Har samma erfarenhet (och en något högre snittförbrukning på 200 Wh/km… )Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.martinot skrev:Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.LarsOJ skrev:” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”TiborBlomhall skrev:Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Moderator: Redaktion
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Vad menar du? Att elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar är nu, eller att i framtiden kommer elbilar och ICE-bilar ha samma skatt och driftskostnad?Tillsynsmannen skrev:Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.
Det första låter klart mer rimligt än det andra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Samma erfarenhet här.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Körde 12000 mil med min Model S P85 och den hade inte märkbart större däckslitage än andra bilar jag haft.
Jag tror att många med erfarenheter från Teslor som sliter mycket däck har Model S och X med luftfjädring.
Hjulvinklarna ändras när höjden på fjädringen ändras och blir därför sällan optimal. Min S hade vanlig stålfjädring.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.Niklas Z skrev:Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.Niklas Z skrev:Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?Niklas Z skrev:Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.Niklas Z skrev:Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Helt klart en rimligt hypotes. Jag lade ungefär 570 mil under en resa i somras när det var en bra bit över 30 grader en stor del av tiden. Men jag tror ändå att körstilen har större betydelse. Ska tillägga att däcken alltid slitits jämnt och fint, så det handlar knappast om felaktiga hjulinställningar eller så.ChristerSjo skrev:Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägenmartinot skrev:Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.LarsOJ skrev:” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”TiborBlomhall skrev:Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”
https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/
Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.Bjelke skrev:Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…Nicke Nyfiken skrev:Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.Bjelke skrev:Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Det är ju EU-kommissionen som funderar…Bjelke skrev:Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…Nicke Nyfiken skrev:Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.Bjelke skrev:Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
du och Bjelke?Fredrik j skrev:Det är ju EU-kommissionen som funderar…Bjelke skrev:Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…Nicke Nyfiken skrev:Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.Bjelke skrev:Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Menar du på riktigt så åker jag till Norge och skor om bilen när det är dags.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Vet inte riktigt vad du menar. Jag menade att det inte är en svensk idé.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jag trodde du skämtade och kallade dig själv och Bjälke för EU-kommissionen, för att ni sitter och tänker ut finurliga sätt att sno pengar från befolkningen.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du menar. Jag menade att det inte är en svensk idé.
Men jag förstår nu att du är gravallvarlig.
Som sagt, det går alltid att åka till Norge för att sko om bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Självklart så skall det helst vara samma regler inom hela EU. Men annars så får de lägga på det hos enbart svenska ÅF. Ungefär som med kemikalieskatt eller privatkopieringsavgift hanteras idag. Blir ju ingen större skillnad mot de.Nicke Nyfiken skrev:Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.Bjelke skrev:Verkar som att flera håller med oss om det härFredrik j skrev:Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan )
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägen [/quote]LarsOJ skrev:
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.
Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Där är jag 100% enig med dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Just runt däck går det att göra ganska mycket. Just nu är de flesta däck i Sverige helt fokuserade på fäste och möjligen ljud och rullmotstånd. Det går så klart att bygga däck som har längre livslängd men det finns ju ingen motivation för tillverkarna att göra det eftersom de då får sälja färre däck. Tror det var i ett Fully Charge Podcast där någon tog upp att man skulle kunna sälja däck som en tjänst så att tillverkarna tjänade mer ju längre däcken höll. Den personen sa något om att USA hade längre däck livslängd men kommer inte ihåg orsaken… i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Vad var det gamla citatet…?
Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan attackerar de dig.
Och då vinner du…
Det här samt SD:s slopa de av elbils bonus är en del i attacken.
Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan attackerar de dig.
Och då vinner du…
Det här samt SD:s slopa de av elbils bonus är en del i attacken.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Är du attackerad av EU-komissionen nu också? Är dom också nazister?LarsL skrev:Vad var det gamla citatet…?
Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan attackerar de dig.
Och då vinner du…
Det här samt SD:s slopa de av elbils bonus är en del i attacken.
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.
Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Jag kan inte se hur det går att förvänta sig att kommersiella biltidningar kan lösa en sån här problematik. Har de ens i närheten av de ekonomiska förutsättningar som krävs? I Tyskland, USA eller Frankrike kanske. Kanske att amerikanska Consumer Reports skulle kunna fixa det.Jerka skrev:.../ Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
Om det ska till några slags vettiga och rättvisa tester av det här så tror jag nog faktiskt att det kommer behövas något motsvarande för däcktester som EURO NCAP är för tester av säkerhet. Och det verkar ju som det redan idag finns något slags testprotokoll för våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå. På något sätt får man väl utveckla något slags test så det kan utdelas betyg för hållbarhet också. Eller som ngn skrev göra om affärsmodellen så däck istället säljs som en tjänst.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 10 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Den risken finns väl redan i dag, eller?Jerka skrev:Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.
Däck är ju knappast gratis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar
Problemet här är väl att det finns liksom inte bara ett däck(!)...LarsL skrev:.../ Tror det var i ett Fully Charge Podcast /.../ i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart. [Min understrykning.]
Bara i Europa fanns det tydligen ca 246 miljoner bilar 2019... Och det lär väl vara ännu fler idag...
(https://www.acea.auto/publication/repor ... rope-2022/)
Om vi bara kikar på hur det ser ut i Sverige:
Orkade inte läsa om vad alla ton mikroplaster kan/kommer ställa till med. Men ngn annan kanske är på...Från: 19.7.2021
.../ Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. Det mesta kommer från däckslitage men även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen bidrar. Vår bedömning är att minst hälften, 10-15 000 ton, av utsläppen av mikroplast kommer från vägtrafiken, säger Mikael Johannesson, forskningschef på miljöenheten på VTI och huvudprojektledare för mikroplastuppdraget.
https://via.tt.se/pressmeddelande/ny-ku ... Id=3303520
Microplastics are everywhere — but are they harmful?
04 May 2021
Scientists are rushing to study the tiny plastic specks that are in marine animals — and in us. /...
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01143-3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting