Sida 1 av 2

Prissänkning i Kina (lås denna tråden tack)

Postat: 25 okt 2022 14:55
av MattiasP
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 15:02
av spacecoin
Priserna kommer sannolikt inflationsjusterat att vara lägre om tre år än nu (givet samma skatterabatter). På kort sikt, knappast.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 16:55
av HelectriC
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 16:59
av spacecoin
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:02
av taliz
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:02
av Pontus
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.
Jag tillhör dom som inte heller förstår. Vad var priserna innan och vad är dom nu?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:05
av spacecoin
Pontus skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.
Jag tillhör dom som inte heller förstår. Vad var priserna innan och vad är dom nu?
TS fråga var om priserna kommer att sänkas i Sverige också, då Tesla sänkt priserna i Kina. Jag tror inte det och svarade på frågan.

Den här tråden handlar inte om vad priserna är i Kina eller hur mycket dom sänkts med, men varsågod: https://cnevpost.com/2022/10/24/tesla-c ... -in-china/

"The latest starting price for the dual-motor, all-wheel drive Model Y Long Range is RMB 357,900, down from RMB 394,900 previously. (540kSEK inkl kinesisk moms)
The latest starting price for the two-motor, all-wheel drive Model Y Performance is RMB 397,900, down from RMB 417,900." (600kSEK inkl kinesisk moms)

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:32
av MattiasP
Pontus skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.
Jag tillhör dom som inte heller förstår. Vad var priserna innan och vad är dom nu?
Priset har sänkts med 9%

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:33
av spacecoin
Staten tar bort elbilssubventioner i Kina från årsskiftet, så det blir väl en liten boom nu en en rejäl drop i Q1 kan man gissa.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:34
av MattiasP
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 17:34
av Pontus
spacecoin skrev:
Pontus skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.
Jag tillhör dom som inte heller förstår. Vad var priserna innan och vad är dom nu?
TS fråga var om priserna kommer att sänkas i Sverige också, då Tesla sänkt priserna i Kina. Jag tror inte det och svarade på frågan.

Den här tråden handlar inte om vad priserna är i Kina eller hur mycket dom sänkts med, men varsågod: https://cnevpost.com/2022/10/24/tesla-c ... -in-china/

"The latest starting price for the dual-motor, all-wheel drive Model Y Long Range is RMB 357,900, down from RMB 394,900 previously. (540kSEK inkl kinesisk moms)
The latest starting price for the two-motor, all-wheel drive Model Y Performance is RMB 397,900, down from RMB 417,900." (600kSEK inkl kinesisk moms)
Men det är bra att ha den informationen om man ska svara vad man tror. Ta extrem fallet att priserna gått ner 10 RMB i Kina, då skulle jag gissa på att det inte blir någon förändring här i Sverige. Hade priset gått ner 99% i Kina hade jag gissat att priserna även skulle komma att gå ner här i Sverige. Nu är detta ett orimligt exempel men det visar väl ändå att den informationen är relevant?
Tack för informationen och sett till den (nästan 10% ner på LR) så skulle jag vänta lite med att beställa en sådan då det kan finnas en liten chans till nedgång. Det som talar emot är väl kronans värdeminskning. Men som sagt jag skulle vänta minst 1 månad.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 18:40
av spacecoin
Man behöver ju förstå kontextet. Efterfrågan Kina har vikit, det har den inte gjort ännu i EU. Så varför skulle Tesla sänka priser här? Verkar inte troligt de närmaste månaderna om inte efterfrågan viker.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:13
av taliz
MattiasP skrev:
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:15
av Legato
Globalt kommer priserna sänkas men med tanke på den svaga kronan så tror jag inte vi får några prissänkningar i närtid.

Dock tror jag nyförsäljningen i Sverige kommer dyka i takt med gällande begagnatpriser.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:20
av taliz
Legato skrev:
Globalt kommer priserna sänkas men med tanke på den svaga kronan så tror jag inte vi får några prissänkningar i närtid.

Dock tror jag nyförsäljningen i Sverige kommer dyka i takt med gällande begagnatpriser.
Till skillnad från många andra tillverkare har ju Tesla gott om marginal att ta från.
Sverige är ju dessutom ett av länderna med högst marginal. Dvs de har råd att sänka mer här för att ta marknadsandelar.
Minns hur de dumpade priserna på S och X för några år sedan... var väl 30% eller t.o.m. mer?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:27
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
Globalt kommer priserna sänkas men med tanke på den svaga kronan så tror jag inte vi får några prissänkningar i närtid.

Dock tror jag nyförsäljningen i Sverige kommer dyka i takt med gällande begagnatpriser.
Till skillnad från många andra tillverkare har ju Tesla gott om marginal att ta från.
Sverige är ju dessutom ett av länderna med högst marginal. Dvs de har råd att sänka mer här för att ta marknadsandelar.
Minns hur de dumpade priserna på S och X för några år sedan... var väl 30% eller t.o.m. mer?
Varför skulle Sverige vara ett av de länder med högst marginal? Priserna är avsevärt högre i USA och kostnaderna såklart lägre.

Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:33
av taliz
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Globalt kommer priserna sänkas men med tanke på den svaga kronan så tror jag inte vi får några prissänkningar i närtid.

Dock tror jag nyförsäljningen i Sverige kommer dyka i takt med gällande begagnatpriser.
Till skillnad från många andra tillverkare har ju Tesla gott om marginal att ta från.
Sverige är ju dessutom ett av länderna med högst marginal. Dvs de har råd att sänka mer här för att ta marknadsandelar.
Minns hur de dumpade priserna på S och X för några år sedan... var väl 30% eller t.o.m. mer?
Varför skulle Sverige vara ett av de länder med högst marginal? Priserna är avsevärt högre i USA och kostnaderna såklart lägre.
Det lär vara billigare att bygga bilar i Kina än USA.
Jag har listat priser i EU tidigare på Y RWD som exempel.
Den kostar motsvarande strax över 500k SEK i snitt INKLUSIVE moms och EXKLUSIVE ev. bonus.
Här i Sverige är priset ca 40% högre.
Det finns inget som motiverar det annat än tillgång och efterfrågan. Svenskar har varit villiga att betala galna priser för en Tesla. Jag tror det håller på att ändras väldigt snabbt nu.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 19:54
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Globalt kommer priserna sänkas men med tanke på den svaga kronan så tror jag inte vi får några prissänkningar i närtid.

Dock tror jag nyförsäljningen i Sverige kommer dyka i takt med gällande begagnatpriser.
Till skillnad från många andra tillverkare har ju Tesla gott om marginal att ta från.
Sverige är ju dessutom ett av länderna med högst marginal. Dvs de har råd att sänka mer här för att ta marknadsandelar.
Minns hur de dumpade priserna på S och X för några år sedan... var väl 30% eller t.o.m. mer?
Varför skulle Sverige vara ett av de länder med högst marginal? Priserna är avsevärt högre i USA och kostnaderna såklart lägre.
Det lär vara billigare att bygga bilar i Kina än USA.
Jag har listat priser i EU tidigare på Y RWD som exempel.
Den kostar motsvarande strax över 500k SEK i snitt INKLUSIVE moms och EXKLUSIVE ev. bonus.
Här i Sverige är priset ca 40% högre.
Det finns inget som motiverar det annat än tillgång och efterfrågan. Svenskar har varit villiga att betala galna priser för en Tesla. Jag tror det håller på att ändras väldigt snabbt nu.
För det första så är det ju långt ifrån alla Teslor i Sverige som kommer från Kina. För det andra så har SEK varit svag även mot euron, tror numera Tesla har bättre marginal på många andra europeiska marknader än Sverige.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 20:35
av Tellus
taliz skrev:
MattiasP skrev:
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.
M3P 384`
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104695056

total självkörande :lol:

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 25 okt 2022 20:38
av backe
Tellus skrev:
taliz skrev:
MattiasP skrev:
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.
M3P 384`
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104695056

384 Ex moms.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 26 okt 2022 00:19
av taliz
Tellus skrev:
taliz skrev:
MattiasP skrev:
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.
M3P 384`
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104695056

total självkörande :lol:
Såg en fin 2021 RWD för 36k euro igår. Borta idag.
De flesta 2021 ligger runt 38k just nu.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 26 okt 2022 07:48
av backe
taliz skrev:
Tellus skrev:
taliz skrev:
MattiasP skrev:
taliz skrev:
Jag tror det kan vara en god idé att vänta om man inte absolut måste ha bil ASAP.
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.
M3P 384`
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104695056

total självkörande :lol:
Såg en fin 2021 RWD för 36k euro igår. Borta idag.
De flesta 2021 ligger runt 38k just nu.
Vad skulle en sån kosta reggad och klar i Sverige på ett ungefär?
Jag har ingen erfarenhet av import själv, men gissar att nackdelen är ingen vagnskada och möjligen sämre värdering om man säljer den vidare sen?
Var kollar du priser på bilar i EU?

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 26 okt 2022 08:20
av HelectriC
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
MattiasP skrev:
Vad tror ni? Kommer priserna att sjunka även i Europa?

Jag är redo att beställa en Y Performance men såg detta i grupperna på FB. Ska man ha is i magen?
Är det meningen att man ska förstå något av det där?
Ja.
om man kan kinesiska då, allt står ju på det språket.

Re: Prissänkning i Kina

Postat: 26 okt 2022 08:21
av spacecoin
Det var ju inte det frågan handlade om ens: "Kommer priserna att sjunka även i Europa?". Det var inte på kinesiska och lätt att förstå.

Prissänkning i Kina

Postat: 26 okt 2022 09:07
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
Tellus skrev:
taliz skrev:
MattiasP skrev:
Frågan är bara om man väntar på något som inte kommer att hända. Hur har det varit förr vid prissänkningar?
Tesla har varit väldigt flexibla med priser rent historiskt.
De har sänkt priserna rejält när efterfrågan dämpats tidigare, och höjt igen när den ökat. Det har skett ett flertal gånger under åren.
Nu är priserna högre än någonsin samtidigt som efterfrågan mattas av. Detta i kombination med att Teslas tillverkningskapacitet är rekordhög.

De har redan börjat sänka i Kina, och man är på g med nytt referalprogram för att ytterligare stimulera efterfrågan.
Det är alltså inte raketkirurgi att klura ut vad som troligen kommer ske härnäst..

Själv siktar jag nog på en 3 eller Y, 2021 eller nyare för <400k.
Priserna på kontinenten är redan nu nere och nosar på den nivån.
M3P 384`
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104695056

total självkörande :lol:
Såg en fin 2021 RWD för 36k euro igår. Borta idag.
De flesta 2021 ligger runt 38k just nu.
Vad skulle en sån kosta reggad och klar i Sverige på ett ungefär?
Jag har ingen erfarenhet av import själv, men gissar att nackdelen är ingen vagnskada och möjligen sämre värdering om man säljer den vidare sen?
Var kollar du priser på bilar i EU?
Krävs en registreringsbesiktning. Kostar ca 2000kr. Annars är det ju transport, men hämtar man själv kan man ju komma undan billigt.
Autoscout24.

Jag ser förövrigt inte vagnskadegarantin som någon direkt fördel. Självrisken ligger ju på ca 13000kr om jag inte minns fel. Dvs får man en skada på dessa 3 år så har man tvingats betala mellanskillnaden mot helförsäkring på det viset. Alternativt får man pynta för någon tilläggsförsäkring som täcker/sänker självrisken, och då återigen tvingats betala mellanskillnad…
Att betala helförsäkring från start är alltså ingen större extrakostnad.

Att den värderas lägre sen spelar ju ingen roll såvida man totalt tjänar på det. Allt handla ju om TCO i slutänden.