Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Luma »

Legato skrev: 13 jan 2023 09:15
Luma skrev: 13 jan 2023 09:06
Legato skrev: 13 jan 2023 09:01
Luma skrev: 13 jan 2023 08:57
Skillnaden mot tidigare är att Tesla då var en liten tillverkare med få bilar ute på marknaden och knappast inga bilhandlare befattade sig med märket, som ansågs udda. Nu är Tesla på väg att bli ett volymmärke och sabbar man förtroendet hos tredjeparts bilhandeln kommer begagnatmarknaden inte att fungera.

Tror den här chocksänkningen är ett extremt osmart drag av Mr Musk, men det tycks ju vara hans signum nu förtiden.
Tesla satsar väldigt hårt på sin egen begagnatverksamhet i USA och man hävdar att man är en av USAs största försäljare av begagnatbilar.

Personligen tror jag det sista man oroar sig över är vad konkurrenterna inom den branschen tycker. Det är snarare en fördel för Tesla om övriga inte vågar sälja Tesla begagnat.
Men är det en fördel för dig som Teslaägare?
"Ägare" i vilket perspektiv?

För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser.

För mig som aktieägare är jag mer tveksam. Jag tror definitivt Teslas marginaler ska ner på sikt, tror hela branschen kommer ha det extremt tufft kommande år, men Tesla är nog bäst (eller minst dåligt) rustade av alla, möjligen undantaget BYD.
"För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser."

Förklara gärna varför det är bra med sjunkande priser för mig som Tesla(bil)ägare.
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Här är prissänkningarna (eftersom ingen postat de).

https://elbilen.se/nyheter/kraftigt-san ... h-model-y/
Screenshot 2023-01-13 at 11.21.18.png
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Rallybilen »

Luma skrev: 13 jan 2023 11:05
Legato skrev: 13 jan 2023 09:15
Luma skrev: 13 jan 2023 09:06
Legato skrev: 13 jan 2023 09:01
Luma skrev: 13 jan 2023 08:57
Skillnaden mot tidigare är att Tesla då var en liten tillverkare med få bilar ute på marknaden och knappast inga bilhandlare befattade sig med märket, som ansågs udda. Nu är Tesla på väg att bli ett volymmärke och sabbar man förtroendet hos tredjeparts bilhandeln kommer begagnatmarknaden inte att fungera.

Tror den här chocksänkningen är ett extremt osmart drag av Mr Musk, men det tycks ju vara hans signum nu förtiden.
Tesla satsar väldigt hårt på sin egen begagnatverksamhet i USA och man hävdar att man är en av USAs största försäljare av begagnatbilar.

Personligen tror jag det sista man oroar sig över är vad konkurrenterna inom den branschen tycker. Det är snarare en fördel för Tesla om övriga inte vågar sälja Tesla begagnat.
Men är det en fördel för dig som Teslaägare?
"Ägare" i vilket perspektiv?

För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser.

För mig som aktieägare är jag mer tveksam. Jag tror definitivt Teslas marginaler ska ner på sikt, tror hela branschen kommer ha det extremt tufft kommande år, men Tesla är nog bäst (eller minst dåligt) rustade av alla, möjligen undantaget BYD.
"För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser."

Förklara gärna varför det är bra med sjunkande priser för mig som Tesla(bil)ägare.
Ja den frågan undrar jag också över. Jag kommer ju aldrig att ta i en Tesla igen med tång ens efter det här. Det enda som stör mig är att jag har en och nu kommer vara tvungen att behålla eländet för att jag inte kan ta den förlusten. Eller så tar jag förlusten och säljer den bara för att slippa se skiten.
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Rallybilen skrev: 13 jan 2023 11:36
Luma skrev: 13 jan 2023 11:05
Legato skrev: 13 jan 2023 09:15
Luma skrev: 13 jan 2023 09:06
Legato skrev: 13 jan 2023 09:01


Tesla satsar väldigt hårt på sin egen begagnatverksamhet i USA och man hävdar att man är en av USAs största försäljare av begagnatbilar.

Personligen tror jag det sista man oroar sig över är vad konkurrenterna inom den branschen tycker. Det är snarare en fördel för Tesla om övriga inte vågar sälja Tesla begagnat.
Men är det en fördel för dig som Teslaägare?
"Ägare" i vilket perspektiv?

För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser.

För mig som aktieägare är jag mer tveksam. Jag tror definitivt Teslas marginaler ska ner på sikt, tror hela branschen kommer ha det extremt tufft kommande år, men Tesla är nog bäst (eller minst dåligt) rustade av alla, möjligen undantaget BYD.
"För mig som bilägare/bilköpare är det självklart bäst med sjunkande priser."

Förklara gärna varför det är bra med sjunkande priser för mig som Tesla(bil)ägare.
Ja den frågan undrar jag också över. Jag kommer ju aldrig att ta i en Tesla igen med tång ens efter det här. Det enda som stör mig är att jag har en och nu kommer vara tvungen att behålla eländet för att jag inte kan ta den förlusten. Eller så tar jag förlusten och säljer den bara för att slippa se skiten.
Men detta var väl ändå väntat. De har ju hela tiden sagt att priserna ska ner när produktionen ökar och efterfrågan minskar på den prisnivån.
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Riddermarks första prissänkning. Dock bara 30k under nya nypriset.

599 800 kr (708 900 kr)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /106005617
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Foosa »

Arctic Drifter skrev: 13 jan 2023 08:22
pejvic skrev: 13 jan 2023 08:15
Ja nu får Riddermarks rätt .

Mest surt för dem och de övriga handlarna. Det är ju inte bara Teslor som kommer gå ner i värde idag utan alla elbilar.
En model Y RWD blir ju den enda elbilen som är prisvärd nu.

Alla andra måste sänka priserna.
De med mkt bilar i lager kommer att få det lite tufft i vår.
Jo, det är lätt att vara efterklok men när Y RWD såldes i andra länder för runt 50' € så är väl detta en rätt uppenbar justering i takt med att marknaden sviker lite.

Ändå imponerad av Tesla, man har gjort det tunga jobbet i att ha en effektiv produktion och god lönsamhet. Klart konkurrenterna måste anpassa sig men kommer de fortsatt vara lönsamma?
Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Foosa skrev: 13 jan 2023 11:53
Arctic Drifter skrev: 13 jan 2023 08:22
pejvic skrev: 13 jan 2023 08:15
Ja nu får Riddermarks rätt .

Mest surt för dem och de övriga handlarna. Det är ju inte bara Teslor som kommer gå ner i värde idag utan alla elbilar.
En model Y RWD blir ju den enda elbilen som är prisvärd nu.

Alla andra måste sänka priserna.
De med mkt bilar i lager kommer att få det lite tufft i vår.
Jo, det är lätt att vara efterklok men när Y RWD såldes i andra länder för runt 50' € så är väl detta en rätt uppenbar justering i takt med att marknaden sviker lite.

Ändå imponerad av Tesla, man har gjort det tunga jobbet i att ha en effektiv produktion och god lönsamhet. Klart konkurrenterna måste anpassa sig men kommer de fortsatt vara lönsamma?
Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
27,8 kWp solceller
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Rallybilen »

Dafro skrev: 13 jan 2023 12:49
Foosa skrev: 13 jan 2023 11:53
Arctic Drifter skrev: 13 jan 2023 08:22
pejvic skrev: 13 jan 2023 08:15
Ja nu får Riddermarks rätt .

Mest surt för dem och de övriga handlarna. Det är ju inte bara Teslor som kommer gå ner i värde idag utan alla elbilar.
En model Y RWD blir ju den enda elbilen som är prisvärd nu.

Alla andra måste sänka priserna.
De med mkt bilar i lager kommer att få det lite tufft i vår.
Jo, det är lätt att vara efterklok men när Y RWD såldes i andra länder för runt 50' € så är väl detta en rätt uppenbar justering i takt med att marknaden sviker lite.

Ändå imponerad av Tesla, man har gjort det tunga jobbet i att ha en effektiv produktion och god lönsamhet. Klart konkurrenterna måste anpassa sig men kommer de fortsatt vara lönsamma?
Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03
Dafro skrev: 13 jan 2023 12:49
Foosa skrev: 13 jan 2023 11:53
Arctic Drifter skrev: 13 jan 2023 08:22
pejvic skrev: 13 jan 2023 08:15
Ja nu får Riddermarks rätt .

Mest surt för dem och de övriga handlarna. Det är ju inte bara Teslor som kommer gå ner i värde idag utan alla elbilar.
En model Y RWD blir ju den enda elbilen som är prisvärd nu.

Alla andra måste sänka priserna.
De med mkt bilar i lager kommer att få det lite tufft i vår.
Jo, det är lätt att vara efterklok men när Y RWD såldes i andra länder för runt 50' € så är väl detta en rätt uppenbar justering i takt med att marknaden sviker lite.

Ändå imponerad av Tesla, man har gjort det tunga jobbet i att ha en effektiv produktion och god lönsamhet. Klart konkurrenterna måste anpassa sig men kommer de fortsatt vara lönsamma?
Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03

Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Och däri ligger problemet för dom som får bekymmer med detta. Att köpa en ny bil blir ALDRIG en vettig investering, och om man byter bil vart tredje år för att hålla det gående varpå ett extra värdetapp efter det på kanske hälften av nuvarande prissänkning (lite beroende på om det kommer ytterligare) blir ett problem, ja då kanske man ska fundera på om nybilsköp i den prisklassen var helt fel strategi redan från början.

Det finns inget snygg sätt att sänka priset på bilarna på. Vad ska man ta hänsyn till? Sänka så fler folk kan köpa, eller behålla priset så befintliga ägare inte blir ledsna?

Folk tenderar dessutom att reagera extra när Tesla gör detta. Kan inte riktigt se för mig att nyblivna Mazdaägare hade blivit lika upprörda. Men det kanske beror på att värdetappet historiskt sett varit obegripligt lågt jämfört med andra bilar, och att man har helt orealistiska förhoppningar om gratis bilägande.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 13 jan 2023 13:09
Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03
Dafro skrev: 13 jan 2023 12:49
Foosa skrev: 13 jan 2023 11:53
Arctic Drifter skrev: 13 jan 2023 08:22

Jo, det är lätt att vara efterklok men när Y RWD såldes i andra länder för runt 50' € så är väl detta en rätt uppenbar justering i takt med att marknaden sviker lite.

Ändå imponerad av Tesla, man har gjort det tunga jobbet i att ha en effektiv produktion och god lönsamhet. Klart konkurrenterna måste anpassa sig men kommer de fortsatt vara lönsamma?
Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Förvisso nog sant men riktigt så mycket billigare får jag det inte till men saka samma men skillnaden där är att den gamla har man inte kunnat beställa på typ ett halvår och att det tydligt är en ny modell. Mot tesla där det sker med samma modell (utseende mässigt) men eftersom man tagit bort lite sensorer så är det väl inte mer än rätt men dom kunde gjort det i samband med det istället, hade garanterat fallit i bättre jord.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 13 jan 2023 13:20
Legato skrev: 13 jan 2023 13:09
Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03
Dafro skrev: 13 jan 2023 12:49
Foosa skrev: 13 jan 2023 11:53


Tror du har helt rätt här. Generellt sätt så har Tesla ungefär dubbelt så höga marginaler som resterande biltillverkare. Så om man tvingar konkurrenterna sänka priserna så har man råd att spela svälta räv ett tag.

ICE-tillverkarna kommer fortsätta tjäna pengar på sina gamla modeller där utvecklingskostnaderna är fullt utvecklade och klar risk att man gör en Volvo och stryper nyförsäljningen av elbilar genom att låta de vara höga i pris tills dess att man kommit närmare Tesla i utveckling, leverantörskedja och kvalitet för att då på riktigt utmana om volym.

Tesla sålde 1,3 miljoner elbilar förra året. VW har trots hög svansföring sålt 500k ex totalt sedan starten.

Angående RWD så ja, man kunde se det komma. Men inte så mycket. Och minns väl att sänkningarna är särskilt riktade mot MYSR men också på fler marknader än Sverige.

Jag tror Tesla med detta ser till att man får sålt hela sin producerade volym 2023 (borde bli uppåt 2 miljoner) men med lägre marginal. På sista raden tjänar dom fortfarande pengar tack vare fullt kapacitetsutnyttjande. '

Förlorarna är alla som inte köper en Tesla 2023.
Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Förvisso nog sant men riktigt så mycket billigare får jag det inte till men saka samma men skillnaden där är att den gamla har man inte kunnat beställa på typ ett halvår och att det tydligt är en ny modell. Mot tesla där det sker med samma modell (utseende mässigt) men eftersom man tagit bort lite sensorer så är det väl inte mer än rätt men dom kunde gjort det i samband med det istället, hade garanterat fallit i bättre jord.

Håller inte alls med. Att Audin är en ny och bättre bil gör ju bara prissänkningen ännu mer dramatisk.

Kommer slå ännu hårdare mot andrahandsvärden än Teslas justering eftersom man med en begagnad bil inte bara måste få en stor rabatt mot det sänkta nypriset, man måste också kompenseras för att den gamla bilen är sämre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Maw »

Dagfinn skrev: 13 jan 2023 13:14

Och däri ligger problemet för dom som får bekymmer med detta. Att köpa en ny bil blir ALDRIG en vettig investering, och om man byter bil vart tredje år för att hålla det gående varpå ett extra värdetapp efter det på kanske hälften av nuvarande prissänkning (lite beroende på om det kommer ytterligare) blir ett problem, ja då kanske man ska fundera på om nybilsköp i den prisklassen var helt fel strategi redan från början.
Det där är helt uppenbart en lögn. Det finns åtskilliga exempel här på forumet där folk har gjort en lysande investering genom att köpa en ny bil som sedan sålts 6 månader senare till högre pris.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

Maw skrev: 13 jan 2023 13:31
Dagfinn skrev: 13 jan 2023 13:14

Och däri ligger problemet för dom som får bekymmer med detta. Att köpa en ny bil blir ALDRIG en vettig investering, och om man byter bil vart tredje år för att hålla det gående varpå ett extra värdetapp efter det på kanske hälften av nuvarande prissänkning (lite beroende på om det kommer ytterligare) blir ett problem, ja då kanske man ska fundera på om nybilsköp i den prisklassen var helt fel strategi redan från början.
Det där är helt uppenbart en lögn. Det finns åtskilliga exempel här på forumet där folk har gjort en lysande investering genom att köpa en ny bil som sedan sålts 6 månader senare till högre pris.
Så du menar att elbilsmarknaden var helt normal och inte alls ett helt sjukt undantag och något som borde bestå för all framtid? Okej...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av kenjon »

Nej, det var inte normalt, men ändå en bra investering just då :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 13 jan 2023 13:23
Dafro skrev: 13 jan 2023 13:20
Legato skrev: 13 jan 2023 13:09
Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03
Dafro skrev: 13 jan 2023 12:49


Varför skulle alla vara förlorare som inte köper en tesla 2023 menar du? Och vad säger att det inte kommer en till prissänkning nästa årsskifte också?
Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Förvisso nog sant men riktigt så mycket billigare får jag det inte till men saka samma men skillnaden där är att den gamla har man inte kunnat beställa på typ ett halvår och att det tydligt är en ny modell. Mot tesla där det sker med samma modell (utseende mässigt) men eftersom man tagit bort lite sensorer så är det väl inte mer än rätt men dom kunde gjort det i samband med det istället, hade garanterat fallit i bättre jord.

Håller inte alls med. Att Audin är en ny och bättre bil gör ju bara prissänkningen ännu mer dramatisk.

Kommer slå ännu hårdare mot andrahandsvärden än Teslas justering eftersom man med en begagnad bil inte bara måste få en stor rabatt mot det sänkta nypriset, man måste också kompenseras för att den gamla bilen är sämre.
Förstår nog inte riktigt din sista mening med andrahandsvärdet och kompenseras med för att gamla bilen är sämre?
Det är en drygt 4-5 år gammal bil med en facelift där 55 ersätts av 50 som är ungefär lika bra. Nya 55 är bättre än gamla men kostar ungefär lika mycket vilket väl kan vara rimligt med tanke på konkurrens. Jag är lovad ca 55% av nypris på min 4 år gamla E55 vilket känns fullt rimligt.
27,8 kWp solceller
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Maw skrev: 13 jan 2023 13:31
Dagfinn skrev: 13 jan 2023 13:14

Och däri ligger problemet för dom som får bekymmer med detta. Att köpa en ny bil blir ALDRIG en vettig investering, och om man byter bil vart tredje år för att hålla det gående varpå ett extra värdetapp efter det på kanske hälften av nuvarande prissänkning (lite beroende på om det kommer ytterligare) blir ett problem, ja då kanske man ska fundera på om nybilsköp i den prisklassen var helt fel strategi redan från början.
Det där är helt uppenbart en lögn. Det finns åtskilliga exempel här på forumet där folk har gjort en lysande investering genom att köpa en ny bil som sedan sålts 6 månader senare till högre pris.
Det har ju varit en unik tid med låga räntor, covid, börsuppgång, materialbrist etc. Den tiden är nu över.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Walker »

Verdi skrev: 13 jan 2023 09:35
pejvic skrev: 13 jan 2023 09:29
Spännande att Tesla inte sänkt sina begpriser ännu. Nu är det billigare att köpa en ny än en beg hos dem.

Det kommer att bli riktigt tufft för vissa stora bilhandlare i landet. Det är ju inte bara deras beg Tesla som kommer att sjunka.
Om de inte sänker priserna på sina Polestar, Id4 och allt annat så kommer de ju få stå och samla damm.

ALLA beg elbilar skall ner 15% från idag. Varenda en.
Du överskattar Teslas ställning. När Tesla sänkte priserna på Model S och X våren 2019 så påverkade det inte I-Pace, E-Tron osv det minsta. Är samma nu. Eller egentligen borde det påverka mindre då marknaden är större och alternativen fler nu än då.
Du är verkligen på G. Du kör antingen 0 eller 100%.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Maw »

Dagfinn skrev: 13 jan 2023 13:33
Maw skrev: 13 jan 2023 13:31
Dagfinn skrev: 13 jan 2023 13:14

Och däri ligger problemet för dom som får bekymmer med detta. Att köpa en ny bil blir ALDRIG en vettig investering, och om man byter bil vart tredje år för att hålla det gående varpå ett extra värdetapp efter det på kanske hälften av nuvarande prissänkning (lite beroende på om det kommer ytterligare) blir ett problem, ja då kanske man ska fundera på om nybilsköp i den prisklassen var helt fel strategi redan från början.
Det där är helt uppenbart en lögn. Det finns åtskilliga exempel här på forumet där folk har gjort en lysande investering genom att köpa en ny bil som sedan sålts 6 månader senare till högre pris.
Så du menar att elbilsmarknaden var helt normal och inte alls ett helt sjukt undantag och något som borde bestå för all framtid? Okej...
Det har jag aldrig påstått.
Att elbilsmarknaden varit onormal gör inte ditt påstående sant.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 13 jan 2023 13:34
Legato skrev: 13 jan 2023 13:23
Dafro skrev: 13 jan 2023 13:20
Legato skrev: 13 jan 2023 13:09
Rallybilen skrev: 13 jan 2023 13:03


Exakt! För de allra flesta är ett bilköp även på halvmiljonsnivån en väldigt tung investering. Att Tesla behandlar sina kunder på det sättet föder inte direkt förtroende. Det är liksom inte en genomsnittlig leksak där man tycker att det är lite småtrist att den reas ut veckan efter du köpt den. Många har avbetalningar där värdet på tillgången helt plötsligt rasat långt under lånet, trots stora amorteringar. För att man ska våga göra investeringar måste man ju lite på tillgången man investerar i. Tesla visar ju tydligt att de inte är att lita på för dem som redan köpt en bil.
Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Förvisso nog sant men riktigt så mycket billigare får jag det inte till men saka samma men skillnaden där är att den gamla har man inte kunnat beställa på typ ett halvår och att det tydligt är en ny modell. Mot tesla där det sker med samma modell (utseende mässigt) men eftersom man tagit bort lite sensorer så är det väl inte mer än rätt men dom kunde gjort det i samband med det istället, hade garanterat fallit i bättre jord.

Håller inte alls med. Att Audin är en ny och bättre bil gör ju bara prissänkningen ännu mer dramatisk.

Kommer slå ännu hårdare mot andrahandsvärden än Teslas justering eftersom man med en begagnad bil inte bara måste få en stor rabatt mot det sänkta nypriset, man måste också kompenseras för att den gamla bilen är sämre.
Förstår nog inte riktigt din sista mening med andrahandsvärdet och kompenseras med för att gamla bilen är sämre?
Det är en drygt 4-5 år gammal bil med en facelift där 55 ersätts av 50 som är ungefär lika bra. Nya 55 är bättre än gamla men kostar ungefär lika mycket vilket väl kan vara rimligt med tanke på konkurrens. Jag är lovad ca 55% av nypris på min 4 år gamla E55 vilket känns fullt rimligt.
Andrahandsvärdet blir såklart sämre om bilen är sämre. That's all.

Om du tittar på en ny bil för 800k vs en ett år gammal begagnad för 650k och bilarna är identiska så väljer nog många den begagnade för 650k.

Om bilen för 800k är långt bättre än bilen för 650k (som i Audis fall) så kommer såklart färre köpa den för 650k och "jämnviktspriset" blir kanske istället 550k eller 600k, dvs ett sämre andrahandsvärde.

55% är rimligt men också ett mycket sämre andrahandsvärde än Teslornas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 13 jan 2023 13:47
Dafro skrev: 13 jan 2023 13:34
Legato skrev: 13 jan 2023 13:23
Dafro skrev: 13 jan 2023 13:20
Legato skrev: 13 jan 2023 13:09


Alla tillverkare justerar priser, man gör det bara på olika sätt.

Nya Audi E-Tron kostar tex nära 200.000:- mindre än den gamla modellen. Prissänkningen sker dock främst genom en massa "tillfälliga" kampanjer och rabatter.
Förvisso nog sant men riktigt så mycket billigare får jag det inte till men saka samma men skillnaden där är att den gamla har man inte kunnat beställa på typ ett halvår och att det tydligt är en ny modell. Mot tesla där det sker med samma modell (utseende mässigt) men eftersom man tagit bort lite sensorer så är det väl inte mer än rätt men dom kunde gjort det i samband med det istället, hade garanterat fallit i bättre jord.

Håller inte alls med. Att Audin är en ny och bättre bil gör ju bara prissänkningen ännu mer dramatisk.

Kommer slå ännu hårdare mot andrahandsvärden än Teslas justering eftersom man med en begagnad bil inte bara måste få en stor rabatt mot det sänkta nypriset, man måste också kompenseras för att den gamla bilen är sämre.
Förstår nog inte riktigt din sista mening med andrahandsvärdet och kompenseras med för att gamla bilen är sämre?
Det är en drygt 4-5 år gammal bil med en facelift där 55 ersätts av 50 som är ungefär lika bra. Nya 55 är bättre än gamla men kostar ungefär lika mycket vilket väl kan vara rimligt med tanke på konkurrens. Jag är lovad ca 55% av nypris på min 4 år gamla E55 vilket känns fullt rimligt.
Andrahandsvärdet blir såklart sämre om bilen är sämre. That's all.

Om du tittar på en ny bil för 800k vs en ett år gammal begagnad för 650k och bilarna är identiska så väljer nog många den begagnade för 650k.

Om bilen för 800k är långt bättre än bilen för 650k (som i Audis fall) så kommer såklart färre köpa den för 650k och "jämnviktspriset" blir kanske istället 550k eller 600k, dvs ett sämre andrahandsvärde.

55% är rimligt men också ett mycket sämre andrahandsvärde än Teslornas.
Har varit iallafall, tittar vi på priserna framåt våren så får vi se nu när det inte är någon väntetid men absolut har det varit (orimligt) höga andrahandsvärden på tesla ett tag.

Håller absolut med dig om andrahandsvärdet ang att det sjunker.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dagfinn »

Maw skrev: 13 jan 2023 13:44

Det har jag aldrig påstått.
Att elbilsmarknaden varit onormal gör inte ditt påstående sant.
Okej. Om man nu tolkar allt helt bokstavligen och helt utan utrymme för att framföra en poäng, så kan jag ändra lite på det då. Att köpa nya bilar har stort sett aldrig tidigare varit en vettig investering, och man ska inte förutsätta att det orimligt låga värdetappet i elbilsmarknaden kvarstår när man gör sina marginalkalkyler. Nöjd?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Maw »

Dagfinn skrev: 13 jan 2023 14:05
Maw skrev: 13 jan 2023 13:44

Det har jag aldrig påstått.
Att elbilsmarknaden varit onormal gör inte ditt påstående sant.
Okej. Om man nu tolkar allt helt bokstavligen och helt utan utrymme för att framföra en poäng, så kan jag ändra lite på det då. Att köpa nya bilar har stort sett aldrig tidigare varit en vettig investering, och man ska inte förutsätta att det orimligt låga värdetappet i elbilsmarknaden kvarstår när man gör sina marginalkalkyler. Nöjd?
Yes, tack så mycket ;)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 738
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Lerumsexpressen »

Ska vi stänga tråden nu?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av schrute »

Innan prissänkningen kunde man ju hitta en 6-månader gammal MYP med upp till ca 100k rabatt mot nypris. Någon som vågar spekulera i när vi kan se det igen? Psykologiskt tar det väl emot för många att sälja så pass mycket billigare, men är väl tveksamt att särskilt många köpare kommer kunna acceptera över den nivån? Eller tänker ni att det kommer finnas köpare som nöjer sig med säg 50k rabatt för en 6 månader gammal bil?
Skriv svar