Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5325
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Trevlig skrev: 04 dec 2022 21:48
Bengt skrev:
Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... les-range/

Nja? jag tänker vänta iaf, ryktet jag har läst mig till är en m3 LR med cirka 80 mil räckvidd.
Då tror jag du får vänta länge.
Model 3 tror jag aldrig kommer att få längre räckvidd än toppversionen av Model S. Och ”nya” Model S är ganska långt ifrån att ha 80 mil räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

pejvic skrev: 31 dec 2022 00:55
Borde ändå vara billigare med berguv´s.
Vinterdäcken på Berguvs tar lätt ut EAP i värde.

Vad är den förlängda garantin värd? 5000 kanske..
Berguvs är mkt mer prisvärd isåfall. Avsevärt bättre köp.
Fast vad som är mest prisvärt och vad man i slutändan får för betalt är två olika saker. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tellus »

CrazyGang skrev: 31 dec 2022 08:09
pejvic skrev: 31 dec 2022 00:55
Borde ändå vara billigare med berguv´s.
Vinterdäcken på Berguvs tar lätt ut EAP i värde.

Vad är den förlängda garantin värd? 5000 kanske..
Berguvs är mkt mer prisvärd isåfall. Avsevärt bättre köp.
Fast vad som är mest prisvärt och vad man i slutändan får för betalt är två olika saker. :)
Folk betalar 650 för risiga 2021 importer på kvd.
Man kan hoppas det finns någon smartare som lägger till 50`
Och får en årsmodell nyare svensk med alla dess värdefulla uppdateringar.
Det känns nästan som folk vill spola ner 50 tusen i toan bara för att få en model y billigare oavsett skick utrustning årsmodell batteristorlek eller så sover dom bättre på nätterna när dom vet att en handlare gått plus 50`
Hur ska det gå för mänskligheten :D

Uppdaterar min uppskattade värderingslista (slutpriser)
Model y 2021 import 2-4000mil 630` (ej prisvärt)
Model y 2021 svensk välvårdad 2-4000mil 660`
Model y 2022 svensk välvårdad ~ 2000mil 690-710` (Prisvärt)
Model yp 2022 svensk välvårdad ~ 2000mil 710-740` (Prisvärt)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Tellus skrev: 31 dec 2022 10:33
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 08:09
pejvic skrev: 31 dec 2022 00:55
Borde ändå vara billigare med berguv´s.
Vinterdäcken på Berguvs tar lätt ut EAP i värde.

Vad är den förlängda garantin värd? 5000 kanske..
Berguvs är mkt mer prisvärd isåfall. Avsevärt bättre köp.
Fast vad som är mest prisvärt och vad man i slutändan får för betalt är två olika saker. :)
Folk betalar 650 för risiga 2021 importer på kvd.
Man kan hoppas det finns någon smartare som lägger till 50`
Och får en årsmodell nyare svensk med alla dess värdefulla uppdateringar.
Det känns nästan som folk vill spola ner 50 tusen i toan bara för att få en model y billigare oavsett skick utrustning årsmodell batteristorlek eller så sover dom bättre på nätterna när dom vet att en handlare gått plus 50`
Hur ska det gå för mänskligheten :D

Uppdaterar min uppskattade värderingslista (slutpriser)
Model y 2021 import 2-4000mil 630` (ej prisvärt)
Model y 2021 svensk välvårdad 2-4000mil 660`
Model y 2022 svensk välvårdad ~ 2000mil 690-710` (Prisvärt)
Model yp 2022 svensk välvårdad ~ 2000mil 710-740` (Prisvärt)
Fan - du har prickat exakt vad min analys säger.
Till alla som undrar, här är exakt facit på priserna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Kan inte se att de har "landat" ännu. Såvida inte konjunkturen vänder tyder nog det mesta på att de fortsätter nedåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 31 dec 2022 14:54
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Kan inte se att de har "landat" ännu. Såvida inte konjunkturen vänder tyder nog det mesta på att de fortsätter nedåt.
Instämmer. Tror tyvärr alla modeller ska ner en bit till.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Lurkern »

Så länge som råmaterialen till batterierna är en bristvara, och de ser ut att förbli så under överskådlig tid, ser vi inga 80 mil räckvidd i normala bilar.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Trevlig »

Nicke Nyfiken skrev: 31 dec 2022 02:26
Trevlig skrev: 04 dec 2022 21:48
Bengt skrev:
Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... les-range/

Nja? jag tänker vänta iaf, ryktet jag har läst mig till är en m3 LR med cirka 80 mil räckvidd.
Då tror jag du får vänta länge.
Model 3 tror jag aldrig kommer att få längre räckvidd än toppversionen av Model S. Och ”nya” Model S är ganska långt ifrån att ha 80 mil räckvidd.
Blir nog att vänta till 2024 sommaren för en ny Tesla, har två leasing bilar nu, Opel Corsa E 2945kr och mg zv ev 2800kr månaden till 2024.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Trevlig »

Lurkern skrev: 31 dec 2022 15:15
Så länge som råmaterialen till batterierna är en bristvara, och de ser ut att förbli så under överskådlig tid, ser vi inga 80 mil räckvidd i normala bilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ropa-2023/

140kwh batteri, så räknar med 80 mil i 120.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Trevlig skrev: 31 dec 2022 16:06
Lurkern skrev: 31 dec 2022 15:15
Så länge som råmaterialen till batterierna är en bristvara, och de ser ut att förbli så under överskådlig tid, ser vi inga 80 mil räckvidd i normala bilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ropa-2023/

140kwh batteri, så räknar med 80 mil i 120.
Är flera Nio-modeller som ska komma med 150 kWh också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 31 dec 2022 17:26
Trevlig skrev: 31 dec 2022 16:06
Lurkern skrev: 31 dec 2022 15:15
Så länge som råmaterialen till batterierna är en bristvara, och de ser ut att förbli så under överskådlig tid, ser vi inga 80 mil räckvidd i normala bilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ropa-2023/

140kwh batteri, så räknar med 80 mil i 120.
Är flera Nio-modeller som ska komma med 150 kWh också.
Tänker undvika bilar från kina så länge jag har råd, så får se hur nya A6 avant blir eller mer troligt nya Q8 som väl borde komma 2026.
27,8 kWp solceller
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bengt-re »

Mrtn skrev: 31 dec 2022 20:40
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Det är rimligare än de senaste årets konstiga priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev: 31 dec 2022 20:40
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Det tror inte jag. Driftskostnaden är mycket lägre på en elbil än en fossil. Tror det är rimligt att TCOn följs åt ungefär år för år mellan elbil och fossil och då bör elbilar ha högre andrahandsvärde (förutsatt att ingen teknisk revolution sker med tex solid state batterier).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Bengt-re »

Legato skrev: 31 dec 2022 23:50
Mrtn skrev: 31 dec 2022 20:40
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Det tror inte jag. Driftskostnaden är mycket lägre på en elbil än en fossil. Tror det är rimligt att TCOn följs åt ungefär år för år mellan elbil och fossil och då bör elbilar ha högre andrahandsvärde (förutsatt att ingen teknisk revolution sker med tex solid state batterier).
Tror att du tror fel. Livslängden är typ 20k mil och 9 år så i realititen är halva värdet efter ungefär 3 år/ 7,5k mil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Bengt-re skrev: 01 jan 2023 00:30
Legato skrev: 31 dec 2022 23:50
Mrtn skrev: 31 dec 2022 20:40
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19
CrazyGang skrev: 31 dec 2022 11:38
Tills nästa elräkning dimper ner och folk måste prioritera ner bilköp… ;)
Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Det tror inte jag. Driftskostnaden är mycket lägre på en elbil än en fossil. Tror det är rimligt att TCOn följs åt ungefär år för år mellan elbil och fossil och då bör elbilar ha högre andrahandsvärde (förutsatt att ingen teknisk revolution sker med tex solid state batterier).
Tror att du tror fel. Livslängden är typ 20k mil och 9 år så i realititen är halva värdet efter ungefär 3 år/ 7,5k mil.
7500 mil är iofs långt mer än det man normalt räknar efter tre år, men var kommer dina livslängdssiffror ifrån?

Dels rullar snittbilen ca 18 år. Dels skulle värdefallet vara 33% om man antog 9 år och linjär utveckling.

För mig är det dock helt ologiskt, det skulle förutsätta att elbilar "åldras" värre än fossiler (eftersom man då antar att TCO ska falla snabbare på elbilen). Tror snarare på motsatsen med tanke på OTA-updates.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av granlundii »

Så långt håller jag med Bengt-re att vi nu ser en rimligare prisutveckling än för exempelvis ett år sedan. Men i övrigt anser jag nog att 50 % på 3 år är uselt andrahandsvärde, och att det borde ta i alla fall ca. 5 år innan bilar har tappat 50 %. Detta utgående från som Legato skriver att bilar i snitt håller närmare 20 år.

Sen beror det ju på hur många dyra reparationer som prisas in i äldre bilar, men jag tror att det kommer vara ytterst få modeller som tappar 50 % på tre år oberoende drivmedel.
Nissan Leaf 2014
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev: 01 jan 2023 07:59
Bengt-re skrev: 01 jan 2023 00:30
Legato skrev: 31 dec 2022 23:50
Mrtn skrev: 31 dec 2022 20:40
pejvic skrev: 31 dec 2022 13:19


Visst lär det säljas färre dyra bilar. Men oavsett har ju priserna nu landat på en nivå då köparen faktiskt tjänar på att ta en beg istället för en ny.
Så om Tesla inte sänker priserna på Y så tror jag inte Tellus-priserna kommer att rubbas nämnvärt på ett halvårs sikt när det gäller fina lågmilare.
Tror Tesla ska ner till klassiska 50% värdetapp på tre år.
Det tror inte jag. Driftskostnaden är mycket lägre på en elbil än en fossil. Tror det är rimligt att TCOn följs åt ungefär år för år mellan elbil och fossil och då bör elbilar ha högre andrahandsvärde (förutsatt att ingen teknisk revolution sker med tex solid state batterier).
Tror att du tror fel. Livslängden är typ 20k mil och 9 år så i realititen är halva värdet efter ungefär 3 år/ 7,5k mil.
7500 mil är iofs långt mer än det man normalt räknar efter tre år, men var kommer dina livslängdssiffror ifrån?

Dels rullar snittbilen ca 18 år. Dels skulle värdefallet vara 33% om man antog 9 år och linjär utveckling.

För mig är det dock helt ologiskt, det skulle förutsätta att elbilar "åldras" värre än fossiler (eftersom man då antar att TCO ska falla snabbare på elbilen). Tror snarare på motsatsen med tanke på OTA-updates.
Vilka märken har OTA uppdateringar förutom Tesla?
Och om värdet ligger i OTA uppdateringen vad hindrar att även fossilbilar kan få OTA uppdatering?

Det som har största inverkan på värdeminskningen är vad som kan ersätta den befintliga bilen, och om man inte ser något mervärde med att byta så kommer värdeminskningen tappa av.
Om man däremot skulle se en snabb utveckling av batterikapaciteten utan stor kostnadsökningar tror jag mycket väl att man kan se en högre värdeminskning på elbilar.
Eftersom tidigare riktlinjer varit 50% rest efter 3år så kommer det högre priset på elbilar ge elbilen ett rejält underläge i den aspekten
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

granlundii skrev: 01 jan 2023 09:04
Så långt håller jag med Bengt-re att vi nu ser en rimligare prisutveckling än för exempelvis ett år sedan. Men i övrigt anser jag nog att 50 % på 3 år är uselt andrahandsvärde, och att det borde ta i alla fall ca. 5 år innan bilar har tappat 50 %. Detta utgående från som Legato skriver att bilar i snitt håller närmare 20 år.

Sen beror det ju på hur många dyra reparationer som prisas in i äldre bilar, men jag tror att det kommer vara ytterst få modeller som tappar 50 % på tre år oberoende drivmedel.
Håller med och jag tror det där snacket om 50%/3år mest kommer från att det är ett vanligt upplägg för leasing med 50% restvärde. Det betyder ju inte att andrahandsvärdet är 50%.

Dyra bilar med dyra reparationer/dyr försäkring kommer fortsatt tappa mest procentuellt oavsett drivlina. Framtiden får utvisa om elbilen klarar sig bättre.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Haneky »

Även om det inte varit så de sista åren så generellt kan man väl säga att en bil normalt minskar mella 10-15% per år. De två senaste åren har marknaden varit helt ofungerande på grund av komponentbrist, elbilsbonusar mm. Bra om marknaden kraschar lite så att det normaliseras.

Model Y verkar hålla sig fint i pris dock. Jag kollar på KVD men hittar inget som känns mer prisvärt än att beställa ny. Men jag kanske har för dålig koll?

SOUn om Bilförmån innehåller intressant info om värdeminskning generellt.

https://www.regeringen.se/4956d9/conten ... 021156.pdf

”I en studie som Skatteverket genomförde 2018, och som omfattade ett hundratal bilmodeller, fann myndigheten att den genomsnittliga värde- minskningen på tre år uppgick till 40–44 procent beroende på vilken källa som användes för prisuppgifter på begagnade bilar (Skatteverkets promemoria Utvärdering av schablonberäkning för bilförmån, dnr 200 260 393-18/113). Vidare konstaterades att den procentuella värde- minskningen inte var högre bland bilar med högre priser jämfört med dem i de lägre prissegmenten. Skatteverket noterade vidare att den treåriga skattade värdeminskningen uppgick till i genomsnitt 44,5 procent när Konsumentverkets beräkningsverktyg Bilsvar användes för ett 80-tal nya bilmodeller.

Några ytterligare svenska fördjupade studier vad gäller personbilars värdeminskning har inte hittats. Däremot redovisar fackpressen åter- kommande olika undersökningar över bilars värdeminskning. Till exempel redovisade Teknikens Värld i februari 2019 en undersökning av ett drygt hundratal bilmodeller. Den genomsnittliga värdeminskningen på tre år i den undersökningen uppgick till 45,9procent. Den lägsta värdeminskningen var 31,3procent och den högsta 60,9procent. Vi Bilägare redovisade i mars 2020 en liknande undersökning med 115 bilmodeller, med en genomsnittlig värdeminskning under tre år på 47,8 procent.
Sammantaget pekar detta på att personbilar minskar i värde med i genomsnitt 40–45 procent under de tre första åren. Det betyder att den nuvarande utformningen av det prisrelaterade beloppet i schablon- beräkningen underskattar värdeminskningen på tre års sikt med åtminstone 15 procentenheter för bilar med nybilspriser upp till ca 7,5 pris- basbelopp (357 000 kronor). Översatt i kronor innebär det att förmåns- värdet vid detta nybilspris underskattas med nästan 18 000 kronor per år bara till följd av för låg värdeminskningsfaktor. Nuvarande uttryck för det prisrelaterade beloppet innebär förvisso en tilltagande värdeminsknings- takt vid priser över 7,5 prisbasbelopp. Bland förmånsbilarna 2018 av 2016–2018 års modell var det dock mindre än 3 procent som hade ett förmånsgrundande pris som var högt nog att schablonberäkningen skulle ge en värdeminskningstakt på 40 procent eller mer.”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av Dafro »

Haneky skrev: 01 jan 2023 10:45
Även om det inte varit så de sista åren så generellt kan man väl säga att en bil normalt minskar mella 10-15% per år. De två senaste åren har marknaden varit helt ofungerande på grund av komponentbrist, elbilsbonusar mm. Bra om marknaden kraschar lite så att det normaliseras.

Model Y verkar hålla sig fint i pris dock. Jag kollar på KVD men hittar inget som känns mer prisvärt än att beställa ny. Men jag kanske har för dålig koll?

SOUn om Bilförmån innehåller intressant info om värdeminskning generellt.

https://www.regeringen.se/4956d9/conten ... 021156.pdf

”I en studie som Skatteverket genomförde 2018, och som omfattade ett hundratal bilmodeller, fann myndigheten att den genomsnittliga värde- minskningen på tre år uppgick till 40–44 procent beroende på vilken källa som användes för prisuppgifter på begagnade bilar (Skatteverkets promemoria Utvärdering av schablonberäkning för bilförmån, dnr 200 260 393-18/113). Vidare konstaterades att den procentuella värde- minskningen inte var högre bland bilar med högre priser jämfört med dem i de lägre prissegmenten. Skatteverket noterade vidare att den treåriga skattade värdeminskningen uppgick till i genomsnitt 44,5 procent när Konsumentverkets beräkningsverktyg Bilsvar användes för ett 80-tal nya bilmodeller.

Några ytterligare svenska fördjupade studier vad gäller personbilars värdeminskning har inte hittats. Däremot redovisar fackpressen åter- kommande olika undersökningar över bilars värdeminskning. Till exempel redovisade Teknikens Värld i februari 2019 en undersökning av ett drygt hundratal bilmodeller. Den genomsnittliga värdeminskningen på tre år i den undersökningen uppgick till 45,9procent. Den lägsta värdeminskningen var 31,3procent och den högsta 60,9procent. Vi Bilägare redovisade i mars 2020 en liknande undersökning med 115 bilmodeller, med en genomsnittlig värdeminskning under tre år på 47,8 procent.
Sammantaget pekar detta på att personbilar minskar i värde med i genomsnitt 40–45 procent under de tre första åren. Det betyder att den nuvarande utformningen av det prisrelaterade beloppet i schablon- beräkningen underskattar värdeminskningen på tre års sikt med åtminstone 15 procentenheter för bilar med nybilspriser upp till ca 7,5 pris- basbelopp (357 000 kronor). Översatt i kronor innebär det att förmåns- värdet vid detta nybilspris underskattas med nästan 18 000 kronor per år bara till följd av för låg värdeminskningsfaktor. Nuvarande uttryck för det prisrelaterade beloppet innebär förvisso en tilltagande värdeminsknings- takt vid priser över 7,5 prisbasbelopp. Bland förmånsbilarna 2018 av 2016–2018 års modell var det dock mindre än 3 procent som hade ett förmånsgrundande pris som var högt nog att schablonberäkningen skulle ge en värdeminskningstakt på 40 procent eller mer.”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det du säger om att priserna på Y verkar hålla sig bra med ref till priser kvd och att du själv kommer fram till att det är bättre att köpa nytt säger väl att priserna där är för höga, och man vet ju inte vad dom går förrän de är sålda. Så länge Tesla kan lev nya Y snabbt så borde priser på beg gå ner.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Tror undersökningarna ofta överdriver värdefallet då det är svårt att ta hänsyn till annat än listpriser som nypriser. I verkligheten ligger ju de förhandlade nypriserna dock ofta 5-15% lägre än listpris (med nästan enbart Tesla som undantag).

Men sen är det ju inget nytt fenomen att elbilar håller värdet bättre, de har ju trots allt funnits i drygt 10 år nu. Är ju bara senaste året andrahandsvärdena varit orimligt höga (och så även på fossiler).

Tycker det är helt naturligt att vi nu får en återgång för alla typer av bilar, men också naturligt att den återgången sker till en normalnivå där elbilar tappar mindre värde än fossiler i enlighet med TCO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av niklas12 »

Såsom utvecklingen ser ut just nu så tror jag andrahandsmarknaden för fossiler kommer stiga och elbilar sjunka.
Höga räntor i kombination med höga elpriser gynnar inte begagnade dyra elbilar tyvärr
Skriv svar