Även om det inte varit så de sista åren så generellt kan man väl säga att en bil normalt minskar mella 10-15% per år. De två senaste åren har marknaden varit helt ofungerande på grund av komponentbrist, elbilsbonusar mm. Bra om marknaden kraschar lite så att det normaliseras.
Model Y verkar hålla sig fint i pris dock. Jag kollar på KVD men hittar inget som känns mer prisvärt än att beställa ny. Men jag kanske har för dålig koll?
SOUn om Bilförmån innehåller intressant info om värdeminskning generellt.
https://www.regeringen.se/4956d9/conten ... 021156.pdf
”I en studie som Skatteverket genomförde 2018, och som omfattade ett hundratal bilmodeller, fann myndigheten att den genomsnittliga värde- minskningen på tre år uppgick till 40–44 procent beroende på vilken källa som användes för prisuppgifter på begagnade bilar (Skatteverkets promemoria Utvärdering av schablonberäkning för bilförmån, dnr 200 260 393-18/113). Vidare konstaterades att den procentuella värde- minskningen inte var högre bland bilar med högre priser jämfört med dem i de lägre prissegmenten. Skatteverket noterade vidare att den treåriga skattade värdeminskningen uppgick till i genomsnitt 44,5 procent när Konsumentverkets beräkningsverktyg Bilsvar användes för ett 80-tal nya bilmodeller.
Några ytterligare svenska fördjupade studier vad gäller personbilars värdeminskning har inte hittats. Däremot redovisar fackpressen åter- kommande olika undersökningar över bilars värdeminskning. Till exempel redovisade Teknikens Värld i februari 2019 en undersökning av ett drygt hundratal bilmodeller. Den genomsnittliga värdeminskningen på tre år i den undersökningen uppgick till 45,9procent. Den lägsta värdeminskningen var 31,3procent och den högsta 60,9procent. Vi Bilägare redovisade i mars 2020 en liknande undersökning med 115 bilmodeller, med en genomsnittlig värdeminskning under tre år på 47,8 procent.
Sammantaget pekar detta på att personbilar minskar i värde med i genomsnitt 40–45 procent under de tre första åren. Det betyder att den nuvarande utformningen av det prisrelaterade beloppet i schablon- beräkningen underskattar värdeminskningen på tre års sikt med åtminstone 15 procentenheter för bilar med nybilspriser upp till ca 7,5 pris- basbelopp (357 000 kronor). Översatt i kronor innebär det att förmåns- värdet vid detta nybilspris underskattas med nästan 18 000 kronor per år bara till följd av för låg värdeminskningsfaktor. Nuvarande uttryck för det prisrelaterade beloppet innebär förvisso en tilltagande värdeminsknings- takt vid priser över 7,5 prisbasbelopp. Bland förmånsbilarna 2018 av 2016–2018 års modell var det dock mindre än 3 procent som hade ett förmånsgrundande pris som var högt nog att schablonberäkningen skulle ge en värdeminskningstakt på 40 procent eller mer.”
Skickat från min iPhone med Tapatalk