Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Gargamel skrev:
niklas12 skrev:
Nu dubblas priserna igen när vinden avtar

https://www.nyteknik.se/energi/nu-skena ... ng-7040910
Det skulle tydligen bli minst 2kr/kWh i hela Sverige imorgon
Detta är spot-priserna för imorgon 19/11:
Spotpriser.jpg
Så medel på 1,8608 kr/kWh, dessutom identiska kostnader mellan alla elområden. Varför ser det ut så här, norrland med sin vattenkraft briljerar nu men har ändå samma som SE4, varför?
Tesla Model Y Performance
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Arctic Drifter skrev:
Gargamel skrev:
niklas12 skrev:
Nu dubblas priserna igen när vinden avtar

https://www.nyteknik.se/energi/nu-skena ... ng-7040910
Det skulle tydligen bli minst 2kr/kWh i hela Sverige imorgon
Detta är spot-priserna för imorgon 19/11:
Spotpriser.jpg
Så medel på 1,8608 kr/kWh, dessutom identiska kostnader mellan alla elområden. Varför ser det ut så här, norrland med sin vattenkraft briljerar nu men har ändå samma som SE4, varför?
Och lågt gaspris i Europa så det påverkar inte.
Så här går det med ett väderberoende elsystem :(

Tack Sosseriet och Bolund
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Kan tipsa om https://www.elklocka.se/ för lättlästa priser i SEK och inkl.moms:
spotpriser_1118_19.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev:
Varför ser det ut så här, norrland med sin vattenkraft briljerar nu men har ändå samma som SE4, varför?
Man kan ju undra. I SE1 finns ju mer el än det går höra av med….
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

Faktiskt lite märkligt.
Sen 22:00 2022-11-14 har det varit samma timpriser i hela Sverige.
Något som hänt med prissättningen? Exporten? Har det hänt förut så här års?

EDIT: Menar samma timpris i alla elområden vid varje tillfälle.
EDIT igen: Spricker kl 17-18 ikväll. SE3 och SE4 får något dyrare. Gissar att exporten varit lägre en tid så att överföringen nord-syd inte maxats, men inte orkat kolla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Legato »

RagWal skrev:
Faktiskt lite märkligt.
Sen 22:00 2022-11-14 har det varit samma timpriser i hela Sverige.
Något som hänt med prissättningen? Exporten? Har det hänt förut så här års?

EDIT: Menar samma timpris i alla elområden vid varje tillfälle.
EDIT igen: Spricker kl 17-18 ikväll. SE3 och SE4 får något dyrare. Gissar att exporten varit lägre en tid så att överföringen nord-syd inte maxats, men inte orkat kolla.
Så har det regelbundet varit "förr". Det är bara i "nutid" med extrem export som det varit standard med stor spridning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

MrRun skrev:
Kan tipsa om https://www.elklocka.se/ för lättlästa priser i SEK och inkl.moms:
Tack! Betydligt mer lättläst än Nordpools.

Ingen som känner till någon tjänst, t.ex. push-notis i mobilen eller mail med morgondagens spotpriser för valt elområde?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

AAKEE skrev:
Arctic Drifter skrev:
Varför ser det ut så här, norrland med sin vattenkraft briljerar nu men har ändå samma som SE4, varför?
Man kan ju undra. I SE1 finns ju mer el än det går höra av med….
Vattenfall låter vattenkraftverket gå på låg effekt så att det blir isbildning för att det skall gynna kraftverket under vintern (eller något sådan). De har påverkan just nu. Beräknas pågå fram till 22 november.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av backe »

Arctic Drifter skrev:
MrRun skrev:
Kan tipsa om https://www.elklocka.se/ för lättlästa priser i SEK och inkl.moms:
Tack! Betydligt mer lättläst än Nordpools.

Ingen som känner till någon tjänst, t.ex. push-notis i mobilen eller mail med morgondagens spotpriser för valt elområde?

Jag kör den här på iPhone, fungerar bra och finns som widget och kör en push varje eftermiddag på morgondagens priser.

https://apps.apple.com/se/app/spot-elpr ... 1644031505
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

Orsakerna till att priset i helgen blir så pass högt i helgen är flera, förklarar Måns Skytt, elprisexpert på Tibber.

– Det är framförallt drivet av temperaturen, att det blivit kallt, och att vinden sjunker i Europa. Vi får mindre stöd söderifrån, säger han.

– Sedan har Vattenfall påbörjat isläggning på Luleälven i Norrland, så det är mycket lägre produktion av vattenkraft i norr.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

Samma pris som Tyskland
Det förklarar varför priset också ser likadant ut i samtliga fyra svenska elområden.

– Priserna blir olika när överföringen mellan elområdena blir maximalt utnyttjad. Det som händer nu är att vi inte har tillräckligt med produktion i norra Sverige för att exportera fullt till södra Sverige. I tillägg har vi inte tillräckligt med produktion för att exportera fullt ut till Tyskland och Nederländerna. Därför får vi samma pris som dem, säger Måns Skytt.

Så kallad isläggning görs av vattenkraftsproducenter för att isen ska lägga sig, något som underlättar produktionen för resten av vintern. Den beräknas vara klar 22 november.

Så hur länge kan elpriset vara högt denna gång?

– Det beror på vädret framförallt, men så länge det är kallt, sammanfattar Måns Skytt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det ar ju typiskt att elen är dyr även på natten nu. Ingen idé att bunkra el i bilens batteri för V2L-körning på dagen.
Jag stängde av värmen och eldar i braskaminen istället. Det är ju som tur är helg, då har man tid att sköta eldningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

” Snittpriset för elen blir idag 205 öre per kWh i SE3. På en helg, när det blåser friskt. Bara för att det är runt noll grader. Räkna med värre i vinter och låt er inte luras av värmeböljan i oktober – november. Men tillvänjning gäller som alltid och elpriser som för ett drygt år sedan hade lett till krigsrubriker hamnar inte ens i nyheterna längre.”

https://cornucopia.se/2022/11/vindkraft ... -i-vinter/
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

LarsOJ skrev:
” Snittpriset för elen blir idag 205 öre per kWh i SE3. På en helg, när det blåser friskt. Bara för att det är runt noll grader. Räkna med värre i vinter och låt er inte luras av värmeböljan i oktober – november. Men tillvänjning gäller som alltid och elpriser som för ett drygt år sedan hade lett till krigsrubriker hamnar inte ens i nyheterna längre.”

https://cornucopia.se/2022/11/vindkraft ... -i-vinter/
Det blåser inte speciellt mycket. Det som orsakar höga elpriser över alla områden är att Vattenfall håller på isbelägger sina dammar och går inte för fullt med sina vattenkraftverk i norr.

Skall vara löst efter den 22 november, enligt uppgift.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

Vindkraften producerar som nämndes väldigt lite just nu vilket driver upp priserna.
A562BDDB-7BE4-41F3-B737-AA5B03FF43C2.jpeg
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

Och i morgon blir det 278.
Dock så ligger medelspotpriset för November än så länge "bara" på 76,90 så snittet för November blir nog ingen katastrof.
Om resten av dagarna har ett medel på 250 så landar November medel på runt 138 vilket är som i Juni i år
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

niklas12 skrev:
Vindkraften producerar som nämndes väldigt lite just nu vilket driver upp priserna.
Nej 2-3 GW av installerad effekt runt 12-14 GW är ju inte mycket. Maxar ju aldrig då det inte kan vara optimalt över allt men runt 10 GW när det blåser i hela Sverige.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
Precis och just ju är de Luleå älv vilket jag läst är den älv som producerar mest el i Sverige.
Den ska vara klar på tisdag eller onsdag är planen..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

Var är den asbilliga vind-elen?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Gargamel skrev:
Var är den asbilliga vind-elen?
Snälla ställ inte den frågan i denna tråden, blir bara dålig stämning. Finns andra trådar för den typen av frågor..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av J_Pettersson »

Jerker skrev:
Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
Luleälven genererar rätt bra med energi.
Man förstår verkligen att de vill få rätt på detta och händer varje år.
Men visst, detta är kanske det nya normala elpriset i norr?

Billig el om man jämför med SE4 där jag bor.
Bytte till timpris idag, satt och surade när det var typ 2 öre per kwh här nere i förra veckan och bytet inte gick snabbare. :lol:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

J_Pettersson skrev:
Jerker skrev:
Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
Luleälven genererar rätt bra med energi.
Man förstår verkligen att de vill få rätt på detta och händer varje år.
Men visst, detta är kanske det nya normala elpriset i norr?

Billig el om man jämför med SE4 där jag bor.
Bytte till timpris idag, satt och surade när det var typ 2 öre per kwh här nere i förra veckan och bytet inte gick snabbare. :lol:
Fast det produceras ju 10 000 MW nu, hur mycket mer kan det bli? Kollade snabbt förra vintern och det låg däromkring som Max då.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
J_Pettersson skrev:
Jerker skrev:
Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
Luleälven genererar rätt bra med energi.
Man förstår verkligen att de vill få rätt på detta och händer varje år.
Men visst, detta är kanske det nya normala elpriset i norr?

Billig el om man jämför med SE4 där jag bor.
Bytte till timpris idag, satt och surade när det var typ 2 öre per kwh här nere i förra veckan och bytet inte gick snabbare. :lol:
Fast det produceras ju 10 000 MW nu, hur mycket mer kan det bli? Kollade snabbt förra vintern och det låg däromkring som Max då.
Du menar vattenkraften? Har för mig jag sett siffror som är nära 20000 MW, men de finns kanske någon annan som vet och inte bara går på svage minnen jag har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

chaffis75 skrev:
Dafro skrev:
J_Pettersson skrev:
Jerker skrev:
Jag läste att vattenkraftstationerna i Sverige och Norge ordnar med isläggning. De vill ha ett istäcke där vattnet kan strömma fritt under. Därför har de stängt av produktionen och därför är det högt elpris i hela landet. Detta görs varje år likadant och tar ett par dagar. Sedan slår de på produktionen igen och priset kommer att falla.
Luleälven genererar rätt bra med energi.
Man förstår verkligen att de vill få rätt på detta och händer varje år.
Men visst, detta är kanske det nya normala elpriset i norr?

Billig el om man jämför med SE4 där jag bor.
Bytte till timpris idag, satt och surade när det var typ 2 öre per kwh här nere i förra veckan och bytet inte gick snabbare. :lol:
Fast det produceras ju 10 000 MW nu, hur mycket mer kan det bli? Kollade snabbt förra vintern och det låg däromkring som Max då.
Du menar vattenkraften? Har för mig jag sett siffror som är nära 20000 MW, men de finns kanske någon annan som vet och inte bara går på svage minnen jag har.
Instämmer, vattenkraften står ändå för 51,8 % nu. Om man vill gynna "isläggningen" så maxar man väl nu för att få isen att lägga sig och sen får man bra med utrymme under. Om de dragit ner kommer isen lägga sig lågt och då får man väl en begränsning sen om man vill öka. Så tänker jag, men jag tänker väl fel...

Färska siffror:
2022-11-21 SVK.jpg
Redigering:
Jag tänkte fel, det handlar inte om nedströms när man talar om "isläggningen".

När kylan sätter in vill vattenkraftsproducenterna att isen ska lägga sig för att underlätta produktionen för resten av vintern. Detta för att undvika så kallad iskravning som innebär att iskristaller svävar i vattnet på grund av turbulens. Dessa kan bilda stora sjok av seg ismassa, en issörja som kan ha en dämmande effekt. För att kunna islägga måste vattnet bromsas upp genom att mindre vatten går igenom kraftverken, så att vattennivån hålls mer stabil. Isläggning sker varje år, men i år i tre svenska älvar samtidigt. Källa:https://www.energiforetagen.se/pressrum ... forklarar/
Tesla Model Y Performance
Skriv svar