Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev: 25 jan 2023 15:34
Priserna på elbörsen är svåra att förstå sig på. Frågan är om nån skulle kunna förklara från dag till dag vad som styr?
Tillgång och efterfrågan, valutamängd samt överföringskapacitet är det som styr (allt i samverkan enkelt förklarat).

MVH
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

NiklasTesla skrev: 26 jan 2023 14:31
Jerker skrev: 25 jan 2023 15:34
Priserna på elbörsen är svåra att förstå sig på. Frågan är om nån skulle kunna förklara från dag till dag vad som styr?
Tillgång och efterfrågan, valutamängd samt överföringskapacitet är det som styr (allt i samverkan enkelt förklarat).

MVH
För enkelt svar. Vi försöker ju lista ut det på detaljnivå här. ;)
Och du glömde vädret. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Bjelke skrev: 26 jan 2023 12:14
mati skrev: 26 jan 2023 12:04
Alltså med tanke på att solen lyser från alla hörn och kanter har jag idag faktiskt inga som helst problem med ett högt spotpris. Man får lite plåster på såren nu. :)
Solen lyser från samma ställe hela tiden faktiskt! :lol: :lol: :lol:
Åtminstone i förhållande till vårt solsystem…
Nej, solen rör sig över jordskivan i en cirkulär bana. På morgonen lyser den från vänster och på kvällen från höger. Och norr om polcirkeln har de en till sol som kallas för midnattssol. Den gör likadant, fast tvärtom. Visste du inte det? :P
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

mati skrev: 26 jan 2023 19:06
Bjelke skrev: 26 jan 2023 12:14
mati skrev: 26 jan 2023 12:04
Alltså med tanke på att solen lyser från alla hörn och kanter har jag idag faktiskt inga som helst problem med ett högt spotpris. Man får lite plåster på såren nu. :)
Solen lyser från samma ställe hela tiden faktiskt! :lol: :lol: :lol:
Åtminstone i förhållande till vårt solsystem…
Nej, solen rör sig över jordskivan i en cirkulär bana. På morgonen lyser den från vänster och på kvällen från höger. Och norr om polcirkeln har de en till sol som kallas för midnattssol. Den gör likadant, fast tvärtom. Visste du inte det? :P
Copernicus fast tvärtom då :lol: jorå såatt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

MrRun skrev: 26 jan 2023 15:30
NiklasTesla skrev: 26 jan 2023 14:31
Jerker skrev: 25 jan 2023 15:34
Priserna på elbörsen är svåra att förstå sig på. Frågan är om nån skulle kunna förklara från dag till dag vad som styr?
Tillgång och efterfrågan, valutamängd samt överföringskapacitet är det som styr (allt i samverkan enkelt förklarat).

MVH
För enkelt svar. Vi försöker ju lista ut det på detaljnivå här. ;)
Och du glömde vädret. :)
Nej det gjorde jag inte (tillgång) ;)

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:05
Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.

Annat var det för 20år sen när man var nybliven villaägare och prompt skulle göra allt själv på nätter och kvällar. Den energin är som bortblåst nu :)

Helger och kvällar är för värdefulla med familjen för att hålla på att jobba med huset.
Instämmer 100%. Är sällan lönsamt att göra saker själv med huset. Samma sak om vi skall klippa häcken eller träden. Eller tvätta alla fönster på huset inne och ute. Blir grymt mycket snabbare gjort av proffs med professionell fönsterrengöring. Samma sak för att beskära träd och verktyg för att klippa häckarna (vad kostar inte alla maskiner att införskaffa, som man bara använder 1-2 ggr året).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det resonemanget förutsätter att man närsomhelst kan använda sin tid för att tjäna pengar istället för att göra saker själv och att man då tjänar mer per timme än vad en tjänst kostar. Jag förstår inte riktigt tänket. Det är ju inte direkt så att man tar ledigt, dvs obetald semester, för att tvätta fönster eller klippa gräset eller renovera huset. Och en vanlig hantverkare, säg en snickare, tar ju åtminstone 500 spänn i timmen inkl moms. Jag måste jobba mer än en timme för att tjäna detta om vi nu pratar privata pengar. Sen är jag kanske lite långsammare än ett yrkesproffs, men ändå. Det är ju inte heller så att jag kan eller vill sitta och jobba en massa extra för att någon annan ska sköta mitt hus.
Jag jobbar vanliga arbetsdagar, dvs ca 8 timmar/dag, i nuläget mindre pga dåliga tider. Men även om jag hade haft obegränsat med jobb/uppdrag så hade jag inte jobbat mer. Det finns ju annat i livet än jobbet. Jag är ingen arbetsnarkoman som orkar jobba 24 timmar om dygnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev: 27 jan 2023 07:44
Det resonemanget förutsätter att man närsomhelst kan använda sin tid för att tjäna pengar istället för att göra saker själv och att man då tjänar mer per timme än vad en tjänst kostar. Jag förstår inte riktigt tänket. Det är ju inte direkt så att man tar ledigt, dvs obetald semester, för att tvätta fönster eller klippa gräset eller renovera huset. Och en vanlig hantverkare, säg en snickare, tar ju åtminstone 500 spänn i timmen inkl moms. Jag måste jobba mer än en timme för att tjäna detta om vi nu pratar privata pengar. Sen är jag kanske lite långsammare än ett yrkesproffs, men ändå. Det är ju inte heller så att jag kan eller vill sitta och jobba en massa extra för att någon annan ska sköta mitt hus.
Jag jobbar vanliga arbetsdagar, dvs ca 8 timmar/dag, i nuläget mindre pga dåliga tider. Men även om jag hade haft obegränsat med jobb/uppdrag så hade jag inte jobbat mer. Det finns ju annat i livet än jobbet. Jag är ingen arbetsnarkoman som orkar jobba 24 timmar om dygnet.
Håller helt med dig.. Sen kan jag även känna en stolthet över att man själv kan göra saker. Sen är de fakriskt inte ovanligt att man gör de bättre själv än en hantverkare eftersom de jobbar för pengarna medan man själv gör de för att man vill ha de fint eller man vill de ska fungera.

Sen finns de absolut mycket bra hantverkare också men de är inte lätta att få tag på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev: 27 jan 2023 07:53
mati skrev: 27 jan 2023 07:44
Det resonemanget förutsätter att man närsomhelst kan använda sin tid för att tjäna pengar istället för att göra saker själv och att man då tjänar mer per timme än vad en tjänst kostar. Jag förstår inte riktigt tänket. Det är ju inte direkt så att man tar ledigt, dvs obetald semester, för att tvätta fönster eller klippa gräset eller renovera huset. Och en vanlig hantverkare, säg en snickare, tar ju åtminstone 500 spänn i timmen inkl moms. Jag måste jobba mer än en timme för att tjäna detta om vi nu pratar privata pengar. Sen är jag kanske lite långsammare än ett yrkesproffs, men ändå. Det är ju inte heller så att jag kan eller vill sitta och jobba en massa extra för att någon annan ska sköta mitt hus.
Jag jobbar vanliga arbetsdagar, dvs ca 8 timmar/dag, i nuläget mindre pga dåliga tider. Men även om jag hade haft obegränsat med jobb/uppdrag så hade jag inte jobbat mer. Det finns ju annat i livet än jobbet. Jag är ingen arbetsnarkoman som orkar jobba 24 timmar om dygnet.
Håller helt med dig.. Sen kan jag även känna en stolthet över att man själv kan göra saker. Sen är de faktiskt inte ovanligt att man gör de bättre själv än en hantverkare eftersom de jobbar för pengarna medan man själv gör de för att man vill ha de fint eller man vill de ska fungera.

Sen finns de absolut mycket bra hantverkare också men de är inte lätta att få tag på.
Jag kan förstå att om man är totalt ointresserad av praktiskt arbete och/eller har tummen precis mitt i handen så föredrar man kanske att leja ut jobbet med det egna hemmet. Men sen finns ju också en annan skiljelinje och det är den ekonomiska. En anställd snickare tjänar minst lika mycket som jag gör. Om jag ska betala för att nån ska jobba hemma hos mig så kostar det mig så otroligt mycket att jag helt enkelt inte har råd med det. Visst, ibland kan man få ROT/RUT-avdrag men så är det ju också det där som påpekas att man vill ju inte bara att jobbet ska bli gjort, utan man vill att det ska bli gjort som man själv vill och dessutom på ett bra sätt...

Jag tillhör ju kategorin som känner en stor glädje i att se saker och ting växa fram under mina händer. Jag känner en speciell tillfredsställelse i att veta att jag har skapat något själv.

Vi är alla olika, har olika förutsättningar, både ekonomiskt och praktiskt. Så är det bara!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev: 27 jan 2023 07:53
Håller helt med dig.. Sen kan jag även känna en stolthet över att man själv kan göra saker. Sen är de fakriskt inte ovanligt att man gör de bättre själv än en hantverkare eftersom de jobbar för pengarna medan man själv gör de för att man vill ha de fint eller man vill de ska fungera.

Sen finns de absolut mycket bra hantverkare också men de är inte lätta att få tag på.
Exakt. Känslan av stolthet och nöjdhet när man har gjort nånting själv går inte att räkna i pengar. Och framförallt när man bygger nånting. Jag VILL göra det själv, annars kvittar det. Jag renoverade en gammal vedbod i somras. Den var helt fallfärdig. Ingen hantverkare i hela världen hade tagit sig an det jobbet. De hade velat riva allting och bygga nytt. Och det hade säkert gått mycket snabbare. Men jag gjorde precis som jag ville. Jag bytte alla brädor, byggde nya fönster, fler är vad skjulet hade innan, bara för syns skull, och så höll jag på i några veckor. Alltså inte arbetstid utan kalendertid.
Det kostade ett par eller tre tusenlappar för virket. Resultatet blev ett överdrivet bra vedskjul, långt bättre än vad jag hade tänkt mig, jag blev överöst med beröm från svärmor som tyckte att jag var skitduktig (det är värt en del det också ;) ).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

mati skrev: 27 jan 2023 07:44
Det resonemanget förutsätter att man närsomhelst kan använda sin tid för att tjäna pengar istället för att göra saker själv och att man då tjänar mer per timme än vad en tjänst kostar. Jag förstår inte riktigt tänket. Det är ju inte direkt så att man tar ledigt, dvs obetald semester, för att tvätta fönster eller klippa gräset eller renovera huset. Och en vanlig hantverkare, säg en snickare, tar ju åtminstone 500 spänn i timmen inkl moms. Jag måste jobba mer än en timme för att tjäna detta om vi nu pratar privata pengar. Sen är jag kanske lite långsammare än ett yrkesproffs, men ändå. Det är ju inte heller så att jag kan eller vill sitta och jobba en massa extra för att någon annan ska sköta mitt hus.
Jag jobbar vanliga arbetsdagar, dvs ca 8 timmar/dag, i nuläget mindre pga dåliga tider. Men även om jag hade haft obegränsat med jobb/uppdrag så hade jag inte jobbat mer. Det finns ju annat i livet än jobbet. Jag är ingen arbetsnarkoman som orkar jobba 24 timmar om dygnet.
Jag kan lätt jobba 10 timmar om dagen, och påverka min arbetstid. Dessutom så är ju min fritid styrd av att jag vill vara ledig. Om jag måste jobba, oavsett om med mitt huvudsakliga arbete eller arbeta med min fastighet, så inkräktar ju detta precis lika mycket på min fritid. Så problemet blir ju exakt det samma. Min fritid går förlorad oavsett.

I detta valet mellan vilket arbete som skall utföras så handlar det mest om jag tycker mitt ordinarie jobb är roligare, eller om jag tycker arbetet med att klippa häcken eller att skrapa/måla huset är roligare. För mig så kommer jag nästan alltid till slutsatsen att mitt ordinarie arbete är roligare. Mycket roligare oftast. Då är valet rätt givet för mig.

Att jag sedan dessutom går ekonomiskt plus på det är en ju en extra bonus, men inte det allra viktigaste. Känslan över att arbeta med roliga saker är viktigare för mig. Att tvätta fönster, klippa häcken eller att slipa köksgolvet är inte något sådant.

Kul diskussioner, och med olika livsperspektiv, men shit vad denna tråd lätt spårar helt OT. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

martinot skrev: 27 jan 2023 10:20
Kul diskussioner, och med olika livsperspektiv, men shit vad denna tråd lätt spårar helt OT. :D
Instämmer, intressant att läsa, men runt 13-tiden kommer jag lägga ut morgondagens priser igen, så det i alla fall finns ett On-Topic inlägg per dag :-)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det beror ju också helt på vad man menar med fritid. För mig är fritid när jag kan göra det jag tycker är kul och det är inte jobb då. Jag tycker att det är kul att greja och pyssla med huset och i trädgården och så. Det är precis därför man bor såhär. Annars är det ju bara besvärligt att bo i en gammal kåk. Hade jag inte tyckt det var roligt så hade jag ju bott i en lägenhet nånstans i stan. Som jag skrev tidigare, om man bor så som jag gör förutsätter det att man är händig och att man tycker om att göra saker själv. Det är liksom meningen med livet, typ.
Som Jerker säger, man hade ju inte haft en chans att betala någon for att göra allt detta. Jag har också anlitat hantverkare någon enstaka gång, främst för att jag kan drabbas av den dumma omständigheten att dagen har ett begränsat antal timmar eller att jag kanske helt enkelt kan behöva hjälp ibland. Men för det första blir det då oftast inte så bra, och dessutom blir det ju lätt extremt dyrt.
Min sambo skulle i somras måla sin kåk (hon har ett eget hus i närheten) och då ville hon anlita en målare av någon anledning. När denna målaren äntligen, efter mer än ett halvår, behagade att höra av sig så ville han alltså ha 65-tusen kronor för detta arbete. Mer än 3 månadslöner för min sambo. Jag trodde att jag hörde fel. Okej, det var ju uteslutet, ingen av oss har så mycket pengar på banken, så det blev inget med det.
Vi köpte sedan 10 burkar rödfärg för 5500 kronor och målade huset själv. Det tog en helg. Alternativet hade varit att ha huset omålat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

mati skrev: 27 jan 2023 11:37
Det beror ju också helt på vad man menar med fritid. För mig är fritid när jag kan göra det jag tycker är kul och det är inte jobb då. Jag tycker att det är kul att greja och pyssla med huset och i trädgården och så. Det är precis därför man bor såhär. Annars är det ju bara besvärligt att bo i en gammal kåk. Hade jag inte tyckt det var roligt så hade jag ju bott i en lägenhet nånstans i stan.
Måste inte vara så svart/vitt som att man tvingas att välja mellan att själv bygga om sitt hus från grunden, eller att tvingas flytta in till en lägenhet i stan. :D

Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan. Även om jag inte finner nöja i ett skrapa färg på huset, slipa golv eller mecka med VVS, så betyder det inte att jag vill lämna landet och den friska luften för att flytta in till city igen.

Tycker det är underbart med att bo så som vi gör. Frisk luft, nära till skog, nära till hav och båtplats, underbart för katt att kunna vara utekatt att springa i skogen. Vår vallhund stormtrivs här på landet/kusten. Varken djuren eller familjen har något önskemål om att flytta in till storstan och den stressen där. Trivs själv utmärkt med att ha hemmakontor här nära naturen och slippa stan.

Älskar lantlivet kort och gott. Trots att jag gärna off-shorar (vad jag tycker) är alla tråkiga moment. :)
Arctic Drifter skrev: 27 jan 2023 11:15
martinot skrev: 27 jan 2023 10:20
Kul diskussioner, och med olika livsperspektiv, men shit vad denna tråd lätt spårar helt OT. :D
Instämmer, intressant att läsa, men runt 13-tiden kommer jag lägga ut morgondagens priser igen, så det i alla fall finns ett On-Topic inlägg per dag :-)
*LOL* Bra!

Själv undrar jag hur det går med spotpriserna nu när Ringhals har ytterligare förseningar med återstart av en av reaktorerna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Jag hyr bara in hjälp med sånt som jag absolut inte kan göra själv. Jag har ingen grävare så jag hyrde in den tjänsten när jag skulle dränera runt huset. Likaså vid anläggande av nytt avlopp. Men jag gjorde så mycket som möjligt själv, vilket sparade mig många sköna tusenlappar. Och det gäller att vara på plats och se till att allt blir som man har tänkt sig. Så fort man vänder ryggen till så hittar de på nåt fanskap.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv undrar jag hur det går med spotpriserna nu när Ringhals har ytterligare förseningar med återstart av en av reaktorerna?
Att de förlänger stoppet efter februaris slut tror jag inte kommer att få några drastiska följder för spotpriserna eftersom vi då går in i en varmare månad.

Men jag har aldrig trott att det verkligen skulle starta reaktorn igen på utsatt datum. Det brukar alltid tillstöta nåt som försenar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan.
Men det är ju ett nybygge du bor i, och jag antar har kostat några riskdalar att köpa. Mitt hus är också 90-tal, men 1890-tal, och det kostade 275 000 kronor att köpa. Obs, jag har inte glömt någon nolla här.
Jo, det är faktiskt ganska svart vitt. För alternativet för mig, om jag inte hade tyckt om att bo såhär, hade varit en hyreslägenhet. Jag hade ju aldrig haft råd att skaffa ett modernt hus. Jag känner mig faktiskt ganska lyckligt lottad. Jag har intresset och händigheten som krävs för att kunna bo i ett gammalt hus på landet, samtidigt som jag inte ställer några höga krav på komfort eller hög standard. Det är denna relativt udda kombination av kravlöshet och händighet som överhuvudtaget gör det möjligt för mig att bo i ett eget hus. Jag hade gått sönder i en lägenhet.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Here we go again:
2023-01-27 NPG.jpg
Kanske man kan kosta på sig att köra Pyrolys-programmet på ugnen imorgon :o
Tesla Model Y Performance
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

SE3 där jag bor:
Skönt med normalt pris imorgon igen. Även i onsdags var det normalt pris. Normalt pris anser jag vara kring 1 kr kWh inklusive allt.

Undra om priset i januari kan sluta på under 100 öre. Alltså spotpriset, vilket blir ca 2 kr kWh inklusive allt.

Nord pool visar bara snittet per vecka inte vad snittet är just nu.
Vecka
1: 106
2: 79
3: 114
Vattenfall visar, vad jag tror är, snittet just nu: 99.54 till och med 27/1 så borde sänkas lite när 28/1 läggs in.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Välj period: månadsvis
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

GustavE skrev: 27 jan 2023 13:11
SE3 där jag bor:
Skönt med normalt pris imorgon igen. Även i onsdags var det normalt pris. Normalt pris anser jag vara kring 1 kr kWh inklusive allt.

Undra om priset i januari kan sluta på under 100 öre. Alltså spotpriset, vilket blir ca 2 kr kWh inklusive allt.

Nord pool visar bara snittet per vecka inte vad snittet är just nu.
Vecka
1: 106
2: 79
3: 114
Vattenfall visar, vad jag tror är, snittet just nu: 99.54 till och med 27/1 så borde sänkas lite när 28/1 läggs in.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Välj period: månadsvis
Jag ligger på 914kr för 890kWh hittills i januari. Alltså 1,02kr/kWh spotpris inkl moms exkl skatt och nätavgifter. Det är faktiskt inte så farligt jämfört med förra månaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

mati skrev: 27 jan 2023 12:30
martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan.
Men det är ju ett nybygge du bor i, och jag antar har kostat några riskdalar att köpa. Mitt hus är också 90-tal, men 1890-tal
Vet inte om det är rätt att kalla ett hus byggt för ca 30 år sedan för "nybygge", men det är ju ytterligare ett sidospår. :) Förstår dock att det kan te sig "nytt" jämfört med ett 100 år äldre hus. Även om "nybygge" är en rätt stor strech.

Säger inte att du och Jerker gör fel. Försöker bara att förklara att det som är rätt för er två, att lägga tid på att göra allt själva, kanske inte är rätt för mig och LarsOJ. Världen är alltså större än så än er två, och inte fullt så svart/vit. Det är bara den tanken att det finns andra än just era förhållanden. Att det finns andra förhållanden och värderingar, behöver dock inte betyda att det nu gör är fel. Det finns utrymme (förhoppningsvis) i världen att vi kan alla göra våra egna värderingar och prioriteringar, utan att det automatiskt är fel av någon.
Jerker skrev: 27 jan 2023 12:02
martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv undrar jag hur det går med spotpriserna nu när Ringhals har ytterligare förseningar med återstart av en av reaktorerna?
Att de förlänger stoppet efter februaris slut tror jag inte kommer att få några drastiska följder för spotpriserna eftersom vi då går in i en varmare månad.

Men jag har aldrig trott att det verkligen skulle starta reaktorn igen på utsatt datum. Det brukar alltid tillstöta nåt som försenar.
Tyvärr så har vi ju väldigt lite marginal. Därför får ju denna typ av försenat underhåll mycket större konsekvenser än förr i tiden när vid hade sex till reaktorer i drift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

martinot skrev: 27 jan 2023 16:36
mati skrev: 27 jan 2023 12:30
martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan.
Men det är ju ett nybygge du bor i, och jag antar har kostat några riskdalar att köpa. Mitt hus är också 90-tal, men 1890-tal
Vet inte om det är rätt att kalla ett hus byggt för ca 30 år sedan för "nybygge", men det är ju ytterligare ett sidospår. :) Förstår dock att det kan te sig "nytt" jämfört med ett 100 år äldre hus. Även om "nybygge" är en rätt stor strech.

Säger inte att du och Jerker gör fel. Försöker bara att förklara att det som är rätt för er två, att lägga tid på att göra allt själva, kanske inte är rätt för mig och LarsOJ. Världen är alltså större än så än er två, och inte fullt så svart/vit. Det är bara den tanken att det finns andra än just era förhållanden. Att det finns andra förhållanden och värderingar, behöver dock inte betyda att det nu gör är fel. Det finns utrymme (förhoppningsvis) i världen att vi kan alla göra våra egna värderingar och prioriteringar, utan att det automatiskt är fel av någon.
Klokt sagt, man ska göra det man trivs med kan man väl sammanfatta det med. Vårt hus känns inte heller nybyggt längre och det är byggt 2010, men det är enligt mig enklare att underhålla äldre hus, vårt förra hus, 9 m från detta var byggt 1932. Nu är det ytskikt eller riva ut ett helt badrum som gäller (frun nämnde i morse att det vore snyggt med svart och vitt kakel i badrummet uppe och jag grämer mig över ett par lösa klinkers som jag inte vet vad jag ska göra med. I förra huset rev jag fram trägolv och isolerade krypgrund mm, mer rejält. Men just nu orkar jag inte så mycket. Men äldre hus har en charm.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev: 27 jan 2023 16:43
martinot skrev: 27 jan 2023 16:36
mati skrev: 27 jan 2023 12:30
martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan.
Men det är ju ett nybygge du bor i, och jag antar har kostat några riskdalar att köpa. Mitt hus är också 90-tal, men 1890-tal
Vet inte om det är rätt att kalla ett hus byggt för ca 30 år sedan för "nybygge", men det är ju ytterligare ett sidospår. :) Förstår dock att det kan te sig "nytt" jämfört med ett 100 år äldre hus. Även om "nybygge" är en rätt stor strech.

Säger inte att du och Jerker gör fel. Försöker bara att förklara att det som är rätt för er två, att lägga tid på att göra allt själva, kanske inte är rätt för mig och LarsOJ. Världen är alltså större än så än er två, och inte fullt så svart/vit. Det är bara den tanken att det finns andra än just era förhållanden. Att det finns andra förhållanden och värderingar, behöver dock inte betyda att det nu gör är fel. Det finns utrymme (förhoppningsvis) i världen att vi kan alla göra våra egna värderingar och prioriteringar, utan att det automatiskt är fel av någon.
Klokt sagt, man ska göra det man trivs med kan man väl sammanfatta det med. Vårt hus känns inte heller nybyggt längre och det är byggt 2010, men det är enligt mig enklare att underhålla äldre hus, vårt förra hus, 9 m från detta var byggt 1932. Nu är det ytskikt eller riva ut ett helt badrum som gäller (frun nämnde i morse att det vore snyggt med svart och vitt kakel i badrummet uppe och jag grämer mig över ett par lösa klinkers som jag inte vet vad jag ska göra med. I förra huset rev jag fram trägolv och isolerade krypgrund mm, mer rejält. Men just nu orkar jag inte så mycket. Men äldre hus har en charm.
Lösa klinkers är iaf bara att sätta fast igen. Fixar en plattsättare (eller du själv) på en kafferast :)

Tillräckligt offtopic nu?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 27 jan 2023 17:21
Dafro skrev: 27 jan 2023 16:43
martinot skrev: 27 jan 2023 16:36
mati skrev: 27 jan 2023 12:30
martinot skrev: 27 jan 2023 11:51
Själv så har vi bott 15-20 år i lägenhet mitt i city, men har sedan 5 år flyttat ut till 90-tals hus på landet/kusten utanför stan.
Men det är ju ett nybygge du bor i, och jag antar har kostat några riskdalar att köpa. Mitt hus är också 90-tal, men 1890-tal
Vet inte om det är rätt att kalla ett hus byggt för ca 30 år sedan för "nybygge", men det är ju ytterligare ett sidospår. :) Förstår dock att det kan te sig "nytt" jämfört med ett 100 år äldre hus. Även om "nybygge" är en rätt stor strech.

Säger inte att du och Jerker gör fel. Försöker bara att förklara att det som är rätt för er två, att lägga tid på att göra allt själva, kanske inte är rätt för mig och LarsOJ. Världen är alltså större än så än er två, och inte fullt så svart/vit. Det är bara den tanken att det finns andra än just era förhållanden. Att det finns andra förhållanden och värderingar, behöver dock inte betyda att det nu gör är fel. Det finns utrymme (förhoppningsvis) i världen att vi kan alla göra våra egna värderingar och prioriteringar, utan att det automatiskt är fel av någon.
Klokt sagt, man ska göra det man trivs med kan man väl sammanfatta det med. Vårt hus känns inte heller nybyggt längre och det är byggt 2010, men det är enligt mig enklare att underhålla äldre hus, vårt förra hus, 9 m från detta var byggt 1932. Nu är det ytskikt eller riva ut ett helt badrum som gäller (frun nämnde i morse att det vore snyggt med svart och vitt kakel i badrummet uppe och jag grämer mig över ett par lösa klinkers som jag inte vet vad jag ska göra med. I förra huset rev jag fram trägolv och isolerade krypgrund mm, mer rejält. Men just nu orkar jag inte så mycket. Men äldre hus har en charm.
Lösa klinkers är iaf bara att sätta fast igen. Fixar en plattsättare (eller du själv) på en kafferast :)

Tillräckligt offtopic nu?
Är väl så, men risk för annan färg på fogen, ringer nog en firma. I natt blir det värme på igen, avstängt i 2 dygn pga av höga elpriser, missade på något sätt att sänka så jag hade över 24 inne i förrgår kväll och nu drygt 20. On topic igen. 8-)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jag var inte hemma igår och imorse såg jag att elkonsumptionen var 0 i flera timmar under dagen igår. Fattade först inte och trodde att det måste varit strömavbrott. Men ingen klocka blinkade och det fanns inget som tydde på att strömmen skulle ha gått.
Sen kom jag på det. SOLEN! Naturligtvis har solcellerna producerat ett stabilt överskott under dagen när förbrukningen var låg. Efter alla månader med mörker och tristess hade jag helt glömt bort att jag faktiskt inte behöver köpa el när solen skiner.
Totalt kostade elen bara 10 kronor igår över hela dygnet. Ungefär lika soligt idag. Det börjar likna nåt. Dagarna blir längre nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar