Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev: 15 feb 2023 15:12
CrazyGang skrev: 15 feb 2023 15:08
Jag har ställt en ny fråga till Jämtkraft (som är mitt bolag) och bett dem specificera samtliga tillkommande avgifter.

Kollade en faktura jag hade från Tibber 2022 och den är specad på exakt samma sätt som fakturan från Jämtkraft. Ingen av dem särredovisar avgifterna för balans- och handels- och certifikatsavgifter.
I fakturan redovisar Skekraft elcertifikatsavgiften och månadsavgift men inte sina tillägg på spotpriset.
Ja det skulle dom göra tycker jag, det skulle ju se bättre ut, nu vet man ju att det är 6 öre. men jag kommer ihåg när jag valde dom var det inte tydligt, men dom påpekade det i allafall direkt.
Jämtkraft var jag tvungen att skicka dit en fil med egen statistik innan det kröp fram att dom hade ett tillägg.
Det var precis som dom hade hoppats på att ingen skulle/kunna göra samma beräkningar. det kräver ju lite engagemang.
det var ju därför jag tänkte matl kunde dubbelkolla sin elhandlare eftersom han har elmätare med HAN port samt raspberry och kunskap kunde dubbelkolla sitt elbolag för att se om det är fler som kör med lite tveksamma metoder.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mickeisol skrev: 15 feb 2023 15:22
Jerker skrev: 15 feb 2023 15:12
CrazyGang skrev: 15 feb 2023 15:08
Jag har ställt en ny fråga till Jämtkraft (som är mitt bolag) och bett dem specificera samtliga tillkommande avgifter.

Kollade en faktura jag hade från Tibber 2022 och den är specad på exakt samma sätt som fakturan från Jämtkraft. Ingen av dem särredovisar avgifterna för balans- och handels- och certifikatsavgifter.
I fakturan redovisar Skekraft elcertifikatsavgiften och månadsavgift men inte sina tillägg på spotpriset.
Ja det skulle dom göra tycker jag, det skulle ju se bättre ut, nu vet man ju att det är 6 öre. men jag kommer ihåg när jag valde dom var det inte tydligt, men dom påpekade det i allafall direkt.
Jämtkraft var jag tvungen att skicka dit en fil med egen statistik innan det kröp fram att dom hade ett tillägg.
Det var precis som dom hade hoppats på att ingen skulle/kunna göra samma beräkningar. det kräver ju lite engagemang.
det var ju därför jag tänkte matl kunde dubbelkolla sin elhandlare eftersom han har elmätare med HAN port samt raspberry och kunskap kunde dubbelkolla sitt elbolag för att se om det är fler som kör med lite tveksamma metoder.
Hur gjorde du? Jag har lagt upp ett kalkylark med de officiella spotpriserna och min förbrukning per timme. Som jag tänker att jag skulle ha gjort är att räkna ut timme för timme vad det skulle kosta om det bara var spotpris utan påslag, summera månad för månad och sen jämföra med vad det står på fakturan. Differensen delar man med antalet kWh och då får man påslaget. Eller?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev: 15 feb 2023 15:41
mickeisol skrev: 15 feb 2023 15:22
Jerker skrev: 15 feb 2023 15:12
CrazyGang skrev: 15 feb 2023 15:08
Jag har ställt en ny fråga till Jämtkraft (som är mitt bolag) och bett dem specificera samtliga tillkommande avgifter.

Kollade en faktura jag hade från Tibber 2022 och den är specad på exakt samma sätt som fakturan från Jämtkraft. Ingen av dem särredovisar avgifterna för balans- och handels- och certifikatsavgifter.
I fakturan redovisar Skekraft elcertifikatsavgiften och månadsavgift men inte sina tillägg på spotpriset.
Ja det skulle dom göra tycker jag, det skulle ju se bättre ut, nu vet man ju att det är 6 öre. men jag kommer ihåg när jag valde dom var det inte tydligt, men dom påpekade det i allafall direkt.
Jämtkraft var jag tvungen att skicka dit en fil med egen statistik innan det kröp fram att dom hade ett tillägg.
Det var precis som dom hade hoppats på att ingen skulle/kunna göra samma beräkningar. det kräver ju lite engagemang.
det var ju därför jag tänkte matl kunde dubbelkolla sin elhandlare eftersom han har elmätare med HAN port samt raspberry och kunskap kunde dubbelkolla sitt elbolag för att se om det är fler som kör med lite tveksamma metoder.
Hur gjorde du? Jag har lagt upp ett kalkylark med de officiella spotpriserna och min förbrukning per timme. Som jag tänker att jag skulle ha gjort är att räkna ut timme för timme vad det skulle kosta om det bara var spotpris utan påslag, summera månad för månad och sen jämföra med vad det står på fakturan. Differensen delar man med antalet kWh och då får man påslaget. Eller?
Tja, jag har en raspberry som läser av elmätaren från HAN porten samt hämtar spotpriserna, där använder jag programmet node-red, datat skickar jag in i en maria databas i olika tabeller för spotpriser, eldata från elmätaren samt eldata från växelriktaren (hämtar från den via modbus) med lite kula funktioner exvis checkar billigaste timmar för elbilsladdning etc.
använder programmet filemaker för att sammanställa (enkelt att länka data och fixa layouter osv samt exportera till excel).

Men man kan ju göra manuellt också genom att hämta detaljerad statistik från sin nätägare på sin förbrukning/försäljning
Både skellefteåkraft och jämtkraft nät har man möjlighet att hämta hem excelfiler med data.
Förut innan jag hade fixat automatiseringen så hämtade jag historical priser från noorpol för att få fram timpriserna som var på året(Men jag tror att man inte hittar dom längre där, säg till ifall du finner filerna).

och länkade ihop med hjälp av filemaker. Jag är själv värdelös på excel, men jag tror att man kan göra nån lookup för att länka ihop priserna
med kwh datat för att göra nå snygg presentation.
spotdatapriserna kanske finns hos skelleftekraft också, tror jag minns ifall dom fanns där.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mickeisol skrev: 15 feb 2023 16:07
Tja, jag har en raspberry ...
Jo, historiska priser finns på Nordpool och att klippa och klistra in både dem och timvis förbrukning från Vattenfall var en enkel sak som gick snabbt. Att hämta från Skekraft var sämre. Men jag ska använda den metoden för att verifiera Skekrafts uppgifter om 6 öre i påslag! Måste ju ha nåt att göra ikväll också! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Hm... Vattenfalls rapportfunktion är väldigt opålitlig och valde att inte fungera idag. Har hänt förr. Så jag använde Skekrafts istället. Där kommer data i en tabell som krävde viss handpåläggning innan jag fick in den i mitt excelark, men det gick. En månad, november 2022, lade jag in och det visar sig att de data på timvis kWh-förbrukning jag tar in och summerar inte stämmer med det som står i tabellen och totalsumman blev en annan än vad Skekraft har på fakturan.

Jag tror att det är avrundningsfel som vissa dagar har inneburit större avvikelser än andra. De data man får ifrån VF ha många decimaler medan de från SK bara har en. Så jag kunde inte verifiera exakt att det är 6 öres påslag, men det är i det häradet iaf.

(En sur kommentar i marginalen. VF har väl fullt upp att räkna på hur de ytterligare ska kunna öka löner och bonusar till sina chefer så de har inte tid att underhålla såna banaliteter som datorsystem som servar kunderna. Inte heller finns det ekonom till det. Cheferna ska ha sina tiotals miljoner och sen ska staten ha resten. Till underhåll och utbyggnad blir det inte mycket kvar.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

mickeisol skrev: 15 feb 2023 09:31
mati skrev: 15 feb 2023 09:16
mickeisol skrev: 15 feb 2023 08:45
mati skrev: 15 feb 2023 08:29
Jerker skrev: 15 feb 2023 08:19
Mickeisol och Mati: Har era elbolag nån månadsavgift?
Ja. 31,20 kronor.
Du matl som har kompetens kan ju dubbelkolla ditt elbolag, uppenbarligen kan det behövas.
Vad menar du? Glömde förresten skriva att detta är utan moms.
Vad jag menar är att jag upptäckte att snittpriset per månad inte stämde mot vad som har kommunicerats dvs spotprisgenomsnitt +3,4 öre
utan när man dubbelkollar snittpriset så visar det sig att en avgift är inbakat i spotpriset utan att det har kommunicerats.
Och har ett elbolag gjort det så kan andra ha gjort det. så därför kan det var bra att dom som har kompetens att dubbelkolla sina elbolag.
Jaha, okej. Nej, det stämmer exakt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag fått en första återkoppling av Jämtkraft. Kostnaderna för balansavgifter, certifikat och liknande varierar från månad till månad.

Om man ska jämföra olika elhandelsbolags kostnader för detta är det viktigt att det avser samma månad.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

CrazyGang skrev: 16 feb 2023 10:01
Nu har jag fått en första återkoppling av Jämtkraft. Kostnaderna för balansavgifter, certifikat och liknande varierar från månad till månad.

Om man ska jämföra olika elhandelsbolags kostnader för detta är det viktigt att det avser samma månad.
Alltså är det ett rent lotteri när man väljer elbolag.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Om vi ska sammanfatta prisstrukturen hos elhandelsbolagen utifrån vad som är känt just nu blir det väl:

- Fast månadsavgift
- Spotpris från Nordpool
- Elhandelsbolagets påslag på spotpris
- Balansavgifter
- Kostnad för elhandelscertifikat
- Elhandelskostnad
- Kostnad för "bra miljöval", "svanen" etc
- Moms
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Jerker skrev: 16 feb 2023 10:05
CrazyGang skrev: 16 feb 2023 10:01
Nu har jag fått en första återkoppling av Jämtkraft. Kostnaderna för balansavgifter, certifikat och liknande varierar från månad till månad.

Om man ska jämföra olika elhandelsbolags kostnader för detta är det viktigt att det avser samma månad.
Alltså är det ett rent lotteri när man väljer elbolag.
Processade en fil åt en bekant som också har jämtkraft och timdebitering, och han hade runt 7 öre påslag fram till oktober under hela året 2022, sen blev det en dramatisk höjning till ≈13,5 öre som fortsatte under januari.
Nu drar ju han momsen på den summa. men för privatpersoner är det ju 25% till på priset.
Han funderar på att byta till skelleftekraft nu
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Fick svar från Jämtkraft nu angående myndighetsavgifterna som de kallar det:
Den är samma för alla elhandelsbolag varje månad, det som kan skilja för bolagen är månadsavgiften och påslaget i övrigt så har alla samma.
Det sammanslagna namnet är myndighetsavgifter men det är bara samlingsnamnet av flertalet mindre poster
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Choke »

Jerker skrev: 15 feb 2023 08:57

Laddar även ca 300kWh / månad, för nuvarande via BRF:ens laddning men jag kan arrangera trefasladdning via mitt eget abonnemang och borde nog göra det nu. Januari kostade 2:50 / kWh + nätavgifter.
Hur kan du få din laddning till eget abonnemang från brf? Viken laddboox har din brf?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Google är bra, telge redovisade detta
Gäller hela året per kund

Prislista myndighetsavgifter 2022
Privatkund inkl. moms, lågspänning
Elsäkerhetsavgift 13,88 kr
Elberedskapsavgift 49 kr
Nätövervakningsavgift 5,44 kr
Totalt pris 68,32 kr

alltså 4,55 kronor per månad exklusive moms
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

mickeisol skrev: 16 feb 2023 11:13
Google är bra, telge redovisade detta
Gäller hela året per kund

Prislista myndighetsavgifter 2022
Privatkund inkl. moms, lågspänning
Elsäkerhetsavgift 13,88 kr
Elberedskapsavgift 49 kr
Nätövervakningsavgift 5,44 kr
Totalt pris 68,32 kr

alltså 4,55 kronor per månad exklusive moms
Är inte det där avgifter från nätbolaget och inte elhandelsbolaget?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

CrazyGang skrev: 16 feb 2023 11:15
mickeisol skrev: 16 feb 2023 11:13
Google är bra, telge redovisade detta
Gäller hela året per kund

Prislista myndighetsavgifter 2022
Privatkund inkl. moms, lågspänning
Elsäkerhetsavgift 13,88 kr
Elberedskapsavgift 49 kr
Nätövervakningsavgift 5,44 kr
Totalt pris 68,32 kr

alltså 4,55 kronor per månad exklusive moms
Är inte det där avgifter från nätbolaget och inte elhandelsbolaget?
jo det stämmer
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Choke skrev: 16 feb 2023 11:03
Jerker skrev: 15 feb 2023 08:57

Laddar även ca 300kWh / månad, för nuvarande via BRF:ens laddning men jag kan arrangera trefasladdning via mitt eget abonnemang och borde nog göra det nu. Januari kostade 2:50 / kWh + nätavgifter.
Hur kan du få din laddning till eget abonnemang från brf? Viken laddboox har din brf?
Fast nu fick du fel när du redigerade citatet. Det är inte jag som skrivit det där utan jonasl.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

mickeisol skrev: 16 feb 2023 11:18
CrazyGang skrev: 16 feb 2023 11:15
mickeisol skrev: 16 feb 2023 11:13
Google är bra, telge redovisade detta
Gäller hela året per kund

Prislista myndighetsavgifter 2022
Privatkund inkl. moms, lågspänning
Elsäkerhetsavgift 13,88 kr
Elberedskapsavgift 49 kr
Nätövervakningsavgift 5,44 kr
Totalt pris 68,32 kr

alltså 4,55 kronor per månad exklusive moms
Är inte det där avgifter från nätbolaget och inte elhandelsbolaget?
jo det stämmer
öresundskraft redovisade

Handels och myndighetskostnader:

SVK Grundavgift: 0,925 öre/kWh

Obalanskostnad: 0,171 öre/kWh

Nord Pool avgift: 0,054 öre/kWh

Edielavgift: 0,002 öre/kWh

Effektreservavgift: 0,07 öre/kWh
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag fått en komplett redovisning av Jämtkraft för senaste månadens sammanlagda avgifter:

Påslag
4.2 öre/kWh

FastAvgift
40 SEK.SEK

Jämtpris.Privat.Kredittidsavgift.SE2
0.6882 öre/kWh

FastAvgift.Lokalprisrabatt
-16 SEK.SEK

Påslag.Lokalprisrabatt
-3 öre/kWh

Miljöel.Förnyelsebar
7.6 öre/kWh

NP.Transaktionsavgift.Förbrukning
0.0515 öre/kWh

eSett.Förbrukningsavgift
1.3437 öre/kWh

Elcertifikat.2a.Jämtpris
0.2 öre/kWh

eSett.Balansavgift.SE2
0.45 öre/kWh

eSett.Effektavgift
0.1224 öre/kWh

Summa 10,4558 öre/kWh varav kostnaden för miljöel är 73%, övriga avgifter är 27%. Detta avser alltså elhandelsbolagets kostnader, inte nätbolagets.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

CrazyGang skrev: 16 feb 2023 12:55
Nu har jag fått en komplett redovisning av Jämtkraft för senaste månadens sammanlagda avgifter:

Påslag
4.2 öre/kWh

FastAvgift
40 SEK.SEK

Jämtpris.Privat.Kredittidsavgift.SE2
0.6882 öre/kWh

FastAvgift.Lokalprisrabatt
-16 SEK.SEK

Påslag.Lokalprisrabatt
-3 öre/kWh

Miljöel.Förnyelsebar
7.6 öre/kWh

NP.Transaktionsavgift.Förbrukning
0.0515 öre/kWh

eSett.Förbrukningsavgift
1.3437 öre/kWh

Elcertifikat.2a.Jämtpris
0.2 öre/kWh

eSett.Balansavgift.SE2
0.45 öre/kWh

eSett.Effektavgift
0.1224 öre/kWh

Summa 10,4558 öre/kWh varav kostnaden för miljöel är 73%, övriga avgifter är 27%. Detta avser alltså elhandelsbolagets kostnader, inte nätbolagets.
Ja det där var väl avgifter när man har förvaltat elpris?

Avgifterna på min faktura var efter påstötning
timmätt stpotpris +

3,4 öre påslag
-3 öre lokalrabatt
10,09 öre övriga avgifter och pålagor
+ moms
intressant att notera att övriga avgifter och pålagor blev höjda i oktober utan att meddela.

Men då borde dom ju i rättvisans namn betala 7,6 öre mer för solel som man säljer till dom och inte göra avdrag på 1,5 öre +moms


Jag tycker faktiskt detta är lite kul.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Avgifterna är samma för förvaltat som för timpris. Enligt Jämtkraft kommer de alltså variera från månad till månad beroende på marknadens prissättning.

De menar att alla elhandelsbolag har dess avgifter och att de är likvärdiga mellan bolagen så länge man tittar på samma månad.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

CrazyGang skrev: 16 feb 2023 14:54
Avgifterna är samma för förvaltat som för timpris. Enligt Jämtkraft kommer de alltså variera från månad till månad beroende på marknadens prissättning.

De menar att alla elhandelsbolag har dess avgifter och att de är likvärdiga mellan bolagen så länge man tittar på samma månad.
Nej,
inte skellefte kraft som jag har haft i 3 år, där har det varit konstant 6öre påslag på rörliga spotpriset +0,6 öre elcertifikat
samt inget avdrag på elen som man säljer dit utan rakt spotpris på den.
Har fått lite jobb att köra igenom data för att se hur mycket det skulle löna sig att byta.

Men det är ju toppen att verkligen gå igenom sånt här, det är ju bra beslutsunderlag när man ska välja elhandlare.
Borde förtjäna en egen tråd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mickeisol skrev: 16 feb 2023 15:12
CrazyGang skrev: 16 feb 2023 14:54
Avgifterna är samma för förvaltat som för timpris. Enligt Jämtkraft kommer de alltså variera från månad till månad beroende på marknadens prissättning.

De menar att alla elhandelsbolag har dess avgifter och att de är likvärdiga mellan bolagen så länge man tittar på samma månad.
Nej,
inte skellefte kraft som jag har haft i 3 år, där har det varit konstant 6öre påslag på rörliga spotpriset +0,6 öre elcertifikat
samt inget avdrag på elen som man säljer dit utan rakt spotpris på den.
Har fått lite jobb att köra igenom data för att se hur mycket det skulle löna sig att byta.

Men det är ju toppen att verkligen gå igenom sånt här, det är ju bra beslutsunderlag när man ska välja elhandlare.
Borde förtjäna en egen tråd
Jag har Skekraft och jag får 2 öre extra på såld el under 5 år. Ingen bindningstid eller uppsägningstid.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

mickeisol skrev: 16 feb 2023 15:12
CrazyGang skrev: 16 feb 2023 14:54
Avgifterna är samma för förvaltat som för timpris. Enligt Jämtkraft kommer de alltså variera från månad till månad beroende på marknadens prissättning.

De menar att alla elhandelsbolag har dess avgifter och att de är likvärdiga mellan bolagen så länge man tittar på samma månad.
Nej,
inte skellefte kraft som jag har haft i 3 år, där har det varit konstant 6öre påslag på rörliga spotpriset +0,6 öre elcertifikat
samt inget avdrag på elen som man säljer dit utan rakt spotpris på den.
Har fått lite jobb att köra igenom data för att se hur mycket det skulle löna sig att byta.

Men det är ju toppen att verkligen gå igenom sånt här, det är ju bra beslutsunderlag när man ska välja elhandlare.
Borde förtjäna en egen tråd
Sagt och gjort!

viewtopic.php?t=32237
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Choke skrev: 16 feb 2023 11:03
jonasl skrev: 15 feb 2023 08:57

Laddar även ca 300kWh / månad, för nuvarande via BRF:ens laddning men jag kan arrangera trefasladdning via mitt eget abonnemang och borde nog göra det nu. Januari kostade 2:50 / kWh + nätavgifter.
Hur kan du få din laddning till eget abonnemang från brf? Viken laddboox har din brf?
Inte alls, men jag har en extra parkering i anslutning till min tomt där jag kan ladda från mitt eget abonnemang via trefasuttag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Ska bli kul att se hur bra deras prognos stämmer.
20230216_224848.jpg
20230216_224915.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar