Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Som de säger på Blocket kommer det nog vara betydligt billigare om några månader. Speciellt efter att många läser denna artikel.
9D2324BF-1EB9-472D-BD6D-E4B675667D33.jpeg
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Rasmussen skrev: 17 jan 2023 21:11
Legato skrev: 17 jan 2023 21:04
Rasmussen skrev: 17 jan 2023 21:01
pejvic skrev: 17 jan 2023 17:59
Rasmussen skrev: 12 jan 2023 20:40

Japp, xlh. Hoppas du har rätt om pris. Skrapad i tre av fyra hörn(syns på anmärkningsbilder), men det gör mig inte så mkt. Hoppas andra passar på den pga det:)
ja då var det dags för avslut på denna ikväll. Kommer du vara med i slutstriden?
Man får nog revidera ner värdet lite sedan fredagens händelser med kanske 10%
Kan den möjligen sluta runt 370.000 plus inrop, dvs närmare 380 för köparen?
Japp, jag var högsta budgivare på 398.500. Hade 405 som gräns vad jag var beredd att gå till. Får se vad dom säger imorrn, gissar på no deal men man kan ju hoppas:) verkar vara nåt meditechbolag som äger den så kanske bryr dom sig inte så mkt över några tusenlappar hit eller dit.
Jag tror det är favorit att du får den. Kan definitivt rekommendera att inte höja ditt bud iaf (vilket de kommer fråga om du vill göra när de ringer imorgon). Undantaget såklart om du verkligen vill ha just den bilen, men det är verkligen köparens marknad nu och jag tror det kommer hålla i sig ett bra tag.
Absolut, jag kommer vara firm vid 400. Egentligen klarar jag mig på en sr+. Kraven är moms, drag. Ljus klädsel och Lr är bara för extra bonus.
fick du den till slut? Nöjd?
Haft alla 3/Y
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av schrute »

Mrtn skrev: 30 jan 2023 09:14
Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
Har också noterat att vissa annonser flaggas som sålda för att sedan återkomma igen med annat pris. Framförallt Autoperformance i Vellinge verkar syssla med detta.

Också noterat att knappt några MYP (kanske samma med andra, men just MYP har jag haft lite koll på) blir sålda alls. Verkar som att säljarna och köparna inte riktigt har samma syn på marknadsvärdet.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

schrute skrev: 30 jan 2023 10:11
Mrtn skrev: 30 jan 2023 09:14
Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
Har också noterat att vissa annonser flaggas som sålda för att sedan återkomma igen med annat pris. Framförallt Autoperformance i Vellinge verkar syssla med detta.

Också noterat att knappt några MYP (kanske samma med andra, men just MYP har jag haft lite koll på) blir sålda alls. Verkar som att säljarna och köparna inte riktigt har samma syn på marknadsvärdet.
Läste i en artikel nånstans där en bilhandlare sa att dom inte kommer störtsänka priserna på begagnat, men istället göra det gradvis för att hitta nya jämvikten. Makes sense, så det kommer nog ta någon månad tills priserna har krupit ner till nya marknadsvärdet, vad nu det är.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Thed75 »

Om en ny LR går på 639990 så ska man vara bra sugen om man betalar mer för en beggad men handlarna kanske räknar med att tesla ska höja priserna igen inom kort..
P-sensor men sämre fjädring på 21/22
Dragkrok som saknas på många är -15 direkt
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av BigEasy »

VilkenElbilBlirDet skrev: 30 jan 2023 10:22
schrute skrev: 30 jan 2023 10:11
Mrtn skrev: 30 jan 2023 09:14
Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
Har också noterat att vissa annonser flaggas som sålda för att sedan återkomma igen med annat pris. Framförallt Autoperformance i Vellinge verkar syssla med detta.

Också noterat att knappt några MYP (kanske samma med andra, men just MYP har jag haft lite koll på) blir sålda alls. Verkar som att säljarna och köparna inte riktigt har samma syn på marknadsvärdet.
Läste i en artikel nånstans där en bilhandlare sa att dom inte kommer störtsänka priserna på begagnat, men istället göra det gradvis för att hitta nya jämvikten. Makes sense, så det kommer nog ta någon månad tills priserna har krupit ner till nya marknadsvärdet, vad nu det är.
Avsluten på KVD ger en fingervisning. Kom dock ihåg att handlarna har stora osålda lager så de bjuder säkert inte på samma sätt som de gör på en marknad i balans vilket skapar en prispress även hos KVD.

Vill du köpa på dagens marknad så ropa in på auktion.

Vill du sälja bil så måste du nästan sälja bilen själv om du vill ha vettigt betalt. Är lätt att lägga sig under handlarnas priser på blocket än så länge och ändå få relativt bra betalt.

När handlarna sålt av sina lager och tagit sina förluster kommer de börja köpa på KVD igen och då hårdnar konkurrensen. Både där och för säljare på blocket.
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Thed75 skrev: 30 jan 2023 10:28
Om en ny LR går på 639990 så ska man vara bra sugen om man betalar mer för en beggad men handlarna kanske räknar med att tesla ska höja priserna igen inom kort..
P-sensor men sämre fjädring på 21/22
Dragkrok som saknas på många är -15 direkt
Tesla säljer '21 MYL för 10-30k mindre än en ny '23. Deras '22 är dyrare än en ny '23. Snurrigt.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/u ... 65&range=0
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

VilkenElbilBlirDet skrev: 30 jan 2023 10:22
schrute skrev: 30 jan 2023 10:11
Mrtn skrev: 30 jan 2023 09:14
Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
Har också noterat att vissa annonser flaggas som sålda för att sedan återkomma igen med annat pris. Framförallt Autoperformance i Vellinge verkar syssla med detta.

Också noterat att knappt några MYP (kanske samma med andra, men just MYP har jag haft lite koll på) blir sålda alls. Verkar som att säljarna och köparna inte riktigt har samma syn på marknadsvärdet.
Läste i en artikel nånstans där en bilhandlare sa att dom inte kommer störtsänka priserna på begagnat, men istället göra det gradvis för att hitta nya jämvikten. Makes sense, så det kommer nog ta någon månad tills priserna har krupit ner till nya marknadsvärdet, vad nu det är.
De kan ju börja med att gå under nypriset :)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dodde »

Kanske bara en känsla men det känns som att det finns väldigt många beggade X hos Tesla just nu men även på Blocket. Priserna bör väl komma ner lite till när LR börjar levereras snart.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Dodde skrev: 30 jan 2023 12:15
Kanske bara en känsla men det känns som att det finns väldigt många beggade X hos Tesla just nu men även på Blocket. Priserna bör väl komma ner lite till när LR börjar levereras snart.
Är inte så säker på att priserna ska ner mer på X än på övriga, nya X/S är så mycket dyrare (hittills). Jag som slaviskt följt KVD några månader upplever faktiskt att priserna börjar stabiliseras efter ett rejält ras på samtliga modeller.

Däremot håller jag med om att det är många X i marknaden.

Lite "trubbigt" sätt att mäta, men ändå:

X 8,1% (2204 bilar, 178 till salu)
S 5,3% (5982 bilar, 315 till salu)
3 3,7% (16588 bilar, 617 till salu)
Y 0,8% (10302 bilar, 83 till salu)

Att "nya" bilar finns färre begagnade av i marknaden är ju helt logiskt, men däremot ser jag inget skäl till att det ska vara fler X än S (relativt sett) i marknaden. X är ju nyare och i min värld är iaf 3 ett större komplement till S än Y är till X (då Y ej finns sex/sju-sits).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 5 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av schrute »

Och nu har AutoPerformance återigen lagt upp denna https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106644820 . Vet inte hur många gånger dom har lagt upp och "sålt" den, men många är det nog.

Dessutom har Tesla själva lagt ut en annons https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106644323 , vettefan om jag har sett dom annonsera på blocket förut.
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Force-Walker »

schrute skrev: 30 jan 2023 14:14
Och nu har AutoPerformance återigen lagt upp denna https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106644820 . Vet inte hur många gånger dom har lagt upp och "sålt" den, men många är det nog.

Dessutom har Tesla själva lagt ut en annons https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106644323 , vettefan om jag har sett dom annonsera på blocket förut.
Dom har massa annonser:
https://www.blocket.se/butik/tesla-stockholm

https://www.blocket.se/butik/tesla-malmo---boplatsgatan
Mrtn
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Legato skrev: 30 jan 2023 13:38
Dodde skrev: 30 jan 2023 12:15
Kanske bara en känsla men det känns som att det finns väldigt många beggade X hos Tesla just nu men även på Blocket. Priserna bör väl komma ner lite till när LR börjar levereras snart.
Är inte så säker på att priserna ska ner mer på X än på övriga, nya X/S är så mycket dyrare (hittills). Jag som slaviskt följt KVD några månader upplever faktiskt att priserna börjar stabiliseras efter ett rejält ras på samtliga modeller.

Däremot håller jag med om att det är många X i marknaden.

Lite "trubbigt" sätt att mäta, men ändå:

X 8,1% (2204 bilar, 178 till salu)
S 5,3% (5982 bilar, 315 till salu)
3 3,4% (16588 bilar, 562 till salu)
Y 0,3% (10302 bilar, 33 till salu)

Att "nya" bilar finns färre begagnade av i marknaden är ju helt logiskt, men däremot ser jag inget skäl till att det ska vara fler X än S (relativt sett) i marknaden. X är ju nyare och i min värld är iaf 3 ett större komplement till S än Y är till X (då Y ej finns sex/sju-sits).
33 Y till salu? Är ju 152 bara på Blocket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev: 30 jan 2023 14:47
Legato skrev: 30 jan 2023 13:38
Dodde skrev: 30 jan 2023 12:15
Kanske bara en känsla men det känns som att det finns väldigt många beggade X hos Tesla just nu men även på Blocket. Priserna bör väl komma ner lite till när LR börjar levereras snart.
Är inte så säker på att priserna ska ner mer på X än på övriga, nya X/S är så mycket dyrare (hittills). Jag som slaviskt följt KVD några månader upplever faktiskt att priserna börjar stabiliseras efter ett rejält ras på samtliga modeller.

Däremot håller jag med om att det är många X i marknaden.

Lite "trubbigt" sätt att mäta, men ändå:

X 8,1% (2204 bilar, 178 till salu)
S 5,3% (5982 bilar, 315 till salu)
3 3,4% (16588 bilar, 562 till salu)
Y 0,3% (10302 bilar, 33 till salu)

Att "nya" bilar finns färre begagnade av i marknaden är ju helt logiskt, men däremot ser jag inget skäl till att det ska vara fler X än S (relativt sett) i marknaden. X är ju nyare och i min värld är iaf 3 ett större komplement till S än Y är till X (då Y ej finns sex/sju-sits).
33 Y till salu? Är ju 152 bara på Blocket.
Skrev fel, 83 skulle det stå.

Får du fram 152 så har du nog gjort en fritextsökning och fått med Model 3, Model S osv.

Tog dock medvetet ej med senaste generationen S/X då det enbart i undantagsfall är "begagnat", snarare spekulation.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

schrute skrev: 30 jan 2023 14:14
Och nu har AutoPerformance återigen lagt upp denna https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /106644820 . Vet inte hur många gånger dom har lagt upp och "sålt" den, men många är det nog.

Dessutom har Tesla själva lagt ut en annons https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106644323 , vettefan om jag har sett dom annonsera på blocket förut.
jag är nyfiken på hur man kan handla av Autoperformance.
Bara första meningen i deras annonser där det står "vill du inte vänta ett år på din Y" där skulle jag backat.
Sen att typ samtliga de har är importer och de inte informerar om det alls..

de skryter ju om att de ändå sålt 450 stycken Tesla, stämmer det så har de tjänat ungefär 50 miljoner endast på att sälja importerade Teslor. En bra affär, men är ändå nyfiken på hur man som köpare just väljer att köpa deras överprissatta importbilar? Är de bilderna man lockas av?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Oj, och nu tog Autoperformance bort den svarta P:n ytterligare en gång.
En timme fick den vara ute denna gång innan den blev "såld".
Det är väl något försäljningsknep de håller på med.

Som verkar lura någon som sagt. 450 man är ju ändå 450 köpare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tars »

Mrtn skrev:
Har haft ett antal Tesla MY sparade på Blocket som nu står som sålda.
Kollade i bilregistret, ingen av de har bytt ägare. Alla "sålda/borttagna" ägs av firmor.
Vår y blev såld igår.
7600 mil och den gick för 487.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Gizmodollar
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2023 17:36

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Gizmodollar »

Ni erfarna Tesla ägare, hur ska man tänka kring ett inköp av bil.
Helt ny in på elbilsmarknaden eller i alla fall tänker jag bli.
Dribblar mellan att köpa ny på privat avbetalning eller begagnad men priserna är ju snarlika sånär på 0-90.000k
Vad får man för fördelar ny kontra beg förutom det uppenbara med en ny bil?
Kan man lita på kostnadsförslaget som Tesla levererar per månad? Om så då är det i princip lika månadskostnad kontra att köpa en lättare begagnad hos handlare, vad är det jag missar?
Tacksam för input
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Delta »

Beställ en ny på tesla.com.
Du behöver inte lyxa till det med annat än standardfärger in- och utvändigt.
Inga P-versioner. De vanliga är snabba ändå jämfört med allt annat.
Inga stora fälgar, inga vinterhjul
Gör det nu.
Om du ängrar dig kostar det inte mycket att hoppa av.

Har kört Tesla sedan juni 2014, då fanns det ca 150 Teslor i Sverige och inga SuC-stationer. Nu är det annat!
Hälsningar från en fanboy :D :D :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 17:47
...] Vad får man för fördelar ny kontra beg förutom det uppenbara med en ny bil? [...
Har du koll på att Tesla nyligen tagit bort parkeringssensorerna från 3 och Y? Dessa ska ersättas med ngn likande funktion utifrån kamerorna fram och bak (samt kanske även ngn ny framåtriktad radar med högre 'upplösning' än tidigare). Den här nya ersättningsfunktionen har dock inte implementerats än på bilar utan parkeringssensorer. Enligt Tesla ska detta ske 'inom kort' typ. De har dock inte specificerat vilken sorts tidsperiod det handlar om... Och den framåtriktade kamera det handlar om här är den som sitter uppe i vindrutan. Det finns ingen i fronten. Men tills detta är 'löst' så finns det i alla fall en högupplöst back-kamera...

Osäker på vad som gäller för S och X kring de här sensorerna – dvs. om de finns kvar, eller om de försvunnit från dem med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av spacecoin »

Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 17:47
Ni erfarna Tesla ägare, hur ska man tänka kring ett inköp av bil.
Köp inte något extra Autopilot-paket. Pengar i sjön.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dodde »

SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2023 18:03
Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 17:47
...] Vad får man för fördelar ny kontra beg förutom det uppenbara med en ny bil? [...
Har du koll på att Tesla nyligen tagit bort parkeringssensorerna från 3 och Y? Dessa ska ersättas med ngn likande funktion utifrån kamerorna fram och bak (samt kanske även ngn ny framåtriktad radar med högre 'upplösning' än tidigare). Den här nya ersättningsfunktionen har dock inte implementerats än på bilar utan parkeringssensorer. Enligt Tesla ska detta ske 'inom kort' typ. De har dock inte specificerat vilken sorts tidsperiod det handlar om... Och den framåtriktade kamera det handlar om här är den som sitter uppe i vindrutan. Det finns ingen i fronten. Men tills detta är 'löst' så finns det i alla fall en högupplöst back-kamera...

Osäker på vad som gäller för S och X kring de här sensorerna – dvs. om de finns kvar, eller om de försvunnit från dem med...
Borde väl finnas kvar på S/X, ingen vill väl betala millen för en bil utan parkeringshjälp?
Gizmodollar
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2023 17:36

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Gizmodollar »

Just med p sensorerna har jag koll på men utgår också från att dom inte gör så utan att ha en bra plan kring det. Kanske inte finns på plats från start men så småningom.
Bättre att köpa vinterdäck via annan firma?
Vad tror vi om beg marknanden, förstår att ni såklart inte vill att priserna sjunker men troligt scenario är väl ändå att dom sjunker lite i alla fall?

Har någon koll på finansieringsförslagen, är dom tillförlitliga?
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av spacecoin »

Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 18:12
Just med p sensorerna har jag koll på men utgår också från att dom inte gör så utan att ha en bra plan kring det. Kanske inte finns på plats från start men så småningom.
Ta inget för givet med Tesla. Vi väntar fortfarande på att automatiska torkarna ska funka adekvat efter 4 år (dom tog bort regnsensorn). Helljusautomatiken tog bara 3.5 år nästan att fixa (ja, dom tog även bort ljussensorn).

Det har suttit matrixlysen i 3/Y ett par år men det finns ingen mjukvara för dem osv.
Gizmodollar skrev: 30 jan 2023 18:12
Har någon koll på finansieringsförslagen, är dom tillförlitliga?
Jag tror dom är till rörlig ränta med viss rabatt från Tesla i X månader, så var det i alla fall för min företagsleasing. Man kan inte ta det som "facit" om det inte är rena lån, och även med dom är ju räntan rörlig.
Skriv svar