Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NEO »

schrute skrev: 13 jan 2023 14:47
Innan prissänkningen kunde man ju hitta en 6-månader gammal MYP med upp till ca 100k rabatt mot nypris. Någon som vågar spekulera i när vi kan se det igen? Psykologiskt tar det väl emot för många att sälja så pass mycket billigare, men är väl tveksamt att särskilt många köpare kommer kunna acceptera över den nivån? Eller tänker ni att det kommer finnas köpare som nöjer sig med säg 50k rabatt för en 6 månader gammal bil?
Har man tagit leverans av en ny bil innan man sålt sin gamla är man nog illa tvungen att dumpa sitt pris. Vi kommer nog se många prisfall på begagnat, MYSR för 549k är en game changer.
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Verbal »

schrute skrev: 13 jan 2023 14:47
Innan prissänkningen kunde man ju hitta en 6-månader gammal MYP med upp till ca 100k rabatt mot nypris. Någon som vågar spekulera i när vi kan se det igen? Psykologiskt tar det väl emot för många att sälja så pass mycket billigare, men är väl tveksamt att särskilt många köpare kommer kunna acceptera över den nivån? Eller tänker ni att det kommer finnas köpare som nöjer sig med säg 50k rabatt för en 6 månader gammal bil?
Jag misstänker att det kommer ta ett tag för säljare att vänja sig vid tanken på att sälja med mer betydande förlust. Särskilt som begagnatpriserna varit bisarra under lång tid. Själv har jag därför lagt en beställning på en ny MYLR. Skulle marknaden ändra sig kanske jag köper en begagnad och annullerar min nybeställning. Dock krävs det ju ett ganska mycket lägre pris för att kompensera för framförallt den uppdaterade fjädringen som den nya har.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av OfarligTesla »

Riddermark har inte fått min 3a såld ännu och nu har de sänkt priset till 70k under vad de gav mig, undrar om det ens räcker nu när Tesla sänkt nypriserna som de gjort.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 14 jan 2023 12:24
Riddermark har inte fått min 3a såld ännu och nu har de sänkt priset till 70k under vad de gav mig, undrar om det ens räcker nu när Tesla sänkt nypriserna som de gjort.
Min X har också stått i snart ett halvår. Iofs "bara" 50k under vad jag fick men ändå.

Det känns som det byggs upp extrema förluster i många lager nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

Är de olika riddemarksenheterna individuella bolag ?
Tror riddermark är den med störst ackumulerat lager med dyrt inköpta teslor
Om de drivs individuellt skulle man kunna föra över allt a överbetalda inköp på en enhet och sätta i kk för att rädda övriga.

Finns andra som bränt sig av överpriser

https://www.vibilagare.se/nyheter/bilha ... ar-det-nog
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av malmer »

Om ens grundplan var att ha bilen i tre år (eller mer) så är det orimligt att ha förväntan att bilarna inte skulle gå ner i pris över den tidshorisonten. Har ju varit uppenbart att prissättningen under 2022 var efter flera höjningar för att inte få för långa väntetider till bilarna. Att det skulle sänkas var i det närmaste självklart.

Nu gjorde Tesla en rejäl sänkning på ett bräde. Men om tre år när du ska sälja bilen, hur gör det någon skillnad för dig att den i det närmaste 100% väntade prissänkningen skedde i ett naffs nu istället för pö om pö i små hopp över tidsperioden. För att tro att priset skulle vara det samma i tre år är inte rimligt.

Självklart kan man gräma sig över att man missade prissänkningen. Men när man tog leverans av bilen visste man priset och man bör även förstått att inom tre år kommer biltypen inte kunna ha det listpriset. Vad priset är mellan leverans och försäljning är ganska irrelevant. Bara vid försäljningstillfället spelar det roll. Och då skulle denna sänkning skett nästan helt garanterat ändå, med tanke på volymökningarna.

Är enbart om man tänkt byta bil varje år som det börjar bli svettigt. Men ska man byta bil om ett år till något som inte är en Tesla så antar jag att man redan lagt beställningen på den nya bilen, med tanke på väntetiderna.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev: 14 jan 2023 18:30
Är de olika riddemarksenheterna individuella bolag ?
Tror riddermark är den med störst ackumulerat lager med dyrt inköpta teslor
Om de drivs individuellt skulle man kunna föra över allt a överbetalda inköp på en enhet och sätta i kk för att rädda övriga.

Finns andra som bränt sig av överpriser

https://www.vibilagare.se/nyheter/bilha ... ar-det-nog
Jag skickade iväg en förfrågan till Riddermarks på min bil för ungefär ett år sedan. Dom var väldigt på över telefon och ville hämta bilen samma eftermiddag.
Förbehållet var att bilen var i det skicket jag angett.
Eftersom vi har en Riddermark-butik i stan frågade jag om dom kanske kunde granska bilen men det gick inte. Det är inte butikerna som köper in bilar utan riddermark centralt som det verkar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mikebike »

malmer skrev: 14 jan 2023 19:49
Om ens grundplan var att ha bilen i tre år (eller mer) så är det orimligt att ha förväntan att bilarna inte skulle gå ner i pris över den tidshorisonten. Har ju varit uppenbart att prissättningen under 2022 var efter flera höjningar för att inte få för långa väntetider till bilarna. Att det skulle sänkas var i det närmaste självklart.

Nu gjorde Tesla en rejäl sänkning på ett bräde. Men om tre år när du ska sälja bilen, hur gör det någon skillnad för dig att den i det närmaste 100% väntade prissänkningen skedde i ett naffs nu istället för pö om pö i små hopp över tidsperioden. För att tro att priset skulle vara det samma i tre år är inte rimligt.

Självklart kan man gräma sig över att man missade prissänkningen. Men när man tog leverans av bilen visste man priset och man bör även förstått att inom tre år kommer biltypen inte kunna ha det listpriset. Vad priset är mellan leverans och försäljning är ganska irrelevant. Bara vid försäljningstillfället spelar det roll. Och då skulle denna sänkning skett nästan helt garanterat ändå, med tanke på volymökningarna.

Är enbart om man tänkt byta bil varje år som det börjar bli svettigt. Men ska man byta bil om ett år till något som inte är en Tesla så antar jag att man redan lagt beställningen på den nya bilen, med tanke på väntetiderna.
Inte "varje år" men efter ett år i detta fall. Prissänkningen hade inte varit något större problem om Tesla sänkt priset lika mycket över hela linjen, men nu blev ju avståndet mellan såld LR till beställd P mycket större direkt. Vilket betyder att jag måste låna dubbelt så mycket som tidigare.
På min beställning står det 2,2% men verkligheten ser annorlunda ut.
Dubbla beloppet till dubbla räntan, grovt räknat.
Screenshot_20230114_183740_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dinsdale »

kenjon skrev: 13 jan 2023 13:33
Nej, det var inte normalt, men ändå en bra investering just då :-)
Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dinsdale »

Har full förståelse för att det måste kännas otroligt surt att ha köpt framför allt en Y RWD precis innan årsskiftet. 150 000 kr är trots allt väldigt mycket pengar för de flesta.

Men det här med att ens bil går ner i värde - alla som nånsin ägt en vanlig bil måste väl ändå ha upplevt vad som händer med värdet samma stund man tar nyckeln i sin hand?
Är Teslan första bilen för så många?

De som hyr sin bil (leasar den) påverkas ju inte alls av prissänkningen eftersom restvärdet är garanterat.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av NEO »

Dinsdale skrev: 15 jan 2023 08:25
Har full förståelse för att det måste kännas otroligt surt att ha köpt framför allt en Y RWD precis innan årsskiftet. 150 000 kr är trots allt väldigt mycket pengar för de flesta.

Men det här med att ens bil går ner i värde - alla som nånsin ägt en vanlig bil måste väl ändå ha upplevt vad som händer med värdet samma stund man tar nyckeln i sin hand?
Är Teslan första bilen för så många?

De som hyr sin bil (leasar den) påverkas ju inte alls av prissänkningen eftersom restvärdet är garanterat.
Elbilar har varit precis som hus, aktier, klockor de senaste fyra åren. Och det är där problemet ligger, eftersom det varit långvarigt tror folk det alltid kommer vara så. Folk har -räknat- med att allt bara går upp upp upp. En vacker dag faller hela korthuset (vilket det uppenbarligen gjort). Detsamma gäller första snön i Stockholm, samma visa varje år. Alla vet att vintern är påväg, likförbaskat kör man runt med sommardäck i november och blir chockad när snön faller och man ligger i diket.

Min strategi har alltid varit att byta efter ett halvår/år och ständigt kört nya modeller. Strategin har fungerat bra milt sagt. Men jag har alltid haft i bakhuvudet att vilken torsdag som helst så vänder det, för mig är nu smekåren över och det normala åter. Lyckades med ren tur sälja min MYP och Sen till mycket bra priser.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

Polaren var ute hos Riddermark i Haninge igår för att sondera.

Säljaren uppgav att prissänkningen kostat dem 6,8 msek på ett bräde. Låter lågt, kanske avsåg han bara direkta sänkningar på 3 och Y. S och X och andra märken lär påverkas med…

Ännu har de inte justerat ner priserna så de ligger matkant under nypris. Finns fallhöjd kvar.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Elektrifierad »

Någon i tråden uppgav att Riddermark äger 5600 Teslor. Om det skulle stämma måste de stå inför en helt enorm förlust. Anta att varje bil måste sänkas med MINST 50 000 för att gå att sälja, förmodligen mer realistiskt med 100 000 kr.

Då måste deras lager skrivas ner med 280-560 miljoner kronor. Låter helt bisarrt. Detta måste ju bli en omedelbar konkurs tänker jag. Bilhandlarbranschen är väl inte känd för att vara någon bransch med höga marginaler direkt. Även om Riddermark nog har haft rätt bra marginaler senaste 2 åren mtp efterfrågan.

Någon som kan verifiera att de verkligen har köpt på sig så många bilar?
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Elektrifierad skrev: 15 jan 2023 09:56
Någon i tråden uppgav att Riddermark äger 5600 Teslor. Om det skulle stämma måste de stå inför en helt enorm förlust. Anta att varje bil måste sänkas med MINST 50 000 för att gå att sälja, förmodligen mer realistiskt med 100 000 kr.

Då måste deras lager skrivas ner med 280-560 miljoner kronor. Låter helt bisarrt. Detta måste ju bli en omedelbar konkurs tänker jag. Bilhandlarbranschen är väl inte känd för att vara någon bransch med höga marginaler direkt. Även om Riddermark nog har haft rätt bra marginaler senaste 2 åren mtp efterfrågan.

Någon som kan verifiera att de verkligen har köpt på sig så många bilar?
Helt omöjligt. Tänk på den inköpskostnaden. En större börsnoterad kedja i USA hade 750 st. Enorm förlust.

De verkar ha 129 st enligt hemsidan.
129*75000= 9 675 000
Men det känns som de och många andra bilhandlare måste sänka dubbla sänkningen minst då de ligger nära nypris på bilarna. Deras säljargument med väntetiden finns inte längre.
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/? ... uelTypes=5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

Bara kolla fordonsregistret.
Dom äger flera tusen bilar. Men lågt ifrån alla är tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Har dom hämtat sig från chocken än och börjat köpa in tesla igen men efter nya prislistan? Rimligen borde det ju finnas möjlighet att dämpa förlusten genom att kränga bilar med ok marginaler samtidigt som man tar förluster.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av dfa »

taliz skrev: 15 jan 2023 11:31
Bara kolla fordonsregistret.
Dom äger flera tusen bilar. Men lågt ifrån alla är tesla.

Alla bolag säger 6007st för att av aktiebolagen
https://www.allabolag.se/5567507693/fordon
Men jag har noll insyn i branchen och koncernstrukturer så jag har ingen aning om vad detta betyder.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

dfa skrev: 15 jan 2023 11:40
taliz skrev: 15 jan 2023 11:31
Bara kolla fordonsregistret.
Dom äger flera tusen bilar. Men lågt ifrån alla är tesla.

Alla bolag säger 6007st för att av aktiebolagen
https://www.allabolag.se/5567507693/fordon
Men jag har noll insyn i branchen och koncernstrukturer så jag har ingen aning om vad detta betyder.
Troligtvis är väl andelen teslor i deras lager ungefär i partitet med andelen teslor bland nyare bilar generellt.

Om man tittar på försäljningen av bilar i Sverige sedan Jan -18 fram till nu så är ca 1,7% teslor.
Om riddermark har 6000 bilar i lager blir det ungefär 100 bilar.
129 teslor låter ju rimligt.

5600 bilar skulle ju kunna vara en några månader gammal totalsiffra.

Dom får väl avvakta lite. Om prissänkningen kommer innebära den rusning till tesla som många verkar räkna med kommer ju leveranstiderna öka och man kan då erbjuda omgående leverans och kunna ta lite bättre betalt än tidigare när nya bilar funnits men kort leveranstid.
Kanske kommer tesla ha leveransproblem med någon specifik variant framöver.

Att riddermark skulle gå i konkurs för en smäll på 10 miljoner är ju inte troligt.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av yps »

Här kan man se vilka bilar de äger: https://biluppgifter.se/brukare/POJQQ9X ... rm=company
Borde gå att kunna få ut antal Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Mrtn skrev: 15 jan 2023 11:28
Men det känns som de och många andra bilhandlare måste sänka dubbla sänkningen minst då de ligger nära nypris på bilarna. Deras säljargument med väntetiden finns inte längre.
Varför då? Tittar man i väntrumstråden finns det ju kunder som beställde model3 i somras och som fortfarande väntar.
Leveranstiderna blir ju rimligen inte kortare om efterfrågan ökar.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Airlift »

Nog har rätt många firmor täljt hyggliga guldklimpar q1-3 -22, på ren spelulationsnivå vill jag påstå, så att det städar till måste vara med i beräkningarna. Annars är man som företagare svårt naiv. Hann köpa min egen 3a, precis innan rallyt började nånstans -21/-22 vill jag minnas, och såg ”värdet” bara öka, för var månad, månader i rad.

Man är, ursäkta uttrycket, svårt naiv om man tror att det inte var något annat än en bubbla..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 15 jan 2023 12:53
Nog har rätt många firmor täljt hyggliga guldklimpar q1-3 -22, på ren spelulationsnivå vill jag påstå, så att det städar till måste vara med i beräkningarna. Annars är man som företagare svårt naiv. Hann köpa min egen 3a, precis innan rallyt började nånstans -21/-22 vill jag minnas, och såg ”värdet” bara öka, för var månad, månader i rad.

Man är, ursäkta uttrycket, svårt naiv om man tror att det inte var något annat än en bubbla..
Ja, det vore ju intressant att veta hur mycket riddermark tjänat på att aggressivt köpa upp så många teslor man kunde medans priserna snarare ökade.
Hur många teslor kan dom ha omsatt under 2022?
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av usse »

Inte riktigt säker på att deras nuvarnade strategi är hållbar. SÅ länge de inte sänker rejält blir det svårt att motivera till en kund varför de betalar 150k under deras försäljningspris. I samma andetag kan de ju inte prissätta de inbytena med samma priser som de som de har nu för då kommer ingen handla? Så perdefinition måste de nya inbytena hamna en bra bit under deras nuvarande priser vilket leder till att de 129 de redan köpt in måste priskorrigeras till det "nya" priset. Att hårdnackat vägra anpassa sig kommer bara att leda till värre konsekvenser dvs de kan inte köpa in nya och få den omsättning de behöver samt att de bilar de har kommer att stå kvar i hallarna tills jorden går under = total förlust.
De har ju täljt guld i några år, bara att ta smällen och se till den totala vinsten.

Jag misstänker att man kan gå till den och pruta ganska bra nu.

Det intressanta är hur marknaden kommer att prissätta begagnade bilar nu...det finns som någon skrev ett litet fönster fram tills att det faktiskt står nya bilar i hallarna men den tiden krymper stadigt.

EN gissning är att det kommer att inträffa kring juni?
Däremot är det nog en rimlig gissning att det kommer gå fort ner när det väl börjar.
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av usse »

schrute skrev: 13 jan 2023 14:47
Innan prissänkningen kunde man ju hitta en 6-månader gammal MYP med upp till ca 100k rabatt mot nypris. Någon som vågar spekulera i när vi kan se det igen? Psykologiskt tar det väl emot för många att sälja så pass mycket billigare, men är väl tveksamt att särskilt många köpare kommer kunna acceptera över den nivån? Eller tänker ni att det kommer finnas köpare som nöjer sig med säg 50k rabatt för en 6 månader gammal bil?
Jag är lite dåligt insatt i vad som har tillkommit på 2023 och vad som inte finns längre, krok är numer standard tex.

NÄR det finns bilar i hallarna som kan hämtas på momangen är väl en rimlig gissning att de kostar ca 80-100k mindre än en ny?
Fram till dess antar jag att det kommer vara en fallande skala.
Kruxet är att skalan i dagsläget börjar ÖVER nuvarande nypris..därav min tes att det kommer att vara tufft i början men när det väl släpper blir det trång i utgången.

En intressant indikator är ju hur tesla själva kommer att prissätta sina begagnade bilar? Det skulle ju kunna vara så att de har fortsatta fantasipriser "utåt" för att inte själva gå i bräschen för sänkningarna men att du kan pruta 150k?
Edit ser nu att samtliga begagnade teslor som finns på tesla har eap--kanske ett sätt att hålla begpriserna under armarna ett tag?
Senast redigerad av usse, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Fredrik j »

Tycker det ser ut som Riddermarks redan har justerat ner sina priser. På nyare teslor (>1år/1-2000mil) ligger man ju 30-40' under nypris och precis som förväntat lockar man med omgående leverans. Du kan få en bil hemkörd till dörren redan i morgon.

Dessutom har man ju endast 4st ModelY i lager.
Skriv svar