SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av pefreli »

Elix747 skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”

” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”

https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/

Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.

Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Har samma erfarenhet (och en något högre snittförbrukning på 200 Wh/km… :) )
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Tillsynsmannen skrev:
Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.
Vad menar du? Att elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar är nu, eller att i framtiden kommer elbilar och ICE-bilar ha samma skatt och driftskostnad?
Det första låter klart mer rimligt än det andra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Samma erfarenhet här.
Körde 12000 mil med min Model S P85 och den hade inte märkbart större däckslitage än andra bilar jag haft.
Jag tror att många med erfarenheter från Teslor som sliter mycket däck har Model S och X med luftfjädring.
Hjulvinklarna ändras när höjden på fjädringen ändras och blir därför sällan optimal. Min S hade vanlig stålfjädring.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening. :lol:
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt. ;)

Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev:
Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening. :lol:
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt. ;)

Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av ChristerSjo »

Niklas Z skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening. :lol:
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt. ;)

Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Niklas Z »

ChristerSjo skrev:
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
Helt klart en rimligt hypotes. Jag lade ungefär 570 mil under en resa i somras när det var en bra bit över 30 grader en stor del av tiden. Men jag tror ändå att körstilen har större betydelse. Ska tillägga att däcken alltid slitits jämnt och fint, så det handlar knappast om felaktiga hjulinställningar eller så.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”

” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”

https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/

Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.

Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägen :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Det är ju EU-kommissionen som funderar…
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Japp, helt klart det största problemet, skulle behöva ligga på alla inom EU för att funka…
Men hur funkar den där avgiften som redan finns på däck? Kan man utöka den tex?
Det är ju EU-kommissionen som funderar…
:lol: :lol: du och Bjelke?

Menar du på riktigt så åker jag till Norge och skor om bilen när det är dags. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Fredrik j »

Vet inte riktigt vad du menar. Jag menade att det inte är en svensk idé.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Vet inte riktigt vad du menar. Jag menade att det inte är en svensk idé.
Jag trodde du skämtade och kallade dig själv och Bjälke för EU-kommissionen, för att ni sitter och tänker ut finurliga sätt att sno pengar från befolkningen. ;)

Men jag förstår nu att du är gravallvarlig. :shock:

Som sagt, det går alltid att åka till Norge för att sko om bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Verkar som att flera håller med oss om det här :)
Enkelt, rättvist och rimligt… (bra slogan nästan :mrgreen: )
Problemet är väl bara att det kommer att falla på att det går att köpa däck och bromsbelägg utan ”avgift” från alla andra EU-länder.
Självklart så skall det helst vara samma regler inom hela EU. Men annars så får de lägga på det hos enbart svenska ÅF. Ungefär som med kemikalieskatt eller privatkopieringsavgift hanteras idag. Blir ju ingen större skillnad mot de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:

Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.

Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Jag förespråkar alltid färre eller inga skatter i alla lägen :)[/quote]

Där är jag 100% enig med dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av LarsL »

Just runt däck går det att göra ganska mycket. Just nu är de flesta däck i Sverige helt fokuserade på fäste och möjligen ljud och rullmotstånd. Det går så klart att bygga däck som har längre livslängd men det finns ju ingen motivation för tillverkarna att göra det eftersom de då får sälja färre däck. Tror det var i ett Fully Charge Podcast där någon tog upp att man skulle kunna sälja däck som en tjänst så att tillverkarna tjänade mer ju längre däcken höll. Den personen sa något om att USA hade längre däck livslängd men kommer inte ihåg orsaken… i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av LarsL »

Vad var det gamla citatet…?
Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan attackerar de dig.
Och då vinner du…

Det här samt SD:s slopa de av elbils bonus är en del i attacken.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av LarsOJ »

LarsL skrev:
Vad var det gamla citatet…?
Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan attackerar de dig.
Och då vinner du…

Det här samt SD:s slopa de av elbils bonus är en del i attacken.
Är du attackerad av EU-komissionen nu också? Är dom också nazister?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Jerka »

Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.

Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerka skrev:
.../ Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
Jag kan inte se hur det går att förvänta sig att kommersiella biltidningar kan lösa en sån här problematik. Har de ens i närheten av de ekonomiska förutsättningar som krävs? I Tyskland, USA eller Frankrike kanske. Kanske att amerikanska Consumer Reports skulle kunna fixa det.

Om det ska till några slags vettiga och rättvisa tester av det här så tror jag nog faktiskt att det kommer behövas något motsvarande för däcktester som EURO NCAP är för tester av säkerhet. Och det verkar ju som det redan idag finns något slags testprotokoll för våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå. På något sätt får man väl utveckla något slags test så det kan utdelas betyg för hållbarhet också. Eller som ngn skrev göra om affärsmodellen så däck istället säljs som en tjänst.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 10 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.
Den risken finns väl redan i dag, eller?

Däck är ju knappast gratis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
.../ Tror det var i ett Fully Charge Podcast /.../ i samma program togs det också upp hur löjligt lite partiklar ett däck faktiskt släpper ifrån sig, bevis väg ett nytt och ett 1 år gammalt däck… knappt mätbart. [Min understrykning.]
Problemet här är väl att det finns liksom inte bara ett däck(!)...

Bara i Europa fanns det tydligen ca 246 miljoner bilar 2019... Och det lär väl vara ännu fler idag...
(https://www.acea.auto/publication/repor ... rope-2022/)

Om vi bara kikar på hur det ser ut i Sverige:
Från: 19.7.2021
.../ Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. Det mesta kommer från däckslitage men även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen bidrar. Vår bedömning är att minst hälften, 10-15 000 ton, av utsläppen av mikroplast kommer från vägtrafiken, säger Mikael Johannesson, forskningschef på miljöenheten på VTI och huvudprojektledare för mikroplastuppdraget.

https://via.tt.se/pressmeddelande/ny-ku ... Id=3303520
Orkade inte läsa om vad alla ton mikroplaster kan/kommer ställa till med. Men ngn annan kanske är på...
Microplastics are everywhere — but are they harmful?

04 May 2021
Scientists are rushing to study the tiny plastic specks that are in marine animals — and in us. /...

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01143-3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar