Släpvagnskabeln går nästan ned i backen, hjälp!
Postat: 21 nov 2022 16:39
Fastsättningen av dragkroken lämnar mycket att önska, man får ligga dubbelvikt på backen, utan att kunna se vad man faktiskt gör och utan de tydliga klick som utlovas av manualen för att bekräfta att den fastnat i låst läge. Hänvisning till symboler på kroken stämmer inte heller med verkligheten
Men bortsett från utmaningen att få kroken på plats är övningen att få fast elkabeln från släpkärran ett mysterium som jag behöver hjälp med. Dels pekar bilens elkontakt rakt ned, man måste alltså montera pol-adaptern (krävs för att få rätt poler till släpkärra) rakt underifrån upp i elkontakten. Redan här börjar problemen. Dels går det inte att vrida fast adaptern i låst läge då det saknas fysiskt utrymme att vrida runt den (adapterns kant går emot kanten på luckan när man vrider). Man kan sätta i den men alltså inte låsa fast den. Dels pekar den alltså rakt ned mot vägen och när man dessutom ansluter kontakten från släpkärran står man med en lång kontakt halvvägs ned mot gatan. Minsta lilla gupp eller snödriva kommer slå av denna.
Hur har Tesla tänkt? Finns andra kontakter i USA som ser annorlunda ut och fungerar bättre eller har man bara glömt att tänka klart här? Har någon annan hittat någon fungerande lösning? Kanske en vinkel-adpater eller liknande? Hittade en vinkeladapter på nätet men den är 13 till 13-polig så då måste man ända ha ytterligare en adapter (13 till 7).
Men bortsett från utmaningen att få kroken på plats är övningen att få fast elkabeln från släpkärran ett mysterium som jag behöver hjälp med. Dels pekar bilens elkontakt rakt ned, man måste alltså montera pol-adaptern (krävs för att få rätt poler till släpkärra) rakt underifrån upp i elkontakten. Redan här börjar problemen. Dels går det inte att vrida fast adaptern i låst läge då det saknas fysiskt utrymme att vrida runt den (adapterns kant går emot kanten på luckan när man vrider). Man kan sätta i den men alltså inte låsa fast den. Dels pekar den alltså rakt ned mot vägen och när man dessutom ansluter kontakten från släpkärran står man med en lång kontakt halvvägs ned mot gatan. Minsta lilla gupp eller snödriva kommer slå av denna.
Hur har Tesla tänkt? Finns andra kontakter i USA som ser annorlunda ut och fungerar bättre eller har man bara glömt att tänka klart här? Har någon annan hittat någon fungerande lösning? Kanske en vinkel-adpater eller liknande? Hittade en vinkeladapter på nätet men den är 13 till 13-polig så då måste man ända ha ytterligare en adapter (13 till 7).