Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Elbilar! Där går f-n gränsen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Nu har tydligen O3 gått sönder igen. Hur länge var den i drift? 2 månader? Vad bra det är med planerbar och pålitlig kärnkraft som går sönder lagom ofta. Nu kommer spotpriset säkert rusa, samtidigt som det ska vara soligt åtminstone nån vecka framåt. Jag hade minst 100% överproduktion de senaste dagarna. Idag ännu mer. Inget att klaga över.
Perfekt läge att hamstra elpengar inför nästa vinter redan nu. Det finns säkert en eller annan reaktor till som kan paja. Gärna när det är soligt, om man får komma med önskemål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Nu har tydligen O3 gått sönder igen. Hur länge var den i drift? 2 månader? Vad bra det är med planerbar och pålitlig kärnkraft som går sönder lagom ofta. Nu kommer spotpriset säkert rusa, samtidigt som det ska vara soligt åtminstone nån vecka framåt. Jag hade minst 100% överproduktion de senaste dagarna. Idag ännu mer. Inget att klaga över.
Perfekt läge att hamstra elpengar inför nästa vinter redan nu. Det finns säkert en eller annan reaktor till som kan paja. Gärna när det är soligt, om man får komma med önskemål.
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Billigt både inatt och kommande natt i alla fall. Priserna kanske spikades innan det finska kärnkraftverket stoppades.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 28 feb 2023 23:43
Billigt både inatt och kommande natt i alla fall. Priserna kanske spikades innan det finska kärnkraftverket stoppades.
Det är Oskarshamn 3 som gått sönder. Det finska har ännu inte startat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 28 feb 2023 22:47
mati skrev:
Nu har tydligen O3 gått sönder igen. Hur länge var den i drift? 2 månader? Vad bra det är med planerbar och pålitlig kärnkraft som går sönder lagom ofta. Nu kommer spotpriset säkert rusa, samtidigt som det ska vara soligt åtminstone nån vecka framåt. Jag hade minst 100% överproduktion de senaste dagarna. Idag ännu mer. Inget att klaga över.
Perfekt läge att hamstra elpengar inför nästa vinter redan nu. Det finns säkert en eller annan reaktor till som kan paja. Gärna när det är soligt, om man får komma med önskemål.
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
Det var ju det jag sa. I februari händer det grejer. :) Själv fick jag ihop 568kWh, vilket faktiskt är näst bästa februari någonsin. Tack vare senaste dagarnas strålande solsken blev det bra till sist. Först såg det ut att bli ganska dåligt. Det blev inget överskott såklart, men det blev ändå inte mer än 400 spänn för köpt el om jag drar av min egenproduktion. Och i och med att jag har kvar en buffert på 10-tusen kronor från förra året så kan jag nog utgå ifrån att det lär dröja innan jag löper risk att behöva betala en elräkning igen. De blir inte i år i alla fall. Nu får spotpriset gärna rusa för min del. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 01 mar 2023 07:24
Jerker skrev: 28 feb 2023 22:47
mati skrev:
Nu har tydligen O3 gått sönder igen. Hur länge var den i drift? 2 månader? Vad bra det är med planerbar och pålitlig kärnkraft som går sönder lagom ofta. Nu kommer spotpriset säkert rusa, samtidigt som det ska vara soligt åtminstone nån vecka framåt. Jag hade minst 100% överproduktion de senaste dagarna. Idag ännu mer. Inget att klaga över.
Perfekt läge att hamstra elpengar inför nästa vinter redan nu. Det finns säkert en eller annan reaktor till som kan paja. Gärna när det är soligt, om man får komma med önskemål.
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
Det var ju det jag sa. I februari händer det grejer. :) Själv fick jag ihop 568kWh, vilket faktiskt är näst bästa februari någonsin. Tack vare senaste dagarnas strålande solsken blev det bra till sist. Först såg det ut att bli ganska dåligt. Det blev inget överskott såklart, men det blev ändå inte mer än 400 spänn för köpt el om jag drar av min egenproduktion. Och i och med att jag har kvar en buffert på 10-tusen kronor från förra året så kan jag nog utgå ifrån att det lär dröja innan jag löper risk att behöva betala en elräkning igen. De blir inte i år i alla fall. Nu får spotpriset gärna rusa för min del. ;)
Ja, det är intressant! Jag kommer aldrig att nolla min årsförbrukning; är anläggningen alldeles för liten för, men med bra styrning på när jag förbrukar så lär den ekonomiska vinsten bli bättre än differensen på antalet kWh.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Med tanke på situationen med O3 blir det intressant att se utvecklingen för morgondagens priser.

Här kommer i alla fall dagens priser:
2023-03-01 NPG.jpg
Tesla Model Y Performance
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Arctic Drifter skrev: 01 mar 2023 08:58
Med tanke på situationen med O3 blir det intressant att se utvecklingen för morgondagens priser.
My bad, det är ju först på fredag som man pausar O3.

Detta är i alla fall morgondagens priser:
2023-03-01 NPG 2.jpg
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Har nu fått besked om att elstödet kommer in på mitt konto i morgon. 13.442:-

Edit: Det har ändå kommit en del pengar från staten som kompensation för höga elpriser. Först kom det max 2000:-/mån för dec-feb förra året. Jag fick 5.900:-. Så nu detta för 2021-10 till 2022-09, 13.442:-.

Så ska det också komma för 2022-11 till 2022-12. I mitt fall blir det 4.305:-

Summa: 23.647:-

Edit 2: Jag såg nu att vi fick elstöd även för mars månad 2022: 800:-, så summan av stöd vi fått och kommer att få är 24.447:-.

Under perioden 2021-10 till 2022-12, vilket är perioden som har varit grundande för elstöd, har vi fått räkningar på 79.083:- så stödet är på 31%.

Edit 3: Detta är inkl. laddning av två elbilar, 700-800 kWh/månad.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Jerker skrev: 01 mar 2023 07:21
jonasl skrev: 28 feb 2023 23:43
Billigt både inatt och kommande natt i alla fall. Priserna kanske spikades innan det finska kärnkraftverket stoppades.
Det är Oskarshamn 3 som gått sönder. Det finska har ännu inte startat.
Givetvis.. jag har till och med varit i Simpevarp och jobbat. Det ligger fint till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 23 feb 2023 20:09
Jerker skrev: 23 feb 2023 08:12
martinot skrev: 23 feb 2023 08:09
Jerker skrev: 23 feb 2023 07:46
Det har varit tyst om Olkiluoto. Den tredje reaktorn skulle ju tas i drift den 20 februari, men det borde ju ha uppmärksammats. Jag hittade följande information:
https://svenska.yle.fi/a/7-10028836
Nytt datum är att den startas 2/3 och vara i full drift 4/4.

Man bygger sprillans nytt och hittar sprickor i pumpar och turbiner som har alla möjliga brister och måste granskas om och om igen. Hur kan det ens vara möjligt? Den är nu försenad 13 år.

När denna tas i drift så är vädret mildare och solen skiner på solpanelerna, så vi lär inte märka nåt på spotpriserna.

Ringhals 4 var planerad att återstarta idag, 23/2, men det är nu framflyttat till 19/3.

Heja kärnkraft!
?

Detta har väl inget specifikt med kärnkraft att göra?

Du verkar ha samma ologiska fördomar precis som många har emot elbilar.
Det var fel av mig att i den här tråden uttrycka vissa tvivel angående kärnkraftens pålitlighet och möjligheten att snabbt producera nya kärnkraftverk. Vi ska inte göra den här tråden till ytterligare en kärnkraftstråd, så jag stryker den sista raden i mitt inlägg ovan.

I övrigt är inlägget en diskussion om hur spotpriserna påverkas av att vi under vintern saknat en del förväntad kärnkraft.
Absolut. Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i förväg så hade vi haft mycket stabilare priser både förra året och i år. Då hade inte vindkraften fått lov att leka jo-jo med spotpriserna. Med ordentligt med kärnkraftsreaktorer så hade det inte blivit några problem att göra underhåll på några av de. Då hade vi haft lite marginal i den stabila och pålitliga energiförsörjningen, och denna tråden om dagens spotpriser hade förmodligen inte existerat.
Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i "förväg" så hade vi haft flera trasiga kärnkraftsreaktorer och inget annat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 01 mar 2023 08:25
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
...
Ja, det är intressant! Jag kommer aldrig att nolla min årsförbrukning; är anläggningen alldeles för liten för, men med bra styrning på när jag förbrukar så lär den ekonomiska vinsten bli bättre än differensen på antalet kWh.
Fast om du redan nu i februari har hamstrat ihop närmare 450kWh så är du ju inte så himla långt ifrån vad jag producerar med min anläggning. Jag tycker att det låter väldigt bra. Vad har du för installerad toppeffekt igen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 01 mar 2023 15:20
Jerker skrev: 01 mar 2023 08:25
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
...
Ja, det är intressant! Jag kommer aldrig att nolla min årsförbrukning; är anläggningen alldeles för liten för, men med bra styrning på när jag förbrukar så lär den ekonomiska vinsten bli bättre än differensen på antalet kWh.
Fast om du redan nu i februari har hamstrat ihop närmare 450kWh så är du ju inte så himla långt ifrån vad jag producerar med min anläggning. Jag tycker att det låter väldigt bra. Vad har du för installerad toppeffekt igen?
11,8 och nästan rakt söderläge och ingen skuggning.
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev: 01 mar 2023 14:07
martinot skrev: 23 feb 2023 20:09
Jerker skrev: 23 feb 2023 08:12
martinot skrev: 23 feb 2023 08:09
Jerker skrev: 23 feb 2023 07:46
Det har varit tyst om Olkiluoto. Den tredje reaktorn skulle ju tas i drift den 20 februari, men det borde ju ha uppmärksammats. Jag hittade följande information:
https://svenska.yle.fi/a/7-10028836
Nytt datum är att den startas 2/3 och vara i full drift 4/4.

Man bygger sprillans nytt och hittar sprickor i pumpar och turbiner som har alla möjliga brister och måste granskas om och om igen. Hur kan det ens vara möjligt? Den är nu försenad 13 år.

När denna tas i drift så är vädret mildare och solen skiner på solpanelerna, så vi lär inte märka nåt på spotpriserna.

Ringhals 4 var planerad att återstarta idag, 23/2, men det är nu framflyttat till 19/3.

Heja kärnkraft!
?

Detta har väl inget specifikt med kärnkraft att göra?

Du verkar ha samma ologiska fördomar precis som många har emot elbilar.
Det var fel av mig att i den här tråden uttrycka vissa tvivel angående kärnkraftens pålitlighet och möjligheten att snabbt producera nya kärnkraftverk. Vi ska inte göra den här tråden till ytterligare en kärnkraftstråd, så jag stryker den sista raden i mitt inlägg ovan.

I övrigt är inlägget en diskussion om hur spotpriserna påverkas av att vi under vintern saknat en del förväntad kärnkraft.
Absolut. Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i förväg så hade vi haft mycket stabilare priser både förra året och i år. Då hade inte vindkraften fått lov att leka jo-jo med spotpriserna. Med ordentligt med kärnkraftsreaktorer så hade det inte blivit några problem att göra underhåll på några av de. Då hade vi haft lite marginal i den stabila och pålitliga energiförsörjningen, och denna tråden om dagens spotpriser hade förmodligen inte existerat.
Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i "förväg" så hade vi haft flera trasiga kärnkraftsreaktorer och inget annat.
Ja eller om man ser på det historiskt med statistiken på de faktiska driftstoppen kärnkraften har haft så hade vi haft 30-50% lägre elpriser och inget behov av elstöd precis som Elforsk konstaterade i sin rapport

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/stor ... -elpriser/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 01 mar 2023 16:26
mati skrev: 01 mar 2023 15:20
Jerker skrev: 01 mar 2023 08:25
Det intressanta med att vara ägare av en solcellsanläggning är att ens världsbild förändras!

Firade månadens sista dag med nytt produktionstekord: 42,5 kWh! Totalt i februari: 442 kWh.
...
Ja, det är intressant! Jag kommer aldrig att nolla min årsförbrukning; är anläggningen alldeles för liten för, men med bra styrning på när jag förbrukar så lär den ekonomiska vinsten bli bättre än differensen på antalet kWh.
Fast om du redan nu i februari har hamstrat ihop närmare 450kWh så är du ju inte så himla långt ifrån vad jag producerar med min anläggning. Jag tycker att det låter väldigt bra. Vad har du för installerad toppeffekt igen?
11,8 och nästan rakt söderläge och ingen skuggning.
Ah, okej. Det förklarar saken. Jag har ju en massa skugga eftersom solen till stor del fortfarande står bakom träden. Det rättas till allt eftersom solen stiger. Förmodligen är skillnaden mellan vinter/vår och sommar för mig större än för dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev: 01 mar 2023 17:48
nek0 skrev: 01 mar 2023 14:07
martinot skrev: 23 feb 2023 20:09
Jerker skrev: 23 feb 2023 08:12
martinot skrev: 23 feb 2023 08:09


?

Detta har väl inget specifikt med kärnkraft att göra?

Du verkar ha samma ologiska fördomar precis som många har emot elbilar.

Absolut. Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i förväg så hade vi haft mycket stabilare priser både förra året och i år. Då hade inte vindkraften fått lov att leka jo-jo med spotpriserna. Med ordentligt med kärnkraftsreaktorer så hade det inte blivit några problem att göra underhåll på några av de. Då hade vi haft lite marginal i den stabila och pålitliga energiförsörjningen, och denna tråden om dagens spotpriser hade förmodligen inte existerat.
Hade vi inte avvecklat flera reaktorer i "förväg" så hade vi haft flera trasiga kärnkraftsreaktorer och inget annat.
Ja eller om man ser på det historiskt med statistiken på de faktiska driftstoppen kärnkraften har haft så hade vi haft 30-50% lägre elpriser och inget behov av elstöd precis som Elforsk konstaterade i sin rapport

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/stor ... -elpriser/
Du vill inte förstå att det är just historien den som gör att reaktorerna går sönder.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

En vacker kurva igår igen och nytt produktionsrekord. Jag väntar på att solen ska stå så högt att den lyfter sig över de där avlägsna träden som nu trasar sönder kurvan under den sena eftermiddagen.
20230301.PNG
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Här har vi morgondagens priser:
2023-03-03 NPG.jpg
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Oskarsham 3 står stilla denna vecka. Har en känsla av att vi kommer att få riktigt höga spotpriser när jag kollar väderprognosen:
IMG_20230305_105157.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Jo, jag tänkte samma tanke och nu kommer min sista ved gå åt, trodde det skulle vara över med så här kallt nu.
27,8 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

Men vindkraft är ju bäst! Vi har ju installerat en gazillion mega whattsons som staten fått betala för..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 05 mar 2023 11:02
Jo, jag tänkte samma tanke och nu kommer min sista ved gå åt, trodde det skulle vara över med så här kallt nu.
Samma här. Såhär kallt har det inte varit under hela vintern. Och nu ska det väl bli vår snart eller?
Sista veden ryker inom några dagar. Och sen ska det dessutom komma en massa av den där vita skiten uppifrån. Inte bra.
Jag får elda upp lite annat skräp, gamla pinnar och brädor som ligger i ladugården.
Och så får man skotta taket så fort det har slutat snöa. Det lär ju inte töa bort inom överskådlig tid när man tittar på prognoserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Piggelin »

mati skrev: 28 feb 2023 21:26
Nu har tydligen O3 gått sönder igen. Hur länge var den i drift? 2 månader? Vad bra det är med planerbar och pålitlig kärnkraft som går sönder lagom ofta. Nu kommer spotpriset säkert rusa, samtidigt som det ska vara soligt åtminstone nån vecka framåt. Jag hade minst 100% överproduktion de senaste dagarna. Idag ännu mer. Inget att klaga över.
Perfekt läge att hamstra elpengar inför nästa vinter redan nu. Det finns säkert en eller annan reaktor till som kan paja. Gärna när det är soligt, om man får komma med önskemål.
Alltid kul att läsa inlägg som detta från folk helt utan koll. Vår kärnkraft byggdes för att ta hänsyn till planerade och oplanerade stopp som detta. De andra verken kunde öka effekten och täcka upp utan problem. Sedan kom salladskommunisterna och började stänga ner fullt fungerande kärnkraft och vi tappade all redundans. Det är därför det blir så påtagligt idag när ett verk är nere. Tacka vänstern för det...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jag antar att du menar mig med folk som inte har koll. Istället för att bara kasta ur dig små oförskämdheter skulle du eventuellt kunna förklara för mig vad du baserar din observation på?
Hade jag velat sparka tillbaka på samma sätt hade jag kunnat säga att det är alltid lika kul att läsa inlägg från folk som inte begriper sarkasm och ironi.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar