Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Stora skillnaden om man gör själv (vilket jag också gör i rimlig omfattning) är att resultatet ofta blir bättre. Många hantverkare är tyvärr rätt slarviga. Sen finns det ju undantag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 25 jan 2023 12:42
Stora skillnaden om man gör själv (vilket jag också gör i rimlig omfattning) är att resultatet ofta blir bättre. Många hantverkare är tyvärr rätt slarviga. Sen finns det ju undantag.
Ja, det har ju tydligen skett en drastisk standardsänkning rent generellt bland "hantverkare". En bekant som är egenföretagare inom bygg har stora problem med att få tag på bra folk. De har ingen kvalitetskänsla, slarvar, är okunniga trots att de antingen har jobbat ett tag eller kommer direkt från skolan. Han har slutat att praktikanter från utbildningarna eftersom de inte längre har några förkunskaper utan det blir att han får vara deras lärare istället för att de ska praktisera det de redan har/ska ha lärt sig. Det var inte så förr. Vad de gör på skolorna nuförtiden är svårt att förstå, men tydligen lär de sig väldigt lite.

Jag släpper ingen hantverkare över min tröskel. Rörmokeri gör jag själv, också det mesta av elen som sen besiktigas av en bekant elektriker. Bytte elcentral för ett år sedan. Det fick elektrikern såklart göra helt och hållet.

Det finns givetvis de som är bra, men då kostar de ju också en massa.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Och tillbaks.

Normalare priser i morgon med skapligt på natten och småsurt på dagen i 3 och 4, i 4 tom mer än smådyrt och 1 och 2 småbilligt, blåser väl där.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 25 jan 2023 12:42
Stora skillnaden om man gör själv (vilket jag också gör i rimlig omfattning) är att resultatet ofta blir bättre.
Ja, just det där är ju en viktig sak. Att kommunicera med hantverkare som ska göra nåt såsom jag vill ha det är inte alltid så lätt. De har sina standardlösningar som är enklast för dem. Och standardlösningar idag är påfallande ofta bristfälliga. Har sett helt nybyggda eller nyrenoverade bostäder där vissa detaljer är så fula att jag aldrig skulle kunna ha gjort nåt sånt själv och kunnat stå för det. Finns exempel där de boende har klagat men besiktningspersonen har inte hållit med dem utan bara hänvisat till att det lever upp till godtagbar standard. Och trots att det är en lösning som byggbranschen kommit fram till som ur deras perspektiv är mer rationellt och blir billigare är det fortfarande skitfult och lika dyrt för kunden.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Jerker skrev: 25 jan 2023 11:52
LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:05
Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.
Det är ju inte alla förunnat att ha en så lönande verksamhet, där man dessutom bara kan bestämma sig för att ta mer jobb och tjäna mer. Så kan jag inte göra.

Om man tar mig som exempel. Jag har de senaste åren byggt byggt nytt uterum, altan, pool, byggt om och renoverat kök, matrum och vardagsrum, öppnat ett burspråk på gaveln av huset och satt träpanel på det förut putsade huset, bytt till spröjsade fönster. Allt detta är gjort på min fritid och jag har ett heltidsjobb på vardagar.

Eftersom jag bokstavligen har gjort allt jobb själv, delvis tillsammans med min nuvarande sambo, så har utväxlingen i form av värde på huset varit enorm sett till vad det kostat mig i pengar för material. Jag hade inte kunnat jobba mig till de summor som det skulle ha kostat om en byggfirma skulle ha gjort jobbet. Jag har bekanta som har byggfirmor och är rörmokare och elektriker. Vi har pratat om vad det skulle ha kostat att leja ut och kommit fram till i runda slängar 1,5 miljoner för det som jag beskrivit ovan. Själv har jag lagt ned runt 250.000:- i material. Resten är mitt eget arbete. Vet inte hur jag skulle ha kunnat tjäna ihop 1,25 miljoner extra, särskilt inte på så kort tid.
Förstår vad du menar! När jag köpte kåken var jag anställd och då gjorde jag allt hemma första åren samma som din lista, pool, altan mm. Självklart massa små projekt fortfarande men inget jag brinner för längre. Hade tex professionella målare som målade kåken i somras. Förra gången (15år sen gjorde jag det själv) fyfan!

Nästa stora projekt är nytt tak och eventuellt solceller i samma veva. Det tar aldrig slut förän man dör :mrgreen:

Spotpriset och kommande årens elpriser gör det ju mer lockande att börja med sånt igen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 25 jan 2023 13:07
Och tillbaks.

Normalare priser i morgon med skapligt på natten och småsurt på dagen i 3 och 4, i 4 tom mer än smådyrt och 1 och 2 småbilligt, blåser väl där.
Äsch! Det är du som är off topic nu! :lol:

Var glad att vi håller igång tråden så att den hela tiden ligger högt upp i flödet! ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 25 jan 2023 12:42
Stora skillnaden om man gör själv (vilket jag också gör i rimlig omfattning) är att resultatet ofta blir bättre. Många hantverkare är tyvärr rätt slarviga. Sen finns det ju undantag.
Inte bara det. Man vet dessutom hur det är gjort. Jag har haft det här huset i 30 år men jag vet fortfarande inte hur en del saker hänger ihop eftersom det är andra (döda sedan länge) som har gjort det. Det är alltid nya överraskningar som dyker upp. Hantverkare vill inte ens hålla på med sånt som är krångligt.
Men har jag gjort det själv så vet jag precis hur och varför det är gjort på ett visst sätt.
Och så är det såklart som Jerker skriver. Hur skulle man någonsin ha råd med alla renoveringar som ju behövs framförallt i ett gammalt hus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 25 jan 2023 13:13
Dafro skrev: 25 jan 2023 13:07
Och tillbaks.

Normalare priser i morgon med skapligt på natten och småsurt på dagen i 3 och 4, i 4 tom mer än smådyrt och 1 och 2 småbilligt, blåser väl där.
Äsch! Det är du som är off topic nu! :lol:

Var glad att vi håller igång tråden så att den hela tiden ligger högt upp i flödet! ;)
Du ska veta att st kliar i fingrarna, gör också allt själv utan el, vill inte ha in klåpare.
27,8 kWp solceller
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Morgondagens priser:
2023-01-25 npg.jpg
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Någon som kan spekulera i varför det diffar så mycket från idag? Blåser det ovanligt mycket där vi har vindkraft?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Priserna på elbörsen är svåra att förstå sig på. Frågan är om nån skulle kunna förklara från dag till dag vad som styr?
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Toft »

Jerker skrev: 25 jan 2023 15:34
Priserna på elbörsen är svåra att förstå sig på. Frågan är om nån skulle kunna förklara från dag till dag vad som styr?
Girighet. 100%.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev: 25 jan 2023 15:33
Någon som kan spekulera i varför det diffar så mycket från idag? Blåser det ovanligt mycket där vi har vindkraft?
Ja blåser som fan överallt nu men inte i morgon
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Alltid kul att spekulera :). Största skillnaden om man kollar väderprognosen är att det idag är väldigt varmt i Sverige, flera plusgrader även här i Norrland. Imorgon blir det något kallare och Norrland kommer behöva behålla och använda mer av den el som produceras här, därav minskar nog exporten söderut imorgon och ger sämre tillgång på el där. Vinden mojnar väl också lite när det blir kallare.

Exporten internt nu
SE2 -> SE3 är 7000MW
SE3 -> SE4 är 4700MW

Imorgon gissar jag att de siffrorna är betydligt lägre. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det ska blåsa något mindre imorgon och så är det något kallare. Små skillnader verkar ha enorm effekt på elpriset nu på vintern. I somras var det enklare. Då var det tydligt att elpriset mer eller mindre följde vindhastigheten. Enkelt att förutse elpriset flera dagar i förväg med hjälp av 10-dygnsprognosen. Temperaturen spelar ju mindre roll på sommarn. Nu är det omöjligt, det verkar vara nästan helt slumpmässigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 25 jan 2023 17:13
Det ska blåsa något mindre imorgon och så är det något kallare. Små skillnader verkar ha enorm effekt på elpriset nu på vintern. I somras var det enklare. Då var det tydligt att elpriset mer eller mindre följde vindhastigheten. Enkelt att förutse elpriset flera dagar i förväg med hjälp av 10-dygnsprognosen. Temperaturen spelar ju mindre roll på sommarn. Nu är det omöjligt, det verkar vara nästan helt slumpmässigt.
Finns ju ett skäl till att det kallas ”slumpkraft”...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Mickep »

En del vindkraftshatare vill ju montera ned vindsnurrorna. och därmed vill de inte gratis el överhuvudtaget. även om de inte levererar när det är vindstilla så räddar de oss på kalla dagar när det faktiskt blåser. har inget för kärnkraftshatare heller, tycker man skall acceptera och var glad åt det man har.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

MrRun skrev: 25 jan 2023 16:03
Alltid kul att spekulera :). Största skillnaden om man kollar väderprognosen är att det idag är väldigt varmt i Sverige, flera plusgrader även här i Norrland. Imorgon blir det något kallare och Norrland kommer behöva behålla och använda mer av den el som produceras här, därav minskar nog exporten söderut imorgon och ger sämre tillgång på el där. Vinden mojnar väl också lite när det blir kallare.

Exporten internt nu
SE2 -> SE3 är 7000MW
SE3 -> SE4 är 4700MW

Imorgon gissar jag att de siffrorna är betydligt lägre. :)
Du kan rädda detta, vilken tid idag syftar du på?

Överföringarna internt nu vid 09:00:
SE2 -> SE3 är 7196MW
SE3 -> SE4 är 4385MW

Norrland exporterar ju alltid, idag har man ett högre uttag av vattenkraft. Så även om behovet är högre p.g.a. kallare så har man matchat det, vattenkraften producerar just nu ~9 000 MW, igår låg den runt 6-7 000 MW vid samma tidpunkt.
När vi har kallt här så tar man ju ut 11 - 12 000 MW, idag är det bara -5.
Tesla Model Y Performance
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Mickep skrev: 26 jan 2023 08:17
En del vindkraftshatare vill ju montera ned vindsnurrorna. och därmed vill de inte gratis el överhuvudtaget. även om de inte levererar när det är vindstilla så räddar de oss på kalla dagar när det faktiskt blåser. har inget för kärnkraftshatare heller, tycker man skall acceptera och var glad åt det man har.
Det har jag faktiskt aldrig hört. Kan du komma med något exempel? Varför skulle någon vilja montera ner redan byggd fungerande elproduktion? Ja förutom Miljöpartiet/Sossarna då…
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Arctic Drifter skrev: 26 jan 2023 09:54
MrRun skrev: 25 jan 2023 16:03
Alltid kul att spekulera :). Största skillnaden om man kollar väderprognosen är att det idag är väldigt varmt i Sverige, flera plusgrader även här i Norrland. Imorgon blir det något kallare och Norrland kommer behöva behålla och använda mer av den el som produceras här, därav minskar nog exporten söderut imorgon och ger sämre tillgång på el där. Vinden mojnar väl också lite när det blir kallare.

Exporten internt nu
SE2 -> SE3 är 7000MW
SE3 -> SE4 är 4700MW

Imorgon gissar jag att de siffrorna är betydligt lägre. :)
Du kan rädda detta, vilken tid idag syftar du på?

Överföringarna internt nu vid 09:00:
SE2 -> SE3 är 7196MW
SE3 -> SE4 är 4385MW

Norrland exporterar ju alltid, idag har man ett högre uttag av vattenkraft. Så även om behovet är högre p.g.a. kallare så har man matchat det, vattenkraften producerar just nu ~9 000 MW, igår låg den runt 6-7 000 MW vid samma tidpunkt.
När vi har kallt här så tar man ju ut 11 - 12 000 MW, idag är det bara -5.
Jag får återkomma... när siffrorna stämmer bättre. :lol:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Alltså med tanke på att solen lyser från alla hörn och kanter har jag idag faktiskt inga som helst problem med ett högt spotpris. Man får lite plåster på såren nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JONI »

jonasl skrev: 25 jan 2023 15:33
Någon som kan spekulera i varför det diffar så mycket från idag? Blåser det ovanligt mycket där vi har vindkraft?
Priset i södra Sverige beror på hur mycket det blåser i Danmark och norra Tyskland.
2GW mindre dansk vindkraft idag än igår, 3.5GW -> 1.5GW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev: 26 jan 2023 11:09
Mickep skrev: 26 jan 2023 08:17
En del vindkraftshatare vill ju montera ned vindsnurrorna. och därmed vill de inte gratis el överhuvudtaget. även om de inte levererar när det är vindstilla så räddar de oss på kalla dagar när det faktiskt blåser. har inget för kärnkraftshatare heller, tycker man skall acceptera och var glad åt det man har.
Det har jag faktiskt aldrig hört. Kan du komma med något exempel? Varför skulle någon vilja montera ner redan byggd fungerande elproduktion? Ja förutom Miljöpartiet/Sossarna då…
Det är väl just det som är svaret gissar jag… jag förstår det inte heller men det finns ju alltid
några som är emot i princip vilket område som helst i samhället/världen, skulle man lyssna
på tillräckligt många så skulle vi inte ens få existera typ.
Jag tycker lite som Mickep, förstår inte riktigt dessa hatare av det ena och det andra, för
såvida vi inte vill sänka stora delar av vårt samhälle och sätt att leva så måste vi ju ha energi (plus
en massa annat såklart), och än så länge så klarar vi oss inte utan alla former som finns typ.
Vill och kunde man vara riktigt ego så skulle vi i Sverige klara oss rätt bra (vi har ju vattenkraft
som täcker upp mycket osv) men så isolerat funkar det ju inte och många länder har det sämre ju.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

mati skrev: 26 jan 2023 12:04
Alltså med tanke på att solen lyser från alla hörn och kanter har jag idag faktiskt inga som helst problem med ett högt spotpris. Man får lite plåster på såren nu. :)
Solen lyser från samma ställe hela tiden faktiskt! :lol: :lol: :lol:
Åtminstone i förhållande till vårt solsystem…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Morgondagens (preliminära) priser:
2023-01-26 NPG.jpg
Tesla Model Y Performance
Skriv svar