Sida 1 av 2
Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 09:10
av Melon Must
Varför visas inte rätt skyltad hastighet på motorväg? På motorväg används kartdata för a hastighet och farthållare. På E6 finns sträckor där hastigheten är nedsatt till 90 i åratal pga vägarbete. Vanliga hastighetsskyltar används. Farthållaren kör på i 110 plus. Är det så på alla Tesla? Ska vi bara acceptera att det är så dåligt eller borde man felanmäla?
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 09:17
av mikebike
Så är det. Med förra uppdatering så började bilen i alla fall rendera hastighetsskyltar på motorväg, vilket väckte ett visst hopp.
Efter senaste uppdateringen slutade den igen, åtminstone i mörker, och den började visa fel på 110-skyltar, något den aldrig gjort tidigare.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 09:23
av Range Anxiety
Pga av Patent, ont blod mellan mobileye och Tesla.
Gissar att Tesla ev kommer runt det när dom får patent på sin fsd lösning, eller så köper Tesla mobileye!
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 09:25
av LarsL
Börjar med: Om inget ändrats på senare tid så har väl Tesla inte skylt styrd farthållare utan bara begränsning av autopiloten, som går att utnyttja så. Den här begränsningen gäller bara på landsväg och alltså inte på motorväg. Därför kommer inte Tesla ändra hastigheten på motorväg. (Edit)
Mobleye har ett patent på skyltavläsning så Tesla har varit tvungen att runda det och därmed har de fått en del utmaningar. En av dem är att de behöver mer dator kapacitet för att analysera bilderna för att hitta skyltar. Du måste alltså ha en HW3 bil om det överhuvudtaget ska funka.
Jag upplever att min bil läser skyltarna hyfsat okej. Men att den ibland på vissa sträckor helt ignorerar skyltningen. Tyvärr är ett av dessa ställen precis innan en fartkamera. Den läser först skylten korrekt för att sedan av någon anledning tro att hastigheten är 80 igen, troligen från någon felaktig karta. Lite jobbigt…
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 10:25
av backe
Range Anxiety skrev:Pga av Patent, ont blod mellan mobileye och Tesla.
Gissar att Tesla ev kommer runt det när dom får patent på sin fsd lösning, eller så köper Tesla mobileye!
Tror inte det är något problem för Tesla att licensiera det här från Mobileye, finns ganska hård lagstiftning som säger att man inte får kräva orimlig ersättning eller så för patent som har allmän tillämpning. Se Qualcomm och deras modem som Apple skulle få betala mer än andra för när dom blev "osams".
Problemet är nog att inte Tesla vill betala alls.
Intel äger MobilEye så tror inte det bara är att köpa bolaget, och det vore nog den ultimata förnedringen för Elon också att köpa ett bolag som han dömt ut flertalet gånger, så det är nog mer troligt att han flyttar till Mars innan det sker.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 14:42
av Fredrik j
backe skrev:Range Anxiety skrev:Pga av Patent, ont blod mellan mobileye och Tesla.
Gissar att Tesla ev kommer runt det när dom får patent på sin fsd lösning, eller så köper Tesla mobileye!
Tror inte det är något problem för Tesla att licensiera det här från Mobileye, finns ganska hård lagstiftning som säger att man inte får kräva orimlig ersättning eller så för patent som har allmän tillämpning. Se Qualcomm och deras modem som Apple skulle få betala mer än andra för när dom blev "osams".
Problemet är nog att inte Tesla vill betala alls.
Intel äger MobilEye så tror inte det bara är att köpa bolaget, och det vore nog den ultimata förnedringen för Elon också att köpa ett bolag som han dömt ut flertalet gånger, så det är nog mer troligt att han flyttar till Mars innan det sker.
Får man verkligen erbjuda sitt patent till en konkurrent billigt och samtidigt till en annan dyrt? Känns som det borde vara samma konkurrenslagstiftning som förhindrar att någon vägrar leverera till en speciell köpare?
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 16:22
av backe
Fredrik j skrev:backe skrev:Range Anxiety skrev:Pga av Patent, ont blod mellan mobileye och Tesla.
Gissar att Tesla ev kommer runt det när dom får patent på sin fsd lösning, eller så köper Tesla mobileye!
Tror inte det är något problem för Tesla att licensiera det här från Mobileye, finns ganska hård lagstiftning som säger att man inte får kräva orimlig ersättning eller så för patent som har allmän tillämpning. Se Qualcomm och deras modem som Apple skulle få betala mer än andra för när dom blev "osams".
Problemet är nog att inte Tesla vill betala alls.
Intel äger MobilEye så tror inte det bara är att köpa bolaget, och det vore nog den ultimata förnedringen för Elon också att köpa ett bolag som han dömt ut flertalet gånger, så det är nog mer troligt att han flyttar till Mars innan det sker.
Får man verkligen erbjuda sitt patent till en konkurrent billigt och samtidigt till en annan dyrt? Känns som det borde vara samma konkurrenslagstiftning som förhindrar att någon vägrar leverera till en speciell köpare?
Precis det jag skriver att man inte får, därav borde det inte vara ett problem om man kanske inte vill betala alls.
Qualcomm försökte med Apple men fick backa där.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 18:54
av Melon Must
Så det finns alltså ett patent för skyltavläsning på 110 vägar men inte på 90-vägar? Låter som ett skämt.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 19:02
av LarsL
Melon Must skrev:Så det finns alltså ett patent för skyltavläsning på 110 vägar men inte på 90-vägar? Låter som ett skämt.
Nej, patenten var att bilen kunde identifiera en skylt och sedan ”zooma” in den och tolka den. Det var så Mobleye gjorde för att spara processor kraft. Tesla tolka skyltarna takt av bara.
Grejen är alltså att Tesla har en begränsning av AP på landsväg som de är strikta med. Detta går att använda för att få bilen att följa hastighetsbegränsningen men funkar alltså bara på landsväg. På motorväg är begränsningen för AP 140-150(?) och påverkas alltså inte av skyltningen i Sverige.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 19:29
av mikebike
LarsL skrev:Melon Must skrev:Så det finns alltså ett patent för skyltavläsning på 110 vägar men inte på 90-vägar? Låter som ett skämt.
Nej, patenten var att bilen kunde identifiera en skylt och sedan ”zooma” in den och tolka den. Det var så Mobleye gjorde för att spara processor kraft. Tesla tolka skyltarna takt av bara.
Grejen är alltså att Tesla har en begränsning av AP på landsväg som de är strikta med. Detta går att använda för att få bilen att följa hastighetsbegränsningen men funkar alltså bara på landsväg. På motorväg är begränsningen för AP 140-150(?) och påverkas alltså inte av skyltningen i Sverige.
Fast Teslor följer inte hastighetsbegränsningar på landsvägar heller, i så fall skulle bilen sänka hastigheten i god tid innan skylten och det gör den inte.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 19:35
av LarsL
mikebike skrev:
Fast Teslor följer inte hastighetsbegränsningar på landsvägar heller, i så fall skulle bilen sänka hastigheten i god tid innan skylten och det gör den inte.
Nej, precis… det finns ingen hastighetsföljande funktion utan bara en begränsning av AP. Då blir det så dumt att hastigheten justeras på fel ställe om skylten.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 19:50
av backe
LarsL skrev:mikebike skrev:
Fast Teslor följer inte hastighetsbegränsningar på landsvägar heller, i så fall skulle bilen sänka hastigheten i god tid innan skylten och det gör den inte.
Nej, precis… det finns ingen hastighetsföljande funktion utan bara en begränsning av AP. Då blir det så dumt att hastigheten justeras på fel ställe om skylten.
Det gillade jag i ID4:an, precis när man passerade skylten så nådde den rätt hastighet, imponerande faktiskt.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 30 okt 2022 20:13
av LarsL
backe skrev:
Det gillade jag i ID4:an, precis när man passerade skylten så nådde den rätt hastighet, imponerande faktiskt.
Tyvärr tror jag inte att vi kommer få se några uppdateringar innan de löst FSD i USA och därmed kan fokusera på funktioner i EU.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 09:44
av Bjelke
backe skrev:Fredrik j skrev:backe skrev:Range Anxiety skrev:Pga av Patent, ont blod mellan mobileye och Tesla.
Gissar att Tesla ev kommer runt det när dom får patent på sin fsd lösning, eller så köper Tesla mobileye!
Tror inte det är något problem för Tesla att licensiera det här från Mobileye, finns ganska hård lagstiftning som säger att man inte får kräva orimlig ersättning eller så för patent som har allmän tillämpning. Se Qualcomm och deras modem som Apple skulle få betala mer än andra för när dom blev "osams".
Problemet är nog att inte Tesla vill betala alls.
Intel äger MobilEye så tror inte det bara är att köpa bolaget, och det vore nog den ultimata förnedringen för Elon också att köpa ett bolag som han dömt ut flertalet gånger, så det är nog mer troligt att han flyttar till Mars innan det sker.
Får man verkligen erbjuda sitt patent till en konkurrent billigt och samtidigt till en annan dyrt? Känns som det borde vara samma konkurrenslagstiftning som förhindrar att någon vägrar leverera till en speciell köpare?
Precis det jag skriver att man inte får, därav borde det inte vara ett problem om man kanske inte vill betala alls.
Qualcomm försökte med Apple men fick backa där.
Och utifall att alla inte vet (eller minns) så hade Tesla alltså Mobileye:s system i början och det fungerade
(Såklart) bra då, men Tesla ville ta fram ett eget för att slippa betala Mobileye en massa plus att Tesla
tänkte att dom skulle kunna utveckla AP snabbare på egen hand (och äga hela systemet själv = mer vinst).
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 14:21
av Melon Must
LarsL skrev:Melon Must skrev:Så det finns alltså ett patent för skyltavläsning på 110 vägar men inte på 90-vägar? Låter som ett skämt.
Nej, patenten var att bilen kunde identifiera en skylt och sedan ”zooma” in den och tolka den. Det var så Mobleye gjorde för att spara processor kraft. Tesla tolka skyltarna takt av bara.
Grejen är alltså att Tesla har en begränsning av AP på landsväg som de är strikta med. Detta går att använda för att få bilen att följa hastighetsbegränsningen men funkar alltså bara på landsväg. På motorväg är begränsningen för AP 140-150(?) och påverkas alltså inte av skyltningen i Sverige.
LarsL skrev:Melon Must skrev:Så det finns alltså ett patent för skyltavläsning på 110 vägar men inte på 90-vägar? Låter som ett skämt.
Nej, patenten var att bilen kunde identifiera en skylt och sedan ”zooma” in den och tolka den. Det var så Mobleye gjorde för att spara processor kraft. Tesla tolka skyltarna takt av bara.
Grejen är alltså att Tesla har en begränsning av AP på landsväg som de är strikta med. Detta går att använda för att få bilen att följa hastighetsbegränsningen men funkar alltså bara på landsväg. På motorväg är begränsningen för AP 140-150(?) och påverkas alltså inte av skyltningen i Sverige.
Så tesla läser inte skyltar på landsväg heller utan skyltad hastighet som visas på skärmen kommer från kartdata? Har kanske kört för lite men tyckte att man brukar kunna lita på skylten som visas på skärmen på landsväg, även vid tillfälliga skyltningar.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 14:34
av AAKEE
Sedan någon uppdatering bak är det frispel på lin bil när det gäller hadtighet.
På E4 är det oftast ”70”. Säkert 30-50% av sträckan. Har kört samma sträckor och det är på samma ställen.
Somntur går det overrida och sätta farten fritt, men den ändrar inte fart vid 70-sträckor heller, farligt vid fartkameror.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 21:17
av LarsL
Melon Must skrev:
Så tesla läser inte skyltar på landsväg heller utan skyltad hastighet som visas på skärmen kommer från kartdata? Har kanske kört för lite men tyckte att man brukar kunna lita på skylten som visas på skärmen på landsväg, även vid tillfälliga skyltningar.
HW3 läser skyltar på landsväg och motorväg HW2.5 gör det inte AP1 gjorde det (men det är ju Mobleye).
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 21:28
av Melon Must
LarsL skrev:Melon Must skrev:
Så tesla läser inte skyltar på landsväg heller utan skyltad hastighet som visas på skärmen kommer från kartdata? Har kanske kört för lite men tyckte att man brukar kunna lita på skylten som visas på skärmen på landsväg, även vid tillfälliga skyltningar.
HW3 läser skyltar på landsväg och motorväg HW2.5 gör det inte AP1 gjorde det (men det är ju Mobleye).
Haha tillbaka på ruta ett. Problemet är alltså att pga patentet så funkar det för dåligt då om jag fattar rätt? Min bil verkar inte kunna läsa 90 skyltar på motorväg då i alla fall. Model Y 2022. En gammal sur Volvo fixar ju det galant.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 31 okt 2022 21:40
av LarsL
Melon Must skrev:
Haha tillbaka på ruta ett. Problemet är alltså att pga patentet så funkar det för dåligt då om jag fattar rätt? Min bil verkar inte kunna läsa 90 skyltar på motorväg då i alla fall. Model Y 2022. En gammal sur Volvo fixar ju det galant.
Problemet är att Tesla alltså inte har adaptivfarthållare med skyltavläsning. Den läser oftast korrekt och skulle förmodligen klara av att ändra hastigheten automatiskt… men de (Tesla) vill inte.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 08:38
av mikebike
LarsL skrev:Melon Must skrev:
Haha tillbaka på ruta ett. Problemet är alltså att pga patentet så funkar det för dåligt då om jag fattar rätt? Min bil verkar inte kunna läsa 90 skyltar på motorväg då i alla fall. Model Y 2022. En gammal sur Volvo fixar ju det galant.
Problemet är att Tesla alltså inte har adaptivfarthållare med skyltavläsning. Den läser oftast korrekt och skulle förmodligen klara av att ändra hastigheten automatiskt… men de (Tesla) vill inte.
Nej, den läser inte oftast korrekt (längre). När jag åkte hem från Sundsvall för en månad sedan lyckades bilen läsa fel på tre 110-skyltar i rad; 70, 80 och 90 visades.
Senast när jag körde i mörker lästes inga skyltar alls.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 09:22
av jonasl
För mig fungerar visualiseringen av skyltarna på skärmen till 99% skulle jag vilja påstå.
Men mycket beror nog på var man kör och om det finns "corner cases" eller inte på dem. Med senaste versionerna har jag kört ungefär samma vägar på Södertörn, det var flera månader sedan jag körde utanför det området tror jag. Ändå lyckas jag bränna 350kWh / månad. Och då jobbar jag hemma eller åker kollektivt till jobbet normalt sett..
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 09:30
av BrooklynS
Sundsvall-Solna då är det ganska många hastighetsskyltar och om den missade 3 av dem så får man nog dra slutsatsen att den faktiskt grejar de allra flesta... liksom för oss andra.

"Inte oftast" får nog ses som en kraftig överdrift.
Jag tror att en stor del av problematiken är att Tesla är ett amerikanskt företag och mjukvaran utvecklas primärt för amerikanska förhållanden, "tvättas" genom EU-regelverket och appliceras sedan i våra bilar i Europa. Det hade självklart sett helt annorlunda ut om man så att säga utgått från europeiska förhållanden eller åtminstone haft en europeisk variant av mjukvara...
Anledningen till att bilen inte bromsar INNAN hastighetsskylten verkar ju tex vara att den helt enkelt bara regelanpassar till aktuell hastighet på sträckan, själva skylten identifierar den ju långt innan och har all tid i världen att dra ned farten men det verkar helt enkelt som om denna självklara funktion inte ens är implementerad.
Med det sagt så är det ju bara några knapptryck bort, desto mer irriterande att det inte skett men å andra sidan har jag vant mig och anpassar manuellt med rullhjulet utan att tänka.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 10:01
av mikebike
BrooklynS skrev:Sundsvall-Solna då är det ganska många hastighetsskyltar och om den missade 3 av dem så får man nog dra slutsatsen att den faktiskt grejar de allra flesta... liksom för oss andra.

"Inte oftast" får nog ses som en kraftig överdrift.
Jag tror att en stor del av problematiken är att Tesla är ett amerikanskt företag och mjukvaran utvecklas primärt för amerikanska förhållanden, "tvättas" genom EU-regelverket och appliceras sedan i våra bilar i Europa. Det hade självklart sett helt annorlunda ut om man så att säga utgått från europeiska förhållanden eller åtminstone haft en europeisk variant av mjukvara...
Anledningen till att bilen inte bromsar INNAN hastighetsskylten verkar ju tex vara att den helt enkelt bara regelanpassar till aktuell hastighet på sträckan, själva skylten identifierar den ju långt innan och har all tid i världen att dra ned farten men det verkar helt enkelt som om denna självklara funktion inte ens är implementerad.
Med det sagt så är det ju bara några knapptryck bort, desto mer irriterande att det inte skett men å andra sidan har jag vant mig och anpassar manuellt med rullhjulet utan att tänka.
Jag slutade titta sedan den missat tre på raken.
Nästa gång jag tittade var en måndag kväll på väg till SC och då visualiserade den ingen skylt alls (E4 mellan Solna och Bredden). Jag nämnde ovanstående vid servicen och fick standardsvaret att det var normalt för nuvarande firmware och kommer bli bättre efter en uppdatering.
Det har ju fungerat betydligt bättre tidigare (innan Vision only).
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 11:01
av BrooklynS
Ja det är ju det där man vet...

Det blir bättre sedan, och då börjar den köra för nära mittlinjen istället... Eller som i en uppdatering 2020 till gamla 3P-n: Stereon började låta skit. Efter mindre än en vecka kom en ny uppdatering och då lät stereon skitbra igen.
Tar man ett steg tillbaka och försöker se helheten så råder det ju inga tvivel om att bilarna totalt sett blir bättre hela tiden, men det hade ju varit smutt att få slippa de där små stegen tillbaka däremellan. Fast det är väl en del av upplevelsen med "Advanced" uppdateringsfrekvens.
Re: Varför använder Tesla inte skyltavläsning?
Postat: 01 nov 2022 11:06
av LarsaR
mikebike skrev:BrooklynS skrev:Sundsvall-Solna då är det ganska många hastighetsskyltar och om den missade 3 av dem så får man nog dra slutsatsen att den faktiskt grejar de allra flesta... liksom för oss andra.

"Inte oftast" får nog ses som en kraftig överdrift.
Jag tror att en stor del av problematiken är att Tesla är ett amerikanskt företag och mjukvaran utvecklas primärt för amerikanska förhållanden, "tvättas" genom EU-regelverket och appliceras sedan i våra bilar i Europa. Det hade självklart sett helt annorlunda ut om man så att säga utgått från europeiska förhållanden eller åtminstone haft en europeisk variant av mjukvara...
Anledningen till att bilen inte bromsar INNAN hastighetsskylten verkar ju tex vara att den helt enkelt bara regelanpassar till aktuell hastighet på sträckan, själva skylten identifierar den ju långt innan och har all tid i världen att dra ned farten men det verkar helt enkelt som om denna självklara funktion inte ens är implementerad.
Med det sagt så är det ju bara några knapptryck bort, desto mer irriterande att det inte skett men å andra sidan har jag vant mig och anpassar manuellt med rullhjulet utan att tänka.
Jag slutade titta sedan den missat tre på raken.
Nästa gång jag tittade var en måndag kväll på väg till SC och då visualiserade den ingen skylt alls (E4 mellan Solna och Bredden). Jag nämnde ovanstående vid servicen och fick standardsvaret att det var normalt för nuvarande firmware och kommer bli bättre efter en uppdatering.
Det har ju fungerat betydligt bättre tidigare (innan Vision only).
Verkar verkligen vara random. Har sedan jag köpte min S haft problem med hastighetsangivelsen mellan Gävle och Sundsvall (70 istf 110) och ibland på andra ställen. Nu sedan vindrutebyte (stenskott), kamerakalibrering och uppdateringar fungerar den klockrent! (Så även det automatiska helljuset)