Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Publicerat idag kl 13.06
EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.
Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar. [Min understrykning.]
Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.
https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar
SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Översatt till Svenska:SwedishAdvocate skrev:Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Publicerat idag kl 13.06
EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.
Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar.
Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.
https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar
”Vi kommer inom kort beskatta elbilar”
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Däckpartikelskatt är genialiskt. Drabbar alla fordon. Går att spinna vidare på.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
"utsläppen från bromsar" -på en elbil....SwedishAdvocate skrev:Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Publicerat idag kl 13.06
EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.
Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar. [Min understrykning.]
Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.
https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
De avser väl rosten som lossnar de gånger man faktiskt måste trampa på bromsen. Själv är jag mest rädd för att de ska rosta ihop totalt - kan nog räkna antalet gånger jag faktiskt tryckt på bromsen senaste kvartelet på ena handens tummar. Kör man elbil vill man ju att allt ska gå till regen...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
”Elbilar är generellt tyngre…”, det beror väl på skulle jag vilja påstå, det finns tunga bilar oavsett
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Egentligen exakt samma princip på bromsar, en avgift/punktskatt och problemet löst, exakt samma
princip som för däck alltså.
Fast eftersom det är Sverige så måste vi krångla till det utav bara he…te och gärna få in ordet elbil
någonstans också (precis som den helt IQ-befriade regeln med elbilar som ska låta men inte alla andra
som är tysta eftersom dom går på fossila bränslen).
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Egentligen exakt samma princip på bromsar, en avgift/punktskatt och problemet löst, exakt samma
princip som för däck alltså.
Fast eftersom det är Sverige så måste vi krångla till det utav bara he…te och gärna få in ordet elbil
någonstans också (precis som den helt IQ-befriade regeln med elbilar som ska låta men inte alla andra
som är tysta eftersom dom går på fossila bränslen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det intressanta är skivorna inte rostar på Tesla.agehall skrev:De avser väl rosten som lossnar de gånger man faktiskt måste trampa på bromsen. Själv är jag mest rädd för att de ska rosta ihop totalt - kan nog räkna antalet gånger jag faktiskt tryckt på bromsen senaste kvartelet på ena handens tummar. Kör man elbil vill man ju att allt ska gå till regen...
Mina Volvo hade rostiga skivor 15 minuter efter att jag parkerat om det var fuktigt ute.
Jag har creep mode och jag trycker åt ordentligt på bromspedalen varje gång jag stannar, vid trafikljus till exempel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
En viktbaserad skatt är ju lågoddsare, det har vi ju haft i flera decennier. Funkar också bra ur en klämma-åt-de-rika agenda då dyra bilar också ofta är tunga, medan nissan leaf och kinesiska lågpriselbilar är lättare.
Återstår att se hur Volvo lyckas klämma igenom sina blykolosser till elbilar.
Återstår att se hur Volvo lyckas klämma igenom sina blykolosser till elbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.
Då blir vi av med den elbilsmyten också.
Då blir vi av med den elbilsmyten också.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Men att tunga bilar sliter mycket däck är väl ingen myt?TiborBlomhall skrev:Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.
Då blir vi av med den elbilsmyten också.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.
Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.
Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt.
Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.
Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Nästa softwareupdate som blir tillgänglig att köpa från Tesla – motoreffektstrypning till 169 hk!tor-ake skrev:Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.
Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.
Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Tänkte samma sak.TiborBlomhall skrev:Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.
Då blir vi av med den elbilsmyten också.
Det är konstigt att alla biter sig fast i att elbilar ska vara så himla tunga. De flesta verkar ha missat att även fossilbilar sedan många år tillbaka inte längre väger 1 ton utan snarare 2 ton. Det är ingen som har klagat över det. Men så fort det sitter ett batteri i botten så är det plötsligt ett jätteproblem. Vilket är tämligen märkligt, för vikten spelar ju betydligt mindre roll i en elbil jämfört med en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”TiborBlomhall skrev:Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Tesla nöter däck. Det var stor skillnad i däckslitaget mellan min Model S 90D och min e-tron. Ändå så är en e-tron nästan 500 kg tyngre och har ungefär samma motoreffekt. Det har nog dels med hjulinställningen att göra, dels med hur vridmomentet appliceras. Tesla har ju ganska digitalt beteende, på eller av liksom. E-tron är segare, vilket rimligen är snällare mot däcken.tor-ake skrev:Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.
Att det är just vridet och inte vikten ser man tydligt på vår e-Golf. Jag fick köpa nya framdäck nu. De var helt slut, medan bakdäcken har 5-6 mm kvar. Och det är ju samma vikt på bakhjulen som på framhjulen.
Å andra sidan har bilen gått 10000 mil och däcken har gått 4 vintrar. Det är väl ändå okej antar jag. Jag tror inte att däcken hade hållit längre på en fossil-Golf.
Men däck-killen sa att han fick byta däck på en ID4 häromveckan. Den hade bara gått 600 mil. Antingen så kör folk som idioter eller så är det skitdäck som sitter på bilarna från fabrik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det är väl inte otänkbart att vridmoment är större påverkan i svenska hastigheter än vad effekten är? Jag misstänker att vår ioniq är snabbare att konsumera däck än vad vår gamla 9-5a var, trots två tredjedelar av effekten och inte så stor viktskillnad.
El-ioniq sedan 2018.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Du menar förstås hög effekt redan från stillastående/lågt varvtal (effektkurvan).Fader J skrev:Det är väl inte otänkbart att vridmoment är större påverkan i svenska hastigheter än vad effekten är? Jag misstänker att vår ioniq är snabbare att konsumera däck än vad vår gamla 9-5a var, trots två tredjedelar av effekten och inte så stor viktskillnad.
Din saab har nog högre max vridmoment på drivande hjul än din ionic.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jo, min M3 och Mini väger ju klart mindre än nästan alla bensin/diesel-SUV:ar.Bjelke skrev:”Elbilar är generellt tyngre…”, det beror väl på skulle jag vilja påstå, det finns tunga bilar oavsett
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Hoppas att de isf. kopplar skatt/avgifter till faktisk vikt, och inte till vilken drivlina det är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.LarsOJ skrev:” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”TiborBlomhall skrev:Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Inga problem. Min Model S P85 hade bara 94 hk enligt regbeviset och den gick som ett skott i alla fall.SwedishAdvocate skrev:Nästa softwareupdate som blir tillgänglig att köpa från Tesla – motoreffektstrypning till 169 hk!tor-ake skrev:Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.
Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.
Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Instämmer 100%. Det är det enda logiska och mest rättvisa.Fredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Men dock inte givet att våra politiker tänker logiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.martinot skrev:Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.LarsOJ skrev:” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”TiborBlomhall skrev:Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019