Klimatbonus upphör

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 18 jan 2023 09:55
dfa skrev: 18 jan 2023 09:30
Jaegaern skrev: 18 jan 2023 08:15
Tänkte bara skriva vad jag hört från Tesla och Transportstyrelsen. Kanske kan hjälpa någon som fortfarande funderar på hur allt kommer ske/inte ske.

Jag hämtade ut min nya M3 RWD blå, den 22 dec. Demobil som stått i butiken i Hisings Backa i 2 månader, inget som helst slitage. Nedsatt 52K. Tesla sade då att jag inte skulle få klimatbonusen eftersom den inte är ny från fabrik.

Jag pratade med Transportstyrelsen som bekräftade att både jag med min "demobil" och även andra som inte hört något nytt sedan regeln som trädde i kraft 12 juli, samt 8 nov, skulle få klimatstöd med att de inte bestämt sig för hur det ska se ske ännu. Så länge man står som första ägare hos Transportstyrelsen är det kolugnt.

Transportstyrelsen kommer med stor säkerhet nå ut till alla som står som "ägare" på elbilar som levererats sedan 12 juli och be om mer information för att bekräfta att beställning skedde innan 8 nov. "ägaren" kan vara privatperson om man tagit lån eller cashat, men även leasing givare om man som jag och andra kört företagsleasing (både operationell och finansiell). Leasinggivaren kommer med stor sannolikhet behöva mer information och nå ut till oss som faktiskt lagt beställningen.

Varpå bonus betalas ut. Tidigast 6 mån från leveransdatum.
Det är leasing via Tesla då eller och du tänker att leasingbolaget skall få bonusen för att de står som ägare?
Annars blir det ju svårt att visa att du har lagt en beställning före den 8:e Nov.
beställningsavtalet i teslakontot skall fram. Någon måste styrka att beställnigen är gjord före 8nov och beställningsavtalet där i kontot gäller.
Precis så!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Walker »

Jaegaern skrev: 18 jan 2023 11:00
pejvic skrev: 18 jan 2023 09:55
dfa skrev: 18 jan 2023 09:30
Jaegaern skrev: 18 jan 2023 08:15
Tänkte bara skriva vad jag hört från Tesla och Transportstyrelsen. Kanske kan hjälpa någon som fortfarande funderar på hur allt kommer ske/inte ske.

Jag hämtade ut min nya M3 RWD blå, den 22 dec. Demobil som stått i butiken i Hisings Backa i 2 månader, inget som helst slitage. Nedsatt 52K. Tesla sade då att jag inte skulle få klimatbonusen eftersom den inte är ny från fabrik.

Jag pratade med Transportstyrelsen som bekräftade att både jag med min "demobil" och även andra som inte hört något nytt sedan regeln som trädde i kraft 12 juli, samt 8 nov, skulle få klimatstöd med att de inte bestämt sig för hur det ska se ske ännu. Så länge man står som första ägare hos Transportstyrelsen är det kolugnt.

Transportstyrelsen kommer med stor säkerhet nå ut till alla som står som "ägare" på elbilar som levererats sedan 12 juli och be om mer information för att bekräfta att beställning skedde innan 8 nov. "ägaren" kan vara privatperson om man tagit lån eller cashat, men även leasing givare om man som jag och andra kört företagsleasing (både operationell och finansiell). Leasinggivaren kommer med stor sannolikhet behöva mer information och nå ut till oss som faktiskt lagt beställningen.

Varpå bonus betalas ut. Tidigast 6 mån från leveransdatum.
Det är leasing via Tesla då eller och du tänker att leasingbolaget skall få bonusen för att de står som ägare?
Annars blir det ju svårt att visa att du har lagt en beställning före den 8:e Nov.
beställningsavtalet i teslakontot skall fram. Någon måste styrka att beställnigen är gjord före 8nov och beställningsavtalet där i kontot gäller.
Precis så!
Är det klubbat med 8/11?? Hittills har det väl bara varit ett pressmeddelande och frågan är om man kan genomdriva politiska beslut retroaktivt på pressmeddelanden.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Walker »

Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Trabant »

Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Man hör inte mycket positivt om leasingbolag. En väns fru fick en chockhöjning på över 50% pågrund av någon teknikalitet.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

Jag har idag pratat med utredningssektionen på Trafikverket och fått följande information angående bilar beställda före 9 november och som inte har tagits i trafik ännu.

Svaret är att de ännu inte fått hela regelverket för hur de ska bedöma eventuell bonusutbetalningen för bilar som har fått priset sänkt till under 700.000kr efter detta datum.

Det är alltså fortfarande chans att få 50.000kr i bonus för t ex Model Y LR som inte har levererats ännu. :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

Bengt skrev: 20 jan 2023 12:13
Jag har idag pratat med utredningssektionen på Trafikverket och fått följande information angående bilar beställda före 9 november och som inte har tagits i trafik ännu.

Svaret är att de ännu inte fått hela regelverket för hur de ska bedöma eventuell bonusutbetalningen för bilar som har fått priset sänkt till under 700.000kr efter detta datum.

Det är alltså fortfarande chans att få 50.000kr i bonus för t ex Model Y LR som inte har levererats ännu. :)
nejnej, vad är det för konstig info. Y LR ÄR berättigad till bonus, det är inget snack om saken.
jag har pratat flera gånger med både transportstyrelsen och skatteverket. Det är ingen "chans" utan bilen ÄR berättigad

Bilen kostar under 700 i listan för 2023 och man har betalat under 700 också så det är liksom inget problem.
Problemet är att den kostar över 700 i 22 års prislista - OCH de talar om tillverkningsår.

Idag verkar de inte själva veta och jag har nu skrivit till dem och begärt skrifligt svar om vad som händer om jag tar leverans i feb på en bil som är årsmodell 2023 i chassinumret, köpt för under 700.000 samt faktiskt är ihopskruvad i december 2022. (tillverkningsår)
Det verkar idag inte finnas någon på de två ansvariga myndigheterna som kan svara på det.

Lösningen blir isåfall att man skjuter på sin leverans tills man får en bil med tillverkningsdatum 2023. Då är självklart Model Y LR bonusberättigad, oavsett om den skulle kostat 2 miljoner när man beställde den....
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av mikebike »

Kan man byta från MYP till MYLR och hävda ursprungligt beställningsdatum? :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

pejvic skrev: 20 jan 2023 18:13
Bengt skrev: 20 jan 2023 12:13
Jag har idag pratat med utredningssektionen på Trafikverket och fått följande information angående bilar beställda före 9 november och som inte har tagits i trafik ännu.

Svaret är att de ännu inte fått hela regelverket för hur de ska bedöma eventuell bonusutbetalningen för bilar som har fått priset sänkt till under 700.000kr efter detta datum.

Det är alltså fortfarande chans att få 50.000kr i bonus för t ex Model Y LR som inte har levererats ännu. :)
nejnej, vad är det för konstig info. Y LR ÄR berättigad till bonus, det är inget snack om saken.
jag har pratat flera gånger med både transportstyrelsen och skatteverket. Det är ingen "chans" utan bilen ÄR berättigad

Bilen kostar under 700 i listan för 2023 och man har betalat under 700 också så det är liksom inget problem.
Problemet är att den kostar över 700 i 22 års prislista - OCH de talar om tillverkningsår.

Idag verkar de inte själva veta och jag har nu skrivit till dem och begärt skrifligt svar om vad som händer om jag tar leverans i feb på en bil som är årsmodell 2023 i chassinumret, köpt för under 700.000 samt faktiskt är ihopskruvad i december 2022. (tillverkningsår)
Det verkar idag inte finnas någon på de två ansvariga myndigheterna som kan svara på det.

Lösningen blir isåfall att man skjuter på sin leverans tills man får en bil med tillverkningsdatum 2023. Då är självklart Model Y LR bonusberättigad, oavsett om den skulle kostat 2 miljoner när man beställde den....
Hoppas att du har rätt Pejvic, men finns det en prislista för 2023? Jag har letat…
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

mikebike skrev: 20 jan 2023 18:19
Kan man byta från MYP till MYLR och hävda ursprungligt beställningsdatum? :roll:
Jag har ändrat till LR pch har ursprungliga beställningsdstumet kvar. :-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av mikebike »

Bengt skrev: 20 jan 2023 19:45
mikebike skrev: 20 jan 2023 18:19
Kan man byta från MYP till MYLR och hävda ursprungligt beställningsdatum? :roll:
Jag har ändrat till LR pch har ursprungliga beställningsdstumet kvar. :-)
Låter lovande. :)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av NEO »

Hur är det med MY RWD? Finns inte med i 2022 listan, enbart 2023. Men den bil jag beställt är tillverkad 2022.12.05 med modellår 2023, tillverkningsår 2022. Får inte RWD bonus då? Beställde i oktober så innan 8/11.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

.
Senast redigerad av pejvic, redigerad totalt 1 gånger.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev: 20 jan 2023 21:22
NEO skrev: 20 jan 2023 21:16
Hur är det med MY RWD? Finns inte med i 2022 listan, enbart 2023. Men den bil jag beställt är tillverkad 2022.12.05 med modellår 2023, tillverkningsår 2022. Får inte RWD bonus då? Beställde i oktober så innan 8/11.
NEO, jo du får bonus.
MIKE, du kan ändra och få bonus.
dock återigen. ingen vet vad som händer om bilen är tillverkad 2022 istället för 2023 just nu.
Info kommer snart.
Bengt: prislistan ligger på skatteverkets hemsida.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Jonasm »

NEO skrev: 20 jan 2023 21:16
Hur är det med MY RWD? Finns inte med i 2022 listan, enbart 2023. Men den bil jag beställt är tillverkad 2022.12.05 med modellår 2023, tillverkningsår 2022. Får inte RWD bonus då? Beställde i oktober så innan 8/11.
Bonus får du, den kostade oavsett under 700 000 även innan sänkningen, så där finns inga tveksamheter.

Det enda är förmånsvärdet som i så fall kan bli ett par hundralappar högre…
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av NEO »

Jonasm skrev: 20 jan 2023 21:23
NEO skrev: 20 jan 2023 21:16
Hur är det med MY RWD? Finns inte med i 2022 listan, enbart 2023. Men den bil jag beställt är tillverkad 2022.12.05 med modellår 2023, tillverkningsår 2022. Får inte RWD bonus då? Beställde i oktober så innan 8/11.
Bonus får du, den kostade oavsett under 700 000 även innan sänkningen, så där finns inga tveksamheter.

Det enda är förmånsvärdet som i så fall kan bli ett par hundralappar högre…
Köper privat så struntsamma. Men ok så spelar ingen roll att den kostade 699.180kr 2022 eller 549.900kr 2023.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Walker »

Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Senaste uppdateringen: efter att först meddela mig om att fördelningen sker per automatik och inte går att ändra så går Mr Walker I TAKET och undrar hur de kan ändra på ingångna avtal utan dialog och kräver att få tala med någon högre upp i näringskedjan. Då blir jag lovad att bli uppringd av ”Hampus eller Daniel” i morgon. När ”imorgon” sedan nästan är slut ringer JAG upp och frågar vad som händer. Till slut får jag frågan hur jag vill dela upp bonusen(?????🙄) Då säger jag hur mycket jag vill lägga av bonusen på att sänka månadskostnaden och resten sänker mitt restvärde…. Jag är nöjd men tänker samtidigt - är det så här det ska gå till?
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Bengt »

pejvic skrev: 20 jan 2023 21:23
pejvic skrev: 20 jan 2023 21:22
NEO skrev: 20 jan 2023 21:16
Hur är det med MY RWD? Finns inte med i 2022 listan, enbart 2023. Men den bil jag beställt är tillverkad 2022.12.05 med modellår 2023, tillverkningsår 2022. Får inte RWD bonus då? Beställde i oktober så innan 8/11.
NEO, jo du får bonus.
MIKE, du kan ändra och få bonus.
dock återigen. ingen vet vad som händer om bilen är tillverkad 2022 istället för 2023 just nu.
Info kommer snart.
Bengt: prislistan ligger på skatteverkets hemsida.
Den jag hittat på Skatteverkets hemsida har priser från december, så om du kan dela en länk till den nya är jag tacksam.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Dafro »

Walker skrev: 20 jan 2023 22:25
Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Senaste uppdateringen: efter att först meddela mig om att fördelningen sker per automatik och inte går att ändra så går Mr Walker I TAKET och undrar hur de kan ändra på ingångna avtal utan dialog och kräver att få tala med någon högre upp i näringskedjan. Då blir jag lovad att bli uppringd av ”Hampus eller Daniel” i morgon. När ”imorgon” sedan nästan är slut ringer JAG upp och frågar vad som händer. Till slut får jag frågan hur jag vill dela upp bonusen(?????🙄) Då säger jag hur mycket jag vill lägga av bonusen på att sänka månadskostnaden och resten sänker mitt förmånsvärde…. Jag är nöjd men tänker samtidigt - är det så här det ska gå till?
Låter väldigt konstigt att du skulle kunna sänka förmånsvärdet, och om nu det skulle gå, vad blir skillnaden, lägre månadskostnad. :?:
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 21 jan 2023 05:59
Walker skrev: 20 jan 2023 22:25
Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Senaste uppdateringen: efter att först meddela mig om att fördelningen sker per automatik och inte går att ändra så går Mr Walker I TAKET och undrar hur de kan ändra på ingångna avtal utan dialog och kräver att få tala med någon högre upp i näringskedjan. Då blir jag lovad att bli uppringd av ”Hampus eller Daniel” i morgon. När ”imorgon” sedan nästan är slut ringer JAG upp och frågar vad som händer. Till slut får jag frågan hur jag vill dela upp bonusen(?????🙄) Då säger jag hur mycket jag vill lägga av bonusen på att sänka månadskostnaden och resten sänker mitt förmånsvärde…. Jag är nöjd men tänker samtidigt - är det så här det ska gå till?
Låter väldigt konstigt att du skulle kunna sänka förmånsvärdet, och om nu det skulle gå, vad blir skillnaden, lägre månadskostnad. :?:
Ja, tänker man att syftet med förmånsvärdet är till för att likställa med privatköp för skattade pengar blir det ju märkligt om detta kan ändras retroaktivt.
Köper man bilen betalar man ju det den kostar vid köpetillfället.
Det är ju t.o.m. så att sänka nypriset blir privatbilen dyrare på grund av lägre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Walker »

Dafro skrev: 21 jan 2023 05:59
Walker skrev: 20 jan 2023 22:25
Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Senaste uppdateringen: efter att först meddela mig om att fördelningen sker per automatik och inte går att ändra så går Mr Walker I TAKET och undrar hur de kan ändra på ingångna avtal utan dialog och kräver att få tala med någon högre upp i näringskedjan. Då blir jag lovad att bli uppringd av ”Hampus eller Daniel” i morgon. När ”imorgon” sedan nästan är slut ringer JAG upp och frågar vad som händer. Till slut får jag frågan hur jag vill dela upp bonusen(?????🙄) Då säger jag hur mycket jag vill lägga av bonusen på att sänka månadskostnaden och resten sänker mitt förmånsvärde…. Jag är nöjd men tänker samtidigt - är det så här det ska gå till?
Låter väldigt konstigt att du skulle kunna sänka förmånsvärdet, och om nu det skulle gå, vad blir skillnaden, lägre månadskostnad. :?:
Förlåt!! Det blev ju helfel!! Inte förmånsvärde - restvärde ska det ju givetvis stå! (Skulle korrekturläst det bättre innan jag tryckte ”Skicka”)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Dafro »

Walker skrev: 21 jan 2023 07:47
Dafro skrev: 21 jan 2023 05:59
Walker skrev: 20 jan 2023 22:25
Walker skrev: 18 jan 2023 12:06
Nu har jag fått svar från DNB….
De har sänkt mitt restvärde med 56.000.- istället. …utan att fråga om det var ok! INTE OK!!!
Jag har ju gjort som jag gjort för att jag vill ha en låg månadskostnad.
I brevet presenterade de endast en sänkning av leasingkostnaden med drygt 700.- ex moms men inte ett ord om något ändrat restvärde. De vill ju att jag ska pynta in så mycket som möjligt i månaden. Att jag sedan sköt in en stor summa i första förhöjda för att få en lägre månadskostnad verkar de ha glömt nu.
Ja, lite sur e jag….
Senaste uppdateringen: efter att först meddela mig om att fördelningen sker per automatik och inte går att ändra så går Mr Walker I TAKET och undrar hur de kan ändra på ingångna avtal utan dialog och kräver att få tala med någon högre upp i näringskedjan. Då blir jag lovad att bli uppringd av ”Hampus eller Daniel” i morgon. När ”imorgon” sedan nästan är slut ringer JAG upp och frågar vad som händer. Till slut får jag frågan hur jag vill dela upp bonusen(?????🙄) Då säger jag hur mycket jag vill lägga av bonusen på att sänka månadskostnaden och resten sänker mitt förmånsvärde…. Jag är nöjd men tänker samtidigt - är det så här det ska gå till?
Låter väldigt konstigt att du skulle kunna sänka förmånsvärdet, och om nu det skulle gå, vad blir skillnaden, lägre månadskostnad. :?:
Förlåt!! Det blev ju helfel!! Inte förmånsvärde - restvärde ska det ju givetvis stå! (Skulle korrekturläst det bättre innan jag tryckte ”Skicka”)
Då är jag med och det är väl korrekt. För mig så drog dom bort beloppet från skulden och det sänkte min månadskostnad men jag hade personalbil där jag fick ta smällen om värdet gått ner.
Men nu vet jag inte vilken form av finansiering du har, du kan ha skrivit det men jag glömt men det måste ju var ett där du bryr dig om restvärdet och nu när tesla sänkt priserna så kanske det inte är så dumt att sänka restvärdet om du inte vill ta smällen sen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Walker »

(Börjar om så inlägget inte blir så långt med alla citat)
Jag har finansiell leasing på min enskilda firma. Har redan ett lågt restvärde och lagt in mycket i första förhöjda, på gränsen till vad Skatteverket tycker är förtäckt köp. Mitt upplägg är att jag ska ha en låg månadskostnad. Det som stör mig är att DNB är så sparsam med information, kommer med retroaktiva avgifter och godtyckligt ändrar i avtalet utan att ha en dialog. Känner mig rejält överkörd. Krävdes 3 samtal, krav om eskalering till ansvarig personal samt att jag harklade mig lite extra i telefonen för att någon skulle lyssna - men si då får jag plötsligt all information om hur leasingkostnaden är uppdelad och själv bestämma hur jag vill göra med klimatbonusen. Knepigt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 20 jan 2023 18:19
Kan man byta från MYP till MYLR och hävda ursprungligt beställningsdatum? :roll:
Det ska man kunna göra vad jag hört/läst.
Men tesla är lite roliga när det kommer vad som går att göra.

På min beställning av model 3, sade de flera gånger på telefon att jag kunde matcha mot en lagerbil om jag hittade en jag ville ha. Den skulle då få samma ursprungspris som min beställning, dvs lägre priset. Till slut hittade jag en bil och ringde då tesla. De svarade att nej sånt kan man inte göra.

Ringde igen på en annan bil jag ville bli matchad mot ett par veckor senare. Inga problem. Det är denna bil jag faktiskt hämtat ut.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Tesla13
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 nov 2022 08:07

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av Tesla13 »

Hej!
Kanske en fråga som varit uppe tidigare och som besvarats, men vi beställde en Modell Y LR den 31/8 och då var grundpriset över 700 tkr. vilket automatiskt medförde att vi inte kvalade in för klimatbonusen. Men nu när grundpriset sänkts och landar på under 700 tkr är vi då berättigade klimatbonusen? Vi har fått det nya priset då vår bil ännu inte levererats. Bilen ska vi enligt ”uppskattad leverans” få mellan 25 jan-8 februari. Någon som vet? Och är det då 70 tkr eller 50tkr vi kan få? Tacksam för svar
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Klimatbonus upphör

Inlägg av pejvic »

Tesla13 skrev: 25 jan 2023 19:22
Hej!
Kanske en fråga som varit uppe tidigare och som besvarats, men vi beställde en Modell Y LR den 31/8 och då var grundpriset över 700 tkr. vilket automatiskt medförde att vi inte kvalade in för klimatbonusen. Men nu när grundpriset sänkts och landar på under 700 tkr är vi då berättigade klimatbonusen? Vi har fått det nya priset då vår bil ännu inte levererats. Bilen ska vi enligt ”uppskattad leverans” få mellan 25 jan-8 februari. Någon som vet? Och är det då 70 tkr eller 50tkr vi kan få? Tacksam för svar

ja jag har svaret. Du får 50.000 bonus. Inte 70.000kr.
MEN bilen får ej vara tillverkad 2022. Så när du får chassinumret så kolla det snabbt och fall den är tillverkad 22 så skjut på leveransen.
Haft alla 3/Y
Skriv svar