Sida 1 av 1

Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 19 nov 2022 23:27
av pjuur
Någon som har erfarenhet av en smidigare typ 2-laddkabel än den blå Mennekes kabeln som följer med?

Börjar ana att kabeln som följde med bilen med kommer bli riktigt jobbig att rulla ut och in i vinter.
Parkeringen här hemma är enkelriktad med snedställda rutor så det är ganska bökigt att backa in i rutan, blir en del meck med laddkabeln varje morgon.

Många andra elbilar har ju uttaget i fronten, och det kan ju vara smidigt..:roll: (men en sån vill man ju inte ha :D)

Tänkte se om det kanske går att förebygga problemen innan det blir riktigt kallt och köpa en smidigare och kanske lite "mjukare" kabel som inte slår i plåten på samma sätt när man har bråttom och grejar.

Någon som provat en av defas kablar och kan säga nått om den? Eller har tips på annan bra kabel?

https://www.defa.com/product/econnect-t ... able-22kw/

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 19 nov 2022 23:53
av martinot
Metrons tycker jag är riktigt trevliga! Trevligare material i kabeln och lättare än medföljande kabel från Tesla. Trevligt med Teslaknapp för oss med 3/Y.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 00:23
av jonasl
Satt just och kollade på trefas 11kw-kablar av kortare snitt. Fick 7.5 meter 22kW-kabel med Model Y och den är en riktig snabel att hantera.

Har Metronkabel till laddboxen, den klarar 20A men är inte grövre än en vanlig förlängningskabel för utomhusbruk känns det som. Fast de få gånger jag laddar någon annanstans än hemma kan jag leva utan knappen.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 10:58
av Tellus
Jag tycker spiralkabel är smidigast

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 14:19
av Bengt-re
pjuur skrev:
Någon som har erfarenhet av en smidigare typ 2-laddkabel än den blå Mennekes kabeln som följer med?

Börjar ana att kabeln som följde med bilen med kommer bli riktigt jobbig att rulla ut och in i vinter.
Parkeringen här hemma är enkelriktad med snedställda rutor så det är ganska bökigt att backa in i rutan, blir en del meck med laddkabeln varje morgon.

Många andra elbilar har ju uttaget i fronten, och det kan ju vara smidigt..:roll: (men en sån vill man ju inte ha :D)

Tänkte se om det kanske går att förebygga problemen innan det blir riktigt kallt och köpa en smidigare och kanske lite "mjukare" kabel som inte slår i plåten på samma sätt när man har bråttom och grejar.

Någon som provat en av defas kablar och kan säga nått om den? Eller har tips på annan bra kabel?

https://www.defa.com/product/econnect-t ... able-22kw/
Jag har defas kabel. Den är rätt smidigt - inte perfekt, men bättre än många andra. Välj också en så klen kabel som möjligt. Är det enfas 16A i uttaget så kör inte dn 32A 3-fas kabel. De är tyngre och klumpigare.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 15:17
av jonasl
Tellus skrev:
Jag tycker spiralkabel är smidigast
Var kan man köpa vettiga spiralkablar då? Det vore inte fel med en 4-meters (i utsträckt läge) sådan 11kW-kabel.

Å andar sidan så laddar jag extremt sällan på destinationsladdare, hemma har jag en kabel som alltid sitter i. Det är nog mest för att den 7.5 meter 22kW-kabel tar upp halva frunken som jag är sugen på att byta.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 16:40
av Tellus
jonasl skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker spiralkabel är smidigast
Var kan man köpa vettiga spiralkablar då? Det vore inte fel med en 4-meters (i utsträckt läge) sådan 11kW-kabel.

Å andar sidan så laddar jag extremt sällan på destinationsladdare, hemma har jag en kabel som alltid sitter i. Det är nog mest för att den 7.5 meter 22kW-kabel tar upp halva frunken som jag är sugen på att byta.
Googlade på spiral typ 2, blev många träffar


https://www.google.se/search?q=spiral+t ... =725&dpr=2

Tex denna om man vill kunna ladda 32A enfas också
https://cdon.se/fordon/32a-22kw-ev-typ- ... -p80951154

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 17:12
av pjuur
Tellus skrev:
Jag tycker spiralkabel är smidigast
Jag måste ju trassla mig över hela parkeringsrutan mellan min och bilen bredvid eftersom laddboxen är längst in och jag inte kan backa in.
Så gissar att en sträckt sprialkabel hade blivit som en tvättlina från laddboxen till uttaget tyvärr :lol: Men funderar på att skaffa en spiralkabel till att ha med i bilen om man behöver ladda på vägen!

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 22:54
av martinot
jonasl skrev:
Var kan man köpa vettiga spiralkablar då? Det vore inte fel med en 4-meters (i utsträckt läge) sådan 11kW-kabel.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Bild

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 20 nov 2022 23:55
av Trean
Jag tänkte länge köpa en spiralkabel innan jag insåg att en 3 meters kabel alltid räcker när man backar in mot stolpen. Dessutom är 3 meter tillräckligt kort för att kabeln inte ska hamna på marken när den är inkopplad i box och bil. En rak 3-meterskabel blir mycket lättare och smidigare än en 5 meters spiralkabel. Jag kan också varmt rekommendera Metrons kablar.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 08:12
av J_Pettersson
martinot skrev:
Metrons tycker jag är riktigt trevliga! Trevligare material i kabeln och lättare än medföljande kabel från Tesla. Trevligt med Teslaknapp för oss med 3/Y.
Kan bara hålla med, blev skogstokig på den 7,5 meter långa kabel som följde med från Tesla. Den är jättebra men för lång för mig.

Köpte en Metron 3 meters kabel med Teslaknapp.
Stod och valde mellan en vanlig eller spiral. Men valde vanlig kabel och ångrar mig absolut inte. Kan rekommendera.

Köpte denna:

https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... gJL-vD_BwE

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 12:33
av Arctic Drifter
J_Pettersson skrev:
martinot skrev:
Metrons tycker jag är riktigt trevliga! Trevligare material i kabeln och lättare än medföljande kabel från Tesla. Trevligt med Teslaknapp för oss med 3/Y.
Kan bara hålla med, blev skogstokig på den 7,5 meter långa kabel som följde med från Tesla. Den är jättebra men för lång för mig.

Köpte en Metron 3 meters kabel med Teslaknapp.
Stod och valde mellan en vanlig eller spiral. Men valde vanlig kabel och ångrar mig absolut inte. Kan rekommendera.

Köpte denna:

https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... gJL-vD_BwE
Jag beställde en 7,5 m Metron med Tesla-knapp i samband med installation av laddboxen.
Fick dock en 6 m Metron med Tesla-knapp, inte orkat klaga på elektrikern. Brist på det mesta i samhället.

Kan dock konstatera att vi hade klarat oss med en 3 m till alla situationer vi klarar med 6 m kabeln, den parkering jag tänkte täcka med 7,5 m klarar jag inte med min 6 meters, så med rätt placering av laddboxen kan man ha rätt kort laddkabel.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 13:18
av J_Pettersson
Arctic Drifter skrev:
J_Pettersson skrev:
martinot skrev:
Metrons tycker jag är riktigt trevliga! Trevligare material i kabeln och lättare än medföljande kabel från Tesla. Trevligt med Teslaknapp för oss med 3/Y.
Kan bara hålla med, blev skogstokig på den 7,5 meter långa kabel som följde med från Tesla. Den är jättebra men för lång för mig.

Köpte en Metron 3 meters kabel med Teslaknapp.
Stod och valde mellan en vanlig eller spiral. Men valde vanlig kabel och ångrar mig absolut inte. Kan rekommendera.

Köpte denna:

https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... gJL-vD_BwE
Jag beställde en 7,5 m Metron med Tesla-knapp i samband med installation av laddboxen.
Fick dock en 6 m Metron med Tesla-knapp, inte orkat klaga på elektrikern. Brist på det mesta i samhället.

Kan dock konstatera att vi hade klarat oss med en 3 m till alla situationer vi klarar med 6 m kabeln, den parkering jag tänkte täcka med 7,5 m klarar jag inte med min 6 meters, så med rätt placering av laddboxen kan man ha rätt kort laddkabel.
Kan bara hålla med. 3 meter för min del täcker 99% av alla gånger jag ska ladda. De få gånger jag behöver längre så tar jag fram den laddkabel som följde med bilen.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 13:27
av Dexter86
Trean skrev:
Jag tänkte länge köpa en spiralkabel innan jag insåg att en 3 meters kabel alltid räcker när man backar in mot stolpen. Dessutom är 3 meter tillräckligt kort för att kabeln inte ska hamna på marken när den är inkopplad i box och bil. En rak 3-meterskabel blir mycket lättare och smidigare än en 5 meters spiralkabel. Jag kan också varmt rekommendera Metrons kablar.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Tror det finns en liten rabatt via Teslabjörn om man köper från dom…

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 18:35
av pjuur
Har någon upplevt att kabeln fryst fast i marken vintertid?
Lägger ut hela 7,5m-kabeln längs med bilen. Gissar att kabeln genererar en del värme under laddning som får snön att smälta och som sen leder till att kabeln fryser fast?

En spänd spiralkabel kanske kan förebygga det problemet.

Re: Smidigare typ 2-laddkabel?

Postat: 21 nov 2022 18:38
av agehall
Jag skulle vara mer orolig för vad som sker mekaniskt i kontakterna när du belastar dem med en spänd spiralkabel än om en rak kabel fryser fast lite i marken.