Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av iAkita »

Banane skrev: 23 sep 2023 10:22
iAkita skrev: 23 sep 2023 09:25
iAkita skrev: 23 sep 2023 00:56
Inte nog med att regeringen bedriver en politik som ökar snarare än minskar utsläppen av växthusgaser, och bestämmer sig för att klimatmålen inte är så viktiga trots allt. Nu har de alltså även beslutat att dra in anslagen för att bekämpa konsekvenserna av sin egen politik.

Vad hände med att det behövdes ansvarstagande, en vuxen i rummet, och en klimatpolitik som lyssnade på forskningen? Konsekvensanalyserna av deras eget agerande är f-n sämre än min 6-åriga dotters...
Screenshot_20230923_005133_Chrome~2.jpg
Det blev en bra timing på det här inlägget, med tanke på nattens vägras vid Stenungssund...

Ja herregud. Hade inte regeringen tagit bort elbilsbonusen så hade det aldrig rasat...
Ursäkta, men det där inlägget förstår jag inte? Vem har påstått något sådant, och samtidigt gjort en koppling till elbilsbonusen?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 23 sep 2023 11:40
Banane skrev: 23 sep 2023 10:18


Vad gäller "klimatet" så har regeringens politik väldigt liten påverkan på svenska utsläpp och framförallt så är svenska utsläpp en droppe i havet. Så länge Kina bygger två nya kolkraftverk i veckan så kan vi sitta här och vara heliga moraliska föredömen hur mycket vi vill. Det påverkar ändå inte klimatet
Skön moral att överlämna till sina barn. Om någon annan är en större idiot kan jag fortsätta vara en idiot så länge jag inte är en lika stor idiot!
Jag tror du tänker fel. Vi är många som tänker på miljön och vill absolut göra saker bättre. För att göra saker bättre så krävs de pengar. Om man då för en politik så att Sverige inte har pengar så kommer vi inte kunna göra något åt klimatet. Människan funkar så att man först måste uppfylla bas behoven.

Många här på detta forum är nog inte bristen på pengar som finns hon många i Sverige idag, tja vi svälter inte i Sverige men många har de svårt med pengar och då är kanske inte klimatet de första de tänker på med dyra reformer för något som de inte kommer märka av.

De kan vara klokt att tänka sig in i andras vardag när man vill ändra på saker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av Banane »

frippe skrev: 23 sep 2023 11:40
Banane skrev: 23 sep 2023 10:18


Vad gäller "klimatet" så har regeringens politik väldigt liten påverkan på svenska utsläpp och framförallt så är svenska utsläpp en droppe i havet. Så länge Kina bygger två nya kolkraftverk i veckan så kan vi sitta här och vara heliga moraliska föredömen hur mycket vi vill. Det påverkar ändå inte klimatet
Skön moral att överlämna till sina barn. Om någon annan är en större idiot kan jag fortsätta vara en idiot så länge jag inte är en lika stor idiot!

Man kan alltid göra mer, så är det. Men alla drar gränsen nånstans. Dyker det upp ett ännu extremare miljöparti, skulle du då rösta på dem? Och ännu ett. Även du har en gräns på när påverkan på övriga samhället blir för stor.

Hur mycket får satsningar på klimatet kosta när det faktiskt inte har minsta praktiska påverkan?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av frippe »

Banane skrev: 23 sep 2023 12:00
frippe skrev: 23 sep 2023 11:40
Banane skrev: 23 sep 2023 10:18


Vad gäller "klimatet" så har regeringens politik väldigt liten påverkan på svenska utsläpp och framförallt så är svenska utsläpp en droppe i havet. Så länge Kina bygger två nya kolkraftverk i veckan så kan vi sitta här och vara heliga moraliska föredömen hur mycket vi vill. Det påverkar ändå inte klimatet
Skön moral att överlämna till sina barn. Om någon annan är en större idiot kan jag fortsätta vara en idiot så länge jag inte är en lika stor idiot!

Man kan alltid göra mer, så är det. Men alla drar gränsen nånstans. Dyker det upp ett ännu extremare miljöparti, skulle du då rösta på dem? Och ännu ett. Även du har en gräns på när påverkan på övriga samhället blir för stor.

Hur mycket får satsningar på klimatet kosta när det faktiskt inte har minsta praktiska påverkan?
Du tänker väldigt endimensionellt med samma argumentation som alla andra, någon annan ska göra jobbet. I-länder, Kina och Indien resonerar likadant, fast omvänt, eftersom att västerländerna skapat klimatkrisen, är det vi som ska gå före. Du tänker tvärt om. Med dessa tankar kommer ingen vilja ta första steget och vi kör vidare i dieselsuvar rakt mot stupet.

Istället skulle Sverige kunna vara ett föredöme med en industri som redan gjort omställningen och därmed ha en extremt stor konkurrensfördel gentemot övriga världen.

Men just nu gör regeringen tvärt om, de saboterar industrins omställning och hindrar möjligheterna att skapa ett försprång gentemot övriga världen.

Tråkigt och väldigt kortsiktigt.
Model Y LR.
Model S70D
niklas12
Inlägg: 2544
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av niklas12 »

Som sagt politik handlar om prioriteringar och fördelning av resurser.

Denna regeringen prioriterar minskad migration och ökad resurser till brottsbekämpning.
Folket röstar på det som påverkar dem och där de upplever problem, de mest akuta problemen i Sverige idag är integrationen och den ökade grova brottsligheten.

Vilket valresultatet också speglade
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av Banane »

frippe skrev: 23 sep 2023 12:30
Banane skrev: 23 sep 2023 12:00
frippe skrev: 23 sep 2023 11:40
Banane skrev: 23 sep 2023 10:18


Vad gäller "klimatet" så har regeringens politik väldigt liten påverkan på svenska utsläpp och framförallt så är svenska utsläpp en droppe i havet. Så länge Kina bygger två nya kolkraftverk i veckan så kan vi sitta här och vara heliga moraliska föredömen hur mycket vi vill. Det påverkar ändå inte klimatet
Skön moral att överlämna till sina barn. Om någon annan är en större idiot kan jag fortsätta vara en idiot så länge jag inte är en lika stor idiot!

Man kan alltid göra mer, så är det. Men alla drar gränsen nånstans. Dyker det upp ett ännu extremare miljöparti, skulle du då rösta på dem? Och ännu ett. Även du har en gräns på när påverkan på övriga samhället blir för stor.

Hur mycket får satsningar på klimatet kosta när det faktiskt inte har minsta praktiska påverkan?
Du tänker väldigt endimensionellt med samma argumentation som alla andra, någon annan ska göra jobbet. I-länder, Kina och Indien resonerar likadant, fast omvänt, eftersom att västerländerna skapat klimatkrisen, är det vi som ska gå före. Du tänker tvärt om. Med dessa tankar kommer ingen vilja ta första steget och vi kör vidare i dieselsuvar rakt mot stupet.

Istället skulle Sverige kunna vara ett föredöme med en industri som redan gjort omställningen och därmed ha en extremt stor konkurrensfördel gentemot övriga världen.

Men just nu gör regeringen tvärt om, de saboterar industrins omställning och hindrar möjligheterna att skapa ett försprång gentemot övriga världen.

Tråkigt och väldigt kortsiktigt.
Jag förstår hur du tänker men det är också ganska enkelspårigt.

Hur mycket behövs för att vara föredöme? Hur ser den påstådda lönsamheten ut? Grönt stål är t ex beroende av massiva subventioner. Vem ska betala? Hur skulle det påverka inflationen när allt måste bli dyrare pga dyrare stål, dyrare cement, dyrare energi osv?

Det här med att vara moralisk stormakt och föredöme har ju gått sådär hittills. Våra grannländer ser oss som ett varnande exempel och det pratas om det svenska tillståndet osv.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av mickeisol »

Apropå den sänkta reduktionsplikten

https://www.etc.se/kommentar/saenkt-red ... utslaeppen

sen kan man fråga sig hur mycket extra utsläpp tillverkningen av glägget som blandas in i dieseln.
(exvis ifall man blandar in tallolja för 30% av en lastbilstank på 600liter, så går det åt ungefär 12m3 tall, och miljörörelsen vill minska avverkningen, importera mera slaktrester från utlandet?)
Tror regeringen gör rätt i att fokusera på eldriften istället.

Varför är det ingen debatt i sverige om tysklands agerande angående reduktions plikten, dom bör ju ha mer påverkan på klimatet än sverige eller har dom läst ETC:s artikel.

https://lantbruksnytt.se/reduktionsplik ... r-inom-eu/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det pågår klimatdiskussion i den här tråden ifall någon mer är intresserad...

"Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?"
viewtopic.php?p=770370#p770370
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar