Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Ah, det kanske går att ändra i vår blandare också, det visste jag faktiskt inte.

Frågan är om det hinner komma något varmvatten? Vi får spola ganska länge innan det blir varmt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 24 jan 2023 11:03
mikebike skrev: 24 jan 2023 10:27
Vi har ju gratis vatten.😉
Fast att spara på vatten är nog nåt som alla bör tänka på, vare sig det för stunden är gratis eller inte. Vattenbrist (på allvar) är nåt som även Sverige kan drabbas av i dessa tider av klimatförändringar.

Jag anser att alla ska undvika att överkonsumera. Det är inte bra får någon eller något i ett större perspektiv.
mikebike skrev: 24 jan 2023 10:27
Dessutom kan diskmaskinen numera bara skölja med varmt vatten. :lol:
Men du tycker uppenbarligen det är roligt att slösa med resurser.
Vi förbrukar mycket mindre vatten nu när vi har diskmaskin jämfört med när vi diskade för hand.

När det gäller att hushålla med resurser så är det mycket resurssnålare att bo i lägenhet jämfört med att bo i villa.
Vi flyger aldrig och vi har inga barn. Vi har bara en bil och den är elektrisk. Vi cyklar till jobbet båda två. Min cykel är nyast, den är knappt 10 år gammal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

En modern diskmaskin drar extremt lite med energi och vatten. Räcker med att duscha någon minut kortare så har man troligen kompenserat för eventuella variationer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Vår blandare går också att ställa om. Diskmaskinen har också en inställning för varmt eller kallt vatten, undrar vad den påverkar.

Det ska hålla 40-60 grader och det gör det nog, men först efter att ha spolat en stund. Antar att maskinen värmer ändå vid behov.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

Tillbaka till tråden :lol:
Har ni sett morgondagens spotpriser?
:P Det var länge sedan
SE3: snittpris över dygnet 27 öre (utan skatter mm). Aldrig över 37 öre imorgon!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Helt fantastiskt. Det har ju varit lågt för ett tag sen, men då var det ju julhelg tex. Nu är det en vanlig vardag.

Imorgon kommer det alltså vara ett helt normalt elpris, som priserna var fram till hösten 2021.

Imorgon kan man alltså med lite snabb huvudräkning räkna på vad saker kostar att ha igång, som man gjorde förr. 1 kr kWh inklusive allt. Precis som det ska vara.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mikebike »

Jag blev erbjuden fastprisavtal på 418 öre när mitt gamla avtal gick ut. Jag tackade nej och valde timpris istället.
Facit för december blev 313 öre.

Klart dyrare än vårt gamla fastprisavtal, men lägre än "erbjudandet" och förhoppningsvis var december den dyraste månaden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 24 jan 2023 11:41
Vi förbrukar mycket mindre vatten nu när vi har diskmaskin jämfört med när vi diskade för hand.

När det gäller att hushålla med resurser så är det mycket resurssnålare att bo i lägenhet jämfört med att bo i villa.
Vi flyger aldrig och vi har inga barn. Vi har bara en bil och den är elektrisk. Vi cyklar till jobbet båda två. Min cykel är nyast, den är knappt 10 år gammal.
Bra! Vi har visserligen barn men flyger inte heller och kör bara elektriskt och köper mest begagnat, närproducerad mat etc.

Det där med att det är resurssnålare att bo i lägenhet är jag inte så säker på. Det kan verkligen diskuteras. Det är lite samma uträkningar som när banken talar om för en att man inte har råd med lån eftersom lönen inte räcker till för att man ska ha råd med allt som de uträknade normerna för en genomsnittlig levnadsstandard påstår att man gör/köper. Det går alldeles utmärkt att få ett enskilt hus resurssnålt både i byggprocess och livscykel, men då tvingas man bryta mot en massa normer som bygger på man inrättar sig i det marknadsekonomiska ekorrhjulet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Tessi19 skrev: 24 jan 2023 13:24
Tillbaka till tråden :lol:
Har ni sett morgondagens spotpriser?
:P Det var länge sedan
SE3: snittpris över dygnet 27 öre (utan skatter mm). Aldrig över 37 öre imorgon!
Storm och värmebölja, eller?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Arean som kan läcka värme utåt är ju markant mindre på ett lägenhetshus med många lägenheter jämfört med en villa. Borde göra stor skillnad. Men medvetandegraden kring energiförbrukning är antagligen lägre (en och annan granne vädrar dygnet runt oavsett temperatur t.ex).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 24 jan 2023 15:27
Arean som kan läcka värme utåt är ju markant mindre på ett lägenhetshus med många lägenheter jämfört med en villa. Borde göra stor skillnad. Men medvetandegraden kring energiförbrukning är antagligen lägre (en och annan granne vädrar dygnet runt oavsett temperatur t.ex).
Dessutom är lägenheter oftast mindre än hus.
I vårt hus är de minsta lägenheterna 35 kvm och den största 110 kvm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av +46 »

jonasl skrev: 24 jan 2023 11:51
Vår blandare går också att ställa om. Diskmaskinen har också en inställning för varmt eller kallt vatten, undrar vad den påverkar.

Det ska hålla 40-60 grader och det gör det nog, men först efter att ha spolat en stund. Antar att maskinen värmer ändå vid behov.

Det gäller att ha koll på om diskmaskinen är godkänd för anslutning till varmvatten….

”Med undantag för grovköks- och industridiskmaskiner som har speciella diskmedel ska hushållsdiskmaskiner aldrig kopplas till varmvatten. Detta för att det första maskinen gör är att spola disken. Men spolar den disken med varmvatten så öppnar sig behållaren för diskmedlet mekaniskt och det är risk för att den spolar iväg stor del av diskmedlet utan att det hunnit verka. Och således blir inte disken lika ren. Dessutom kan maskinens anslutningar ta skada som inte är gjorda för varmvatten. Därför gäller heller inga garantier hos återförsäljare om man anslutit en maskin för kallvattten på varmvattnet”.


IMG-20230110-WA0006.jpg
Installation av diskmaskin
cyklanderörmokaren.se
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Vår maskin, en Siemens, kan absolut anslutas till varmvatten. Så länge det är <60 grader är det ok enligt manualen, man ska dock göra en speciell inställning i maskinen om man kör varmvattenanslutning.

Nu var det ju ruskigt enkelt att ändra till skillnad mot vad jag trodde (verkar vara standard på nyare blandare från FMM och Mora) så jag ska testa. Ska mäta vad maskinen drar med / utan varmvattenanslutning också!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 24 jan 2023 14:53
Det där med att det är resurssnålare att bo i lägenhet är jag inte så säker på. Det kan verkligen diskuteras. Det är lite samma uträkningar som när banken talar om för en att man inte har råd med lån eftersom lönen inte räcker till för att man ska ha råd med allt som de uträknade normerna för en genomsnittlig levnadsstandard påstår att man gör/köper.
Kan bara hålla med. Det ska köpas kläder för såochså mycket varje månad (jag köper aldrig kläder), det ska resas (reser aldrig) och det ska göras ditten och datten som jag heller aldrig gör. Men jag spenderar pengar för annat istället. En bank skulle omedelbart komma fram till att jag inte har råd med lån eftersom jag inte har pengar över för allt detta som man ska göra som svensk. Jag passar inte in i mallen helt enkelt.
Det är samma diskussion som maskindisk vs handdisk. Det finns inte på världskartan att det skulle vara resurssnålare och bättre för miljön om jag skaffade en diskmaskin istället för att fortsätta diska för hand. För det första måste diskmaskinen tillverkas, vilket ju är allt annat än resurssnålt. Sen kan jag ju handdiska så optimalt det bara går. Vi har extremt mjukt vatten. Man behöver nästan inget diskmedel. Och är disken bara lite lagom smutsig räcker det oftast med ljummet eller rentav kallt vatten. Då får jag istället skrubba lite hårdare. Skölja gör man naturligtvis också med kallt vatten och det räcker i regel med en liten skvätt. Det går inte åt många liter för en handdisk om man gör det rätt. Och ja, disken blir ren. Men gängse uppfattning är att det går åt tiotals liter varmvatten, och därmed är handdisk enligt allmän uppfattning alltid dåligt. Det antas att alla som handdiskar slöser hutlöst med varmvatten. Jobbigt när man är annorlunda. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av BigEasy »

När jag i ungdomen var inneboende hos min snåle kusin under en termin så var det strikt förbjudet att skölja disken under rinnande vatten. Vi tappade upp en balja som vi sköljde (doppade) disken i.

Han var även på mig för att jag tände och släckte lysröret på toaletten för ofta. Hans mål var att hinna flytta innan lysröret gick sönder.

Det var åtminstone 7 km till campus. Busskort? Nä du. Cykel hela vintern! I Norrland!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 24 jan 2023 21:37
Jerker skrev: 24 jan 2023 14:53
Det där med att det är resurssnålare att bo i lägenhet är jag inte så säker på. Det kan verkligen diskuteras. Det är lite samma uträkningar som när banken talar om för en att man inte har råd med lån eftersom lönen inte räcker till för att man ska ha råd med allt som de uträknade normerna för en genomsnittlig levnadsstandard påstår att man gör/köper.
Kan bara hålla med. Det ska köpas kläder för såochså mycket varje månad (jag köper aldrig kläder), det ska resas (reser aldrig) och det ska göras ditten och datten som jag heller aldrig gör. Men jag spenderar pengar för annat istället. En bank skulle omedelbart komma fram till att jag inte har råd med lån eftersom jag inte har pengar över för allt detta som man ska göra som svensk. Jag passar inte in i mallen helt enkelt.
Det är samma diskussion som maskindisk vs handdisk. Det finns inte på världskartan att det skulle vara resurssnålare och bättre för miljön om jag skaffade en diskmaskin istället för att fortsätta diska för hand. För det första måste diskmaskinen tillverkas, vilket ju är allt annat än resurssnålt. Sen kan jag ju handdiska så optimalt det bara går. Vi har extremt mjukt vatten. Man behöver nästan inget diskmedel. Och är disken bara lite lagom smutsig räcker det oftast med ljummet eller rentav kallt vatten. Då får jag istället skrubba lite hårdare. Skölja gör man naturligtvis också med kallt vatten och det räcker i regel med en liten skvätt. Det går inte åt många liter för en handdisk om man gör det rätt. Och ja, disken blir ren. Men gängse uppfattning är att det går åt tiotals liter varmvatten, och därmed är handdisk enligt allmän uppfattning alltid dåligt. Det antas att alla som handdiskar slöser hutlöst med varmvatten. Jobbigt när man är annorlunda. :lol:
Ja, det är mycket som går att göra mycket billigare än vad samhällets normer föreskriver. Jag har ju sysslat en stor del av livet med att själv renovera de hus jag bor i. Jag ler lite åt folk som säger att "vi har renoverat köket" och sen visar det sig att de inte gjort något alls själva, utom möjligtvis att packa ned porslinet innan hantverkarna kom. När jag säger att vi har renoverat köket så menar jag det bokstavligen. Vilket också visar sig på prislappen. Jag åkte runt till närliggande IKEA-varuhus och vittjade fyndavdelningarna och köpte på mig en komplett köksinredning för c:a ⅓ av ordinarie pris (reskostnad inräknad). Luckorna tillverkade jag själv i solitt trä till en bråkdel av vad det skulle ha kostat att köpa, t.o.m. billigare än de billigaste MDF-luckorna som kan köpas för pengar. osv. Resultatet blev ett nytt kök till en fjärdedel av vad det skulle ha kostat om man gjort enligt normen.

Det var så här de flesta människor gjorde förr. Man gjorde det mesta själv eller med hjälp av nån händig och kunnig släkting eller vän. Men detta har glömts bort och vi har blivit ett folk av tjänsteköpare. Det är då det krävs väldigt höga normer för att privatekonomin ska gå ihop.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Exakt samma här. När jag hör folk säga "vi bygger det och det" så kopplar min hjärna att de bygger själva, men så är tydligen ytterst sällan fallet. "Vi bygger" betyder "vi har anlitat nån som bygger". Själv skulle jag aldrig komma på tanken att anlita någon så länge det finns någon som helst möjlighet att jag kan göra det själv. Min sambo vill alltid anlita folk och då känner jag mig ärligt talat ganska förolämpad. Tror hon att jag inte kan göra det själv eller? Bortsett från att det blir snordyrt och nån ska ju betala kalaset också.
Jag kom häromveckan på att jag vill renovera köket. Utlösaren var att jag köpte en ny spis, och såna saker drar ju med sig en massa idéer. Bänkskiva måste införskaffas, och min tanke var ju att göra allt själv såklart. Men vi begärde ändå en offert och den landade på 22500kr för byte av bänkskiva och diskho. Först fick jag ett hjärtslag. Sen åkte jag till IKEA och köpte en disko för 2000kr. Bänkskiva inhandlades hos byggvaruhandeln. 4000 kronor totalt. Klart. Och så blir det som jag vill. Förmodligen bättre. Och viss skillnad i pris.
Avloppet är en knepig angelägenhet eftersom det gamla avloppet är ett tjockt järnrör med okända dimensioner. Det krävs nog lite fantasi, kreativitet och tigersåg. ;-) Skulle inte tro att den där offerten på över 20 papp inkluderade strulet som kan uppstå i ett gammalt kök. Jag hade alltså behövt en rörmokare också. Jag åkte istället till lokala VVS-butiken och fick med mig en massa olika adaptermuffar och kopplingar som kan tänkas passa. Jag betalade ingenting för det förrän jag vet vad jag behöver. Det blir väl max nån hundring sen. Nu ligger allting här och väntar på att det blir helg.
Man kan inte bo såhär om man inte är händig. Hade man anlitat hantverkare för allting som behöver göras så hade man antingen behövt en inkomst till eller så hade det inte blivit av. Så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Det värsta exemplet på "göra själv" som jag sett var i lokaltidningen där mittuppslaget i lördagsbilagan handlade om en ung kvinna som "byggde sitt hus själv". Det var rubrik på förstasidan också. När man sen läste artikel så framgick det att det hon hade gjort var att hon hade köpt en tomt och sen köpt ett nyckelfärdigt kataloghus! Hon hade alltså inte gjort något alls med själva husbygget.

Det är som att nån skulle säga att "jag ska sy en kostym" och sen gå och handla den i en butik.

Är vi tillräckligt off topic nu? :?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.

Annat var det för 20år sen när man var nybliven villaägare och prompt skulle göra allt själv på nätter och kvällar. Den energin är som bortblåst nu :)

Helger och kvällar är för värdefulla med familjen för att hålla på att jobba med huset.

Edit: och spotpriset är lågt idag
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mikebike »

Alla lägenheter i vårt hus totalrenoverades i fjol. I de flesta fall mot hyresgästernas vilja.
Platsbyggda kök från 1949 revs ut och ersattes av nya kök med stommar och hyllplan av spånskivor. Det finns inte en chans att de nya köken håller 70 år, troligen behöver de bytas om 20 år.

Snacka om resursslöseri.

Det värsta är att det mesta blev sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:05
Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.

Annat var det för 20år sen när man var nybliven villaägare och prompt skulle göra allt själv. Den energin är som bortblåst nu :)

Helger och kvällar är för värdefulla med familjen för att hålla på att jobba med huset.
Jag resonerar precis tvärtom. Att bygga och snickra ger mig energi. Det är det jag ser fram emot, och det är ganska besvärande nu på vintern att man inte kan göra så mycket, eftersom det är kallt och obehagligt att stå ute i verkstan.
Det är ju inte så att jag bygger på huset istället för att jobba. Det gör jag vid helt olika tidpunkter. Jag tjänar inte en krona på att låta någon annan göra jobbet eftersom tiden jag använder för att göra det själv ändå inte hade använts för att sitta på kontoret. Jag jobbar max 8 timmar om dagen, i nuläget avsevärt mindre eftersom det inte finns särskilt mycket att göra.
Då kan jag använda min lediga tid för det jag tycker är roligt och givande. Nån familj att umgås med har jag ju inte. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 25 jan 2023 10:20
LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:05
Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.

Annat var det för 20år sen när man var nybliven villaägare och prompt skulle göra allt själv. Den energin är som bortblåst nu :)

Helger och kvällar är för värdefulla med familjen för att hålla på att jobba med huset.
Jag resonerar precis tvärtom. Att bygga och snickra ger mig energi. Det är det jag ser fram emot, och det är ganska besvärande nu på vintern att man inte kan göra så mycket, eftersom det är kallt och obehagligt att stå ute i verkstan.
Det är ju inte så att jag bygger på huset istället för att jobba. Det gör jag vid helt olika tidpunkter. Jag tjänar inte en krona på att låta någon annan göra jobbet eftersom tiden jag använder för att göra det själv ändå inte hade använts för att sitta på kontoret. Jag jobbar max 8 timmar om dagen, i nuläget avsevärt mindre eftersom det inte finns särskilt mycket att göra.
Då kan jag använda min lediga tid för det jag tycker är roligt och givande. Nån familj att umgås med har jag ju inte. :)
Förstår vad du menar men jag är i byggbranchen så får tillräckligt av det 10 timmar varje dag oavsett.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:29
Förstår vad du menar men jag är i byggbranchen så får tillräckligt av det 10 timmar varje dag oavsett.
Ah, okej, det är en annan sak. Det är precis på samma sätt som att jag inte vill ha nånting att göra med datorer när jag inte jobbar. Då får jag säga som du. För 20 år sedan fortsatte jag att programmera och höll på med datorn även efter jobbet. Men den tiden är definitivt över. Nu gör jag det enbart som jobb och intresset har svalnat. På min fritid vill jag göra nåt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 10:05
Jag resonerar nästan alltid att tid är pengar nuförtiden. Kan jag tjäna mer själv på att jobba på firman så lejer jag gärna bort jobb på hemmafronten.
Det är ju inte alla förunnat att ha en så lönande verksamhet, där man dessutom bara kan bestämma sig för att ta mer jobb och tjäna mer. Så kan jag inte göra.

Om man tar mig som exempel. Jag har de senaste åren byggt byggt nytt uterum, altan, pool, byggt om och renoverat kök, matrum och vardagsrum, öppnat ett burspråk på gaveln av huset och satt träpanel på det förut putsade huset, bytt till spröjsade fönster. Allt detta är gjort på min fritid och jag har ett heltidsjobb på vardagar.

Eftersom jag bokstavligen har gjort allt jobb själv, delvis tillsammans med min nuvarande sambo, så har utväxlingen i form av värde på huset varit enorm sett till vad det kostat mig i pengar för material. Jag hade inte kunnat jobba mig till de summor som det skulle ha kostat om en byggfirma skulle ha gjort jobbet. Jag har bekanta som har byggfirmor och är rörmokare och elektriker. Vi har pratat om vad det skulle ha kostat att leja ut och kommit fram till i runda slängar 1,5 miljoner för det som jag beskrivit ovan. Själv har jag lagt ned runt 250.000:- i material. Resten är mitt eget arbete. Vet inte hur jag skulle ha kunnat tjäna ihop 1,25 miljoner extra, särskilt inte på så kort tid.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MangeT »

Problemet är väl oftast el där t.ex spis inte får installeras av annat än behörig elektriker. Vatten och avlopp är lite enklare men skulle skada uppstå kommer säkert försäkringsbolaget vilja veta vem som gjort installationen och inspektera hur den är gjord.
Inte kul om inte försäkring gäller när skador uppstår.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar