. Det har ingen betydelse om det är bensin/diesel eller el.
Alla tjänste/förmånsbilar får nyttjas privat då vi betalar förmånsvärde för dessa. "Tjänstebil" kanske va fel benämning från min sida.
En renodlad tjänstebil är väl om den inte används privat alls? Annars klassas det som förmånsbil, men det kan ju förstås vara en tjänstebil som då även används privat, och blir en förmånsbil efter arbetstid utanför tjänsten.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 20:50
av Markus
Off Grid Byggaren skrev:Markus skrev:martinot skrev:Markus skrev:Vi har på det företaget jag jobbar en hel del elbilar samt plugin tjänstebilar.
Företaget har mycket föredömligt satt upp laddplatser så det räcker till alla där vi tidigare har betalat 1,50kr/kWh. detta var för alla inblandade helt okej.
Nu till det tråkiga. Arbetsgivaren har nu ändrat förutsättningarna och hävdar att pris ut mot oss anställda måste avspegla vad företaget köper elen för, detta för att det inte ska klassas som en förmån. (enligt skatteverket) Detta medför att vi inte vet vad det kommer att kosta när själva laddningen görs då företaget har rörligt elavtal som arbetsgivaren vet först när elräkningen kommer.
Tjänstebilar, som bara normalt enbart körs i tjänsten, borde vara gratis laddning. Skulle jag behöva köra ett ärende för jobbets räkning och lånar en tjänstebil, så kommer jag ju inte att behöva stå för bensin/dieselkostnader (har alltid legat tankkort i bilen som är direkt kopplat till företaget). Detta är ju inte någon förmån, och skall därför inte heller förmånsbeskattas. Arbetsgivaren skall stå för alla drivmedelskostnader för tjänstebilarna. Det har ingen betydelse om det är bensin/diesel eller el.
Alla tjänste/förmånsbilar får nyttjas privat då vi betalar förmånsvärde för dessa. "Tjänstebil" kanske va fel benämning från min sida.
En renodlad tjänstebil är väl om den inte används privat alls? Annars klassas det som förmånsbil, men det kan ju förstås vara en tjänstebil som då även används privat, och blir en förmånsbil efter arbetstid utanför tjänsten.
Tele5.jpg
Låter rimligt vi kör på detta.
Det är en id4 med en liten logga på bakskärmen som jag kör i tjänsten men som jag även mot att jag betalar förmånsvärde får nyttja privat.
Vi står själva för drivmedel och får milersättning för de mil som körs i tjänsten.
Sedan om det kallas tjänstebil eller förmånsbil vet jag ej och jag har häller aldrig funderat på saken förens nu.
Re: Fråga: Laddning vid arbetsplats kostnad
Postat: 13 okt 2022 20:53
av Flagada
För min del har det sett ut så här: arbetsgivaren har låtit oss ladda privata bilar gratis i fem år tills i dec 2021, därefter till "självkostnadspris" - vi betalar nu vad företaget får betala för elen.
De berättade att de har avtal med mixad del fast/rörlig och trenden går åt allt större del rörligt...
Priset vet man inte förrän månadens totala laddkostnad ligger som ett löneavdrag, men i år har det sett ut så här, elområde 3 kan tilläggas;
jan-22 3,23kr/kWh
feb-22 2,30kr/kWh
mar-22 3,23kr/kWh
apr-22 2,59kr/kWh
maj-22 2,30kr/kWh
jun-22 1,94kr/kWh
jul-22 1,88kr/kWh
aug-22 1,77kr/kWh
sep-22 1,59kr/kWh