Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
” Om strömavbrottet varar i mer än tre timmar, fyll vatten i kastruller och tomma flaskor. Vattentillförseln kan påverkas av strömavbrottet eftersom vattenpumpar drivs av el. Har du egen brunn försvinner vattnet direkt.”

https://www.tekniskaverken.se/privat/el ... omavbrott/

Med egen brunn kan man naturligtvis driva pumpen med elverk, batteri eller en I5 och är oberoende av elnätet.

Det är ju inte heller gratis längre med kommunalt vatten.
Du blandar ihop strömavbrott med frånkoppling.
Vattenförsörjning är samhällskritisk och inte något man kopplar bort för att spara ström.
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
Det är en kostnadsfråga såklart. Egen brunn kostar ingenting, enskilt avlopp kostar en tömning per år. Peanuts.
Dessutom är man oberoende. Inga godtyckliga prishöjningar när man har sitt eget vatten. Och om allt går åt helvete så har man fortfarande tillgång till vatten. I värsta fall får man ta upp det för hand ur brunnen, om den är grävd. Men jag vet att jag har alltid vatten oavsett vad som händer i världen.
Jag skulle kämpa som en tjur för att få behålla min egen brunn. Men det finns sådana som resonerar precis tvärtom. En del grannar längre ner mot byn kämpade för att få kommunalt vatten och avlopp och betalade skjortan för att bli anslutna. Jag har aldrig begripit varför.
Dom vill väl ha garanterad tillgång till kontrollerat och bra vatten antar jag.
Hur som helst är det ju en ickefråga om man bor i tätort. Här har ju alla kommunalt vatten/avlopp.
Men du verkar ju, baserat andra inlägg, bo i ett skämt till kommun så då är det nog bäst att klara sig själv. Här är det mer ordning och då kan man lita på att det fungerar.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
Det är en kostnadsfråga såklart. Egen brunn kostar ingenting, enskilt avlopp kostar en tömning per år. Peanuts.
Dessutom är man oberoende. Inga godtyckliga prishöjningar när man har sitt eget vatten. Och om allt går åt helvete så har man fortfarande tillgång till vatten. I värsta fall får man ta upp det för hand ur brunnen, om den är grävd. Men jag vet att jag har alltid vatten oavsett vad som händer i världen.
Jag skulle kämpa som en tjur för att få behålla min egen brunn. Men det finns sådana som resonerar precis tvärtom. En del grannar längre ner mot byn kämpade för att få kommunalt vatten och avlopp och betalade skjortan för att bli anslutna. Jag har aldrig begripit varför.
Alla gamla avlopp med biodamm kommer dömas ut och måste ersättas med infiltration.
häromkring har kommunen belagt flera fastigheter med vite.
Infiltration Kostar ca 150-200.000kr installerat och klart då kan det vara billigare och mindre underhåll med kommunalt.

Och egen brunn kräver visst underhåll samt kontroll av vattenkvalitén och är den inte djupborrad riskerar man att den sinar
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
Alla gamla avlopp med biodamm kommer dömas ut och måste ersättas med infiltration.
häromkring har kommunen belagt flera fastigheter med vite.
Infiltration Kostar ca 150-200.000kr installerat och klart då kan det vara billigare och mindre underhåll med kommunalt.

Och egen brunn kräver visst underhåll samt kontroll av vattenkvalitén och är den inte djupborrad riskerar man att den sinar
Infiltration har jag såklart. Annars hade det inte varit godkänt. Ja, man får suga ur brunnen ibland. Jag har gjort det en gång eftersom en mus hade trillat ner i den. Lite ofräscht. Därefter blev det mycket bättre tillflöde. Det var en sommar då det var riktigt torrt, men det bara forsade in vatten från flera håll. Jag var förvånad själv. Efter några minuter hade den fyllts så pass mycket att det gick att använda den igen. Jag är sedan dess rätt säker på att det krävs en hel del för att brunnen ska sina. Men visst, det är många grannar som fick djupborra efter senaste årens torka. Men hellre det än att sätta sig i knäet på kommunen. Bortsett från att det inte finns en chans i världen att de skulle dra kommunalt vatten och avlopp ända hit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Elof skrev:
Det här med småskalighet och självhushållning… Säkert mysigt och tillfredsställande för somliga, men oerhört ineffektivt. Det är sannerligen ingen lösning på något samhällsproblem.
Idag känns det som att man inte kan lita på att nån samhällsfunktion kommer att fungera. Att bygga upp ett självhushåll och skaffa sig kunskaper om det kan vara så krasst som att ha en livförsäkring. Då är effektivitet en parameter som står långt ned på kravlistan.

Jag undrar egentligen hur man mäter effektivitet när det kommer till att se till att man klarar sig i en krissituation? Min sambo har en "defekt" som gör att alla hennes fritidssysslor ska vara lönsamma. Sån har hon varit hela livet, allt från att hon i barndomen målade motiv på andras brevlådor mot betalning, via egen islandshästverksamhet, både import, försäljning, avel, inridning, ridskola, turridningar etc. till dagens enkla syssla att ha egna höns och vaktlar, något som tar förvånansvärt lite tid i anspråk att sköta. Allt hon gör och har gjort går plus ekonomiskt. Vi har hur mycket ägg som helst, frysen full med tuppkött och säljer äggöverskottet och räknar man bort alla kostnader, från foder och strö ända ned till den tidsstyrda belysningen och strömmen som värmeplattan som håller vattnet över fryspunkten i hönshuset drar, så går det med vinst i kronor och ören, oräknat det vi själva äter, vilket innebär att vi har gratis ägg och tuppkött. Varför ska vi ha ett större krav på effektivitet?

Jag tror att när branschfolk dömer ut småbruk som ineffektiva så har de en måttstock som inte alla människor lever efter. Har man inte behovet att resa till Thailand 2 ggr/år och hela tiden köpa kläder för att hänga med i senaste modet, ha senaste platt-TV:n osv. så kan man klara sig väldigt bra på att vara hobbybonde. Visst måste man tycka att det är roligt och värt att göra jobbet, men man får ju mycket mer tid över då man kan nöja sig med att jobba deltid istället.

Det finns rörelser i landet som lever nästan i en parallell verklighet till dagens storjordbruk. Små enheter som har en häpnadsväckande effektivitet i sitt odlande och djurhållning, som livnär sig på en i det närmaste ofattbart liten yta och får ett ekonomiskt överskott av det. Men dessa avfärdas antagligen av akademikerna som gör studier på hållbart jordbruk som fanatiker eller nåt sånt. Men det är dessa "fanatiker" som kommer att klara sig bäst när samhällsfunktionerna havererar, om nåt sånt skulle hända. Se på det gamla Sovjetunionen. Där var det de små privata odlingslotterna som höll landet under armarna medan de stora planekonomiska jordbruken som var ineffektiva. De som är verkligt utsatta och sårbara i dagens samhälle är stadsborna. Många fattar inte att städerna är totalt beroende av landsbygden och många ekonomer ser landsbygden som en "tärande" del. Helt galet!
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Idag känns det som att man inte kan lita på att nån samhällsfunktion kommer att fungera. Att bygga upp ett självhushåll och skaffa sig kunskaper om det kan vara så krasst som att ha en livförsäkring. Då är effektivitet en parameter som står långt ned på kravlistan.
Att människor har den känslan tror jag är ett större hot på längre sikt. Viljan att medverka till samhällets funktion minskar när man tror att man är på egen hand.
Bitterhet är ju ingen bra drivkraft.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

Kan inte kommuner bara komma och säga slanta upp för kommunalt vatten och avlopp och det bara är att vara glad för en kvarts miljon extra i utgifter ?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Idag känns det som att man inte kan lita på att nån samhällsfunktion kommer att fungera. Att bygga upp ett självhushåll och skaffa sig kunskaper om det kan vara så krasst som att ha en livförsäkring. Då är effektivitet en parameter som står långt ned på kravlistan.
Att människor har den känslan tror jag är ett större hot på längre sikt. Viljan att medverka till samhällets funktion minskar när man tror att man är på egen hand.
Bitterhet är ju ingen bra drivkraft.
Eh...? Jag medverkar verkligen till att samhällsfunktioner ska fungera. Men det är väl aldrig fel att säkra upp?

Jag är inte det minsta bitter och det är nog inte så många av dem som aktivt bygger upp ett självhushåll. De flesta gör det nog av glädje att känna att man kan leva ett lite enklare liv och det ger en speciell tillfredsställelse att känna att man själv odlar och föder upp den mat äter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
Kan inte kommuner bara komma och säga slanta upp för kommunalt vatten och avlopp och det bara är att vara glad för en kvarts miljon extra i utgifter ?
Jo, så är det. Antingen kan kommunen ta beslutet att bygga ut det kommunala nätet och då tvingas alla längs sträckningen att ansluta sig. Eller så kan avloppet komma att dömas ut och då åläggs fastighetsägaren att anlägga ett nytt, oavsett vad det blir till för kostnad.

I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-, Det var 7-8 år sedan, tror jag. Kommunen ville nämligen ta ut en halv miljon och fastighetsägarna överklagade och det hela avgjordes i domstol. När området jag bor i skulle åläggas nya avlopp (många här var anslutna till ett gammalt och utdömt gemensamt avlopp) så tittade kommunen på kostnaden för att bygga ut det kommunala hit och landade på att varje anslutning skulle kosta runt en miljon, vilket då skulle bli alldeles för dyrt för kommunen så vi fick anlägga ett nytt gemensamt (eller, det är den stora gården här som äger det och vi betalar avgift till dem, motsvarande c:a 75% av den kommunala avgiften). Anslutningen till detta nya reningsverk blev 120.000:- per hushåll plus de grävjobb som behövde göras på varje enskild tomt (vi blev tvungna att byta till plaströr ända fram till huset) så för mig stannade det på nästan 200.000:-.
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Idag känns det som att man inte kan lita på att nån samhällsfunktion kommer att fungera. Att bygga upp ett självhushåll och skaffa sig kunskaper om det kan vara så krasst som att ha en livförsäkring. Då är effektivitet en parameter som står långt ned på kravlistan.
Att människor har den känslan tror jag är ett större hot på längre sikt. Viljan att medverka till samhällets funktion minskar när man tror att man är på egen hand.
Bitterhet är ju ingen bra drivkraft.
Eh...? Jag medverkar verkligen till att samhällsfunktioner ska fungera. Men det är väl aldrig fel att säkra upp?

Jag är inte det minsta bitter och det är nog inte så många av dem som aktivt bygger upp ett självhushåll. De flesta gör det nog av glädje att känna att man kan leva ett lite enklare liv och det ger en speciell tillfredsställelse att känna att man själv odlar och föder upp den mat äter.
Jag känner inte dig. Det enda jag läser är att du inte litar på någon samhällsfunktion och att man får klara sig själv.
Sen är det väl tillsammans med matis inlägg som ju verkligen osar bitterhet med samhällets stöd hemma hos honom med allt från kriminella grannar och ointresserad polis till undermåligt elnät och kommunal service i allmänhet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag känner inte dig. Det enda jag läser är att du inte litar på någon samhällsfunktion och att man får klara sig själv.
Sen är det väl tillsammans med matis inlägg som ju verkligen osar bitterhet med samhällets stöd hemma hos honom med allt från kriminella grannar och ointresserad polis till undermåligt elnät och kommunal service i allmänhet.
Jag litar på samhällsfunktionerna. Eller jag har gjort det fram tills nu. Nu börjar jag bli mer tveksam. Man inser att det inte är så stabilt som det har verkat vara tidigare. Och lägg till risken för stora klimatändringar och då känns det mycket tryggare att ha ett boende som medger möjlighet till självhushåll.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

Gargamel skrev:
Kan inte kommuner bara komma och säga slanta upp för kommunalt vatten och avlopp och det bara är att vara glad för en kvarts miljon extra i utgifter ?
Ja så är det!!
Vi bor någon km utanför samhället och haft egen brunn och avlopp. Tyvärr har kommunen nu bestämt att vi ska anslutas till VA och det finns ingen möjlighet att komma undan. Eventuellt vatten men då krävs ett godkänt vattenprov som inte far innehålla mycket järn, mangan osv.
Konstigt nog relateras anslutningskostnad till tomtstorlek och inte huset eller antal personer.
För vår del 250tkr
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Kan inte kommuner bara komma och säga slanta upp för kommunalt vatten och avlopp och det bara är att vara glad för en kvarts miljon extra i utgifter ?
Jo, så är det. Antingen kan kommunen ta beslutet att bygga ut det kommunala nätet och då tvingas alla längs sträckningen att ansluta sig. Eller så kan avloppet komma att dömas ut och då åläggs fastighetsägaren att anlägga ett nytt, oavsett vad det blir till för kostnad.

I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-, Det var 7-8 år sedan, tror jag. Kommunen ville nämligen ta ut en halv miljon och fastighetsägarna överklagade och det hela avgjordes i domstol. När området jag bor i skulle åläggas nya avlopp (många här var anslutna till ett gammalt och utdömt gemensamt avlopp) så tittade kommunen på kostnaden för att bygga ut det kommunala hit och landade på att varje anslutning skulle kosta runt en miljon, vilket då skulle bli alldeles för dyrt för kommunen så vi fick anlägga ett nytt gemensamt (eller, det är den stora gården här som äger det och vi betalar avgift till dem, motsvarande c:a 75% av den kommunala avgiften). Anslutningen till detta nya reningsverk blev 120.000:- per hushåll plus de grävjobb som behövde göras på varje enskild tomt (vi blev tvungna att byta till plaströr ända fram till huset) så för mig stannade det på nästan 200.000:-.
Jotack med 2st fd. sommarhus i Helgö och på Vålarö blev vi också drabbade av Nyköpings kommun. Det var verkligen läskigt.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Kan inte kommuner bara komma och säga slanta upp för kommunalt vatten och avlopp och det bara är att vara glad för en kvarts miljon extra i utgifter ?
Jo, så är det. Antingen kan kommunen ta beslutet att bygga ut det kommunala nätet och då tvingas alla längs sträckningen att ansluta sig. Eller så kan avloppet komma att dömas ut och då åläggs fastighetsägaren att anlägga ett nytt, oavsett vad det blir till för kostnad.

I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-, Det var 7-8 år sedan, tror jag. Kommunen ville nämligen ta ut en halv miljon och fastighetsägarna överklagade och det hela avgjordes i domstol. När området jag bor i skulle åläggas nya avlopp (många här var anslutna till ett gammalt och utdömt gemensamt avlopp) så tittade kommunen på kostnaden för att bygga ut det kommunala hit och landade på att varje anslutning skulle kosta runt en miljon, vilket då skulle bli alldeles för dyrt för kommunen så vi fick anlägga ett nytt gemensamt (eller, det är den stora gården här som äger det och vi betalar avgift till dem, motsvarande c:a 75% av den kommunala avgiften). Anslutningen till detta nya reningsverk blev 120.000:- per hushåll plus de grävjobb som behövde göras på varje enskild tomt (vi blev tvungna att byta till plaströr ända fram till huset) så för mig stannade det på nästan 200.000:-.
Mycket peanuts blir det
Egen brunn kräver hydrofor och vattenpump och man bör göra regelbundna vattenprov så tveksamt om det blir så mycket billigare än kommunalt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
Mycket peanuts blir det
Egen brunn kräver hydrofor och vattenpump och man bör göra regelbundna vattenprov så tveksamt om det blir så mycket billigare än kommunalt
Vadå? Det är väl inget krav att ta egna vattenprov? Jag har aldrig gjort det. Och en hydroforpump kostar några tusenlappar. De håller i all evighet om de inte går torra och kärvar.
Jerker skrev:
I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-
Hur kan en kommun kräva att man hostar upp flera hundratusen för att ansluta sig till ett kommunalt VA-nät? Vad händer om man inte kan betala det? Som jag skrivit tidigare, många som bor på landet gör det för att det är billigt och för att man inte har råd att bo någon annanstans. Många hus är inte ens värda så mycket. Tveksamt om jag finge låna 300k på min kåk. Det är ungefär där taxeringsvärdet ligger.
När vi drog fiber för 15 år sedan var det några stycken som inte kunde vara med eftersom de inte fick låna de 35k det skulle kosta att ansluta sig. Jag var en av dem eftersom jag inte hade nåt jobb vid den tidpunkten. Av en lycklig omständighet fick jag jobb precis i sista ögonblick, och således kunde jag betala insatsen till slut.
Men 360k? Det är ju helt absurt. Det hade jag inte kunnat betala idag heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-
Hur kan en kommun kräva att man hostar upp flera hundratusen för att ansluta sig till ett kommunalt VA-nät? Vad händer om man inte kan betala det? Som jag skrivit tidigare, många som bor på landet gör det för att det är billigt och för att man inte har råd att bo någon annanstans. Många hus är inte ens värda så mycket. Tveksamt om jag finge låna 300k på min kåk. Det är ungefär där taxeringsvärdet ligger.
Ja, det är så det ser ut. Många har ju just det argumentet emot tvångsanslutning att det är högre belopp än husets värde och de inte har råd att betala det. Alternativet är att sälja. I vissa fall är det sommarstugeområden som kommunen drar in avlopp i och där är det för många ännu svårare att ha råd med anslutningen.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
niklas12 skrev:
Mycket peanuts blir det
Egen brunn kräver hydrofor och vattenpump och man bör göra regelbundna vattenprov så tveksamt om det blir så mycket billigare än kommunalt
Vadå? Det är väl inget krav att ta egna vattenprov? Jag har aldrig gjort det. Och en hydroforpump kostar några tusenlappar. De håller i all evighet om de inte går torra och kärvar.
Jerker skrev:
I Nyköpings kommun drevs ett ärende om rimlig kostnad för att tvingas ansluta sig till kommunalt avlopp och jag vill minnas att det landade på 360.000:-
Hur kan en kommun kräva att man hostar upp flera hundratusen för att ansluta sig till ett kommunalt VA-nät? Vad händer om man inte kan betala det? Som jag skrivit tidigare, många som bor på landet gör det för att det är billigt och för att man inte har råd att bo någon annanstans. Många hus är inte ens värda så mycket. Tveksamt om jag finge låna 300k på min kåk. Det är ungefär där taxeringsvärdet ligger.
När vi drog fiber för 15 år sedan var det några stycken som inte kunde vara med eftersom de inte fick låna de 35k det skulle kosta att ansluta sig. Jag var en av dem eftersom jag inte hade nåt jobb vid den tidpunkten. Av en lycklig omständighet fick jag jobb precis i sista ögonblick, och således kunde jag betala insatsen till slut.
Men 360k? Det är ju helt absurt. Det hade jag inte kunnat betala idag heller.
Jag har rasat många gånger, man blir erbjuden att avsluta lån på kommunen. Oavsett blir ju alla lån ännu dyrare än det man redan ska hosta upp.

I landet har många försökt på olika sätt, mycket få har lyckats även om de upplevde till miljökrav. Det är till och med så att man blir tvungen att ansluta trots man har skaffat sig en avlopp brunn för bara några år sedan som då godkändes enligt rådande miljökrav. Kommunen kommer då med lite ersättning som tröst.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jag kan nog vara glad att jag bor precis vid kommungränsen, dvs längst ut, och det är väldigt glest mellan husen här. Det skulle verkligen förvåna mig om kommunen skulle komma på idén att dra VA ända hit för att mjölka invånarna. Det finns nog betydligt lägre hängande frukt att plocka först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, det är så det ser ut. Många har ju just det argumentet emot tvångsanslutning att det är högre belopp än husets värde och de inte har råd att betala det. Alternativet är att sälja.
Fast att sälja är ju ingen lösning. Huset blir ju inte mer värt för det, beloppet ska fortfarande betalas, och samtidigt måste man bo någon annanstans som man förmodligen inte heller har råd med. Vad ska man göra då? Begå självmord?
Och då ska man alltså ändå visa förtroende för samhället och politiker när de kläcker ut sånt här? Just det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, det är så det ser ut. Många har ju just det argumentet emot tvångsanslutning att det är högre belopp än husets värde och de inte har råd att betala det. Alternativet är att sälja.
Fast att sälja är ju ingen lösning. Huset blir ju inte mer värt för det, beloppet ska fortfarande betalas, och samtidigt måste man bo någon annanstans som man förmodligen inte heller har råd med. Vad ska man göra då? Begå självmord?
Och då ska man alltså ändå visa förtroende för samhället och politiker när de kläcker ut sånt här? Just det.
Sälja går ju ej som du säger, inte en kotte som kommer att betala tilltänkta säljpriset OCH anslutningskostnader som då redan är kända. Så man förlorar beloppet oavsett. Sedan kan man förstås bli tvungen att sälja för lägre pris och ’nöja’ sig med mindre eller börja hyra igen. Då far man hoppas att ha bod tillräckligt länge att köpeskillingen överstiger i alla fall lån.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Enligt ChatGPT:

Det finns flera olika skäl till varför man kan ha en egen brunn:

Att säkerställa en obruten tillgång på dricksvatten. En egen brunn kan vara en bra lösning för människor som bor i områden där det kan förekomma vattenbrist eller där det är svårt att få tillgång till kommunalt dricksvatten. Genom att ha en egen brunn kan man vara säker på att man har tillgång till dricksvatten även under torkperioder eller vid andra omständigheter då det kommunala vattnet kan vara otillgängligt.
Att spara pengar. En egen brunn kan vara en kostnadseffektiv lösning jämfört med att köpa dricksvatten från en leverantör eller använda det kommunala vattnet. Dessutom kan man ofta sälja överskottsvatten från sin brunn till andra människor eller företag, vilket kan generera extra inkomster.
Att kontrollera kvaliteten på dricksvattnet. Med en egen brunn kan man själv kontrollera och vårda kvaliteten på dricksvattnet, vilket kan vara viktigt för människor med känsliga magar eller allergier. Man kan också välja att installera en vattenreningsanläggning för att förbättra kvaliteten ytterligare.
Att bidra till miljön. En egen brunn kan vara en miljövänlig lösning eftersom det inte krävs några kemikalier eller energi för att pumpa upp vattnet, och eftersom det inte genererar något avfall. Dessutom kan man välja att använda en brunnspump som drivs av solenergi eller vindkraft, vilket ytterligare minskar belastningen på miljön.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Swede1 »

Vad har det här brunn snacket med dagens spotpris att göra? :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Tessi19 skrev:
Det finns flera olika skäl till varför man kan ha en egen brunn:

Att säkerställa en obruten tillgång på dricksvatten. En egen brunn kan vara en bra lösning för människor som bor i områden där det kan förekomma vattenbrist eller där det är svårt att få tillgång till kommunalt dricksvatten.
Naturligtvis är det bra om man har svårt att få kommunalt vatten.

När det gäller Mati så förstår jag att han bor i götene och där tar man väl dricksvatten från Vänern vilket ju gör att man har en ganska säker vattenkälla.
Fredrik j
Inlägg: 10832
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Swede1 skrev:
Vad har det här brunn snacket med dagens spotpris att göra? :lol:
Det handlade om självförsörjning drivet av kostnader för samhällstjänster som el, vatten och avlopp.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

En annan sak när man diskuterar elpriset är nätavgifterna vilka i regel är betydligt högre i glesbygden än i tättbebyggt område.
Dock så verkar det vara lite godtyckligt hur nätägaren sätter priserna

https://ei.se/om-oss/statistik-och-oppn ... er---elnat
Skriv svar