Bonus malus 2023?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Bonus malus 2023?

Inlägg av flipmac »

Idag presenterade tillträdande regeringen Tidöavtalet. Där går det att läsa följande:
Översyn av stöd och styrmedel för ökad effektivitet
  • • Sveriges klimat- och miljöpolitik ska vara ambitiös. Svensk konkurrenskraft ska
    värnas. Vår gemensamma klimat- och miljöpolitik utgår från förvaltarskapstanken och
    strävar efter att hitta de mest kostnadseffektiva åtgärderna, som samtidigt inte skadar
    näringar och landsbygd. Med utgångspunkt i Sveriges utsläpp i relation till
    omvärldens är det viktigt att även ha ett globalt perspektiv. Politiken måste stämmas
    av mot forskningen samt baseras på fakta.
  • • Budgeten ses över i relevanta delar i syfte att fokusera medlen till de stöd som har
    störst påverkan på de centrala utmaningarna för att minska utsläppen av
    växthusgaser: industrins omställning – såväl befintliga verksamheter som
    banbrytande tekniker – samt laddinfrastrukturen för att möjliggöra transporternas
    elektrifiering. Ny kärnkraft stöttas genom särskilda kreditgarantier. Ett program för
    internationella klimatinvesteringar i enlighet med Parisavtalets artikel sex utvecklas.
  • • Nyttan hos stöden, styrmedlen och den statliga organiseringen på klimatområdet ses
    över. Denna genomlysning bör även omfatta en bedömning av samspel med
    styrmedel på EU-nivå. Ett uppdrag om att ta fram beräkningskonventioner för
    klimatnyttan ges till relevant myndighet, liksom att återkommande utvärdera och
    redovisa effektiviteten hos den förda klimatpolitiken. I uppdraget ingår även att
    utveckla och redovisa dataunderlag för exportens klimatnytta, med utgångspunkt i de
    förslag som Miljömålsberedningen har redovisat.
Vad tror vi att detta kommer betyda för bonus malus under 2023? Avgående regeringens ambition var ju att klimatbonus skulle fortsätta under 2023 på nivån 50 000 kr och därefter fasas ut.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av CrazyGang »

Jag läser ut att laddinfrastruktur ska prioriteras. Ser fram emot ingenting som talar för att klimatbonus för inköp kommer ligga kvar.

Återstår att se om de hedrar de leveranser som sker Q3 och Q4 med tillskjutna medel eller om även dessa blir utan.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Fredrik j »

Kanske malus blir kvar men pengarna används till laddinfrastruktur?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av flipmac »

Fredrik j skrev:
Kanske malus blir kvar men pengarna används till laddinfrastruktur?
Ja det skulle kunna vara en variant på det! De behöver ju pengar in i budgeten för att klara sina satsningar. Samtidigt blir det ju ironiskt när de så tydligt säger att klimatmålen är viktiga och att elektrifiering är vägen dit och det som de vill satsa på. Men tror ni båda har rätt i att framtidsutsikterna ser mörka ut för klimatbonus 2023.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av elnice87 »

Jag tror de som får iår kommer få sin bonus, sen tycker jag 1 år med utfasning borde vara rimligt, dvs 2023. Skandal med så ovissa förutsättningar annars.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av CrazyGang »

Det handlar sällan om vad som är rimligt eller logiskt.

Mest sannolikt är nog att de som tagit leverans efter mitten av juni, då nuvarande avsatta medel beräknas ta slut, lär bli helt utan bonus. Oavsett om det är rättvist eller inte.

Allt annat vore nog att betrakta som en skräll.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Jeppe_E »

elnice87 skrev:
Jag tror de som får iår kommer få sin bonus, sen tycker jag 1 år med utfasning borde vara rimligt, dvs 2023. Skandal med så ovissa förutsättningar annars.
Det var ju knappast någon större framförhållning i maj... Många som blev utan bonus eftersom ledtiden var längre än 1,5 månad.
Det var ju till och med så att regeringen försökte trycka in den tidigare än vad som var tillåtet enligt reglerna (1 juli blev den 12 juli)

Så nu med en ny regering så kan det gå precis hur som helst med bonusutbetalningar, även om man har "rätt" till det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Bonus malus 2023?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Kanske malus blir kvar men pengarna används till laddinfrastruktur?
Bild
Känner jag tidölaget rätt så blir det sänkt bränsleskatt för pengarna. Betala lite extra när du köper bilen, men det får du igen ju mer du tankar! Mkt logiskt!
Bensin, diesel och kärnkraft är framtiden för Sverige! Bild
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av iAkita »


Politiken måste stämmas
av mot forskningen samt baseras på fakta.
Med andra ord blir det till att föra en helt annan politik än den de gick till val på. Det ser jag fram mot.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KzQ ... -pa-allvar
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av martinot »

Jeppe_E skrev:
elnice87 skrev:
Jag tror de som får iår kommer få sin bonus, sen tycker jag 1 år med utfasning borde vara rimligt, dvs 2023. Skandal med så ovissa förutsättningar annars.
Det var ju knappast någon större framförhållning i maj... Många som blev utan bonus eftersom ledtiden var längre än 1,5 månad.
Det var ju till och med så att regeringen försökte trycka in den tidigare än vad som var tillåtet enligt reglerna (1 juli blev den 12 juli)

Så nu med en ny regering så kan det gå precis hur som helst med bonusutbetalningar, även om man har "rätt" till det.
Exakt. Problemet med alla politiker är att de är så kortsiktiga och godtyckliga. De har allt som oftast ingen som helst framförhållning.

Spelar ingen roll om det är vänster- eller högerregeringar; de är lika hopplösa gällande sådant här oavsett. Ändrar saker fram- och tillbaka, och i absolut sista sekund.

Hopplöst svårt att vara konsument/medborgare och bilköpare under sådana här totalt oförutsägbara och oberäkneliga förhållanden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Moonphase »

27 av 37 miljarder av budgeten har offentliggjorts. Resten på tisdag. Troligen får man reda på hur det ser ut för bonus malus då
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av flipmac »

Moonphase skrev:
27 av 37 miljarder av budgeten har offentliggjorts. Resten på tisdag. Troligen får man reda på hur det ser ut för bonus malus då
Japp, på tisdag gäller det! Med tanke på hur lite förändringar de levererat hittills känner jag mig faktiskt mer hoppfull. Det var ändå hyfsad utredning som gjordes inför förändringarna i somras och de hade verkligen varit bra om politikerna fullföljde de beskeden och sen fasade ut det från 2024. Fin avslutning på år av lotteri och ändringar med kort framförhållning…
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Fredrik j »

flipmac skrev:
Moonphase skrev:
27 av 37 miljarder av budgeten har offentliggjorts. Resten på tisdag. Troligen får man reda på hur det ser ut för bonus malus då
Japp, på tisdag gäller det! Med tanke på hur lite förändringar de levererat hittills känner jag mig faktiskt mer hoppfull. Det var ändå hyfsad utredning som gjordes inför förändringarna i somras och de hade verkligen varit bra om politikerna fullföljde de beskeden och sen fasade ut det från 2024. Fin avslutning på år av lotteri och ändringar med kort framförhållning…
Hänger väl en del på hur prognosen för malusintäkterna ser ut framöver.
Den stora mängd bilar som registrerades innan nyår 19/20 ramlar ju ur nu till nyår då det gått 3år.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av flipmac »

Klimatbonusen borde inte belasta reformutrymmet egentligen eftersom det redan idag finns i ordinarie budget. Eftersom förslaget dessutom är att bonusen sänks, i synnerhet för hybrider så borde det inte kosta så mycket förutsatt att malus blir kvar. Blir som sagt intressant att se imorgon hur det blir!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Mats79 »

Jaha, bonusen slopas helt.

”Slopandet innebär att den som köper eller beställer sin bil efter den 8 november 2022 inte kommer få tal del av bonusen”

https://svt.se/nyheter/regeringen-slopa ... or-elbilar
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av B99 »

Och där kom beslutet. 8 nov är sista dagen som bonus betalas ut.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Legato »

Nya regeringen är sannerligen duktiga på att visa att de skiter fullkomligt i miljöfrågan :evil:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av oxe »

Jag tolkar det som att man får bonus, så länge man kan påvisa att man beställt bilen senast 8 nov. Lär bli rusning till bilhandlarna imorron.
Senast redigerad av oxe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av Legato »

B99 skrev:
Och där kom beslutet. 8 nov är sista dagen som bonus betalas ut.
Nej, snarare Q3 2023... Men för bilar köpta senast 8/11.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av B99 »

Mats79 skrev:
Jaha, bonusen slopas helt.

”Slopandet innebär att den som köper eller beställer sin bil efter den 8 november 2022 inte kommer få tal del av bonusen”

https://svt.se/nyheter/regeringen-slopa ... or-elbilar
Undrar om det verkligen stämmer att beställningsdatum ska avgöra. Kan bli svårt att kontrollera och kvalitetssäkra.

Kan bli många som lägger beställning imorgon då :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av slugger75 »

oxe skrev:
Jag tolkar det som att man får bonus, så länge man kan påvisa att man beställt bilen innan 8 nov. Lär bli rusning till bilhandlarna imorron.
Nej, inte innan 8 november. 8 november är sista dagen. Alltså är det innan 9 november.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av oxe »

slugger75 skrev:
oxe skrev:
Jag tolkar det som att man får bonus, så länge man kan påvisa att man beställt bilen innan 8 nov. Lär bli rusning till bilhandlarna imorron.
Nej, inte innan 8 november. 8 november är sista dagen. Alltså är det innan 9 november.
Ändrat till senast, men jag tror tanken gick fram iochmed det andra jag skrev om rusning imorron.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av LarsOJ »

Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av oxe »

LarsOJ skrev:
Priserna på nybilar lär ju sjunka med 50-70’ nu så gör nog ingen skillnad för övergången till elbilar.
Precis, tror också att bidraget är inprisat på något sätt. Marknadsekonomin brukar vara självreglerande.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Bonus malus 2023?

Inlägg av B99 »

Legato skrev:
Nya regeringen är sannerligen duktiga på att visa att de skiter fullkomligt i miljöfrågan :evil:
Det är ju svårt att argumentera för att bonusen behövs för omställningen med tanke på dagens leveranstider.
Skriv svar