Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av jbark »

Upplever samma som många andra här, fick 650 för min m3lr-22 i slutet av augusti men drygt en månad senare bjöd de 560. Då var de inte lika aktuellt att sälja för mig.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Det normala brukar ju vara att bilen tappar 100 000:- dagen när du kört hem den från bilhandlaren.

Demokörda prestandabilar kanske inte är så eftersökta?

Men det verkar inte bara gälla för Tesla, provade precis att lägga ut min Audi e-tron, men det kom inga bud alls.
Tänkte det kunde varit kul med en facelift e-tron.
Screenshot_20221103-173910_Outlook.jpg
La du ut något lägsta pris eller menar du att ingen bjöd något helt utan gräns? Nu vet jag inte hur den tjänsten fungerar dock.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Teslasse »

Tror det var fritt fall ett tag, men att det nu stabiliserats en aning (Carla augusti för vår 2020 M3LR: 546', september: vill inte köpa alls, oktober 479'). Dock skiljer det galet mycket mellan handlare, skiljde 75000 mellan de jag kollade (fick 500 till slut, erbjudet av två olika mindre handlare långt från storstan). Kändes i slutänden ändå inte orimligt för en nästan 3 år gammal bil.

Edit: Riddermarks bjöd 450
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det normala brukar ju vara att bilen tappar 100 000:- dagen när du kört hem den från bilhandlaren.

Demokörda prestandabilar kanske inte är så eftersökta?

Men det verkar inte bara gälla för Tesla, provade precis att lägga ut min Audi e-tron, men det kom inga bud alls.
Tänkte det kunde varit kul med en facelift e-tron.
Screenshot_20221103-173910_Outlook.jpg
La du ut något lägsta pris eller menar du att ingen bjöd något helt utan gräns? Nu vet jag inte hur den tjänsten fungerar dock.
Ja tydligen lägger de ut bilen till en massa bilhandlare som kan lägga bud. Verkar vara någon typ av förmedlingstjänst.

Så säljaren kan inte sätta någon lägstanivå. Något bud kom inte alls under de två veckorna jag testade.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av ChristerSjo »

Finns ju även denna tjänst som används av en del administratörer av företags leasingflottor (t.ex. Bilreda) vi försäljning av leasingbilar. https://tradingsolutions.se/

Har ju även en tjänst för privatpersoner.

Det bygger på att konkurrens utsätta priserna om jag förstår det rätt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Jag älskar Tesla men mycket tyder ju på att begagnatpriserna ska ner. Svämmar ju över av begagnade bilar från Tesla nu. Det har inte varit en normal marknad när priserna legat över och nära nypris. Något bilhandlarna utnyttjat och nu står de med Svarte Petter. Det råder ingen brist på elbilar längre och leveranstiderna är inte så långa att man vill betala överpris för en begagnad. MY november till januari nu.

• Tillverkare som är mer premium kommer med flera elbilsmodeller och finns flera begagnade.
• Priset ligger högt om man ser till kvalitén, man kan ju undra om fälgarna lackas med vattenfärg.
• Räntehöjningarna har inte slagit igenom fullt i ekonomin, kommer nu i vinter.
• Många överköpta på boende och bil, känns som många av denna typen köpt Tesla då de har bra skrytvärde.
• Usa kommer fortsätta höja räntan i ett år till, detta kommer drabba leasingbilar, då de flesta avtal inte har bunden ränta.
• Tesla prissänker bilarna kraftigt i Kina, kommer andra marknader komma efter? Musk har aldrig haft intentionen att Tesla ska vara en dyr bil.

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Lurkern »

Helt klart får även köpare av elbilar (detta gäller inte bara Tesla) se andrahandsvärderna bli mer normala framöver.

Däremot har jag svårt att se att kalkylen elbil vs Audi diesel skulle bli sämre för elbilen, så det relativa värdet kommer att bestå. Och då finns det inga skäl för Tesla att lägga sig under prislappen för elbilskonkurrenterna.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nogo »

Bilfirmorna har ägt marknaden genom att köpa alla bilar privat högt. Nu har det avtagit och de köper inte längre in bilar till drömpriser för privatpersoner. Bilarna som bilfirmorna har kommer inte att kunna säljas för nuvarande pris eftersom de redan har betalat för mycket för dem och troligtvis kommer de få ta en förlust på bilar som de har i lager. De har ändå redan tjänat mängder på elbilsmarknaden i över 1 år.

Alla som vill sälja nu får börja göra det privat och självklart kommer folk att få sälja till under nypris nu.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev:

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Det var inte många rätt där. Priset är fel, men framförallt är växelkursen helt fel.

YP kostar 398.000 Yuan vilket motsvarar 610.000:-. Med tanke på moms och VSG så är faktiskt skillnaden ganska liten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Det som är mest imponerande är att YP kostar 800k i svenska pengar i USA.
man får tänka på att Tesla ger kanske 25000 för vsg och sedan shippingen och vår svenska 25% moms.

Den känns 100.000 för billig här mot vad den borde vara. Skall priset verkligen ner här? Kanske skall det ner i USA istället.
jag la till Dragkrok i konfiguratorn. För visst kommer YP original med det nu?
I annat fall räkna av 11.000kr. men det är billigt här ändå hur vi än vrider och vänder på det.

Och om marknaden skall "krasha" så måste väl priset komma ner här i Sverige på nya?
Annars tror jag som de flesta här i världen att Y kommer att bli en extremt populär modell i Europa.

Man ser ju tydligt hur Tesla pushar hit dem istället för model3. Både på leveranstider på 3:orna samt den brutala prishöjningen på just Model3 sist.
Skärmavbild 2022-11-04 kl. 15.46.09.png
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Det som är mest imponerande är att YP kostar 800k i svenska pengar i USA.
man får tänka på att Tesla ger kanske 25000 för vsg och sedan shippingen och vår svenska 25% moms.

Den känns 100.000 för billig här mot vad den borde vara. Skall priset verkligen ner här? Kanske skall det ner i USA istället.
jag la till Dragkrok i konfiguratorn. För visst kommer YP original med det nu?
I annat fall räkna av 11.000kr. men det är billigt här ändå hur vi än vrider och vänder på det.

Och om marknaden skall "krasha" så måste väl priset komma ner här i Sverige på nya?
Annars tror jag som de flesta här i världen att Y kommer att bli en extremt populär modell i Europa.

Man ser ju tydligt hur Tesla pushar hit dem istället för model3. Både på leveranstider på 3:orna samt den brutala prishöjningen på just Model3 sist.
Tesla sätter ju pris baserat på efterfrågan.
Att den kostar flera hundra tusen MINDRE på andra marknader indikerar ju att det finns svängrum minst sagt.
Du sålde ju själv din Y precis för 700k trots att du svamlat om att den borde vara värd 800+ och priserna borde upp osv. Så tror du verkligen på det själv?

Det är inte en fråga OM marknaden kraschar. Den har redan gjort det.
Bilhandlare ligger nu i topp bland företag som går i konkurs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
pejvic skrev:
Det som är mest imponerande är att YP kostar 800k i svenska pengar i USA.
man får tänka på att Tesla ger kanske 25000 för vsg och sedan shippingen och vår svenska 25% moms.

Den känns 100.000 för billig här mot vad den borde vara. Skall priset verkligen ner här? Kanske skall det ner i USA istället.
jag la till Dragkrok i konfiguratorn. För visst kommer YP original med det nu?
I annat fall räkna av 11.000kr. men det är billigt här ändå hur vi än vrider och vänder på det.

Och om marknaden skall "krasha" så måste väl priset komma ner här i Sverige på nya?
Annars tror jag som de flesta här i världen att Y kommer att bli en extremt populär modell i Europa.

Man ser ju tydligt hur Tesla pushar hit dem istället för model3. Både på leveranstider på 3:orna samt den brutala prishöjningen på just Model3 sist.
Tesla sätter ju pris baserat på efterfrågan.
Att den kostar flera hundra tusen MINDRE på andra marknader indikerar ju att det finns svängrum minst sagt.
Du sålde ju själv din Y precis för 700k trots att du svamlat om att den borde vara värd 800+ och priserna borde upp osv. Så tror du verkligen på det själv?

Det är inte en fråga OM marknaden kraschar. Den har redan gjort det.
Bilhandlare ligger nu i topp bland företag som går i konkurs.
Jag håller med, den har just krashat. Men frågan är om det fortsätter nedåt eller stabiliserar sig lite eventuellt.
725 fick jag för en 22a med 1300 mil.

då borde en 21a med 2000 mil kosta cirka 50 under.
Många annonseras runt 750 och då kanske de skall ner 100 till de där 21orna då.
Jag har aldrig sagt att min borde varit värd 800 och jag tror inte en beg 22a skall upp från 725 (om inte Tesla höjer priserna förstås)

De kostar inte flera hundra tusen mindre på andra marknader just nu. Glöm ej addera svensk moms och Vagnskadegaranti när du räknar om.
Haft alla 3/Y
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Legato skrev:
Mrtn skrev:

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Det var inte många rätt där. Priset är fel, men framförallt är växelkursen helt fel.

YP kostar 398.000 Yuan vilket motsvarar 610.000:-. Med tanke på moms och VSG så är faktiskt skillnaden ganska liten.
Stämmer, jag hade felaktiga uppgifter. Vet inte om växelkursen kan ha varit så mycket bättre då? Kronan har ju rasat. Informationen fick jag här:
https://elbilen.se/nyheter/produktionen ... -shanghai/

Det verkar som de skrivit performance men räknar på den billigaste bakhjulsdrivna versionen som kostar 445 434 Swedish kronor
https://www.tesla.cn/modely/design#overview
Senast redigerad av Mrtn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev:
Legato skrev:
Mrtn skrev:

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Det var inte många rätt där. Priset är fel, men framförallt är växelkursen helt fel.

YP kostar 398.000 Yuan vilket motsvarar 610.000:-. Med tanke på moms och VSG så är faktiskt skillnaden ganska liten.
Informationen fick jag här:
https://elbilen.se/nyheter/produktionen ... -shanghai/

Det verkar som de skrivit performance men räknar på den billigaste bakhjulsdrivna versionen som kostar 445 434 Swedish kronor
https://www.tesla.cn/modely/design#overview
OK. De har tom länkat Teslas sida där man ser att priset är 398.000 Yuan, motsvarande 612.000:-. Verkligen klantig journalistik

Jag brukar alltid dubbelkolla själv, är ju så enkelt att se priser för Tesla på alla marknader via hemsidan. Att Yuanen står över 1,50:- visste jag då jag tycker Nio, Xpeng och BYD alla har intressanta bilar på väg in i Sverige, kul att kolla upp referenspriser på dem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Legato skrev:
Mrtn skrev:
Legato skrev:
Mrtn skrev:

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Det var inte många rätt där. Priset är fel, men framförallt är växelkursen helt fel.

YP kostar 398.000 Yuan vilket motsvarar 610.000:-. Med tanke på moms och VSG så är faktiskt skillnaden ganska liten.
Informationen fick jag här:
https://elbilen.se/nyheter/produktionen ... -shanghai/

Det verkar som de skrivit performance men räknar på den billigaste bakhjulsdrivna versionen som kostar 445 434 Swedish kronor
https://www.tesla.cn/modely/design#overview
OK. De har tom länkat Teslas sida där man ser att priset är 398.000 Yuan, motsvarande 612.000:-. Verkligen klantig journalistik

Jag brukar alltid dubbelkolla själv, är ju så enkelt att se priser för Tesla på alla marknader via hemsidan. Att Yuanen står över 1,50:- visste jag då jag tycker Nio, Xpeng och BYD alla har intressanta bilar på väg in i Sverige, kul att kolla upp referenspriser på dem.
2020 var Yen ca 40% svagare, men artikeln skrevs 2021 så inte det det beroede på. Kanske att de tog priset på billigaste versionen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev:
Legato skrev:
Mrtn skrev:
Legato skrev:
Mrtn skrev:

Bland annat är listpriset för Model Y Performance i Kina nu 369 900 yuan, en rejäl sänkning från det tidigare angivna priset på 535 000 yuan. Omräknat till svenska kronor innebär det nya priset för Model Y Performance omkring 470 000 kronor, jämfört med tidigare priset på omräknat närmre 680 000 kronor.
På Teslas svenska sida startar modellen som tidigare på 769 900 kronor.
Det var inte många rätt där. Priset är fel, men framförallt är växelkursen helt fel.

YP kostar 398.000 Yuan vilket motsvarar 610.000:-. Med tanke på moms och VSG så är faktiskt skillnaden ganska liten.
Informationen fick jag här:
https://elbilen.se/nyheter/produktionen ... -shanghai/

Det verkar som de skrivit performance men räknar på den billigaste bakhjulsdrivna versionen som kostar 445 434 Swedish kronor
https://www.tesla.cn/modely/design#overview
OK. De har tom länkat Teslas sida där man ser att priset är 398.000 Yuan, motsvarande 612.000:-. Verkligen klantig journalistik

Jag brukar alltid dubbelkolla själv, är ju så enkelt att se priser för Tesla på alla marknader via hemsidan. Att Yuanen står över 1,50:- visste jag då jag tycker Nio, Xpeng och BYD alla har intressanta bilar på väg in i Sverige, kul att kolla upp referenspriser på dem.
2020 var Yen ca 40% svagare, men artikeln skrevs 2021 så inte det det beroede på. Kanske att de tog priset på billigaste versionen.
Hmm, artikeln är från januari 2021... Det borde du insett var inaktuellt i alla avseenden. Senaste prisjusteringen i Kina gjordes för bara en dryg vecka sedan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Legato skrev:

Hmm, artikeln är från januari 2021... Det borde du insett var inaktuellt i alla avseenden. Senaste prisjusteringen i Kina gjordes för bara en dryg vecka sedan.
Ja det gick fort där.


Men trots allt är det inte fantasipriser på typ X P100D från 2018 etc på Blocket?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
De kostar inte flera hundra tusen mindre på andra marknader just nu. Glöm ej addera svensk moms och Vagnskadegaranti när du räknar om.
Jo, tex snittpriset på en Y RWD ligger runt 50k euro i resten av Europa.
Det är inkl moms. Då får man dessutom bonus på många ställen. Dvs vad konsumenten faktiskt betalar är betydligt mindre än 50k.
VSG är förövrigt helt värdelöst IMO. Skulle inte förvåna mig om Tesla får betalt av TH för att ge dem businessen, med tanke på de sinnessjuka självriskerna och den merförsäljning det innebär.
(Lite som det funkar med däck, Michelin är standard hos extremt många biltillverkare av en anledning...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev:
Legato skrev:

Hmm, artikeln är från januari 2021... Det borde du insett var inaktuellt i alla avseenden. Senaste prisjusteringen i Kina gjordes för bara en dryg vecka sedan.
Ja det gick fort där.


Men trots allt är det inte fantasipriser på typ X P100D från 2018 etc på Blocket?
Jo de är fortfarande för dyra trots att de redan fallit mycket. Lustigt med just den modell jag precis sålt. De som köpte den har redan sänkt den mer än 100 kkr...

Skulle säga att de generellt ligger ca 100k lägre jämfört med i juni/juli faktiskt.

Tror dock nedsidan procentuellt är större i både Y och 3. Nya S/X är så extremt dyra och utbudet är rätt dåligt med tanke på att de inte sålts under två år.

Allra orimligast tycker jag dock priset på gamla Model S är.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av jonasl »

Kikade på begagnad Model S i slutet av 2020, innan priserna drog iväg. Även då tyckte jag de var överprisade, en miljonbil med ett gäng vanliga problem som är rätt dyra att laga när garantin är slut kan inte kosta 60-70% av nypris när en är fem år gammal och gått 10k mil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Andersen »

Det som möjligen talar emot en normalisering (50% värdetapp på tre år) av Teslor och elbilar överlag är marknadens efterfrågan på just elbilar, parat med tillverkarnas oförmåga att rampa upp tillverkningen tillräckligt snabbt. Här är en intressant graf:
FfyWpZjVQAAM2FJ.jpg
Vad den visar är en tänkt vikande efterfrågan på fossilbilar, samtidigt som elbilstillverkningen rampar upp.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Fredrik j
Inlägg: 10928
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Grafen visar ju att den som 2025 kan leverera både ICE och elbilar har bäst förutsättningar.

Under förutsättning att man är i förvandling.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av iAkita »

Det är inte utan att man förundras över begagnatköparna och vilka de är/varit. Tidigare när det fanns en bonus på 70 000 kr så verkade de helt glömma bort denna och betalade gärna mer än nypris innan bonusen avräknades. Men nu när bonusen med största sannolikhet försvinner så är det inte längre aktuellt att betala mer än nypris, vilket i och för sig är vettigt. Men har folk verkligen inte fattat att de skulle dra av bonusen från nybilspriset tidigare, när de värderade de begagnade bilar de köpte?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Andersen »

Fredrik j skrev:
Grafen visar ju att den som 2025 kan leverera både ICE och elbilar har bäst förutsättningar.

Under förutsättning att man är i förvandling.
Grafen visar en kraftigt minskning av efterfrågan på ICE-bilar, och en brist på elbilar som folk vill ha istället. Det leder till några saker: Folk skjuter på sitt nybilsköp eftersom det inte går att få tag på den bil de vill ha (och allt färre vill köpa en gammaldags ICE), och elbilar kommer fortsatt ha en hög prisnivå pga efterfrågan. Och den tillverkare som satsat på stora volymer elbilar kommer kunna sälja allt de bygger under överskådlig tid.

Begagnade elbilar kommer följaktligen fortsätta vara dyra, så länge konjunkturen är okej. Och efterfrågan kommer explodera in i en ny högkonjunktur.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Men har folk verkligen inte fattat att de skulle dra av bonusen från nybilspriset tidigare, när de värderade de begagnade bilar de köpte?
Jag tror faktiskt inte det. För att återigen citera Nalle Wahlroos ”80% är finansiella idioter, deras uppgift är att ge medel till de 20% med idéer”. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar