Sida 1 av 2

Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 12:13
av Joakim Lof
Efter att ha läst olika tester och hur de olika tillverkarna byggt sina bilar undrar jag om tillverkarna gick snabbt fram med bakhjulsdriften.
ID.4 RWD verkar ju få problem med halka:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... pa-hal-is/

Det finns ju den gamla sanningen att upp till 200 hk ungefär klarar FWD ungefär utan att det blir dålig kontroll och torque steer osv. Så borde tillverkarna tänka så här?

FWD: bilar max 200hk och kortare bilar då man måste maxa bagage där bak, entrylevel modeller lättkörda.

RWD: sportigare bilar med mer hk som man inte förväntas köra i dåligt vinterväglag t ex om man bor i stan eller sydligare breddgrader.

AWD: tyngre, större och starkare fordon. Egentligen alla SUV:ar av ID.4-storlek och uppåt. Eldriftens små motorer är ju idealiskt för detta och det måste inte vara 400hk utan kan bara vara det nya normala eftersom det är mer batteristorleken och annan teknik som styr priset än motorerna på elbilar.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 12:30
av LarsL
Redan Nissan Leas hade för mycket kraft för framhjulen så jag skulle nog säga att valet står mellan RWD och AWD. Ingen av FWD fördelarna finns ju heller kvar när man har små motorer som kan placeras på axlarna
Utan kardan.

Model 3 hade inte problem med fästet eller att sladda, förmodligen bättre motorstyrning än ID4 eller så kan journalisten inte kör?

Jag skulle nog ändå gå på AWD då det är så pass enkelt på en elbil.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 12:56
av backe
Jag hade en RWD ID4 och det var inga problem med halka med den, men då körde jag inte runt på blankis med nån form av året runt-däck heller.

Jag hade den så gott som varje helg en hel vinter i Åre och körde inte fast en gång trots liten trixig väg upp till vår parkering.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 12:58
av Joakim Lof
Recensionen verkar seriös och de lyfter ju att det är kontinentala och inte nordiska vinterdäck på bilen. Men det kan ju ha att göra med vikten. En Tesla Model 3 är väl drygt 1700kg i RWD och en ID.4 startar på 2143kg? Tycker det är orimligt att de inte sätter AWD på alla ID.4:or, sen kan det styra priset med batteristorleken och motorstyrka mm. En AWD på ca 250hk och 60-70kwh skulle säkert kunna sälja. Det är ju vad Subaru Solterra försöker vara men priset är för högt där.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:02
av Off Grid Byggaren
Min uppfattning är att bakhjulsdrift är det bästa.

iD4 är ju mycket trevligt att köra med RWD, du får längre räckvidd, bättre vändradie, lägre vikt etc.

Kör du i fjällen är det ju bara att lägga på bättre däck.

Testföraren hade ju Europa Autobahn friktionsdäck, och det såg ju ut att vara snö med underkylt regn. Ligger man och pressar så hårt att antisladdsystem går in i varje kurva så kör man då alldeles för fort.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:06
av Olof Tenghoff
På avgasbilar med motorn fram hade FWD fördelar som lägre kostnad, mer utrymme och mer statisk vikt över drivhjulen olastad och så länge det inte var för brant uppåt.

På elbilar med skateboardplattform är å andra sidan RWD nästan självklart av samma skäl plus några till, t.ex mer grepp vid acceleration.

Utvecklingen har ju gått mot allt bättre regenerering så det verkar bara vara en tidsfråga innan den närmar sig 100% av bromsningen på drivhjulen.
Undrar om framhjulsdrift då blir vanligt igen eftersom framhjulen står för den mesta bromsningen, eller att regenerering blir så värdefull för räckvidd per batteristorklek att regenerering på all hjul -> fyrhjulsdrift i princip blir självklart?

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:12
av backe
Joakim Lof skrev:
Recensionen verkar seriös och de lyfter ju att det är kontinentala och inte nordiska vinterdäck på bilen. Men det kan ju ha att göra med vikten. En Tesla Model 3 är väl drygt 1700kg i RWD och en ID.4 startar på 2143kg? Tycker det är orimligt att de inte sätter AWD på alla ID.4:or, sen kan det styra priset med batteristorleken och motorstyrka mm. En AWD på ca 250hk och 60-70kwh skulle säkert kunna sälja. Det är ju vad Subaru Solterra försöker vara men priset är för högt där.

En lätt bil kommer sladda och spinna lättare än en tung, så då är det väl Tesla som inte bör säljas utan AWD?

Jag har en Tesla MY LR och hade en ID4 innan, trots AWD på Teslan så spinner den lättare än ID4, den hade ett fantastiskt antispinnsystem.

Jag kunde köra på blankis rakt fram med full gas, lampan för antispinn lös konstant men det spann inte nånting alls. Gör jag samma med Teslan så accelererar den snabbare men spinner mer också.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:26
av Joakim Lof
Ser man till hur ID.4 reagerar vid älgtestet så verkar det kunna bli en ganska stark överstyrning om man har otur. Inte idealiskt.



Även i VW:s egen reklamfilm bekräftar de att det är en hel del överstyrning i bilen på optimala underlag så det känns som man gjort fel slags bil för målgruppen.


Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:41
av backe
Joakim Lof skrev:
Ser man till hur ID.4 reagerar vid älgtestet så verkar det kunna bli en ganska stark överstyrning om man har otur. Inte idealiskt.



Även i VW:s egen reklamfilm bekräftar de att det är en hel del överstyrning i bilen på optimala underlag så det känns som man gjort fel slags bil för målgruppen.


Har du ett älgtest med awd som visar att det är överlägset rwd? Jag tror att jag instinktivt inte skulle gasa mig ur en situation med en älg på vägen utan troligen bromsa och styra, men vi är såklart olika där.

Jag körde bilen i ett år sommar som vinter och upplevde inga problem, men då är jag inte rallyförare heller och provocerade fram överstyrning på bana. Så jag var nog mer målgruppen än en rallyförare.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 13:52
av Joakim Lof
De accelererar inte i de här älgtesterna utan försöker styra sig ur situationen, med hjälp av antispinnsystem osv. ID.4 är osäkert här, visst det är en extrem situation men de flesta vill ha så säker bil som möjligt om man behöver göra en snabb undanmanöver. Framhjulsdrift är enklare att hantera då du kan vrida på drivhjulen dvs bilen går enklare att det håll du svänger. Det var också en anledning att de flesta biltillverkare gick ifrån bakhjulsdrift. Titta på andra bilar på deras hemsida så ser du att de flesta är mycket bättre på Tesla Model 3 och Kia e-Niro för att ta typiska RWD- och FWD-bilar. ID.4 kan ha något fel med viktfördelningen t ex jämfört med Teslan som ju klarar sig utmärkt.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 14:01
av backe
Joakim Lof skrev:
De accelererar inte i de här älgtesterna utan försöker styra sig ur situationen, med hjälp av antispinnsystem osv. ID.4 är osäkert här, visst det är en extrem situation men de flesta vill ha så säker bil som möjligt om man behöver göra en snabb undanmanöver. Framhjulsdrift är enklare att hantera då du kan vrida på drivhjulen dvs bilen går enklare att det håll du svänger. Det var också en anledning att de flesta biltillverkare gick ifrån bakhjulsdrift. Titta på andra bilar på deras hemsida så ser du att de flesta är mycket bättre på Tesla Model 3 och Kia e-Niro för att ta typiska RWD- och FWD-bilar. ID.4 kan ha något fel med viktfördelningen t ex jämfört med Teslan som ju klarar sig utmärkt.
Det är så mycket annat att räkna in i det här, bra lysen så man ser älgen i tid, min ID4 hade klart bättre lysen med Matrix så jag kunde ha dom på när jag låg bakom bilar och vid möte, det har inte min Tesla.

Men oavsett så var den initiala frågeställningen om den hade dåligt fäste vid ishalka och har nu ändrats till körning av rallyförare på bana och älgtester, där har jag ingen erfarenhet på någon av dom så det är säkert jättedåligt.
Men för min körning fungerade den väldigt bra både sommar som vinter.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 14:11
av mati
Den gamla sanningen om RWD vs FWD gäller inte riktigt för elbilar längre.
Jag har haft bilar av alla typer och jag måste säga att det är stor skillnad mellan elbilar och fossilbilar.
Model S P85 (RWD):
Bästa vinterbilen, aldrig haft några som helst problem trots alldeles för mycket power. Den kunde visserligen få en tendens av svansviftande när man gjorde hastiga omkörningar, men aldrig på halt väglag. Då var den hur snäll som helst. Dubbfria vinterdäck.

E-Golf (FWD):
136 hästar som krafsar med framfötterna så fort tillfälle ges. Oavsett väglag måste man räkna med att framhjulen släpper. Den nöter framdäck som ingen annan. En lätt högerfot är obligatorisk. En av få nackdelarna hos e-Golfen.

Model S 90D och E.tron 55 quattro (AWD):
Släpper aldrig. Aldrig. Men behövs det? Tveksamt. Inte lika underhållande att köra som RWD.

Ioniq 5 (RWD):
Ungefär som P85:an, fast snällare. Har försökt att provocera fram en sladd utan att lyckas. Har aldrig släppt oavsett underlag. Dubbfria vinterdäck.

Jag skulle alltid välja RWD före FWD. Elbilar har alldeles för mycket vrid för FWD.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 16:31
av taliz
FWD var bra på framtunga avgasbilar.
På elbilar är det värdelöst.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 16:31
av taliz
FWD var bra på framtunga avgasbilar.
På elbilar är det värdelöst.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 16:58
av LarsaR
taliz skrev:
FWD var bra på framtunga avgasbilar.
På elbilar är det värdelöst.
Förra vintern skrev många (kanska bara några) att det var besvärligt med regen på vinterväg på RWD 3 or. Var det bara handhavandefel eller usla däck?

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 17:51
av niklas12
LarsaR skrev:
taliz skrev:
FWD var bra på framtunga avgasbilar.
På elbilar är det värdelöst.
Förra vintern skrev många (kanska bara några) att det var besvärligt med regen på vinterväg på RWD 3 or. Var det bara handhavandefel eller usla däck?
På min p85 rwd så blir det riktigt spännande med full regenerering på isiga vägar (dubbfria nordiska vinterdäck)

Det är ett måste att sänka regen till låg för att undvika att låsa upp bakhjulen på vintern

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 18:22
av SwedishAdvocate
Joakim Lof skrev:
De accelererar inte i de här älgtesterna utan försöker styra sig ur situationen, med hjälp av antispinnsystem osv. ID.4 är osäkert här, visst det är en extrem situation men de flesta vill ha så säker bil som möjligt om man behöver göra en snabb undanmanöver. Framhjulsdrift är enklare att hantera då du kan vrida på drivhjulen dvs bilen går enklare att det håll du svänger. Det var också en anledning att de flesta biltillverkare gick ifrån bakhjulsdrift. Titta på andra bilar på deras hemsida så ser du att de flesta är mycket bättre på Tesla Model 3 och Kia e-Niro för att ta typiska RWD- och FWD-bilar. ID.4 kan ha något fel med viktfördelningen t ex jämfört med Teslan som ju klarar sig utmärkt. [Min understrykn.]
Är bara lekman på det här så ngn med ordentliga sakkunskaper hade antagligen formulerat det bättre...

Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...

Ang. själva testet så var det tydligen rejält halt. Och testbilen hade ju vidare 255 mm breda bakdäck... Så pass breda däck är ju inte riktigt optimalt när det är rejält halt ute... Och det är ett test av en bil, så det gjorde inga jämförelser med andra bilmodeller vid det här testtillfället... Är det rejält halt så kommer det väl få konsekvenser även för andra bilmodeller om hastigheten skulle vara tillräckligt hög...

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 19:17
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 20:06
av taliz
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.
Uhm även en RWD Model 3 väger 1900+kg AFAIK.
ID4 är en noterbart större bil. Sätter man en Model 3 bredvid ser den pytteliten ut.
Jag skulle nog säga att den har ett betydligt mognare chassi än Model 3 dessutom.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 20:13
av martinot
Klart att en SUV lastar mycket bättre och mer (klar fördel i många fall). Men går ju inte snacka bort att just körkänslan samtidigt blir klart sämre med en stor hög bil.

Finns ju inget rätt eller fel här. Förstår de som behöver en SUV. Det är ju olika +/- med olika typer av modeller.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 20:26
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.
Uhm även en RWD Model 3 väger 1900+kg AFAIK.
ID4 är en noterbart större bil. Sätter man en Model 3 bredvid ser den pytteliten ut.
Jag skulle nog säga att den har ett betydligt mognare chassi än Model 3 dessutom.
Enligt Teslas egen hemsida så väger en bakhjulsdriven Model 3 1752 kg...
.../ ID4 är en noterbart större bil. Sätter man en Model 3 bredvid ser den pytteliten ut. /...
Okej... Det är ju typ det som är min poäng...

Jag har inte kört en ID.4. Jag noterar bara att fysikens lagar även gäller för SUVar och Crossovers... Och det är ju inte något som de har några fördelar av när det gäller köregenskaper, energiförbrukning eller åtgång av naturresurser när de produceras...

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 20:38
av backe
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.
Uhm även en RWD Model 3 väger 1900+kg AFAIK.
ID4 är en noterbart större bil. Sätter man en Model 3 bredvid ser den pytteliten ut.
Jag skulle nog säga att den har ett betydligt mognare chassi än Model 3 dessutom.
Enligt Teslas egen hemsida så väger en bakhjulsdriven Model 3 1752 kg...
.../ ID4 är en noterbart större bil. Sätter man en Model 3 bredvid ser den pytteliten ut. /...
Okej... Det är ju typ det som är min poäng...

Jag har inte kört en ID.4. Jag noterar bara att fysikens lagar även gäller för SUVar och Crossovers... Och det är ju inte något som de har några fördelar av när det gäller köregenskaper, energiförbrukning eller åtgång av naturresurser när de produceras...

Det gäller väl även Model 3, en ännu mindre, lättare, lägre bil drar mindre energi, kan få bättre vägegenskaper, förbruka mindre naturresurser o.s.v.

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 20:45
av SwedishAdvocate
backe skrev:
Det gäller väl även Model 3, en ännu mindre, lättare, lägre bil drar mindre energi, kan få bättre vägegenskaper, förbruka mindre naturresurser o.s.v.
Sant. Jag tog Model 3 som ett exempel eftersom det var någon annan som redan hade gjort det längre upp i tråden.

Men finns det så många bilar som är lättare än RWD Model 3 och som har motsvarande räckvidd i 100-120 km/h?...

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 21:10
av backe
SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
Det gäller väl även Model 3, en ännu mindre, lättare, lägre bil drar mindre energi, kan få bättre vägegenskaper, förbruka mindre naturresurser o.s.v.
Sant. Jag tog Model 3 som ett exempel eftersom det var någon annan som redan hade gjort det längre upp i tråden.

Men finns det så många bilar som är lättare än RWD Model 3 och som har motsvarande räckvidd i 100-120 km/h?...

Ingen aning, men fysikens lagar gäller såklart, men frågan är om någon vill ha den?

https://aptera.us/

Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?

Postat: 02 nov 2022 21:21
av SwedishAdvocate
Kommer nog dröja ett tag till innan den finns att köpa i Sverige...

Någon som vet om den kommer med dragkrok? 8-)