Sida 1 av 3
Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 11 nov 2022 20:31
av AL55
Hej.
Jag har under detta året gått i tankarna om att skaffa elbil. Var nära innan sommaren, bra priser på leasing då. Men under sommaren stack priserna iväg och nu med bonusen borta så blir det en bra bit över 8000 i månaden för leasing.
Min drömbil (utseendemässigt) är Polestar, tycker den är riktigt vacker, även Mustangen har funnits på min lista.
Men iom att bonusen är borta så börjar jag snegla på begagnat. Där har Tesla (som jag tidigare inte varit något fan av)! dykt upp som en favorit. Finns mycket på marknaden och står sig kanske skapligt i värde.
Model 3 är väl den som är aktuell då skulle jag tro, ligger mellan 500-600k.
Nu till mig mina funderingar. Vilken modell är det bästa köpet, årsmodell o.s.v. Eller är det ett dumt köpa?
Tacksam för lite inputs och vägledning.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 11 nov 2022 21:19
av slugger75
Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 11 nov 2022 21:28
av borgward
Jag skulle titta på tillverkningsår 2021 med elektrisk baklucka, rattvärme mm. Saknar det på min 2020 LR AWD.
Min LR har verkligen long range.... förmodligen räcker mindre batteriet till i 95% av fallen även på lång resa. Kaffepauserna är fler än laddpauserna....
Känns tryggt med AWD på vintervägar. Men även RWD går bra på vintern sägs det.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 07:17
av SwedishAdvocate
Tror följande konstruktion kan ha ändrats (vet dock ej när), men från början hade Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.
Ytterligare en grej är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också... Det här med karosspassning kanske mest var en grej på de första bilarna från Freemontfabriken. Oavsett så vet jag inte hur långt in i produktionen det kan ha sträckt sig.
Mer info ang. första stycket ovan t.ex. här:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 07:22
av SwedishAdvocate
slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Apropå det kostar en ny bakhjulsdriven (vit) Model 3 med drag ca. 653K SEK...
Har själv aldrig räknat på det här – men eftersom nypriset 'bara' är ca 50K högre än de siffror som anges i trådens första inlägg...
Har dock inte koll på vad det kan vara för lev.tider på en sån...
Å andra sidan har en beg. LR tydligen en bättre stereo än de bakhjulsdrivna Model 3 (oavsett variant)...
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 07:39
av SwedishAdvocate
Är en Tesla Model 3 bästa köpet?
Så här skulle jag resonera kring det:
Av ideologiska skäl skulle jag inte kunna köpa en Mustang. I mina ögon är det en SUV/Crossover, och det tycker jag är ’för problematiskt’ pga onödigt högt luftmotstånd och onödigt hög materialåtgång vid produktion. Hög vikt och högt luftmotstånd kommer ge högre energiåtgång vid färd oavsett hastighet under bilens hela livscykel. Särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h.
Polestar 2 tycker jag är sån där skogsmullevariant som V60 CC & V90 CC. Är inte förtjust i det heller eftersom det också försämrar luftmotståndet. Mitt andra stora problem med PS2 är ägarbilden i företaget. Mer info om det i det här inlägget (punkterna 2 & 3):
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=5130#p632724
Så då återstår Model 3. De enda konkurrenter jag kan se är BMW i4 och Merca EQE. Dessa är båda tyngre. Och det verkar inte finnas så många beg.ex. av dem vilket således ser ut att ge lite andra priser…
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 08:44
av granlundii
Det verkar finnas ett visst överutbud på Model 3, vilket gör att det kan vara ett bra köp (prutmån osv). Exempelvis i Tyskland verkar man få en SR+ årsm. 2020 för ca 36000e och en LR 2020 för ca 40000e. Prisintervallet du angav torde vara för en relativt ny bil.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 08:53
av Legato
Model 3 är en fantastisk bil, men har du möjlighet att vänta några månader så tror jag du kommer ha god chans att få ett mycket bättre pris.
Aldrig har handlarna haft så mycket treor i lager samtidigt som räntorna skjuter i höjden och folk oroar sig både för elpriser och priset på mat osv.
Tror man kommer kunna göra klipp... Själv funderar jag på en begagnad 3P till våren. Blir inte förvånad om priset då är nära 100k lägre än idag.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 09:01
av Lerumsexpressen
Vad ska du använda bilen till?
Hur mycket och långt kör du?
Har haft 2 elbilar med 2 olika användningsområden. Tesla för helgresor, utlandsresor, helger, frakta prylar, dra kärror, frun ska åka säkert till jobbet osv.
Seat Mii Electric världens bästa innerstadsbil, för att jag ska slippa åka buss till jobbet = 5 mil tor, korta vardagsresor, när vi ska in å parkera i centrala Gbg, ”lånebil” inom närmsta familjen och släktingar.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 09:22
av taliz
Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 09:26
av SwedishAdvocate
taliz skrev:Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
Är det samma sökträffar i den som i mobile.de?
https://www.mobile.de/
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 09:35
av taliz
SwedishAdvocate skrev:taliz skrev:Kolla AutoScout24, åk ner till Tyskland och hämta en.
Är det samma sökträffar i den som i mobile.de?
https://www.mobile.de/
Tror det är två olika, brukade kolla mobile också tidigare.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 10:15
av LarsL
slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som
varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 12:02
av niklas12
LarsL skrev:slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som
varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 13:16
av Tellus
niklas12 skrev:LarsL skrev:slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som
varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 13:19
av LarsOJ
Tellus skrev:niklas12 skrev:LarsL skrev:slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som
varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Det har inte varit så för fossilbilar heller sista åren. Men nu är det sakta på väg tillbaka till normal där också.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 14:20
av Legato
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.
Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 14:21
av niklas12
Tellus skrev:niklas12 skrev:LarsL skrev:slugger75 skrev:Tja en input från mig är väl att räkna på TCO.
Eftersom försäkringar på en Tesla som är mer än tre år gammal är dyra så är det inte säkert att TCO blir lägre på en begagnad bil.
Räkna på det!
Ja, det är bra att räkna så att man vet att det verkligen blir billigare med begagnat. Med de priser som
varit nu är jag inte helt säker på att det är så.
Historiskt sett så har en 3-4år gammal bil för halva nypriset varit en bra avvägning med låga driftskostnader och betydligt mindre värdetapp jämfört med nytt.
Det känns som att marknaden börjar normaliseras igen nu
Så har det varit för fossilbilar, aldrig varit så på elbilar än så länge.
Det har varit samma för elbilar tidigare.
Jag köpte en Model s 3år gammal 2020 för ganska precis 50% av nybilspriset.
Jag köpte även en Nissan leaf 2019 3år gammal för ca 45% av nybilspriset så marknaden har ändrats.
Och sett ur ett historiskt perspektiv så är 50% värde efter 3år en ganska bra riktlinje.
De priserna på beg. Bilar vi har sett senaste 1-2åren är tydliga tecken på en icke fungerande marknad och gäller både el och fossilbilar där elbilar varit mest extremt.
Med höjda räntor och kortare lev. tider så kommer marknaden stabiliseras igen
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 14:28
av Lurkern
Räknat relativt nypris gäller nog 50% efter 3 år rätt bra, men man får räkna med att det blir ett svettigt mellanpris till en ny bil om inflationen biter sig kvar.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 15:00
av AL55
Lerumsexpressen skrev:Vad ska du använda bilen till?
Hur mycket och långt kör du?
Har haft 2 elbilar med 2 olika användningsområden. Tesla för helgresor, utlandsresor, helger, frakta prylar, dra kärror, frun ska åka säkert till jobbet osv.
Seat Mii Electric världens bästa innerstadsbil, för att jag ska slippa åka buss till jobbet = 5 mil tor, korta vardagsresor, när vi ska in å parkera i centrala Gbg, ”lånebil” inom närmsta familjen och släktingar.
Kommer bli mest pendling, 5-6 mil om dagen.
Bra svar i tråden. Kan absolut vänta in våren för att se vad som händer med marknaden.
Men i vi ser till denna prisklass är det ett bra köp,? Eller ska man köpa en billigare bil fast då ny men då räkna med lång leveranstid.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 18:03
av LarsOJ
Legato skrev:Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.
Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 18:19
av SwedishAdvocate
AL55 skrev:.../ Eller ska man köpa en billigare bil fast då ny men då räkna med lång leveranstid.
Vilka bilmodeller tänker du på då?
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 18:50
av granlundii
Angående begagnatpriserna så tycker jag att de för 5-10 år sedan snarare var orimligt låga. Att bilar tidigare tappade 50% på 3-4 år känns konstigt då många bra bilmodeller håller i 20 år. Därför har jag nästan alltid sett begagnatbilar som mycket mer prisvärda än nybilar, så länge man har koll på vilka modeller som kan bli dyra att reparera. Elbilar har ju däremot tidvis varit vettigare att köpa som nybil, pga. stöd och fluktuationerna på begagnatpriser. Som tumregel gällande begagnatpriser skulle jag räkna på 50% efter 5 år, oberoende drivmedel.
Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 20:31
av Legato
Lurkern skrev:Räknat relativt nypris gäller nog 50% efter 3 år rätt bra, men man får räkna med att det blir ett svettigt mellanpris till en ny bil om inflationen biter sig kvar.
Ska vi slå vad?

Re: Beg. Tesla bästa köpet?
Postat: 12 nov 2022 20:32
av Legato
LarsOJ skrev:Legato skrev:Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.
Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.