Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

mati skrev: 27 jan 2023 12:30
Jag hade gått sönder i en lägenhet.
Äsch, det finns ju grader i helvetet när det gäller lägenheter också. Vi bor i lägenhet, men den är 140 kvadrat, två våningar, liten trädgård, ett stenkast (jag har testat) från havet med farleden utanför, bryggplats för båten ett par minuters promenad bort osv. Fördelen med att jobba i Stockholm men inte bo där!

Med tre ungar finns inte tid att pyssla om ett hus (vi har haft äldre hus förut som vi renoverade) om det ska finnas tid till att göra annat samtidigt också. Gillar att vara ute på havet, springa, vi har hund på deltid som kräver massor av motion (Ungersk Vizsla, den som är bekant med rasen vet vad jag menar..) och dessutom tre rätt små barn på det.

Sen dök det upp en möjlighet att köpa den här lägenheten, jag hade sålt mitt företag så det fanns lite pengar och var rätt less på att ta hand om ett gammalt hus men ville inte sitta i en tråkig nybyggd villa bland hundra andra villor eller i ett lägenhetskomplex.

Men det är ändå sjuka pengar som ska ut varje månad för att köpa sig fri från ansvaret för ett hus. Och styrelsen i föreningen är jag givetvis med i för att bevaka mina positioner :-)

Sen verkar det ju ändå som att jag måste bygga om och anpassa saker så att de passar mig, i princip det enda som är orört i lägenheten är badrummen. Köket är flyttat till bottenplan och hela planlösningen anpassad till vårt leverne, det mesta har jag gjort själv även om jag tagit en del hjälp. Men jag är också en sån som vill göra saker själv, ofta mer än det finns tid till. Därför var det antagligen ett nyktert beslut att sälja huset.

Och för att anknyta till trådens ämne, vår elräkning för december var ungefär en tusenlapp. Förr i tiden var den på ca 400 kr en vanlig månad. Föreningen kommer eventuellt få höja sina avgifter för första gången sen 2008, men bara kanske, och det lär inte bli så mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 27 jan 2023 19:07
mati skrev: 27 jan 2023 12:30
Jag hade gått sönder i en lägenhet.
Äsch, det finns ju grader i helvetet när det gäller lägenheter också. Vi bor i lägenhet, men den är 140 kvadrat, två våningar, liten trädgård, ett stenkast (jag har testat) från havet med farleden utanför, bryggplats för båten ett par minuters promenad bort osv. Fördelen med att jobba i Stockholm men inte bo där!
Jag växte upp i en lägenhet och bodde i lägenhet de första 32 åren av mitt liv. Det kändes som ett fängelse. Kan delvis bero på att den inte var på 140 kvadrat, inte hade trädgård och havet låg 35 mil bort. Tillbaka till det livet vill jag aldrig mer. Vad som än händer. Där jag bor nu får de bära ut mig den dagen jag måste flytta härifrån. Med fötterna först i en trälåda. Kan vara en säck också, bara ifall lådan inte går genom ytterdörren. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

mati skrev: 27 jan 2023 20:17
jonasl skrev: 27 jan 2023 19:07
mati skrev: 27 jan 2023 12:30
Jag hade gått sönder i en lägenhet.
Äsch, det finns ju grader i helvetet när det gäller lägenheter också. Vi bor i lägenhet, men den är 140 kvadrat, två våningar, liten trädgård, ett stenkast (jag har testat) från havet med farleden utanför, bryggplats för båten ett par minuters promenad bort osv. Fördelen med att jobba i Stockholm men inte bo där!
Jag växte upp i en lägenhet och bodde i lägenhet de första 32 åren av mitt liv. Det kändes som ett fängelse. Kan delvis bero på att den inte var på 140 kvadrat, inte hade trädgård och havet låg 35 mil bort. Tillbaka till det livet vill jag aldrig mer. Vad som än händer. Där jag bor nu får de bära ut mig den dagen jag måste flytta härifrån. Med fötterna först i en trälåda. Kan vara en säck också, bara ifall lådan inte går genom ytterdörren. :lol:
Vi bodde också i lägenhet tills jag var 15, först i innerstaden i Stockholm och sedan
successivt mer utåt Väsby, men sedan blev det hus och nästan uteslutande så sedan dess.
Det känns oftast inte bra i lägenhet men vissa är riktigt najs faktiskt :)
Nu har vi ganska stort hus OCH en liten etta på stan (dvs stooora Bollnäs :lol: ) där vi sover
över ibland när vi partajat eller blivit sena från något evenemang osv, precis lagom ju :)
Grannen i huset bredvid gör precis tvärtom, dom bor i lägenhet på stan och är ute i huset
ibland på helgerna (mest på sommaren då) :lol:
Eller den andra kåken här bredvid, där bodde ett par utan barn och båda hade
varsin lägenhet i Gävle och Stockholm där dom bodde under veckorna (jobb), den kåken är
på 240 kvadrat om jag minns rätt, men dom sålde den eftersom den stod tom nästan jämt.

Fasiken vad olika det kan vara alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Enda tiden jag har bott i lägenhet var när jag var 2-3 år, annars har jag bott i kedjehus, radhus eller villa. Lägenhet har aldrig varit ett alternativ för mig. De dagar jag då och då tillbringar på besök hos folk som bor i lägenhet så bygger det bara på mina argument mot att bo så. Det är så otroligt begränsande på många olika sätt. Jag vill ju ha så lite folk omkring mitt boende som möjligt och ha friheten att påverka och utveckla mitt boende.

Jag bodde 1½ år i en bostadsrätt i form av parhus. Trots egen trädgård och eget garage så var det fruktansvärt otillfredsställande. Och störande att hela tiden genom väggen höra vad grannfamiljen gjorde, att det var folk nära inpå mig omedelbart utanför min trädgård så fort jag vistades där osv.

Dessutom är det nästan undantagslös dyrare att bo i lägenhet än i egen villa, iaf om den ligger på landet, så som jag vill bo.

Vi är som sagt olika! ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Jag lade in den här bilden i en humortråd, men den känns ju aktuell även i den här tråden:
SolOchVind.jpg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev: 29 jan 2023 10:33
Jag lade in den här bilden i en humortråd, men den känns ju aktuell även i den här tråden:
Idag är det bara att slösa med elen (Spotpriserna är billigast i Europa enl Noordpool) ;)

MVH
Screenshot_20230129-133339.png
Screenshot_20230129-133139.png
Screenshot_20230129-132808.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Är det att det främst är varmare nu som det går åt mindre energi för uppvärmning, eller är det främst för att det blåser mer nu med lite varmare väder?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

martinot skrev: 29 jan 2023 16:39
Är det att det främst är varmare nu som det går åt mindre energi för uppvärmning, eller är det främst för att det blåser mer nu med lite varmare väder?
Det blåser helvetiskt just nu. Konstigt att elen inte är ännu billigare. Men det är kanske inte lika blåsigt överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

mati skrev: 29 jan 2023 17:02
martinot skrev: 29 jan 2023 16:39
Är det att det främst är varmare nu som det går åt mindre energi för uppvärmning, eller är det främst för att det blåser mer nu med lite varmare väder?
Det blåser helvetiskt just nu. Konstigt att elen inte är ännu billigare. Men det är kanske inte lika blåsigt överallt.
Danmark och Tyskland har en hel del vindkraft, och som är strakt beroende av svensk/norsk vattenkraft/kärnkraft för att fungera. Är inte säkert att det blåser lika mycket där just nu och att de därför behöver importera svensk och norsk el.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

mati skrev: 29 jan 2023 17:02
martinot skrev: 29 jan 2023 16:39
Är det att det främst är varmare nu som det går åt mindre energi för uppvärmning, eller är det främst för att det blåser mer nu med lite varmare väder?
Det blåser helvetiskt just nu. Konstigt att elen inte är ännu billigare. Men det är kanske inte lika blåsigt överallt.
Det kanske inte blåser tillräckligt där vindsnurror bor, eller nåt sådan, eller så vill de hålla priset uppe för att gå med vinst.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Morgondagens preliminära priser:
2023-01-30 NPG.jpg
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Fast det förra - som vi inte heller har fått än - skulle ju täcka för fjolårets kostnader. Eller? Det har varit så mycket fram och tillbaka och hit och dit med alla tilltänkta stödpaket att jag har tappat överblicken.
Det hade varit så mycket enklare att bara högaktningsfullt skita i EU-regler och ändra regelverket så att vi bara behöver betala för vad elen faktiskt kostar att producera, inte vad tyskarna och danskarna kan tänka sig betala för vår el. Då hade man sluppit alla dessa stödpengar och politikerna hade sluppit ljuga för oss (i alla fall i det här sammanhanget).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 30 jan 2023 15:16
Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Fast det förra - som vi inte heller har fått än - skulle ju täcka för fjolårets kostnader. Eller? Det har varit så mycket fram och tillbaka och hit och dit med alla tilltänkta stödpaket att jag har tappat överblicken.
Det hade varit så mycket enklare att bara högaktningsfullt skita i EU-regler och ändra regelverket så att vi bara behöver betala för vad elen faktiskt kostar att producera, inte vad tyskarna och danskarna kan tänka sig betala för vår el. Då hade man sluppit alla dessa stödpengar och politikerna hade sluppit ljuga för oss (i alla fall i det här sammanhanget).
Säger väl inte mot. Summerade de tre bidrag jag kommer få, det första var väl för nov-dec 2021 och men summan är ca 16000 som hela 2022 års årsförbrukning landar på, något ör väl fel. Visst jag har flyttat mycket förbrukning till på natten men i princip gratis borde det väl inte bli.
27,8 kWp solceller
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av juristen »

Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre
Fast bara 80% av förbrukningen ersätts och det är nov-dec 2022 som avses.

Tolkar det som att ersättning ges med 90 öre/kwh för 80% av totalförbrukningen nov-dec 2022 (SE1 och SE2).

För mig skulle det bli så att jag får ca 2300 kr tillbaka av betalade 9800 kr under perioden. Det motsvarar ca halva merkostnaden jämfört med samma period 2021 (förutsatt samma förbrukning).
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 30 jan 2023 15:16
Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Fast det förra - som vi inte heller har fått än - skulle ju täcka för fjolårets kostnader. Eller?
juristen skrev: 30 jan 2023 15:47
Fast bara 80% av förbrukningen ersätts och det är nov-dec 2022 som avses.

Tolkar det som att ersättning ges med 90 öre/kwh för 80% av totalförbrukningen nov-dec 2022 (SE1 och SE2).

För mig skulle det bli så att jag får ca 2300 kr tillbaka av betalade 9800 kr under perioden. Det motsvarar ca halva merkostnaden jämfört med samma period 2021 (förutsatt samma förbrukning).
Nja, alltså täcka hela mina elräkningar för dec-feb, inte merkostnaden för okt -21 till dec -22.

Jag har ju ännu inte fått räkningarna för december och januari (eftersom min nya mätare inte är registrerad hos Vattenfall och de kan inte skicka nån räkning), så jag kommer att hinna få elstödet innan jag behöver ut med några pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 30 jan 2023 15:22
mati skrev: 30 jan 2023 15:16
Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Fast det förra - som vi inte heller har fått än - skulle ju täcka för fjolårets kostnader. Eller? Det har varit så mycket fram och tillbaka och hit och dit med alla tilltänkta stödpaket att jag har tappat överblicken.
Det hade varit så mycket enklare att bara högaktningsfullt skita i EU-regler och ändra regelverket så att vi bara behöver betala för vad elen faktiskt kostar att producera, inte vad tyskarna och danskarna kan tänka sig betala för vår el. Då hade man sluppit alla dessa stödpengar och politikerna hade sluppit ljuga för oss (i alla fall i det här sammanhanget).
Säger väl inte mot. Summerade de tre bidrag jag kommer få, det första var väl för nov-dec 2021 och men summan är ca 16000 som hela 2022 års årsförbrukning landar på, något ör väl fel. Visst jag har flyttat mycket förbrukning till på natten men i princip gratis borde det väl inte bli.
Jag har förvisso snålat nåt så in i bänken med elen i december och januari. Min produktion 2022 översteg konsumtionen med ca 1000kWh. Det har aldrig hänt förut. Lägg därtill augustis skyhöga spotpriser. Bara det gör att jag kommer förmodligen gå plus räknat över hela året. En massa elstöd på detta ger fint klirr i kassan. Konstigt kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av themax »

mati skrev:
Jag har förvisso snålat nåt så in i bänken med elen i december och januari. Min produktion 2022 översteg konsumtionen med ca 1000kWh. Det har aldrig hänt förut. Lägg därtill augustis skyhöga spotpriser. Bara det gör att jag kommer förmodligen gå plus räknat över hela året. En massa elstöd på detta ger fint klirr i kassan. Konstigt kan man tycka.
Fast du har väl en kostnad för avskrivning av din solcellsanläggning också? Visst gläds jag med alla er som har solceller och kan dra nytta av de höga priserna på den el ni säljer, men anläggningen ni har på taket var väl inte gratis?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

themax skrev: 30 jan 2023 16:33
mati skrev:
Jag har förvisso snålat nåt så in i bänken med elen i december och januari. Min produktion 2022 översteg konsumtionen med ca 1000kWh. Det har aldrig hänt förut. Lägg därtill augustis skyhöga spotpriser. Bara det gör att jag kommer förmodligen gå plus räknat över hela året. En massa elstöd på detta ger fint klirr i kassan. Konstigt kan man tycka.
Fast du har väl en kostnad för avskrivning av din solcellsanläggning också? Visst gläds jag med alla er som har solceller och kan dra nytta av de höga priserna på den el ni säljer, men anläggningen ni har på taket var väl inte gratis?
Helt korrekt, därför tog jag inte upp dom pengarna, det är vinst först om ca 8-10 år.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Någon som vet om man kan neka elbidraget eller är det som barnbidrag som är obligatoriskt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

themax skrev: 30 jan 2023 16:33
mati skrev:
Jag har förvisso snålat nåt så in i bänken med elen i december och januari. Min produktion 2022 översteg konsumtionen med ca 1000kWh. Det har aldrig hänt förut. Lägg därtill augustis skyhöga spotpriser. Bara det gör att jag kommer förmodligen gå plus räknat över hela året. En massa elstöd på detta ger fint klirr i kassan. Konstigt kan man tycka.
Fast du har väl en kostnad för avskrivning av din solcellsanläggning också? Visst gläds jag med alla er som har solceller och kan dra nytta av de höga priserna på den el ni säljer, men anläggningen ni har på taket var väl inte gratis?
Ja, fast det sjuka är ju att solcellerna betalar sig mycket snabbare nu när elen är så dyr. Det är egentligen först nu det har blivit lönsamt. Tidigare, dvs när jag installerade panelerna 2017, var det mer en ideologisk fråga. Det kändes bra att producera sin egen el och samtidigt gjorde man en insats för miljön. Men någon större vinstaffär var det inte då. Det hade nog tagit typ 20 år att betala anläggningen. Nästan lagom till pensionen. Men nu har det blivit en riktig sedelpress. Fortsätter priserna vara såhär höga är anläggningen betald om 5 år. Eller till och med snabbare. Och betalar staten en massa elstöd fast min elräkning egentligen redan är noll så går det ännu snabbare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

mati skrev: 30 jan 2023 15:16
Jerker skrev: 30 jan 2023 12:03
Nu är det beslutat att vi får elstöd för nov-dec också:
Elområde 1 och 2 får 90 öre/kWh
3 får 126 öre
4 får 129 öre

Som det ser ut nu för min del kommer detta tillsammans med det förra att täcka det mesta av kostnaderna för december - februari.
Fast det förra - som vi inte heller har fått än - skulle ju täcka för fjolårets kostnader. Eller? Det har varit så mycket fram och tillbaka och hit och dit med alla tilltänkta stödpaket att jag har tappat överblicken.
Det hade varit så mycket enklare att bara högaktningsfullt skita i EU-regler och ändra regelverket så att vi bara behöver betala för vad elen faktiskt kostar att producera, inte vad tyskarna och danskarna kan tänka sig betala för vår el. Då hade man sluppit alla dessa stödpengar och politikerna hade sluppit ljuga för oss (i alla fall i det här sammanhanget).
Håller med. Det är plåster på såren att de äntligen iaf. kommer med en del av det stöd som utlovats, men det bästa hade varit att göra om systemet från grunden så som du beskriver.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Anderzzon »

LarsOJ skrev:
Någon som vet om man kan neka elbidraget eller är det som barnbidrag som är obligatoriskt?
Nej det kan man inte. Vilket är en av anledningarna till att regeringen vill sekretessbelägga bidraget.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Morgondagens priser:
2023-01-31 NPG.jpg
Tesla Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Jaha då blir det ingen värme i natt och ingen laddning av bilar, och ser inte bättre ut i morgon kväll.
27,8 kWp solceller
Skriv svar