Så vad signalerar Tesla att man vill vara? Låg kvalité och vanlig?taliz skrev: ↑08 maj 2023 17:34Då missade du helt poängen.Piggelin skrev: ↑08 maj 2023 17:30Vilken usel jämförelse. Bara för att något är dyrt så betyder det inte att det är bra eller håller någon slags klass. Teslor är extemt dyra i förhållande till kvalité och vad man får i form av simpla finesser.
I framtiden siktar Tesla dessutom mot att bli ett lågbudgetmärke även prismässigt. Ni som kör den idag får lågpriskvaliten i förskott mot ett högkvalitetspris.
Jag vidhåller att vilken Japan eller Korean som helst kör cirklar runt Tesla gällande kvalité.
Folk köper bilar precis som de köper kläder.
Få väljer de billigaste märkena, oavsett kvalitet.
Man väljer något som signalerar hur man själv är(eller vill vara).
Spelar ingen roll om dina Ica-jeans är "bättre" än Levis, få vill associeras med budgetgrejer.
Förövrigt siktar definitivt inte Tesla på att bli något "lågbudgetmärke".
Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Moderator: Redaktion
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Hade gjort som dig om du räknar med att det så lång tid att lägga undan pengarna och du har ju en ganska ny bil.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Vem vet vem som får rätt, men de första borde väl vara levererade sedan länge så det borde väl snart vara dags för de första att få sina pengar.
Sen tycker jag att det är riktigt bra att dessa bidrag försvinner, gör bara en konstig marknad.
27,8 kWp solceller
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
För mig hade det aldrig varit värt att lägga 50-100k till för att få en ett år nyare bil, oavsett vad. Är supernöjd med nuvarande MYLR -22. Är också rätt nöjd med att ha väntat såpass länge med att ta leverans eftersom det blev med Ryzen, högre lastvikt, dubbelglas bak och lite andra små skillnader mot tidigare bilarna, skillnaderna mot de nyare verkar vara mindre tycker jag.
Om man aldrig sitter nöjd i båten kommer man bara rada upp dåliga bilaffärer efter varandra i dagens läge, däremot blir det hygglig ekonomi även i en såpass dyr bil om man behåller den ganska länge.
Sen har vi väl olika ekonomiska förutsättningar allihop men för oss kostar det 1-2 kkr mer än tidigare bilar per månad.
Om man aldrig sitter nöjd i båten kommer man bara rada upp dåliga bilaffärer efter varandra i dagens läge, däremot blir det hygglig ekonomi även i en såpass dyr bil om man behåller den ganska länge.
Sen har vi väl olika ekonomiska förutsättningar allihop men för oss kostar det 1-2 kkr mer än tidigare bilar per månad.
Model Y LR AWD 2022
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
Haft alla 3/Y
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
När har du haft din i 6 månader så vi får veta?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 20:14Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
27,8 kWp solceller
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Jag kan skicka kvittot här i gruppen.Dafro skrev: ↑08 maj 2023 20:43När har du haft din i 6 månader så vi får veta?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 20:14Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05
Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
Haft alla 3/Y
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Hur menar du att man skall kunna se om man får bonus med hjälp av ett registreringsnummer?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 20:14Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
Ja, jag har fått ett skriftligt svar från Transportstyrelsen, det är ju det enda som gäller, allt annat är hörsägen.
Det handlar alltså inte om att ha rätt eller fel, eller att slå vad. Det handlar om att köpa en bil för 671 670 kronor eller inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Jo de slår på regnumret och ser att bilen är bonusberättigad? (har testat flera gånger)mikebike skrev: ↑08 maj 2023 21:08Hur menar du att man skall kunna se om man får bonus med hjälp av ett registreringsnummer?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 20:14Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 15:44Det stämmer inte mike. jag har skrivit det förut och jag skriver det igen.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 15:05
Man får inte bonus för en MYLR eftersom Tesla sänkte priserna några veckor försent. Det är priset vid årsskiftet som gäller.
Jag har blivit bjuden 590' privat och det är en rimlig skillnad relativt Riddermarks. Teslas bud står däremot ut som rena skämtet. Jag är van vid att märkeshandlare bjuder bättre än fristående aktörer.
Har du en order innan 9 november så får du bonus på LR men (sannolikt) ej på P.
Om du vill slå vad om en liten peng så är jag villig att dubbla din insats.
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
Ja, jag har fått ett skriftligt svar från Transportstyrelsen, det är ju det enda som gäller, allt annat är hörsägen.
Det handlar alltså inte om att ha rätt eller fel, eller att slå vad. Det handlar om att köpa en bil för 671 670 kronor eller inte.
Den specifika bilen. Dvs om en annan 2023 LR är det så blir ju även din det.
Priset i listan har jag för mig är 629.000:-. Långt under bonusgränsen. Sen kan man smeta på hur mkt extra man vill såklart.
Men 579000 kostar bilen då, plus leveransavgiften, så lite under 590. Om du har en orderbekräftelse där det står 629 förstås.
Quick blir nog rätt het på andrahandsmarknaden ev, även om man alltid tappar lite extra på extra-lull-lull.
Haft alla 3/Y
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Högsta bud blev 568, men sen vet vi inte vad det slutar på, men vi får väl se om den kommer ut igen. Tycker väl detta är ett rimligt pris men ev något högt, är ju beg men kan man få parkeringssensorer så.pejvic skrev: ↑08 maj 2023 09:05den har avslut först ikväll, så vi får se vad den hamnar på. Borde säljas för runt 590.SW6 skrev: ↑07 maj 2023 19:55För att åter gå on topic så slutade auktionspriset ovan på 560 och reservationspris ej uppnått. Samma bil såldes precis veckan innan för 578.SW6 skrev: ↑04 maj 2023 14:01Har följt slutpriser på en del KVD-annonser på Model Y på sistone och de går för en hel del under KVD:s "Pris hos bilhandeln".
Vad tror ni slutpriset på en MY2022 med 1200 mil ligger på?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-172149
Edit: plockat bort en emoji som råkat komma med i texten pga tjocka fingrar...
27,8 kWp solceller
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nej, du måste ju fortfarande uppfylla grundkraven. Beställd innan visst datum osv.pejvic skrev: ↑08 maj 2023 21:49Jo de slår på regnumret och ser att bilen är bonusberättigad? (har testat flera gånger)mikebike skrev: ↑08 maj 2023 21:08Hur menar du att man skall kunna se om man får bonus med hjälp av ett registreringsnummer?pejvic skrev: ↑08 maj 2023 20:14Mike, jag hade gärna gjort det men nej jag kan inte göra mer än att dubblera din insats i ett vad. Sätt 10 så får du 20 tillbaka och dra ner risken? Du ser ju tom i tråden "bonus på LR" att han också fått ok på bonus. Jag vet ej vad du fått för info av dem men jag har ringt åtskilliga gånger både till Skatteverket men främst Transportsstyrelsen, dels på 0771141516. Såklart är det mkt pengar. Enda anledningen till att jag själv tog ut en ny 2023 är just dessa 50.000.mikebike skrev: ↑08 maj 2023 19:04Betalar du mina 50 000 om jag inte får pengarna om 6 månader?
Detta är mycket pengar för mig, det tar ungefär 1,5 år att spara eller amortera så mycket pengar. I det aktuella fallet blir mellanskillnaden mellan min gamla och min nya bil 50 000 eller 100 00 beroende på bonus eller inte. Detta räknat från att jag får bilen såld privat. Nya bilen skall hämtas på torsdag och betalas innan, så i princip måste gamla bilen säljas imorgon.
Det är liksom inte läge att chansa om så mycket pengar, så jag tänker annullera ordern. Dessutom är ju oddsen dåliga när Transportstyrelsen svarat att det inte blir någon bonus för MY LR.
Det är mycket pengar för alla som köper en ny bil. Helt avgörande för att byta en 22 till 23. Men jag är nöjd, får 0 mil. ett års längre garanti, nya däck, längre vagnskada samt rabatt på försäkringen första året. Och lite gratis Premium osv. Jag sålde min LR2022 för 600+ så för mig blir bytet nästan helt gratis.
Låter jättekonstigt att någon gett dig skriftligt på det där. Det är första gången jag hört det. Människan har fel. Det är mänskligt att fela.
Ta ett regnr från en riktig 2023 och kolla. det gjorde jag innan jag tog leveransen.
Ja, jag har fått ett skriftligt svar från Transportstyrelsen, det är ju det enda som gäller, allt annat är hörsägen.
Det handlar alltså inte om att ha rätt eller fel, eller att slå vad. Det handlar om att köpa en bil för 671 670 kronor eller inte.
Den specifika bilen. Dvs om en annan 2023 LR är det så blir ju även din det.
Priset i listan har jag för mig är 629.000:-. Långt under bonusgränsen. Sen kan man smeta på hur mkt extra man vill såklart.
Men 579000 kostar bilen då, plus leveransavgiften, så lite under 590. Om du har en orderbekräftelse där det står 629 förstås.
Quick blir nog rätt het på andrahandsmarknaden ev, även om man alltid tappar lite extra på extra-lull-lull.
Bara för att du hittat en 2023 som är bonusersättningar betyder inte det att din är det
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Jag förstår inte riktigt vad liknelsen med två par brallor ska tillföra i den här diskussionen om 'lite mer folkligt prissatta' elbilar...taliz skrev: ↑08 maj 2023 00:11Vad har det med saken att göra? Det är totalt irrelevant.mussla skrev: ↑07 maj 2023 23:03De allra flesta är inte intresserade av prestandamonster med flera hundra hästkrafter. De flesta vill lösa ett transportbehov - att ta sig mellan a och b på ett hyfsat komfortabelt sätt. Då räcker det med 100-150 hk, fem sittplatser och ett hyfsat bagage. 250 kkr fixar det i en fossilbil. Då blir det mycket bensin att åka upp för mellanskillnaden till en elbil.
Tesla konkurrerar med BMW, inte med billiga budgetbilar.
De flesta behöver inte Levis heller, de klarar sig med Ica Maxi-jeans.
Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08Jag förstår inte riktigt vad liknelsen med två par brallor ska tillföra i den här diskussionen om 'lite mer folkligt prissatta' elbilar...taliz skrev: ↑08 maj 2023 00:11Vad har det med saken att göra? Det är totalt irrelevant.mussla skrev: ↑07 maj 2023 23:03De allra flesta är inte intresserade av prestandamonster med flera hundra hästkrafter. De flesta vill lösa ett transportbehov - att ta sig mellan a och b på ett hyfsat komfortabelt sätt. Då räcker det med 100-150 hk, fem sittplatser och ett hyfsat bagage. 250 kkr fixar det i en fossilbil. Då blir det mycket bensin att åka upp för mellanskillnaden till en elbil.
Tesla konkurrerar med BMW, inte med billiga budgetbilar.
De flesta behöver inte Levis heller, de klarar sig med Ica Maxi-jeans.
Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Dock går ju ID.3 och E-niro bort om man har dragkrok.Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 15:13Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08Jag förstår inte riktigt vad liknelsen med två par brallor ska tillföra i den här diskussionen om 'lite mer folkligt prissatta' elbilar...taliz skrev: ↑08 maj 2023 00:11Vad har det med saken att göra? Det är totalt irrelevant.mussla skrev: ↑07 maj 2023 23:03De allra flesta är inte intresserade av prestandamonster med flera hundra hästkrafter. De flesta vill lösa ett transportbehov - att ta sig mellan a och b på ett hyfsat komfortabelt sätt. Då räcker det med 100-150 hk, fem sittplatser och ett hyfsat bagage. 250 kkr fixar det i en fossilbil. Då blir det mycket bensin att åka upp för mellanskillnaden till en elbil.
Tesla konkurrerar med BMW, inte med billiga budgetbilar.
De flesta behöver inte Levis heller, de klarar sig med Ica Maxi-jeans.
Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Skall tilläggas då att övriga bilar du nämnde är långt mycket dyrare än M3 också.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Ja, men e-NIRO 300 kg. Niro EV är väl lite bättre på 750kg?
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Poängen är fortfarande att man kommer alltid (nästan) kompromissa när det kommer till bil. Oftast pga kostnad. Då missar man en del av de sakerna man har som krav. Oavsett om man köper en VW/BMW/Volvo eller Tesla. Enda anledning till att jag valt tesla är prissänkningen. Hade hellre kört en Skoda enyaq om det varit försvarbart ekonomiskt..
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 15:13Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08...] Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nu är ju detta Model Y forumet och den får väl ändå klassas som SUV. Rent resursmässigt vet jag inte vad det skiljer sig att bygga en Model Y kontra en Model S (tror det blir en mer rättvis jämförelse än Model 3). I drift spelar det knappt någon roll då det som eventuellt kostar mer resurser är däck. Och där pratar vi nog inte några större skillnader. Någon som googlar kan säkert hitta hur stor andel fossilfri el vi använder i Sverige kontra inköpt skitel, men jag gissar att driften är nästan garanterat fossilfri i Sverige idag. Så när det kommer till elbilar är suv nog inte riktigt så illa som du får det att låta. Även om jag personligen hade valt en kombi i storlek Volvo v60-v90 eller BMW 3/5 serie alla dagar i veckan framför en Model Y.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 20:16Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 15:13Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08...] Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Hade ärligt talat helt missat att det här var Model Y-forumet. Jag gick istället enbart på forumrubriken. Och sen fortsatte jag spinna vidare på en OT-diskussion.Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:16Nu är ju detta Model Y forumet och den får väl ändå klassas som SUV. [...SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 20:16Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 15:13Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08...] Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
Keyword här: "aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv"Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:16...] Rent resursmässigt vet jag inte vad det skiljer sig att bygga en Model Y kontra en Model S (tror det blir en mer rättvis jämförelse än Model 3). I drift spelar det knappt någon roll då det som eventuellt kostar mer resurser är däck. Och där pratar vi nog inte några större skillnader. Någon som googlar kan säkert hitta hur stor andel fossilfri el vi använder i Sverige kontra inköpt skitel, men jag gissar att driften är nästan garanterat fossilfri i Sverige idag. Så när det kommer till elbilar är suv nog inte riktigt så illa som du får det att låta. Även om jag personligen hade valt en kombi i storlek Volvo v60-v90 eller BMW 3/5 serie alla dagar i veckan framför en Model Y.
Hur mycket mindre naturresurer och energi hade mänskligheten förbrukat ifall alla bilar som idag är SUV/Crossover eller Pickup helt i onödan istället inte hade varit det? Dvs. ifall alla de här bilarna istället hade varit typ kombi, halvkombi eller Ute istället? Hur mycket mindre råvaror hade gått åt till däck? Hur mycket mindre hade en totala energiåtgången varit? Hur mycket mindre hade det totala däckslitaget varit? Det beräknas att minst hälften av alla utsläpp av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)
Alla Model 3 som sålts i Europa hade byggts i Berlin istället för i Kina. Hur mycket energi hade det sparat?
Det verkar som vi får enas om att vara 'tämligen' oense om ifall det ovanstående är "riktigt så illa" eller inte...
Och ifall någon undrar vad en ute är för ngt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Nu tycker jag du blandar ihop saker som inte hör samman. Utsläpp av mikroplaster och förbrukning av naturresurser och energi bör inte blandas ihop.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 21:42Hade ärligt talat helt missat att det här var Model Y-forumet. Jag gick istället enbart på forumrubriken. Och sen fortsatte jag spinna vidare på en OT-diskussion.Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:16Nu är ju detta Model Y forumet och den får väl ändå klassas som SUV. [...SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 20:16Du har en poäng om att man kan skulle kunna kompromissa åt ett annat håll. Men samtidigt är vi ju alla olika. Själv skulle jag kunna tänka mig att kompromissa åt Model 3-hållet och 'offra' en halv- eller helkombilucka eftersom det i viss mån skulle kunna kompenseras ifall jag har möjligheten att dra släp. Således vill jag ha en dragkrok. Det vill jag inte kompromissa om. Och personligen så tycker jag 'passionerat illa' om allt som är SUV/Crossover eftersom jag anser att det är ett gigantiskt problem aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv. Så att kompromissa åt det hållet vill jag absolut, absolut undvika in i det allra längsta. Och i mitt fall omfattar det även Kia Niro EV. Den är kanske inte mycket högre än en vanlig kombi, men dess designspråk fullkomligt skriker Crossover. Alltså är det en bil som jag också skulle vilja undvika in i det allra längsta. Och en Volvo/Polestar skulle inte vara aktuellt. Den kompromissen är jag inte beredd att göra. Och apropå det...Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 15:13Volkswagen ID3. Kia Niro, KIA EV6 (EV6 kan väl jämföras med Y?). Mustang Mach-e. Volvo C40.SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 14:08...] Grejen är att på många sätt är ju utbudet av elbilar 'tämligen' begränsat...
Säg att du vill ha en eldriven helt vanlig bil med fem sittplatser (ifall det nu skulle knipa ngn gång). Och så vill du även ha halv- eller helkombibaklucka samt en dragkrok. Du vill inte ha en SUV/Crossover eller minibuss. Och du vill inte heller ha en bil från en tillverkare där den kinesiska militärdiktaturen är inblandad i ägarstrukturen.
Vad finns det att välja på då?
I så fall finns väl endast BMW i4(!)... Vad är leveranstiden på en sån? Och vad kommer den kosta? En sån går väl på minst 653K (ifall det nu går att få ~4% rabatt)...
Så då tänker man: Ok då... Jag kompromissar med bakluckan. Jag kan tänka mig en Model 3 också. Men då måste man ju ändå väl betala minst dryga 521K. Eller?
Det finns ju inget billigare.
Det finns inte en enda bil från någon av de här tillverkarna: Skoda, SEAT, VW, Opel, Ford, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Subaru, Mitsubishi eller Honda...
Det finns inget runt 450K. Eller 400K. Eller 350K...
Nu kommer du säga något dumt om att kompromissa. Fast du har redan gjort en kompromiss till en M3. Så då kan man lika gärna kompromissa åt ett annat håll.
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett samhälle där du får uttrycka att jag kommer säga/skriva "något dumt". Om nu inte det kan anses utgöra personangrepp eller pajkastning dvs... Men det bestämmer ju inte jag.
Keyword här: "aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv"Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:16...] Rent resursmässigt vet jag inte vad det skiljer sig att bygga en Model Y kontra en Model S (tror det blir en mer rättvis jämförelse än Model 3). I drift spelar det knappt någon roll då det som eventuellt kostar mer resurser är däck. Och där pratar vi nog inte några större skillnader. Någon som googlar kan säkert hitta hur stor andel fossilfri el vi använder i Sverige kontra inköpt skitel, men jag gissar att driften är nästan garanterat fossilfri i Sverige idag. Så när det kommer till elbilar är suv nog inte riktigt så illa som du får det att låta. Även om jag personligen hade valt en kombi i storlek Volvo v60-v90 eller BMW 3/5 serie alla dagar i veckan framför en Model Y.
Hur mycket mindre naturresurer och energi hade mänskligheten förbrukat ifall alla bilar som idag är SUV/Crossover eller Pickup helt i onödan istället inte hade varit det? Dvs. ifall alla de här bilarna istället hade varit typ kombi, halvkombi eller Ute istället? Hur mycket mindre råvaror hade gått åt till däck? Hur mycket mindre hade en totala energiåtgången varit? Hur mycket mindre hade det totala däckslitaget varit? Det beräknas att minst hälften av alla utsläpp av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)
Alla Model 3 som sålts i Europa hade byggts i Berlin istället för i Kina. Hur mycket energi hade det sparat?
Det verkar som vi får enas om att vara oense om ifall det ovanstående är "riktigt så illa" eller inte...
Och ifall någon undrar vad en ute är för ngt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle)
Att en bensin/diesel driven SUV är avsevärt sämre för miljön under drift är inget märkligt. Men jag tror att när det kommer till elbilar är driften inte någon större skillnad. Då är det nog värre om man jämför tex Model Y och Model X där X använder mer el vilket såklart är dåligt, men inte nödvändigtvis för miljön (åtminstone inte i Sverige) om man inte börjar inkludera mikroplaster. Men även där gissar jag att att bilar inte är den största boven, inte ut drift synpunkt åtminstone.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Det här kommer du och jag få enas om att var fullkomligt oense om. Andra som läser det här kan dra sina egna slutsatser.Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:52Nu tycker jag du blandar ihop saker som inte hör samman. Utsläpp av mikroplaster och förbrukning av naturresurser och energi bör inte blandas ihop. [...SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2023 21:42Keyword här: "aggregerat på en global nivå utifrån ett naturresurs- och energiförbrukningsperspektiv"
Hur mycket mindre naturresurer och energi hade mänskligheten förbrukat ifall alla bilar som idag är SUV/Crossover eller Pickup helt i onödan istället inte hade varit det? Dvs. ifall alla de här bilarna istället hade varit typ kombi, halvkombi eller Ute istället? Hur mycket mindre råvaror hade gått åt till däck? Hur mycket mindre hade en totala energiåtgången varit? Hur mycket mindre hade det totala däckslitaget varit? Det beräknas att minst hälften av alla utsläpp av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)
Alla Model 3 som sålts i Europa hade byggts i Berlin istället för i Kina. Hur mycket energi hade det sparat?
Det verkar som vi får enas om att vara oense om ifall det ovanstående är "riktigt så illa" eller inte...
Och ifall någon undrar vad en ute är för ngt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle)
Du verkar jämföra två bilar med varandra.Lewkis skrev: ↑09 maj 2023 21:52...] Att en bensin/diesel driven SUV är avsevärt sämre för miljön under drift är inget märkligt. Men jag tror att när det kommer till elbilar är driften inte någon större skillnad. Då är det nog värre om man jämför tex Model Y och Model X där X använder mer el vilket såklart är dåligt, men inte nödvändigtvis för miljön (åtminstone inte i Sverige) om man inte börjar inkludera mikroplaster. Men även där gissar jag att att bilar inte är den största boven, inte ut drift synpunkt åtminstone.
Jag å andra sidan 'väger in' alla bilar på den här planeten...
Det verkar inte som att du och jag kommer att komma så mycket längre.
Som sagt: Andra som läser det här kan dra sina egna slutsatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting