Håller med, går nog bättre för tex ck mackarna som ligger vid ionity än ionity själva, dock sämre genomströmning av personer med elbilar men troligen fler som köper något.martinot skrev:Då det är troligt att alla leverantörer av snabbladdning i dag går minus på affärerna så skulle jag nog inte kalla det för ocker.Airlift skrev:
Två saker behöver ordnas, primärt.
1. Sluta ockra vid offentlig laddning.
Bonus malus 2023?
Moderator: Redaktion
Re: Bonus malus 2023?
27,8 kWp solceller
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 724
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Bonus malus 2023?
Det är svårt att få ett bra pris på snabbladdare pga effektavgiften. Laddar en bil en timme och sen kommer det inte nån mer bil och laddar den månaden kan den enda laddningen kosta 3000-4000 kronor eller mer enbart i effektavgift. Det blir mer än 50 spänn per kWh om man räknar 75kW snitteffekt under den timmen. Överföringsavgift och kostnad för elströmmen tillkommer, sen behövs ett påslag för servicekostnader och kanske vill man även göra vinst för att ha råd att driva stationen nästa månad också. Eller så får man subventionera laddarna med något annat. Bilförsäljning (Tesla, delvis Ionity) eller fossilbränsle, korv och glass (bensinmackar) eller varför inte en månadsavgift.
Det är ingen slump att alla "snabbladdare" äldre än något år marknadsförs som 50 kW DC men i praktiken bara ger 43 kW - gränsen för effektabonnemang är 63A, håller man sig under det fick man säkringsabonnemang och då betalade man förut ingen effektavgift. Då kostar första bilen samma per kWh som sista bilen.
Idag har många nätägare fasat ut säkringsabonnemangen till förmån för effektabonnemang plus att det är så långsamt med 50kW att det inte är något man vill använda på långresa om man kan slippa.
Det behövs en rejäl genomströmning av laddkunder innan man börjar komma ner på rimliga priser per kWh.
Det är ingen slump att alla "snabbladdare" äldre än något år marknadsförs som 50 kW DC men i praktiken bara ger 43 kW - gränsen för effektabonnemang är 63A, håller man sig under det fick man säkringsabonnemang och då betalade man förut ingen effektavgift. Då kostar första bilen samma per kWh som sista bilen.
Idag har många nätägare fasat ut säkringsabonnemangen till förmån för effektabonnemang plus att det är så långsamt med 50kW att det inte är något man vill använda på långresa om man kan slippa.
Det behövs en rejäl genomströmning av laddkunder innan man börjar komma ner på rimliga priser per kWh.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Bonus malus 2023?
Det förklarar de 43 kW vi fick på mer i Södertälje när alla 6 ionity var upptagna, varav en bil var ansluten men inte laddade, nu var detta med kollegans ID4 som inte verkar komma upp i mycket högre fart än ca 60 kW när man är över 40 så det gjorde ingen större skillnad, värre en bil som laddar lite snabbare. Men det är ju inte många bilar som behlver ionitys effekt.Dinsdale skrev:Det är svårt att få ett bra pris på snabbladdare pga effektavgiften. Laddar en bil en timme och sen kommer det inte nån mer bil och laddar den månaden kan den enda laddningen kosta 3000-4000 kronor eller mer enbart i effektavgift. Det blir mer än 50 spänn per kWh om man räknar 75kW snitteffekt under den timmen. Överföringsavgift och kostnad för elströmmen tillkommer, sen behövs ett påslag för servicekostnader och kanske vill man även göra vinst för att ha råd att driva stationen nästa månad också. Eller så får man subventionera laddarna med något annat. Bilförsäljning (Tesla, delvis Ionity) eller fossilbränsle, korv och glass (bensinmackar) eller varför inte en månadsavgift.
Det är ingen slump att alla "snabbladdare" äldre än något år marknadsförs som 50 kW DC men i praktiken bara ger 43 kW - gränsen för effektabonnemang är 63A, håller man sig under det fick man säkringsabonnemang och då betalade man förut ingen effektavgift. Då kostar första bilen samma per kWh som sista bilen.
Idag har många nätägare fasat ut säkringsabonnemangen till förmån för effektabonnemang plus att det är så långsamt med 50kW att det inte är något man vill använda på långresa om man kan slippa.
Det behövs en rejäl genomströmning av laddkunder innan man börjar komma ner på rimliga priser per kWh.
27,8 kWp solceller
Re: Bonus malus 2023?
Jag undrar bara hur många bilhandlare det är som på något vis försöker fiffla med beställningsdatumet. När det var första registreringsdag som gällde så var det inga konstigheter. Transportstyrelsen har det svart på vitt.Bjelke skrev:Lite konstigt faktiskt, för visst har dom inte preciserat hur det här ska gå till än?Legato skrev:Det kommer det ju rimligtvis behövas nu.jonasl skrev:Behövs ingen ansökan eller anmälan efter 12 Juli.
Men beställningsdatum? Jisses. Jag har förbokat en Model 3 2016. Och en ID3 för sisådär 3 år sedan eller nåt. Och en ID4 och en ID Buzz. Vill de så kan de säkert fixa till det så att det blir ett beställningsdatum av det.
Vem ska kontrollera det? Känns genomtänkt, som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus malus 2023?
Håller med.. Sen är frågan hur lång tid får de ta med leveransen, typ innan nästa sommar eller har man hela nästa år på sig? Ja vissa bilar har ju lång leveranstid.mati skrev:Jag undrar bara hur många bilhandlare det är som på något vis försöker fiffla med beställningsdatumet. När det var första registreringsdag som gällde så var det inga konstigheter. Transportstyrelsen har det svart på vitt.Bjelke skrev:Lite konstigt faktiskt, för visst har dom inte preciserat hur det här ska gå till än?Legato skrev:Det kommer det ju rimligtvis behövas nu.jonasl skrev:Behövs ingen ansökan eller anmälan efter 12 Juli.
Men beställningsdatum? Jisses. Jag har förbokat en Model 3 2016. Och en ID3 för sisådär 3 år sedan eller nåt. Och en ID4 och en ID Buzz. Vill de så kan de säkert fixa till det så att det blir ett beställningsdatum av det.
Vem ska kontrollera det? Känns genomtänkt, som vanligt alltså.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bonus malus 2023?
Beställningsdatum känns ju som det rimligaste för att det ska vara förutsägbart om man får någon bonus eller inte.
Samtidigt så känns det som att det är väldigt lätt att fiffla med som ni säger. Hade de varit ute i god tid skulle man kunna tänkt sig att beställningen ska registreras hos berörd myndighet när den görs.
Samtidigt så känns det som att det är väldigt lätt att fiffla med som ni säger. Hade de varit ute i god tid skulle man kunna tänkt sig att beställningen ska registreras hos berörd myndighet när den görs.
Model Y LR AWD 2022
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Bonus malus 2023?
Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.jonasl skrev:Beställningsdatum känns ju som det rimligaste för att det ska vara förutsägbart om man får någon bonus eller inte.
Samtidigt så känns det som att det är väldigt lätt att fiffla med som ni säger. Hade de varit ute i god tid skulle man kunna tänkt sig att beställningen ska registreras hos berörd myndighet när den görs.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bonus malus 2023?
Nej, det känns mest desperat för att spara in den utgiften så fort det går. Frågan är om det hade beställs så mycket fler bilar om det fått ta en månad.RagWal skrev:Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Sen är jag skeptisk till hela upplägget från början. Tittar de aldrig på hur det går till i andra länder innan de gör såna här saker? Norge känns ju som en bra inspiration när det gäller hur man kan styra om bilköpen t.ex, klart mindre risk för fiffel så som det går till där.
Model Y LR AWD 2022
Re: Bonus malus 2023?
Det var väl en ren panikåtgärd så att folk inte springer och köper elbilar som de sedan kan få bonus för.RagWal skrev:Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus malus 2023?
Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Bonus malus 2023?
Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Bonus malus 2023?
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen. I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.jonasl skrev:Nej, det känns mest desperat för att spara in den utgiften så fort det går. Frågan är om det hade beställs så mycket fler bilar om det fått ta en månad.RagWal skrev:Känns på många sätt som ett hastverk. Cowboyskott från höften igen. Inte alls seriöst i mina ögon.
Men vill visa handlingskraft men det mesta blir pannkaka utan sylt.
Sen är jag skeptisk till hela upplägget från början. Tittar de aldrig på hur det går till i andra länder innan de gör såna här saker? Norge känns ju som en bra inspiration när det gäller hur man kan styra om bilköpen t.ex, klart mindre risk för fiffel så som det går till där.
Nu kommer klimatomställningen och momsintäkterna minska.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Bonus malus 2023?
Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...martinot skrev:Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Bonus malus 2023?
Jag frågade en VW-säljare igår, och visst går det teoretiskt att ändra beställningsdatumet retroaktivt.
- Men vi vågar inte pilla i systemet, sa han. Samtidigt erkände han att det garanterat finns mindre noggranna bilsäljare som inte har några som helst problem med att fuska.
Och fastän de hittills säger att förbokningar inte klassas som beställningsr så trodde han att den policyn kommer att ändras. Anledningen till att t.ex. VW hittills har sagt att en förbokning inte är bindande är ju att skydda kunden och sig själv. Men nu har ju förutsättningar ändrats totalt.
- Men vi vågar inte pilla i systemet, sa han. Samtidigt erkände han att det garanterat finns mindre noggranna bilsäljare som inte har några som helst problem med att fuska.
Och fastän de hittills säger att förbokningar inte klassas som beställningsr så trodde han att den policyn kommer att ändras. Anledningen till att t.ex. VW hittills har sagt att en förbokning inte är bindande är ju att skydda kunden och sig själv. Men nu har ju förutsättningar ändrats totalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bonus malus 2023?
Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,Marsa skrev:Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...martinot skrev:Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
kanske ner mot 0kr t.o.m.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bonus malus 2023?
Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.Bjelke skrev:Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus malus 2023?
Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.mati skrev:Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.Bjelke skrev:Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.
Re: Bonus malus 2023?
Det finns garanterat bättre sätt att sänka matpriserna än att spy ut mer avgaser i atmosfären. Dessutom tror jag inte en sekund på att ambitionen med sänkta bränslespriser är att få ner matpriserna. Det är enbart en populistisk åtgärd eftersom det är det som folk lägger märke till. Folk blir nöjda när bränslet blir billigare. Jag tror inte att de tänker längre än så.Gargamel skrev:Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.mati skrev:Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.Bjelke skrev:Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus malus 2023?
Inkluderat i beslutet i somras var det väl så att bonusen skulle upphöra efter 2023? Och det är det som nya regeringen nu håller fast med tillägger att bilen måste vara beställd senast 8 nov. Anledningen var just att minska kostnaderna för bonus-delen. Så jag tror de håller 50 000 hela 2023 för de som tar leverans och har beställt senast 8 nov. 2024 skulle jag nog inte ens våga drömma om.Marsa skrev:Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...martinot skrev:Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Bonus malus 2023?
Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.mati skrev:Det finns garanterat bättre sätt att sänka matpriserna än att spy ut mer avgaser i atmosfären. Dessutom tror jag inte en sekund på att ambitionen med sänkta bränslespriser är att få ner matpriserna. Det är enbart en populistisk åtgärd eftersom det är det som folk lägger märke till. Folk blir nöjda när bränslet blir billigare. Jag tror inte att de tänker längre än så.Gargamel skrev:Ja det är ju synd att man vill ha lägre bränslepris, för matprisernas ökning på 30-50% är ju bra.mati skrev:Tror jag också. Räkna inte med att få 50 tusen. Pengarna behövs ju för att sänka bränslepriserna.Bjelke skrev:Låt mig gissa på att inte ens 50 tusen är säkert under hela 2023, jag tror det sänks framåt våren/sommaren,
kanske ner mot 0kr t.o.m.
Re: Bonus malus 2023?
Jo jag hade den frågan uppe lite tidigare i tråden.. Men jag håller med.. Helt ärligt känns de fakriskt rimligt att staten kan kräva bilen ska levereras under 2023, de är ändå 1 år och någon månad.. Jag kan tycka att här får fakriskt biltillverkarna ta ansvar istället.Marsa skrev:Frågan är väl hur mycket bonus som kommer utbetalas beroende på när bilen levereras...martinot skrev:Håller med. För oss medborgare och elbilsköpare så är det schysstare att man redan vid köpet vet om man får bonusen eller inte. Man slipper då lotteriet med när bilarna kommer levereras och ställas på.Leo skrev:Med digital signering (Typ Scrive osv) som är det vanligaste hos de stora bilmärkena är det lätt att kolla upp exakt när man skrev på beställningen.
Hade man dragit ut på det och förvarnat långt tidigare hade antagligen både finansbolag, importörer och märkenas ”egna” hyrbilsbolag öst in mängder av elbilsbeställningar. Hade kunnat begränsas om man tex satt ett max antal bonus/organisationsnummer eller haft olika för deadlines för företag och privatpersoner.
Jag tycket i alla fall att det är positivt att det kopplas till ett känt beställningsdatum än ett framtida datum med dagens osäkra leveranstider.
Var ju betydligt mer medborgarfientligt och dåligt när förra begränsningen med ett tak på 700K infördes. Riktigt uselt genomfört då.
Ändå klart schysstare denna gången (även om det ger upphov till visst merarbete).
2022: 70000
2023: 50000
2024: ????
Inte helt ovanligt med över ett års leveranstid, så ett antal bilar som beställdes innan bonusen togs bort kommer ju inte levereras innan 2024...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bonus malus 2023?
Ja. Samtidigt som det sprider helt fel signaler, både i landet och i världen. Sverige som redan har relativt låga utsläpp för att vara ett industriland, och som med relativt enkla medel kan sänka utsläppen ännu mer, väljer istället att öka utsläppen. Varför ska då andra länder som har svårare att sänka sina utsläpp göra det?Fredrik j skrev:Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.
Vi har ju tidigare i många länders ögon varit någon form av förebild när det kommer till miljö och klimat. Befogat eller obefogat, det låter jag vara okommenterat. Men det är klart att det är en tydlig signal för omvärlden när före detta miljökramande Sverige plötsligt ändrar (eller snarare avskaffar) sin klimatpolitik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus malus 2023?
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.Lerumsexpressen skrev:Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.Lerumsexpressen skrev:I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bonus malus 2023?
martinot skrev:Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.Lerumsexpressen skrev:Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.Lerumsexpressen skrev:I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Fördelen för Norge är att dom kan finansiera sin omställning med produktion och försäljning av olja.Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.
Re: Bonus malus 2023?
Sverige höjer sina utsläpp med växling från stabil baskraft till volatil väderberoende kraft. Men då var det tydligen ok… ca 4,5ggr högre utsläpp av koldioxid. Knäpptyst.mati skrev:Ja. Samtidigt som det sprider helt fel signaler, både i landet och i världen. Sverige som redan har relativt låga utsläpp för att vara ett industriland, och som med relativt enkla medel kan sänka utsläppen ännu mer, väljer istället att öka utsläppen. Varför ska då andra länder som har svårare att sänka sina utsläpp göra det?Fredrik j skrev:Bränslepriserna driver på inflationen. Att kompensera eldar på inflationen ännu mera.
Vi har ju tidigare i många länders ögon varit någon form av förebild när det kommer till miljö och klimat. Befogat eller obefogat, det låter jag vara okommenterat. Men det är klart att det är en tydlig signal för omvärlden när före detta miljökramande Sverige plötsligt ändrar (eller snarare avskaffar) sin klimatpolitik.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium