Uppdatering om hur det gick att sälja min Model X som möjligen kan vara till intresse för någon annan som funderar på att sälja och liksom jag inte känner till alternativen:
Det slutade efter lite turer med att jag sålde bilen privat.
Sämst betalt hade jag fått om jag hade valt att acceptera Teslas inbytespris, som erbjöd 86% av det pris jag till slut fick.
De professionella inköparna Riddermark och Fordonsbolaget erbjöd 92% respektive 95% av det pris jag till slut fick. Förutom att Fordonsbolaget gav ett högre pris i sitt erbjudande var kontakten med dem trevligast. De verkade seriösa och enkla att ha att göra med. Riddermarks var däremot ganska påstridiga och verkar ha dåliga rutiner eftersom de fortsatte sms:a mig flera dagar efter att jag hade tackat nej till deras erbjudande. Carla gav också ett pris klart under Fordonsbolaget och verkade rätt oengagerade. (Det här är mina upplevelser och det är inte alls säkert att de är allmängiltiga, andra verkar ha fått bättre priser och mottagande av Carla/Riddermark.)
Efter att jag hade pratat med Fordonsbolaget och i princip var beredd att gå med dem, pratade jag dock även med auktionsfirman KVD Bil som indikerade ett försäljningspris på auktion som var högre än det pris jag till slut fick, med föreslaget reservationspris nästa exakt där bilen sen såldes. Även efter deras provision på 25 000 kr skulle en försäljning på reservationspriset ge mig bättre betalt än Fordonsbolagets erbjudande. Så eftersom jag inte hade jättebråttom tänkte jag att jag testar med dem först och om det inte funkar kan jag senare gå tillbaka till Fordonsbolaget. Också förstås med tanken att en auktion om man har tur skulle kunna ge ett högre pris, i det härad de hade indikerat.
Processen med KVDBil var hyfsat smidig förutom att jag fick påminna dem om att stödladda bilen ett par gånger. De gick igenom bilen ordentligt och det var bra att få bekräftat att bilen var i så gott skick som jag trodde. Auktionen verkade funka bra med många budgivare och bra fart i budgivningen på slutet men den nådde bara upp till ett par tusenlappar
under mitt reservationspris. Det verkar alltså finnas fog för vad vissa skrivit - att de ger optimistiska prisindikationer som ett sätt att få fler affärer. Nå, även med det priset och avdragen provision skulle mitt pris bli 96% av mitt slutliga pris, så ändå marginellt bättre än Fordonsbolagets.
Under processen hade jag dock haft kontakt med en trevlig privat köpare som dagarna efter auktionen var beredd att köpa bilen och villig att betala det pris jag fått av KVD Bil men jag slapp då deras provision. Eftersom det samtidigt drog ut lite på tillträdet med KVD Bil efter auktionen bestämde jag mig för att avbryta med dem, det kostar bara 2500 kr att avbryta den processen och för det priset har man fått en ordentlig genomgång av bilen och en tydlig indikation på marknadsvärde så det kan nog vara en rätt bra sak att göra.
Jag var egentligen inte sugen på att sälja privat med den logisitk det kan innebära för att få ett par procent högre pris men det här var en köpare som var enkel och trevlig att ha att göra med och jag pratade bara med hen så det var inte krångligt alls.
Så om jag ska göra detta igen - kanske när jag haft Plaiden i 6 år som den förra - så skulle jag nog:
1. Få prisindikation på inbyte av Tesla (de var lite ovilliga att ge indikation långt innan jag verkligen skulle byta in den, man fick stå på sig lite och de var ju inte formellt bundna vid det priset)
2. Ta in priser från Carla, Riddermark och Fordonsbolaget
3. Kolla med KVD Bil men räkna med att marknadspris troligen är runt eller till och med något under det pris de föreslår som reservationspris. Deras indikationer över reservationspriset är troligen lite glädjekalkyler.
4. Om KVD Bils reservationspris (minus provision) fortfarande är klart högre än proffsinköparna, testa en auktion. Det tar ca 2 veckor och kommer inget bud över reservationspriset tror jag inte man betalar något för att avbryta och i så fall har man ju i alla fall både fått bilen testad och en rimlig indikation på marknadsvärde.
5. Sälja med KVD Bil eller om priset blir dåligt acceptera det pris av inköparna som var högst.
Givetvis enklast att låta Tesla ta den om deras inbytespris är ok men i mitt fall var det alldeles för dåligt för att vara intressant. Lite konstigt egentligen, Tesla borde ju ha bäst möjligheter att fixa till och sälja Teslor till bra priser, känns som de missar gratispengar genom att snåla så med inbytespriserna.
Det blev lite långt men kanske någon som sagt kan ha nytta av mina erfarenheter. Nu är jag billös och väntar bara på Plaiden som nu verkar ha fått leveransen framflyttad till Q1. Men det passar mig rätt bra som knappt använder bil på vintern
